Bukefalos 28 år!

Förvaring av ost? Dagens minsta problem

Araminta

Trådstartare
Jag identifierat ett irritationsmoment i livet:
Ostförpackningar.

Den ost jag köper kommer i en enkel "plastficka". Problemet är att den där plastfickan när man väl klippt upp den är mer eller mindre värdelös som förpackning: först är det ett jävla bök att få tillbaka osten i den slimmade påsen och sen sluter den inte längre tätt och osten blir hård och tråkig i ena kanten. Min lösning just nu är att slänga originalförpackningen och ersätta den med en rymligare fryspåse. Det funkar men känns som ett jävla onödigt slöseri av plast.

Så frågan är: hur förvarar ni ost? Någonstans i bakhuvudet har jag ordet "ostkupa" men det känns av någon anledning väldigt avlägset att faktiskt köpa :o Kanske behöver jag bara bekräftelse på att ostkupor är något folk faktiskt har, eller?
 
Jag identifierat ett irritationsmoment i livet:
Ostförpackningar.

Den ost jag köper kommer i en enkel "plastficka". Problemet är att den där plastfickan när man väl klippt upp den är mer eller mindre värdelös som förpackning: först är det ett jävla bök att få tillbaka osten i den slimmade påsen och sen sluter den inte längre tätt och osten blir hård och tråkig i ena kanten. Min lösning just nu är att slänga originalförpackningen och ersätta den med en rymligare fryspåse. Det funkar men känns som ett jävla onödigt slöseri av plast.

Så frågan är: hur förvarar ni ost? Någonstans i bakhuvudet har jag ordet "ostkupa" men det känns av någon anledning väldigt avlägset att faktiskt köpa :o Kanske behöver jag bara bekräftelse på att ostkupor är något folk faktiskt har, eller?

Jag har en ostkupa i glas med lite krusiduller på :o:p så att den alltid går att diska av ordentligt då och då :)
 
Jag identifierat ett irritationsmoment i livet:
Ostförpackningar.

Den ost jag köper kommer i en enkel "plastficka". Problemet är att den där plastfickan när man väl klippt upp den är mer eller mindre värdelös som förpackning: först är det ett jävla bök att få tillbaka osten i den slimmade påsen och sen sluter den inte längre tätt och osten blir hård och tråkig i ena kanten. Min lösning just nu är att slänga originalförpackningen och ersätta den med en rymligare fryspåse. Det funkar men känns som ett jävla onödigt slöseri av plast.

Så frågan är: hur förvarar ni ost? Någonstans i bakhuvudet har jag ordet "ostkupa" men det känns av någon anledning väldigt avlägset att faktiskt köpa :o Kanske behöver jag bara bekräftelse på att ostkupor är något folk faktiskt har, eller?
Ja det har jag, lägger in några dagars förbrukning och resten för varas i orginalförpacningen i en begagnad brödpåse.
 
Hade ostkupa länge men tyckte att osten blev tråkig och dålig så snabbt. Tar förbannat mycket extraplats i kylen också.
Läste på om ostförvaring och testade ett av tipsen - att vira in osten i plastfolie. Tätt ska det vara också. Ostarna håller numera mycket längre och blir bara tråkiga om man glömmer dem framme under tiden man äter. :angel:
 
Jag har en ostkupa men använder den sällan då jag inte köper ost så ofta. För att den blir torr och tråkig innan jag hunnit äta upp den. Men har man åtgång på ost så är ostkupa praktiskt och lätt att ta fram och komma åt osten..
Tar till mig tipset om gladpack till nästa ostinköp.
 
Ostkupa! Från Tupperware! Tror den är 20 år gammal men still going strong. Ost i plastpåse blir fuktigt och kladdigt ju :down:
 
Vi köper hög ost så vi klipper av originalförpackningen efter hand. Plus det har vi fryspåse runt om. Håller i all evighet tycker jag :o Har tidigare förvarat i bara fryspåse/brödpåse/fruktpåse och har alltid fått mögel i botten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp