Bukefalos 28 år!

H*lvetes j**la sk*t!

Sv: H*lvetes j**la sk*t!

nä fast är barnet över 1 år så blir den som är föräldraledig sjukskriven så går inga ordinarie dagar åt utan den som istället är hemma får typ någon annan slags dagar (kommer inte ihåg vad de heter).
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Är du säker på det? Då bjuder de ju på EXTRA dagar om man är sjuk o barnet är över ett år? Varför skulle de göra det? Verkar som onödiga skattepengar tycker jag... Tillfällig FP tar man ju ut när barnet normalt sett skulle vara i barnomsorg men är sjukt, och att de dagarna inte har med den "vanliga" FPn att göra är jag ju helt med på.

I TS fall tar ju bara hennes man över de dagar då hon i stället är sjukskriven (sjukskriven som vem som helst - med eller utan barn)- alltså lika många dagar går åt som om aldrig TS hade blivit sjuk, utan varit hemma med barnet o pappan hade jobbat.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

+ ako

Tillfällig FP heter det väl?

Men det enda jag hittar som spar på det vanliga dagarna är om barnet måste vårdas på sjukhuset.

Men i vanlig ordning så är ju FK rätt lullig/fumlig när det kommer till att förklara..

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

  • Barnet är sjukt eller smittat.
  • Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting.
  • Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare.
  • Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).
  • Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.
 
Senast ändrad:
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting.
Här står det... Om den som normalt tar hand om barnet inte kan göra det pga sjukdom så får man ta ut TFP.
Detta var vad min make fick när jag väntade min "trea" och pga foglossningar inte längre kunde ta hand om de andra två små huliganerna - kan man inte ens springa ifatt en drygt ettåring så är man ingen lämplig vårdare...
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Delvis kl. Tack för allt stöd, känner mig inte lika knäckt över amningen idag... Igår grinade jag hela vägen från sjukhuset och hem och sen när sonen åt från flaskan :angel:. OM han nu inte vill ha bröstet igen så finns ju möjligheten att pumpa ur, vilket jag sliter och gör nu (ajaj, hobbypumpningen jag ägnat mig åt tidigare när det blivit överfullt är ju rena barnleken mot att heltidspumpa).

Har en alldeles underbar sambo som sköter om mor och son. :love:

Försäkringskassan ska vi ta itu med på måndag.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Mja jag menade att jag inte hittar någonstans att TFP inte skulle dras på vanliga dagarna förutom om ditt barn hamnar på sjukhus.

Dvs frågan som ako ställde försökte jag hitta svar på :)
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

känner mig inte lika knäckt över amningen idag...

Vad skönt!:) Jag förstår att du verkligen vill att amningen ska funka igen. Men om det inte skulle bli så, så kanske du kan trösta dig med att din son i alla fall har sin mamma kvar i livet. Om ni hade väntat några timmar till hade du kanske inte levt idag. :eek:
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Visst kan det fort ändras men med tanke på att jag haft samma symptom och kraftiga smärtor tidigare så tycker jag att läkaren borde gjort lite mer än klämt några sekunder på magen och sedan kläckt en sån kommentar som "du får ha lite ont". Kanske hade man sett på röntgen/ul att nåt var fel redan då och jag hade sluppit ha så våldsamt ont som det gjorde på natten och kanske hade det inte blivit fullt sån röra i magen som det blev av den spruckna tarmbiten...

Men förra gången gick det ju över?
Just buksmärta är väldigt svårbedömt (speciellt under en graviditet).
Om du inte hade nån oroande bukstatus fann väl läkaren ingen anledning till att köra igång utredning, hans bedömning var väl att det troligtvis inte fanns något att se. En annan läkare hade kanske gjort en annan bedömning, eller den samma, det får vi aldrig veta.
Det är omöjligt att köra utredning på varenda patient med ont i magen.

Blir det värre så brukar folk komma in igen, och det gjorde ni ju.

Nu hoppas vi bara att du återhämtar dig snabbt efter operationen, och att amningen kommer igång igen när du slipper antibiotikan!
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Tillfällig föräldrapenning påverkar inte de vanliga föräldradagarna, nej.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Men som jag förstått det kan man bara få tillfällig föräldrapenning (tack för rätt ord!) OM barnet ifråga är över 1 år annars är det de ordinarie dagarna som gäller.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Japp det stämmer.

TFP delas bara ut om barnet är över 1 år, innan så får ex sambon/pappan i mitt fall ta ut dagar om jag är sjukskriven men då dras det ju som vanligt från "dagarna"..
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Min 4mån bebis äter från både bröst och flaska. Det går utmärkt! Fast det är ju lite annorlunda med din bebbe, som får enbart flaska ett tag. Hoppas han inte glömmer av hur bra det är att amma.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Jag kommer pumpa för fullt för att få igång produktionen som verkligen klingat av, jag hoppas ju verkligen att han vill snutta på mig igen, men FAAAAAAAAAAN! J*vla blindtarm som kommer och ställer till det så!

Det lät jobbigt det där, hoppas du kryar på dig snabbt.

Angående amningen; jag bröt benet när min minsta var 6 veckor, och eftersom jag proppades full med morfin och läkarna på ortopeden inte hade koll på vad man fick amma med, så slutade jag amma under en period (4-7 dar, minns inte exakt).

Iallafall; när jag kom från sjukhuset hade brösten i stort sett sinat, och BVC rådde mig att pumpa för att få igång mjölkproduktionen. Det funkade inte alls. Som tur var, råkade min granne vara med i ammningshjälpen. Hon rådde mig att strunta i pumpen, inte ge dottern ersättning, och sen amma så mycket och ofta det bara gick.

Efter typ två dagars "snuttande" ( :angel: ) kom amningen igång. Vi vågade skippa ersättningen för dottern var så välnärd och fet, så hon skulle klara av att få lite minde mat i några dar, och ett hungrigt barns sugande är mycket effektivare än en bröstpump (och jag hade ändå lite mjölk kvar i brösten). Dottern helammades i ca 4 månader till efter detta, det kändes som en seger! :banana:

Hoppas det funkar för er, annars funkar det ju med ersättning så det är ju absolut ingen katastrof. Jag är bara så lat, så jag såg med fasa framför mig hur vi skulle blanda ersättning och sterilisera flaskor kl 3 på natten... :crazy:

Lycka till!
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Men som jag förstått det kan man bara få tillfällig föräldrapenning (tack för rätt ord!) OM barnet ifråga är över 1 år annars är det de ordinarie dagarna som gäller.

Men varför SKULLE det egentligen vara annorlunda? Det är det jag undrar lite över.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Men förra gången gick det ju över?
Just buksmärta är väldigt svårbedömt (speciellt under en graviditet).
Om du inte hade nån oroande bukstatus fann väl läkaren ingen anledning till att köra igång utredning, hans bedömning var väl att det troligtvis inte fanns något att se. En annan läkare hade kanske gjort en annan bedömning, eller den samma, det får vi aldrig veta.
Det är omöjligt att köra utredning på varenda patient med ont i magen.

Blir det värre så brukar folk komma in igen, och det gjorde ni ju.

Nu hoppas vi bara att du återhämtar dig snabbt efter operationen, och att amningen kommer igång igen när du slipper antibiotikan!

TS är väl inte gravid? Hon har ju en liten bäbis som hon ammar!

Och är det verkligen OK att läkaren inte utreder buksmärta som är så kraftig att man faktiskt söker akut vård för den? Vanlig magknip tar man väl en Panodil mot? Tycker du verkligen att det är OK att man blir hemskickad och tillsagd att avvakta så att man sedan står med sprucken bilndtarm, som ju faktiskt är ganska allvarligt.

Fallet med pojken som dog i tarmvred för att sjukvårdsupplysningen övertygat föräldrarna om att avvkta är ju lite samma sak som detta fastän med mycket värre följder.

Tycker du (som förmodar jag är yrkesverksam inom vården?) verkligen inte att man ska kunna känna sig trygg och få en ordentlig bedömning när man uppsöker akuten? Man läser ju om fall hur ofta som helst där patienter blir bortviftade från akuten med några Panodil o det sedan visar sig att det var riktigt allvarligt och t o m kanske orsakat ett dödsfall. Menar du på fullaste allvar att det är sånt man får ta???

Man ska vara väldigt frisk i huvudet och synnerligen påstridig för att våga bli sjuk, det är säkert det :crazy:...
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Förra gången ts var inne var hon ju gravid.

Medicin är ingen absolut vetenskap och läkaren kan bara bedöma det h*n ser där och då. Hur det har varit tidigare går inte att säga, och absolut inte hur det kommer att bli senare, vilket kan vara en halvtimme, 3 timmar eller ett år.
Detta när det gäller status. Sen kan ju patienten beskriva hur det har känts och vad som hänt vilket kan ge ledtrådar till vad som är på gång.

Men som sagt, buksmärtor är väldigt svårbedömt, och vi kan ju bara anta att läkaren i det här fallet inte sett några tecken på allvarlig sjukdom. Kanske borde han lagt in ts och tittat på henne igen några timmar senare, men det är ju lätt att säga med facit i hand.

Och jo, folk kommer in med magknip.

Naturligtvis ska man kunna känna sig trygg med vården, men också vara medveten om att det inte är svart eller vitt och rätt eller fel, utan många svårbedömda gråszoner som personalen gör vad de kan för att klara ut.
Många patienter med buksmärtor skickas hem varje dag, och i de flesta fall går det över.

En del i att vara trygg är också att inte utsättas för onödiga undersökningar och strålning, om man inte tror att det kommer att visa nåt.
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Tack för hoppfulla ord, jag räknar ner antibiotikatimmarna... ;)

OM han inte surar ur helt när han måste suga lite intensivare på bröstet istället för flaska igen så kommer jag nog vilja pröva att inte ge ersättning även om han inte verkar bli nöjd till en början (första dagen/dagarna, annars "stödfodra" såklart).

Som det ser ut nu så äter han större mål än jag kan pumpa ur, ibland får jag ihop samma mängd från båda brösten (har alltid bara gett ena bröstet per måltid innan) som ett ersättningsmål men å andra sidan äter han mer sällan så det kanske, kanske kommer räcka till. :banana:
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Man ska vara väldigt frisk i huvudet och synnerligen påstridig för att våga bli sjuk, det är säkert det :crazy:...

Och var för guds skull inte smärttålig. "Du borde haft mer ont än du hade". :cool:
 
Sv: H*lvetes j**la sk*t!

Kom ihåg också att mängden du får ut genom att pumpa inte alls behöver stämma överens med den faktiska mängd som bebisen får ut när han äter från ditt bröst.

För mig var det stor skillnad på att amma och att pumpa ur i mängd, vilket gjorde det omöjligt att hålla på och pumpa så länge som jag egentligen hade velat efter att E ratat bröstet :)

Så länge hon ammades blev hon mätt, men jag fick nog inte alls ut samma eller liknande mängd när jag pumpade ..
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 531
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 397
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 511
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 013
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp