Bukefalos 28 år!

Förvirrad och orolig igen

Shaggy

Trådstartare
Jaha så sitter man där med ont imagen igen. Här kommer en resume.
Förra onsdagen så lekte Novan och jag i ridhuset. Vi hade löptävling och matte vann givetvis hela tiden :angel: (not) :D. Tyvärr gick Novan omkull och sparkade sig då på baksidan av höger skenben, resultat blockhalt :cry:. Fick till slut stopp på henne och lyckades leda in henne i stallet. Var ut till stallet på torsdag morgon och Novan var då mycket bättre belastade båda frambenen lika mycket osv. På förmiddagen kom veterinären och konstaterade att senorna var inte skadade. Jag sprang med Novan och vet såg en liten markering. Vet sa att hon får absolut inte bli stående när hon är i så bra kondition och vi kom överrens om att jag skulle gå ut och promenera med henne och då hältan var borta skulle jag börja rida men ta det lite lugnt.
Igår red jag för första gången. Hon var nog hältfri redan tidigare men jag vågade inte sitta upp utan ville ge lite extra tid för läkning. När jag red kändes hon helt normal i alla gångarterna. Provade att longera några varv på slutet för att se om jag såg något då och tyckte att jag kanske såg en lite markering ibland, men jag ser inte hältor som inte är stora utan dom känner jag när jag rider. Nu är Shaggy mycket fundersam :confused: Till råga på eländet så är Novan fortfarande svullen i det benet men hon har ju ett sår också och sen tar det ju tid innnan en blodutjutning försvinner.
Om det trots allt vore någon skada på senan så borde hon väl vara halt eller iallfall varm på det benet eller :confused: :confused:.
Nu vet jag inte hur jag ska göra. Novan vill inte vila hon vill röra på sig och springa är KUL. Imorgon kommer det en tränare som jag skulle rida för (själv så det är inget problem att ta det lugnt) men ska jag våga rida. Har verkligen sett fram mot den här träningen men om hästen inte är ok vill jag ju inte rida :crazy: (ont i magen).
Alla dessa problem för att jag var så :devil:la dum att jag inte satte på senskydden för jag skulle ju inte leka utan bara longera en stund (IDIOT varning).
 
Om hon har ett sår och är svullen så skulle jag faktiskt tro att den lilla markeringd u ev såg (du var inte säker på den om jag fattade det rätt?) kommer därifrån.

Och om hon KÄNNS fräsch skulle jag faktiskt rida. Hade du inte haft sår/svullnad skulle jag kanske varit nojigare, men eftersom du har det och det kan vara orsaken till den ev lilla rörelsestörning du SER men inte känner så rid på. Det är ju inte värre än att avbryta om hon känns ofräsch?
 
jag hade hört med tränaren... vad han/hon tyckte och om denne tycker att jag ska rida hade jag gjkort det, men om hästen om så för 2 sekunder kändes ofräsch skulle jag sluta rida....
 
Brukar som sagt inte SE hältor (om som inte är kraftiga) utan känna dom vid ridning. Nu blev jag nojig eftersom jag tror att jag såg en hälta men sen är det ju lätt att lura ögat också (ett vitt ben och ett svart till att börja med).

Provar att rida ikväll igen och känns det bra kör jag imorgon känns det inte bra ringer jag återbud till tränaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 817
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 960
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp