Förstoppad(?) katt

Whoever

Trådstartare
Jag tycker min tioåring har börjat äta lite sämre. Han småknaprar lite hårdmat om dagarna. Och småslickar lite mjukmat på morgonen. (För någon vecka sen så mulade han hela sin morgon portion mjukmat på en gång.)Han tigger dock som vanligt. Och äter gärna en bit korv när han får. Han är inte allmänpåverkad, sover lika mycket/lite som vanligt, och är just nu i hallen och leker med en papperspåse så leklusten är densamma. Det jag har märkt att han inte varit på lådan om dagarna när han varit inne. Vilket han brukar(Han är typ Sir TurdAlot). Sen tycker jag även att han känns lite större om buken. Inte mycket, jag KAN inbilla mig. Men han har absolut inte ont i magen, jag kan trycka och massera honom där och han bara spinner.

Finns det något milt i matväg som jag kan ge honom för att kanske få igång magen lite så att jag iaf kan se att han kan bajsa?
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Du kan pröva med messmör och se vad som händer. Det är förstås svårt att veta om han äter mindre för att han är förstoppad eller om han inte bajsar för att han ätit för lite beroende på något annat fel.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Ja. Jag är inne på samma spår. Men det skulle vara skönt att se att han gick på lådan. För att sen gå vidare efter det. Jag ska införskaffa messmör i morgon så får vi se vad som händer och om det blir bättre. Men om det fortsätter såhär så får han åka till farbror doktorn!
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Mina bajsar 1-2 ggr/dygn, vet du om din bajsar alls? Det borde han göra, annars skulle han inte må bra.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Jag kan inte säga med all säkerhet att han inte bajsar alls. Kan ju göra det ute åxå. Han kan ju helt enkelt ha bestämt sig för att byta toalettvanor, åxå. Och han mår ju som vanligt förutom att han äter mindre än han brukar.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

När min blir förstoppad märks det genom att han försöker bajsa men det kommer inget trots att han trycker på.

Paraffinolja från apoteket använder jag, en tesked brukar räcka. Vid ett tillfälle gav jag ännu en tesked när det fortfarande inte kommit igång och det blev lite för bra, sa PLOFF i lådan.:D
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Han kanske jagar så mkt att han inte behöver mer mat?
Paraffinolja ska man inte ge för ofta/mycket eftersom det hämmar upptaget av näringsämnen.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Hur ofta är för ofta, då?

Jag pratar alltså om paraffinolja när katten är så förstoppad att inget kommer ut.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Det verkar konstigt att avråda från något utan att veta mer, t ex hur länge näringsupptaget förhindras. Om jag ger min katt en tesked paraffinolja var 14:e dag, hur mycket/hur länge försämras näringsupptaget och på vilket sätt försämras det? Sådant skulle jag vilja veta innan jag tog ställning till det som råd. Hittar heller ingen bra info via Google om det, men jag ska leta mer.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Han jagar rätt mycket, men han äter det sällan (vad jag vet).

Appropå "förstoppningen" så är det inte så att han går och krystar i lådan, heller. Men jag blir ju naturligtvis orolig när han byter toavanor samtidigt som han äter mindre.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Microlax är inget jag skulle vilja ge mig på om det inte är absolut nödvändigt. Min katt har ett tarmveck(konstaterat av vet) som gör det lite trixigt att ta tempen tex. Så att försöka trycka in och förbi ett microlaxmunstycke på honom är inget jag gör för att bara se efter om en eventuell förstoppning löser sig..
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Jag skulle absolut inte ge mig på mikrolavemang för människor på en katt, det skulle veterinären få göra isåfall.

---

På veterinären.nu skriver en veterinär att man bara bör ge paraffinolja under begränsade perioder, annars kan det orsaka försämrat näringsupptag. Det verkar alltså inre vara något som helst problem med att ge det i akuta lägen. Något annat än "begränsade perioder" har det ju aldrig varit tal om.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Men Linda8142 är inte helt ute och cyklar. I Hälsoråd för katt. 2006 års utgåva som jag har står faktiskt mikrolax med som lavemang för katt. Men i mitt fall så är det en överdriven åtgärd.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Ja fast det utesluter inte det jag skrev: att jag inte skulle ge min katt mikrolax utan låta veterinär göra det. Jag använder det själv då och då så jag vet hur det funkar.

Att bara ge det med pipen en kort bit in tror jag är rekommendationen på barn. På katt skulle jag inte göra det.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Det verkar konstigt att avråda från något utan att veta mer, t ex hur länge näringsupptaget förhindras.
Isåfall är det väl konstigare att råda någon att använda ett medel (paraffinolja) man inte vet biverkningarna av.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstoppad(?) katt

Isåfall är det väl konstigare att råda någon att använda ett medel (paraffinolja) man inte vet biverkningarna av.

Tja, det har varit det gängse rådet från veterinärer under de tio åren jag haft katt, i alla fall. Eftersom rådet är så vanligt har jag aldrig frågat någon veterinär om de känner till biverkningar av det.
 
Sv: Förstoppad(?) katt

Jag har fått lära mig att man ska vara väldigt försiktig med att ge paraffinolja pga den stora risken för att det hamnar i fel strupe och orsakar lunginflammation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har en korthårig collietik på 2 år. I fredags var hon hos veterinären hela dagen. Hon fick inte äta innan hon åkte dit på morgonen...
Svar
3
· Visningar
1 750
Senast: Tretjak
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 892
Övr. Katt Precis som det låter... Igår kväll när Linus kom in och lade sig i soffan med oss som vanligt så drägglade han, MYCKET. Det bara...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Luna10
·
Övr. Katt Har precis kommit hem från vet... var där för att vår nya lilla stjärna Tristan drog hem öronskabb och smittade vår ett år gamla Isac...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: skojskrot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp