Bukefalos 28 år!

Förvaring av ost? Dagens minsta problem

Ostkupa! Från Tupperware!
En sån har jag också!
244617138_3fe4feda-b32c-4565-8040-0319b5595df8.jpg
 
Jag identifierat ett irritationsmoment i livet:
Ostförpackningar.

Den ost jag köper kommer i en enkel "plastficka". Problemet är att den där plastfickan när man väl klippt upp den är mer eller mindre värdelös som förpackning: först är det ett jävla bök att få tillbaka osten i den slimmade påsen och sen sluter den inte längre tätt och osten blir hård och tråkig i ena kanten. Min lösning just nu är att slänga originalförpackningen och ersätta den med en rymligare fryspåse. Det funkar men känns som ett jävla onödigt slöseri av plast.

Så frågan är: hur förvarar ni ost? Någonstans i bakhuvudet har jag ordet "ostkupa" men det känns av någon anledning väldigt avlägset att faktiskt köpa :o Kanske behöver jag bara bekräftelse på att ostkupor är något folk faktiskt har, eller?
Jag använder plastpåse. I med osten allra längst ned i påsen och vira överskottet av påsen runt osten. Nu äter jag orimligt mycket ost, en stor ost varar endast max en vecka. Kanske därför jag aldrig märkt av att den blir gammal?
Oftast används en av alla de påsar man lägger frukt i när man handlar. Där känner jag mig som en miljöbov - finns det alternativa förpackningar att lägga frukt i vid inköp?
 
Jag använder plastpåse. I med osten allra längst ned i påsen och vira överskottet av påsen runt osten. Nu äter jag orimligt mycket ost, en stor ost varar endast max en vecka. Kanske därför jag aldrig märkt av att den blir gammal?
Oftast används en av alla de påsar man lägger frukt i när man handlar. Där känner jag mig som en miljöbov - finns det alternativa förpackningar att lägga frukt i vid inköp?
http://www.laplandecostore.se/ekolo...med-dragsko-ekologisk-gots-bomull-medium.html
 
Jag öppnar bara ostens plats upp till så man kommer åt att hyvla liksom, men har plasten kvar på sidorna och sen har jag en plastpåse runt. Sen jag började lämnade originalplasten kvar så tycker jag inte att osten börjar mögla lika snabbt som innan.
 
Jag öppnar bara ostens plats upp till så man kommer åt att hyvla liksom, men har plasten kvar på sidorna och sen har jag en plastpåse runt. Sen jag började lämnade originalplasten kvar så tycker jag inte att osten börjar mögla lika snabbt som innan.

Så gör jag också - och lägger den sedan i en ziplockpåse där jag ser till att "krama ut" all luft när jag försluter.

När vi är inne på mögel vill jag också påpeka att mjölk innehåller ett ämne som gör att det mögel som ev bildas på osten inte blir giftigt. Det är därför det finns mögelostar! Och man kan alltså även äta mögel som bildats på helt vanlig ost. Läste en intervju med en ostexpert som berättade att om det blev mögel på någon av hans ostar hemma lät han den ligga orörd någon månad till innan han tog mer av den - för att få maximal smakupplevelse. Själv har jag inte kunnat förlika mig vid tanken att äta mögel som bildats på min grevé, men sedan dess nöjer jag mig med att bara hyvla bort själva möglet inte skära bort en tjock bit som jag alltid gjorde tidigare.
 
Jag har bara en plastpåse runt, typ som man plockar frukt i. Funkar bra och inget att diska, fyller bara med skräp och slänger påsen sen.
 
Jag har en ostkupa, köpt på ICA Maxi! Jättebra, dessutom fungerar basen som underlägg när man har osten på bordet. Himla praktiskt.
 
Jag identifierat ett irritationsmoment i livet:
Ostförpackningar.

Den ost jag köper kommer i en enkel "plastficka". Problemet är att den där plastfickan när man väl klippt upp den är mer eller mindre värdelös som förpackning: först är det ett jävla bök att få tillbaka osten i den slimmade påsen och sen sluter den inte längre tätt och osten blir hård och tråkig i ena kanten. Min lösning just nu är att slänga originalförpackningen och ersätta den med en rymligare fryspåse. Det funkar men känns som ett jävla onödigt slöseri av plast.

Så frågan är: hur förvarar ni ost? Någonstans i bakhuvudet har jag ordet "ostkupa" men det känns av någon anledning väldigt avlägset att faktiskt köpa :o Kanske behöver jag bara bekräftelse på att ostkupor är något folk faktiskt har, eller?

Jag vänder uppochner på en plastburk, modell 2 liters glassburk, ostkupa DIY lite enkelt sådär. När burken ser tråkig ut köper jag mer glass :D
 
Använde ostkupa förr men sen den gick sönder så har jag inte lyckats hitta en lika bra.

Nu använder jag plastpåse runt osten. Förbrukar inte mycket plast i övrigt så en påse i månaden får gå.
 
Vi stoppar in osten i en fryspåse men jag stör mig på att det ser så himla tråkigt ut? Samt att man ska behöva krångla ur osten ut ur påsen och så in i påsen igen osv. Vi äter en hel del ost, tror att ostkupa skulle kunna vara något!
 
Ostkupa från Tupperware, dock inte samma som tidigare tråden :) Vår har ett litet lock längst upp som ska ge rätt klimat inne i kupan. Funkar fint!
 
Ostkupa, så himla praktiskt, speciellt om man har lite smuligare ostar då den fungerar som underlägg också.
Är uppväxt med plastpåse/folie runt ost, så hade aldrig tänkt tanken på kupa före jag träffade sambon, och nu vill jag inte vara utan :up:
 
Jag tycker är jättebra att plastbanta och försöker aktivt minska ned plasten. Men just ost är svårt att ha på annat sätt än i plastpåse tycker jag - utan att den blir torr.

Är det någon ostkupe-användare som kan tipsa om en ostkupa som faktiskt skyddar osten? Jag köper gärna mycket ost och den kan bli liggande i kilen iaf 10-14 dagar under uppätningstiden. Funkar det eller måste den konsumeras snabbare för att inte bli torr?
 
Jag tycker osten blir torr och tråkig i ostkupa. Kör plastpåse efter att förpackningsplasten är borta.

Nu kör jag faktiskt bara färdigskivad ost, så praktiskt och lättare att hålla fräsch. Då återförsätter jag förpackningen och lägger den upp och ner. Funkar bra.
 
Jag tycker är jättebra att plastbanta och försöker aktivt minska ned plasten. Men just ost är svårt att ha på annat sätt än i plastpåse tycker jag - utan att den blir torr.

Är det någon ostkupe-användare som kan tipsa om en ostkupa som faktiskt skyddar osten? Jag köper gärna mycket ost och den kan bli liggande i kilen iaf 10-14 dagar under uppätningstiden. Funkar det eller måste den konsumeras snabbare för att inte bli torr?

Jag har en sån här:
liten-ostkupa-fran-tupperware-5543555.jpg

Lånade en bild på nätet för att visa, jag tycker att den fungerar väldigt bra, även om jag var skeptisk till en början. Men jag fick den en gång på en visning och har använt den sen dess. Jag har funderat på att köra en större, kanske.. ;)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp