Bukefalos 28 år!

Förvarning innan hyresvärden går in

Nej. Behovet av värme är inte akut i lagens mening. Inte i någon annan mening heller.
Jo.
Hyresvärden är skyldig att hålla med möjlighet till kontinuerlig uppvärmning.
Så det får inte stå stilla.
Enligt lagen.

Detta måste finnas.

"En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för
1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor."

Och några saker till.
Annars så kan man som hyresvärd råka präktigt illa ut.

Jag fattar inte varför du alltid vill beskriva hela grejen med hyresbostäder som så fullständigt skruvad?
Därför att lagarna kring hyresrätter och arrenden är helt skruvade.
De snor in sig i sig själva med rediga låsningar som följd.

Bara det att en hyresvärd måste åtgärda men samtidigt inte får komma in för att göra det är vrickad.
 
Jo.
Hyresvärden är skyldig att hålla med möjlighet till kontinuerlig uppvärmning.
Så det får inte stå stilla.
Enligt lagen.

Detta måste finnas.

"En bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för
1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor."

Och några saker till.
Annars så kan man som hyresvärd råka präktigt illa ut.


Därför att lagarna kring hyresrätter och arrenden är helt skruvade.
De snor in sig i sig själva med rediga låsningar som följd.

Bara det att en hyresvärd måste åtgärda men samtidigt inte får komma in för att göra det är vrickad.
Det är nog ingen här som tror något annat än att du kan läsa lagar. Men frågan är om du kan tolka dem. Det är nog ingen slump att vi har en synnerligen välutbildad yrkeskår som ägnar sig åt just att tolka lagar, dvs juristerna.

Philosophia går istället på lagkommentarer och domar. Och det är oftast så man brukar få reda på hur lagar ska tillämpas.
 
Det är nog ingen slump att vi har en synnerligen välutbildad yrkeskår som ägnar sig åt just att tolka lagar, dvs juristerna.

Jag har en ganska så stor erfarenhet av den yrkeskåren i dessa ärenden.
Ett fall där en expert på arrende gjorde ett enkelt formellt fel.
Ett fel som man hade som lekman kunnat undvika bara genom att läsa på Hyresnämndens och Arrendenämndens hemsida.
Och dels då jag har ett eget pågående fall av just nekat tillträde till en bostad som jag hyr ut.
Det fallet har gått genom både jurist med expertis inom just fastighetsförvaltning (inte samma som gjorde fel, man måste ju uppgradera i ett sådant fall) och hyresnämnden.
Så jag har fått förklarat av dem som bestämmer, Hyresnämnden, vad som gäller i förekommande fall.

D.v.s. hur jag skall få komma in och i vilka fall.
Och ja, det är skruvat.
 
Senast ändrad:
Det verkar vara fler än jag som surnat till, för nu har vi fått ny information i brevlådan gällande elementfixandet. Ny, framflyttad tid för att lämna in nyckeln (visserligen gick brevet ut mindre än 6 dagar innan sista datumet men nu har det ju ändå varnats innan med den tidigare tiden) med tidsangivelser för mellan vilka dagar 13/10-17/10 och tider 7-16. Inga mer hot om låssmed utan istället kommer låsta lägenheter att hoppas över.

Har man som jag en lägenhet på 25kvm så ger kravet på att frigöra 1 meter golvyta runt elementen en rätt spännande planlösning... Det är tur att jag inte måste bo här under tiden och det är verkligen tur att förra hunden dött (den jag har nu har heltidspassning) för att med fem dagars förvarning lösa två veckors passning (från det att vi "tvingades" att lämna in nyckeln från början) hade inte varit helt enkelt. I värsta fall hade det kostat några tusen.

Men det är iallafall skönt att de nu verkar begripa att de faktiskt har skyldighet att informera ordentligt och inte kan hota med låssmed om det det faktiskt inte är akut...
 
Senast ändrad:
Det verkar vara fler än jag som surnat till, för nu har vi fått ny information i brevlådan gällande elementfixandet. Ny, framflyttad tid för att lämna in nyckeln (visserligen gick brevet ut mindre än 6 dagar innan sista datumet men nu har det ju ändå varnats innan med den tidigare tiden) med tidsangivelser för mellan vilka dagar 13/10-17/10 och tider 7-16. Inga mer hot om låssmed utan istället kommer låsta lägenheter att hoppas över.

Har man som jag en lägenhet på 25kvm så ger kravet på att frigöra 1 meter golvyta runt elementen en rätt spännande planlösning... Det är tur att jag inte måste bo här under tiden och det är verkligen tur att förra hunden dött (den jag har nu har heltidspassning) för att med fem dagars förvarning lösa två veckors passning (från det att vi "tvingades" att lämna in nyckeln från början) hade inte varit helt enkelt. I värsta fall hade det kostat några tusen.

Men det är iallafall skönt att de nu verkar begripa att de faktiskt har skyldighet att informera ordentligt och inte kan hota med låssmed om det det faktiskt inte är akut...
Hade dom bara skickat ut det här brevet i god tid(ett par veckor innan) så hade de säkerligen sluppit sura och/eller oroliga hyresgäster och fått in nyklarna till det önskade datumet istället för att jobbet behövde detta ut ytterligare en vecka på tiden.
 
När de lämnar ut sådana där lappar hos oss har de för det mesta ett nummer man kan ringa till entreprenören som utför arbetet. Då brukar de kunna svara på när de är i just min lägga, eller tom anpassa när de kommer. :)
 
När de lämnar ut sådana där lappar hos oss har de för det mesta ett nummer man kan ringa till entreprenören som utför arbetet. Då brukar de kunna svara på när de är i just min lägga, eller tom anpassa när de kommer. :)
Ja Nu med den här lappen. När de satte upp den förra (det gäller alltså samma arbete som inte blivit utfört) så kunde de inte svara på något. Inte ens hur länge de skulle behöva nyklarna.
 
Det är märkligt att hyresvärdar alltid skall vara sådana slagpåsar för hyresgästers missnöje.
Men därför i stället inte märkligt att det blir så ont om hyresrätter.

Lösningen på detta skulle vara fri hyressättning så att hyresvärdarna får betalt för besväret.
 
Det är märkligt att hyresvärdar alltid skall vara sådana slagpåsar för hyresgästers missnöje.
Men därför i stället inte märkligt att det blir så ont om hyresrätter.

Lösningen på detta skulle vara fri hyressättning så att hyresvärdarna får betalt för besväret.
Det är ju inte välgörenhet de sysslar med. Jag släpper gärna in dom. Jag vill däremot få information. Dels med mer förvarning än ett par dagar innan när det gäller ickeakuta saker men även en ungefärlig tidsperiod. Är det svårt att begripa att hyresgästen kan tycka att det är irriterande att inte ens få svar på inom vilken tidsperiod folk kommer gå in i bostaden? Kommer det ske idag? Nästa vecka? Om en månad?

Hur länge alla möbler ska vara flyttade, husdjur som behöver lämnas bort, folk som arbetar skift osv.

Hade de skickat ut brevet de skickat NU hade det inte ens blivit en tråd.
 
Jag har bort hos Svenska Bostäder hela mitt liv innan jag blev lantis. Hos mamma och pappa och egen.

De kunde utan vidare säga vilken dag nycklarna behövdes men inte vilken tid exakt.

Samma sak hos det betydligt mindre Roslagsbostäder.
 
Ja jag har bott hos flera hyresvärdar och inte stött på detta problem innan. Jag kan svälja att man inte kan säga vilken tid de kommer. Men att begära in nycklar med några dagars förvarning (under hot om låssmed) och sedan Inte kunna svara ens på vilken vecka jobbet ska göras är nonchalant...
 
Det är ju inte välgörenhet de sysslar med.
Jo nästan.
Med den reglering av hyror som är i dag så är det svårt att få vinst på uthyrning av bostäder där fastighetspriserna är höga.
Det är därför som nya hyresrätter kostar så mycket i hyra eller inte byggs alls.
Samt en av orsakerna till att allmännyttan säljs ut.

Är det svårt att begripa att hyresgästen kan tycka att det är irriterande att inte ens få svar på inom vilken tidsperiod folk kommer gå in i bostaden?
Det är inte det minsta svårt att begripa.
Det svåra är att få till det så att det fungerar.
Även om man aldrig så väl förstår ett problem så betyder inte det att det med automatik blir löst för det.

Hade de skickat ut brevet de skickat NU hade det inte ens blivit en tråd.
De har väl fått entreprenören att kläcka ur sig tider efter att ha fått nobben av flera hyresgäster.
Att trassla med att få komma in gynnar ju ingen så de gjorde väl ett nytt försök för att få det att flyta på.

Och kanske att de har fått komma in i vissa lägenheter och upptäckt att läckagerisken inte är överhängande i ventilerna.
Då så faller ju den akuta biten i det hela.
 
Jag har bort hos Svenska Bostäder hela mitt liv innan jag blev lantis. Hos mamma och pappa och egen.
Jag har erfarenhet av några kommunala hyresvärdar och det var samma cirkus kring nycklar som escodobe beskriver.
Men värst var det i en större bostadsrättsförening där jag bodde i en minietta och skulle göra fritt vid fönstret för fönstermålning.
Hela ena långsidan var fönster.
 
Jag har erfarenhet av några kommunala hyresvärdar och det var samma cirkus kring nycklar som escodobe beskriver.
Men värst var det i en större bostadsrättsförening där jag bodde i en minietta och skulle göra fritt vid fönstret för fönstermålning.
Hela ena långsidan var fönster.
Ja det är så det är nu för mig på mina 25kvm. Hela ena väggen och en meter på varje sida behöver vara rensat. Jag har ju tur som inte måste bo i lägenheten under tiden. Men jag misstänker att en del grannar behöver leka "inte nudda golv" för att kunna få plats med sina flyttade möbler.
 
Cirkusen kommer att återupprepas någon gångsenare i vinter. Det är betydligt lättare att stå ut med sådant om man som vi äntligen fått, vettig information och en tidsram att förhålla sig till.
 
Ja det är så det är nu för mig på mina 25kvm. Hela ena väggen och en meter på varje sida behöver vara rensat. Jag har ju tur som inte måste bo i lägenheten under tiden. Men jag misstänker att en del grannar behöver leka "inte nudda golv" för att kunna få plats med sina flyttade möbler.
För ett par år sedan fick jag rycka in och hjälpa min urgamla granne att flytta möbler då det var lika kort varsel..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp