Bukefalos 28 år!

Förvarning innan hyresvärden går in

escodobe

Trådstartare
För drygt två veckor sedan kom ett brev om att det ska utföras någon slags åtgärd/kontroll av elementen i alla lägenheter. Exakt datum skulle meddelas senast en vecka innan. Idag, sex dagar sen jag var i lägenheten senast står det en lapp på portdörren att nycklarna skulle ha lämnats senast i morse klockan sju amnars kommer låssmed att tillkallas på hyresgästens bekostnad. Nu tror jag att det löser sig ändå. Men jag börjar bli ganska trött på att de ständigt har för kort varsel. För ett par år sedan så lovade de att bättra sig efter att ha utlyst med tre dagars varsel en ren rutingrej så jag på kort varsel fick ordna med hundvakt eller ta ledigt från jobbet. Har man behövt hjälp med något har de inte ens kunnat ge en preliminär tid utan man har fått avsätta en dag. Första åren jag bodde här pluggade jag och kunde anpassa mig mer efter deras nycker men nu blir det mesta så bökigt. När jag googlar så verkar det, när det gäller oakuta åtgärder så ska man förvarnas en månad i förväg. Innebär det att man kan begära i alla fall ett specifikt datum?
 
För mindre förbättringsarbeten så måste hyresvärden meddela tillträde minst en månad i förväg. För akuta åtgärder som vattenskada ska hyresvärden få omedelbart tillträde. Kontroll av element är dock inte något av det. I lagkommentaren sägs det att för ärenden av mindre brådskande art (t.ex. underhåll i form av sotning av fläkt (och kontroll av element, tänker jag mig)) så kan "hyresgästen få en viss frist på sig innan hyresvärden får tillgång till lägenheten".

Jag tror att hyresvärden i ditt fall i tillräckligt god tid har meddelat att denne vill ha tillträde till lägenheten. Får man reda på det två veckor innan och avser vara bortrest under den tid som ett exakt datum ska meddelas så kan det vara rimligt att kontakta hyresvärden för att begära att få datum meddelat per telefon eller mejl.

Där hyresvärden har felat i ditt fall är att hen hotar att tillkalla en låssmed. Även om en vägran att låta hyresvärden gå in i lägenheten för tillsyn eller reparation kan leda till att hyresrätten förverkas så får hyresvärden inte gå in i lägenheten (om det inte är akut, t.ex. vattenläckage) utan medgivande.
 
När jag googlar så verkar det, när det gäller oakuta åtgärder så ska man förvarnas en månad i förväg. Innebär det att man kan begära i alla fall ett specifikt datum?
Ja.
Och information om hur lång tid som det skall ta.

Men, det gäller hela arbetet så hyresvärden kan avisera att arbete kommer att pågå mellan datum si och så och att denne måste få komma in alla tider mellan dessa datum.

Vet säkert - dragit det genom hyresnämnden. Jag har inte fått komma in och måla fönster i ett av mina hus.

Däremot så måste du protestera mot tiden så fort som du blivit aviserad om du inte kan och vill och tiden är för kort.
Gör du inte det så har du accepterat aviseringen.
Dessutom så har man skyldighet att ha tillsyn av hyresobjektet så man kan inte skylla på att man är bortrest om man missar en avisering.
 
Där hyresvärden har felat i ditt fall är att hen hotar att tillkalla en låssmed. Även om en vägran att låta hyresvärden gå in i lägenheten för tillsyn eller reparation kan leda till att hyresrätten förverkas så får hyresvärden inte gå in i lägenheten (om det inte är akut, t.ex. vattenläckage) utan medgivande.
Om ingen svarar på flera dagar så får hyresvärden gå in.
Då så anses bostaden övergiven.

Men om man svarar och säger nej så får hyresvärden inte gå in.
Vet säkert - se ovan.
 
Om ingen svarar på flera dagar så får hyresvärden gå in.
Då så anses bostaden övergiven.

Men om man svarar och säger nej så får hyresvärden inte gå in.
Vet säkert - se ovan.

Jag skulle i så fall vilja se en lagparagraf, lagkommentar eller dom som stödjer det du säger. Ett uteblivet medgivande är inte att räkna som ett tillstånd som jag har förstått det. Får man ingen respons så får hyresvärden dock begära handräckning.
 
Om ingen svarar på flera dagar så får hyresvärden gå in.
Då så anses bostaden övergiven.

Rättens bedömning i RH 1994:107

"Lägenheten får anses övergiven när det av omständigheterna i det enskilda fallet framgår att hyresgästen eller annan som han har inrymt i lägenheten ej längre nyttjar den och inte heller avser att återupptaga nyttjandet. Fortsätter hyresgästen att betala hyran för lägenheten trots att han inte uppehåller sig i denna kan lägenheten inte anses övergiven. En underlåtenhet från hyresgästens sida att för längre eller kortare tid betala förfallen hyra kan givetvis inte ensamt föranleda att lägenheten betraktas som övergiven. Om hyresgästen därutöver på ett eller annat sätt ställer lägenhetens nycklar till hyresvärdens förfogande, föreligger regelmässigt ett säkert tecken på att lägenheten är övergiven. Detsamma gäller om hyresgästen flyttar sina tillhörigheter från lägenheten och inte betalar hyran. Lägenheten kan ofta anses övergiven i en sådan situation även om vissa föremål lämnas kvar. Förutsättningen för att lägenheten skall få återtas måste självfallet vara att inte någon omständighet tyder på att lägenheten alltjämt bebos (se prop. 1973:23 sid. 139 och 161)."

Det är mycket osannolikt att en bostad kan anses vara övergiven enkom för att ingen svarar på flera dagar.
 
@Philosophia jag har fräschat upp minnet litet i Jordabalken.
Jag tror att hyresvärden i TS fall vill in med stöd av denna paragraf.

26 § Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada. När lägenheten är ledig till uthyrning, är hyresgästen skyldig att låta den visas på lämplig tid.

Det är säkert något element någonstans i fastigheten som läcker.
Och då så är en kontroll av att inga fler element läcker en akut kontroll.
 
Det är mycket osannolikt att en bostad kan anses vara övergiven enkom för att ingen svarar på flera dagar.
Inte övergiven på det sättet, så att hyresförhållandet skall upphöra.
Utan övergiven vad avser tillsyn.

Det blir litet särskilda regler då eftersom att en hyresgäst skall utöva tillsyn av bostaden.

24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör.
.
.
.
Uppkommer skada eller visar sig brist som ofördröjligen måste avhjälpas för att allvarlig olägenhet icke skall uppstå, är hyresgästen skyldig att genast lämna hyresvärden meddelande om skadan eller bristen. Är hyresgästen och medlemmarna i hans hushåll borta när skadan uppkommer eller bristen visar sig och har hyresgästen berett hyresvärden tillfälle att vid behov komma in i lägenheten under bortovaron, är det dock, om lägenheten utgör del av hus, tillräckligt att hyresgästen omedelbart efter återkomsten lämnar hyresvärden meddelande om skadan eller bristen.
 
Dom ska byta något på alla element om jag förstått det rätt. Nu är nyklarna inlämnade och de berättar att de behöver gå in två gånger men kunde svara på vilka dagar det skulle ske eller ens ge en konkret tidsperiod.
 
Det är säkert ventilerna.
Några andra element i någon annan lägenhet har säkert sprutet vatten.
Då så räknas det som akut att byta alla.

De behöver gå in en gång för att byta ventilen och en gång för att lufta elementen.
 
Det är säkert ventilerna.
Några andra element i någon annan lägenhet har säkert sprutet vatten.
Då så räknas det som akut att byta alla.

De behöver gå in en gång för att byta ventilen och en gång för att lufta elementen.

Jag kan sätta min högra arm på att det inte räknas som akut (i lagens mening) eftersom åtgärden aviserades två veckor i förväg. Akut är sådant som kräver omedelbar åtgärd och omedelbart tillträde.
 
Jag kan sätta min högra arm på att det inte räknas som akut (i lagens mening) eftersom åtgärden aviserades två veckor i förväg. Akut är sådant som kräver omedelbar åtgärd och omedelbart tillträde.
Det är nog akut om det skall bli värme i huset innan det blir kallt.

Jag gissar på detta.

Ett element i en lägenhet har sprungit läck.
Man upptäcker att det är ventilen som har gått sönder p.g.a. ålder.
Och inser att alla ventiler i hela huset kan gå sönder och måste bytas.
Hela värmesystemet töms på vatten för detta byte.
När man fyller på igen så riskerar de gamla ventilerna att gå sönder av tryckskillnaden.
Det är ett vanligt problem, har den T-shirten.

Så för att kunna sätta på värmen så måste man komma in i alla lägenheter.
Ja det räknas som akut åtgärd.
Om en liten stund när det blir kallt så får hyresvärden annars ett föreläggande om att åtgärda.
Och i det läget är det omedelbart tillträde som gäller.

Så mitt råd är:
Släpp in eller frys.
 
Det är nog akut om det skall bli värme i huset innan det blir kallt.

Jag gissar på detta.

Ett element i en lägenhet har sprungit läck.
Man upptäcker att det är ventilen som har gått sönder p.g.a. ålder.
Och inser att alla ventiler i hela huset kan gå sönder och måste bytas.
Hela värmesystemet töms på vatten för detta byte.
När man fyller på igen så riskerar de gamla ventilerna att gå sönder av tryckskillnaden.
Det är ett vanligt problem, har den T-shirten.

Så för att kunna sätta på värmen så måste man komma in i alla lägenheter.
Ja det räknas som akut åtgärd.
Om en liten stund när det blir kallt så får hyresvärden annars ett föreläggande om att åtgärda.
Och i det läget är det omedelbart tillträde som gäller.

Så mitt råd är:
Släpp in eller frys.

Hade det varit akut hade det krävts omedelbart tillträde, vilket inte hyresvärden begärt. Eftersom hyresvärden anser att det kan vänta i två veckor att åtgärda problemet så blir det mycket svårt för denne att samtidigt motivera det akuta i åtgärden.
 
Hade det varit akut hade det krävts omedelbart tillträde, vilket inte hyresvärden begärt. Eftersom hyresvärden anser att det kan vänta i två veckor att åtgärda problemet så blir det mycket svårt för denne att samtidigt motivera det akuta i åtgärden.
Det är behovet av värme som blir akut.
Och dröjsmålet kan förklaras med att det behövs hantverkare till åtgärden.

När det gäller åtgärder för att hålla lägsta godtagbara standard så måste hyresvärden ju få komma in.
Andra hyresgäster skall inte vara utan värme för att någon vill kinka.
Då så blir det föreläggande och sedan så är det bara att gå in.
Alltså föreläggande om åtgärd för hyresvärden.
När en hyresvärd är förelagd att åtgärda så har den också rätt att gå in för att åtgärda föreläggandet.
Vem vet, det kanske redan finns ett sådant föreläggande?
 
Jag släpper gärna in dom. Men jag ogillar att när de skriver att de ska säga till en vecka innan, så förväntar jag mig inte att man skulle ha lämnat in nyklarna klockan sju på morgonen den sjätte dagen. Jag blir definitivt irriterad på att de inte kan ange vilka dagar eller ens ungefärlig tidsperiod som de behöver tillträde.
 
Det är behovet av värme som blir akut.
Och dröjsmålet kan förklaras med att det behövs hantverkare till åtgärden.

När det gäller åtgärder för att hålla lägsta godtagbara standard så måste hyresvärden ju få komma in.
Andra hyresgäster skall inte vara utan värme för att någon vill kinka.
Då så blir det föreläggande och sedan så är det bara att gå in.
Alltså föreläggande om åtgärd för hyresvärden.
När en hyresvärd är förelagd att åtgärda så har den också rätt att gå in för att åtgärda föreläggandet.
Vem vet, det kanske redan finns ett sådant föreläggande?

Hade det funnits ett föreläggande hade escodobe skrivit det. Du gör bort dig och det gör även jag som bemödar mig att besvara dina fantasier.
 
Hade det funnits ett föreläggande hade escodobe skrivit det.
Det är inte alls säkert.
Hyresvärden verkar allmänt bökig och kan utan vidare ha ett föreläggande eller hot om det över sig.

En hyresvärd har mycket större rättigheter att komma in för att åtgärda problem än vad hyresgäster i allmänhet tror eller vill.
Jag har som hyresvärd dragit det där genom hyresnämnden och nu så vet jag hur man gör.
Jag gjorde ett formellt fel med tider runt uppsägning, men om jag hade fått till det rätt så hade mina hyresgäster varit bostadslösa nu.
Så jag fantiserar inte.
 
Akut måste väl innebära ungefär att det rinner ner vatten hos grannen under?
Nej det räknas inte bara så.

Akut är även sådant som inte kan vänta.

Så här står det.
"Hyresvärden har rätt att utan uppskov få tillträde till lägenheten för att utöva nödvändig tillsyn eller utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan skada."

Att inte kunna sätta på värmen är en sådan.
Huset kan frysa sönder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp