Förvaring av kläder

Chili

Trådstartare
Kommer flytta till hus i december och vill komma ifrån det berg av kläder som alltid tycks uppstå i vårt sovrum. Var ska man göra av kläder som är använda, men inte smutsiga? Hur gör ni? Jag har ofta tre ombyten på en dag - jobbkläder, stallkläder, hemmakläder. Och sen ett berg efter varje dag.

Ni som har häst/hund eller liknande, var gör ni av stallkläderna? Tvättar ni stallkläderna efter en användning?

Och sist men inte minst, gärna lite inspiration för klädförvaring när båda sidorna i rummet har snedtak. Vi har en liten gå-in-i-garderob med en skena (och snedtak), dock lär det bli stor brist på att just kunna hänga upp kläder. Byråer får plats under snedtaket mitt emot sängen. Vi har en lös klädhängarställning men den hamnade snabbt under kategorin Sak-man-kan-ha-ett-klädberg-på och kommer nog göra det igen. Kan öppna lösningar fungera eller blir det bara ett kaosområde?
 
Kommer flytta till hus i december och vill komma ifrån det berg av kläder som alltid tycks uppstå i vårt sovrum. Var ska man göra av kläder som är använda, men inte smutsiga? Hur gör ni? Jag har ofta tre ombyten på en dag - jobbkläder, stallkläder, hemmakläder. Och sen ett berg efter varje dag.

Ni som har häst/hund eller liknande, var gör ni av stallkläderna? Tvättar ni stallkläderna efter en användning?

Och sist men inte minst, gärna lite inspiration för klädförvaring när båda sidorna i rummet har snedtak. Vi har en liten gå-in-i-garderob med en skena (och snedtak), dock lär det bli stor brist på att just kunna hänga upp kläder. Byråer får plats under snedtaket mitt emot sängen. Vi har en lös klädhängarställning men den hamnade snabbt under kategorin Sak-man-kan-ha-ett-klädberg-på och kommer nog göra det igen. Kan öppna lösningar fungera eller blir det bara ett kaosområde?


Vi har varsin Herrbetjänt vid sidan av sängen som matchar övrig inredning. Där på hängs jeans, sjal, tjocktröja osv som man haft men som inte är smutsig men som man samtidigt inte vill lägga in i garderoben igen eftersom att det är använt. Väldigt sällan våra kläder blir smutsiga eller ens "använt använda" så det sparar många onödiga tvättar då jag brukar ha (o)vanan att tvätta "bara för att" istället för att ha ett klädberg.
Riktigt bra och det ser prydligt och inte alls rörigt ut trots 3-4 plagg som hänger samtidigt då och då.

Hade jag skaffat häst igen hade det använda fått vara i stallet alternativt i en lufttät låda till dagen efter och det rena som inte luktar något har sin egen garderobslåda för att "ändå inte" blandas med vanliga kläder.
Ridbyxor tvättades var 3-4:e ritt beroende på övriga stallsysslor, tjocktröjor kanske varannan och tunnare tröjor varje gång för det mesta.

Förhoppningsvis blir det dessutom eget stall och då kommer en klädkammare för oss människor vara prioriterat. Ett riktigt "omklädningsrum" med bra värme osv så att alla hästrelaterade prylar såsom sport bh, ridstrumpor osv kommer att kunna vara där och lämna boningshuset fritt från det :)
 
När jag bodde i hus och hade mindre stuteri var stallkläder och vara-hemma-kläder i princip samma sak.
Vår lösning var att ha en rejäl klädförvaring i entrén. Där hamnade tjocka tröjor, stövlar, kängor, ytterkläder och vantar, mössor och handskar.

I sovrummet fanns en rejäl garderob för oss var för de kläder som var "borta-kläder" dvs sådant man satte på sig för att vara mer civil så att säga. Plus förstås finare kläder.

Så min lösning är rejäla klädskåp i entre och stora garderober för sådant man inte har på sig. Plus plats att lägga/hänga sådant man tar av för att sätta på sig igen snart.
 
Vi har alla "grovkläder" (jaktkläder, hundkläder, hästkläder, jobbkläder) i garaget :) Har gjort i ordning en avskärmad hörna med garderob, klädhängare och torkskåp för enbart det ändamålet.
Mina föräldrar har en grovhall där alla sådana kläder hänger i stället.

Vi har snedtak på båda håll i vårt sovrum, har satt dit en skena och tre skjutdörrar. Där är en sektion för hängande kläder, en sektion med hyllor och 2x8 lådor :) Ingen sådan man går in i alltså, utan kanske 60 cm djup? Utöver det har vi en byrå för underkläder, långkalsonger osv.
 
@Vogue En betjänt kanske vore något, men gissar att det blir ett klädberg där med. Fördelen med betjänten är väl att den kanske välter innan det blir ett berg. :angel:

@tanten Ja rejäl förvaring i en groventré vore ju bäst. Vi kommer ha plats för två garderober i groventrén och eventuellt en garderob i tvättstugan. Så ytterkläder kan ju hamna där. Har rena ridkläder etc i egna lådor i sovrummet, vilket jag hoppas får plats även efter flytt. Kanske får återuppta att ha en låda under sängen för använda ridkläder som inte behöver tvättas ännu.

@AraSlei Ja en sådan lösning för snedtaket har jag också funderat på. Vi får nog flytta in först och se om det får plats eller om rummet blir alldeles för litet då. Har ni hängt skenan längst ut då, mot dörren sas eller längre in, vilket och blir lägre hänghöjd? Vårt tak är ganska lågt, kanske 190-195 cm och väggen nedan snedtaket är endast 1 m hög. Plus två takbjälkar som är lägre. Så jag funderar på om det ens går att ha en sådan lösning...
 
@AraSlei Ja en sådan lösning för snedtaket har jag också funderat på. Vi får nog flytta in först och se om det får plats eller om rummet blir alldeles för litet då. Har ni hängt skenan längst ut då, mot dörren sas eller längre in, vilket och blir lägre hänghöjd? Vårt tak är ganska lågt, kanske 190-195 cm och väggen nedan snedtaket är endast 1 m hög. Plus två takbjälkar som är lägre. Så jag funderar på om det ens går att ha en sådan lösning...

Vi har satt in en modul typ, så dörrarna går på skenor fästa i golv och tak, själva förvaringen är i ett stycke så att säga :)
Det är upplagt såhär: lådor - hyllor - lådor - hängförvaring. Ovanför allt (precis i skarven vid tak/vägg) är ett till hyllplan. Det går ju inte att få in så mycket längst in, men då går det åtminstone utnyttja ytan till något :-)
Men vår vägg är lite högre än er, kanske 110 innan taket kommer?
 
Vi har satt in en modul typ, så dörrarna går på skenor fästa i golv och tak, själva förvaringen är i ett stycke så att säga :)
Det är upplagt såhär: lådor - hyllor - lådor - hängförvaring. Ovanför allt (precis i skarven vid tak/vägg) är ett till hyllplan. Det går ju inte att få in så mycket längst in, men då går det åtminstone utnyttja ytan till något :-)
Men vår vägg är lite högre än er, kanske 110 innan taket kommer?
Hittade garderobsinredning nu hos Skånska byggvaror som verkar lovande! Dörrarna kan sågas så det passar i små utrymmen. Kanske inte helt rätt stil för huset egentligen men någonstans får man ju dra gränsen för vad som är fint och vad som är praktiskt.

Mätte upp hur mycket plats sängen tar i rummet förra helgen och det borde gå... :)
 
Några goda vänner hade en garderob i hallen för använda kläder som kunde användas igen där även mysbyxor etc fick plats så att de kunde byta om direkt efter jobbet. Skitsmart!
Jag använder (tyvärr) en stol i sovrummet.... Hästkläder hänger i vår källartrapp samt i en lufttät låda som jag tar med.
 
Jag är inte så noga :o Stallkläderna delar garderob med dammsugare och skurhink i hallen. Använda men fortfarande ok vardagskläder hängs tillbaka i klädgarderoben.
 
@tanten Ja rejäl förvaring i en groventré vore ju bäst. Vi kommer ha plats för två garderober i groventrén och eventuellt en garderob i tvättstugan. Så ytterkläder kan ju hamna där. Har rena ridkläder etc i egna lådor i sovrummet, vilket jag hoppas får plats även efter flytt. Kanske får återuppta att ha en låda under sängen för använda ridkläder som inte behöver tvättas ännu.
.
Glömde...
En av de första saker vi gjorde i huset var att bygga en rejäl tvättstuga med massor av förvaring. En lång arbetsbänk och både högskåp och bänkskåp.
Där förvarades alla grovkläder och stallkläder. Inkl ridkläder.
Maken hade massor av varselkläder, tshirts och tröjor som tog plats. Samt en uppsjö av jackor för olika årstider och behov.

Rena grovkläder för vinterbruk tvättades och hängdes in i stora sovrumsgarderoben under varma årstiden - och tvärtom.
 
Glömde...
En av de första saker vi gjorde i huset var att bygga en rejäl tvättstuga med massor av förvaring. En lång arbetsbänk och både högskåp och bänkskåp.
Där förvarades alla grovkläder och stallkläder. Inkl ridkläder.
Maken hade massor av varselkläder, tshirts och tröjor som tog plats. Samt en uppsjö av jackor för olika årstider och behov.

Rena grovkläder för vinterbruk tvättades och hängdes in i stora sovrumsgarderoben under varma årstiden - och tvärtom.
Har en stor kökssoffa så jag får väl slänga ner rena arbetskläder där. :D

Men jo, vi bygger till en rejäl tvättstuga men det är så mycket som ska få plats! Det blir skönt att ha en "fin" ingång för jobbkläder/skor och en groventré, det saknar jag verkligen i lägenheten nu. Sen blev även vinden på tillbygget så stor/hög i tak att det blir ett extra rum. Det kan man ha som walk in closet innan det blir nån ev tillökning av familjen. Så det är ju en tillfällig lösning, dock vet jag inte hur lång tid det tar innan vi kommit så långt att inredande av det rummet är aktuellt.
 
Jag har lite olika system.
wIbland är jag jätteordentlig. Jag har en klädställning där jag har en del kläder hängandes. Är jag ordentlig så hänger jag upp kläderna på galgar/ viker ihop det och lägger det på hyllan undertill/ slänger in det på hyllan undertill.
Jag har sådan krokhängare som man hänger över dörren intill badrummet, där hänger jag ofta BH's och tröjor.
Jag har ett par hängare i städskrubben, där hängs stallkläder in.
Sedan försöker jag inte ha för mycket kläder som är använda en gång tidigare, utan jag använder "upp" det inom tio dagar i.a.f.
 
Jag har för att motverka det där berget av kläder som gärna hamnar på golvet hos mig satt upp 4 st krokar på garderobens utsida. Funkar bra, ibland hamnar saker på golvet ändå, men det är enbart för att jag är lat.

Nu har jag inga stallkläder längre, men när jag var sambo tog jag ut alla stallkläder till förrådet om jag inte skulle ha dem nästa morgon, då fick de ligga kvar i hallen. När jag bodde själv hängde jag upp dem på dörren i klädkammaren. Har nästan inga kläder i klädkammaren, använder det mer som förråd till städsaker, verktyg mm.
 
Jag har en lång stor hall så jag har plats för en egen graderob för ridkläder. Har allt i den utom underkläder, det har jag inte speciella för stallet. Tvättar tröjor efter varje användning (+underkläder såklart) men inte ridbyxor, ridväst och jackor. Ridskor och hjälm har jag framme i hallen men på skohylla/hängare.

Civilkläder som används flera dagar tex jeans samt myskläder (byter om vid hemkomst) hänger på en stol i sovrummet. Brukar använda kanterna på tvättkorgen till att hänga träningskläder som behöver torka på om det behövs. Har i övrigt mycket förvaring för oanvända kläder men blandar aldrig använt och oanvänt/rent.
 
Kommer flytta till hus i december och vill komma ifrån det berg av kläder som alltid tycks uppstå i vårt sovrum. Var ska man göra av kläder som är använda, men inte smutsiga? Hur gör ni? Jag har ofta tre ombyten på en dag - jobbkläder, stallkläder, hemmakläder. Och sen ett berg efter varje dag.

Ni som har häst/hund eller liknande, var gör ni av stallkläderna? Tvättar ni stallkläderna efter en användning?

Och sist men inte minst, gärna lite inspiration för klädförvaring när båda sidorna i rummet har snedtak. Vi har en liten gå-in-i-garderob med en skena (och snedtak), dock lär det bli stor brist på att just kunna hänga upp kläder. Byråer får plats under snedtaket mitt emot sängen. Vi har en lös klädhängarställning men den hamnade snabbt under kategorin Sak-man-kan-ha-ett-klädberg-på och kommer nog göra det igen. Kan öppna lösningar fungera eller blir det bara ett kaosområde?

Kläder som är använda men inte smutsiga hängs på krokar som hänger på badrumsdörren eller tillbaka in i garderoben. Arbetskläder som används ut på gården eller i stallet har också en sådan hängare fast inte i badrummet. Ridkläder har jag i en låda i en byrå. Rid/arbetskläder tvättas inte efter varje användning.

Vi har en oanvänd garderob i sovrummet så jag tänkte använda till rid- och arbetskläder. Vi ska även skaffa en betjänt att hänga kläder så som inte ska tvättas men ändå inte passar i garderoben.
 
Stallkläder finns i en egen liten garderob. Förut var det en byrå. Men i 'eget skåp' iaf sas. Tvättas när det behövs, helt enkelt.

Kläder som är använda men inte smutsiga läggs tillbaka i garderoben eller hamnar på klädbetjänten beroende på.

Arbetskläder i liten garderoben hallen.
 
Kommer flytta till hus i december och vill komma ifrån det berg av kläder som alltid tycks uppstå i vårt sovrum. Var ska man göra av kläder som är använda, men inte smutsiga? Hur gör ni? Jag har ofta tre ombyten på en dag - jobbkläder, stallkläder, hemmakläder. Och sen ett berg efter varje dag.

Ni som har häst/hund eller liknande, var gör ni av stallkläderna? Tvättar ni stallkläderna efter en användning?

Och sist men inte minst, gärna lite inspiration för klädförvaring när båda sidorna i rummet har snedtak. Vi har en liten gå-in-i-garderob med en skena (och snedtak), dock lär det bli stor brist på att just kunna hänga upp kläder. Byråer får plats under snedtaket mitt emot sängen. Vi har en lös klädhängarställning men den hamnade snabbt under kategorin Sak-man-kan-ha-ett-klädberg-på och kommer nog göra det igen. Kan öppna lösningar fungera eller blir det bara ett kaosområde?
Vår garderob i sovrummet har utöver en stor mittsektion även skåp på sidorna. På bottenplan i det ena lägger/slänger jag in kläder som är anv men inte behöver tvättas. I andra skåpet på bottenplan (med gott om utrymme till nästa hyllplan) har jag en IKEA-kass ståendes. I den slänger jag smutstvätt. Enkelt att sen ta med sig till maskin.
Fungerar såå bra! I förra huset svämmade min del av sovrummet alltid över av kläder. Men det är ett minne blott nu!
 
Jag har krokar i hallen för ridjackor och stallkläder. De är avskilda från andra ytterkläder.

Kläder som är använda, men inte smutsiga stoppar jag in i garderoben igen där de ska vara. Myskläder likaså, de ligger där de ska när de inte används. Jag har som vana att alltid lägga tillbaka kläder i garderoberna, det blir så himla stökigt annars.

Min hall däremot är sjukt stökig, men det får vara så. Den ska ha en massa funktioner som egentligen inte får plats, men som jag tvingat in.
 

Liknande trådar

Äldre Som rubriken lyder. Hur mycket kläder behöver man egentligen? Jag har precis gått igenom ett berg av tvätt och försökt att få in allt i...
2
Svar
25
· Visningar
9 862
Senast: Emor
·
Hemmet Det är visserligen ett par veckor kvar innan vi får tillträde till vårt hus. Men funderingarna är såklart redan i full gång. Har under...
Svar
6
· Visningar
1 299
Senast: Zewz
·
Hemmet Jag har insett att jag har väldigt lite förvarings utrymme i mitt hus, har ett utrymme under trappan som är överfullt med bråte, det är...
Svar
6
· Visningar
3 305
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp