Bukefalos 28 år!

Förvirrad!

Status
Stängd för vidare inlägg.

sannaaah

Trådstartare
Jag har en halvblods valack på 3,5 år som betér sig konstigt. Han är 170 hög, något överbyggd och en aning gänglig, han har inte satt mkt muskler på bog, bringa, hals och nacke.

När han ska rulla sig så skakar hela han när han böjer frambenen, det tar ett tag innan han kommer ner och lägger sig men när han väl lagt sig är det inga problem. Såg samma sak i somras men tänkte inte mer på det då. Han ligger varje natt i boxen (detta vet jag pga att täcket är helt spånigt varje morgon).

Samma sak händer när jag kratsar ena framhoven på honom. Benet skakar och han lutar sig bakåt ( med rumpan i vädret som när en katt sträcker sig ) och ställer ner benet även om jag försöker hålla i det ( man hinner kratsa hoven men sen "orkar" han inte hålla benet uppe längre och gör på ovanstående sätt). Detta händer varje gång så det är ingen träningsvärk el liknande. Kan tillägga att han har ett litet överben under knät bredvid en sena om nu det skulle ha någon betydelse.

Dessutom har han problem att backa. Han lyfter inte frambenen spec mkt utan bara hasar sig bakåt på något sätt. När man trycker på bringan på honom lutar han sig lite bakåt och sedan backar med möda. Vet ej om detta är för att han möjligen har ont eller att han sätter sig emot mig och bara inte vill backa, men det ser ju onekligen ut som något stör honom.

Han rör sig bra, dock sparkar han en del bakut när han springer lös i ridhuset, ser inte ut att vara pga bus utan att han är irriterad på något. När han blir riden sparkar han inte bakut, då kan han däremot bocka pga sadeltvånget.
Har aldrig sett någon hälta på honom och inga korta steg el så, han rör sig väldigt väl och stort.

Funderar på om det är något med ryggen,bogen,knä eller hals på honom. Han ömmar inget när man trycker på honom och det märks inte när man lägger på sadel (han har ju sadeltvång men jag vet inte om det har något samband med att han gör så här :crazy:).

Ska be veterinären kolla honom när de ska vaccineras och så ska jag ringa kiropraktorn. Det bästa vore väl dock att få honom kollad på klinik.

Någon som har någon erfarenhet/aning om varför han gör såhär??


Ska mina hästar aldrig få vara hela och friska???:cry:

grandehelgesommarhagensept07.jpg
 
Sv: Förvirrad!

Han är 170 cm hög och 3,5 år och överbygd. Skulle vänta minst ½ till innan ridningen. Stora hästar har lite svårt med kroppen i unga år. Veterinär undersökning, låt växa lite till, arbeta från marken, pyssla och jobba att få bort sadeltvång. Ha inte bråttom, det är egentligen stor bebis ff.

Har sett många stora hästar "skaka" i frambenen när dom lägger sig utan att det har varit något fel på dom.
 
Sv: Förvirrad!

Det är ju helt kart något som irriterar honom. Det kan ju säkert vara något som har med hans stora kropp och hans växande att göra...
Men om det var min häst så skulle jag göra enligt följande:

* Inte rida
* ta ut vet (som du var inne på)
* vänta ca 1 månad (om inte vet hittar något direkt så klart) utan att arbeta honom.
* Om problemen finns kvar eller har förvärrats så skulle jag åka till klinik och göra rubbet dva rygg, nacke, prover mm mm. Verklgen se till att de går igenom honom helt och hållet från topp till tå.

Det där skakandet du beskriver låter ju lite som shivering, men jag är osäker på att de kan ha det på frambenen, har aldrig hört om det??? Min ena häst har det på ett bakben och hon lyfter det jättehögt, skakar en stund, sätter ned det och sedan kan man lyfta det helt normalt. Man märker endast av detta när man ska lyfta benet, syns/märks inte vid ridning.

Lycka till
 
Sv: Förvirrad!

Det där skakandet du beskriver låter ju lite som shivering, men jag är osäker på att de kan ha det på frambenen, har aldrig hört om det??? Min ena häst har det på ett bakben och hon lyfter det jättehögt, skakar en stund, sätter ned det och sedan kan man lyfta det helt normalt. Man märker endast av detta när man ska lyfta benet, syns/märks inte vid ridning.

Lycka till

Det är bara när jag kratsar ena framhoven som han skakar i benet och en bit ovanför armbågen. När han ska lägga sig ner skakar hela hästen :(.

Har bara sett honom rulla tre gånger, två i somras, så det har ju pågått ett tag. När han gjorde det i somras så hade han vilat på bete i 1,5 månad.
Kan det ha att göra med att han är överbyggd??

Hans täcken är ofta leriga när han kommer in så han rullar ju sig och ligger när han sover, det hade han väl inte gjort om han hade haft jätteont.... hoppas jag.
 
Sv: Förvirrad!

Första gången märkte jag inget när hovslagaren var här. Och han sa inget så jag antar att det inte var några problem.
Ska se vad han säger nu till veckan när han ska sko honom, och då ska jag se till att vara där och se hur han gör!
 
Sv: Förvirrad!

Du tror inte att det kan vara någon fästingsjukdom? De kan gede mest suspekta symptom...
Slå en signal till veterinären då.
 
Sv: Förvirrad!

Idag när jag lyfte hovarna gick det ganska bra. Jag tog upp benet ganska högt (som veterinärerna gör när de böjer ungefär) och sedan fick han sträcka ut benet framåt (tog tag under hoven i tån och höll tills han "släppte" och sträckte benet rakt framåt). Gjorde detta på båda benen och visst skakade han lite men inte så farlig.

Lyfte bakbenen lite upp och lite utåt. Inga stora protester men han försökte rycka åt sig benet. Det gör han även när man tar upp hovarna för att kratsa men han slapnar av rätt fort.

Testade även att backa honom och där gör han lika. Släpar sig bakåt på ett något besvärat sätt.

Börjar fundera på bakknäna? Han sätter under sig mycket i skritt och galopp och är lite byggd under sig, så jag undrar om han kan vara överansträngd där?

Klämde på rygg, kors, länd, bog och bringa idag men ingen reaktion.
Kände även på knän och haser, han reagerade lite när jag kände på bakknäna men han gillar inte när man är under magen och vid skapet på honom.

Bee: Ja, det vore kanske bra att kolla upp.
Ska som sagt ringa veterinären och se vad han säger.

Här finns en film på hur han rör sig.
Skutten i galoppen beror på sadeltvång. Sadeln ligger inte optimalt på filmen men nu har jag köpt en padd åt honom.
http://www.youtube.com/watch?v=YyprokEZwx8
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad!

Förlåt min ärlighet men jag tror din häst är mkt irriterad av att du smäller arslet i sadeln hela tiden..:angel:

Sen tycker jag han verkar stel i nacken .


P.s.Själv rider jag som en kratta.;)

Ja ett par häftstift i sadeln och ett par sytrådar till tyglar skulle kanske ge en bekvämare ritt för hästen.

Att du rider som en kratta Lilla Skutt beror väl enbart på att du är förvirrad.

Efter att ha sett videon så har jag nu större förståelse för många hästars rygg och tygelhälta problem.

Vilken jävla häst som inte vill gå i rätt form ens i trav.:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad!

tycker sadlen sitter mysko glappar mkt när du lyfter runpan ur sadlen sen e de en del dunsande. pröva med rätt sadel och lätt sitts i stället. jag e inget proffs det vara bara vad jag tyckte
 
Sv: Förvirrad!

Förutom allt som har sagt ovan tycker faktiskt att hästen är inte riktigt mogen före ridning än och den har lite speciel rörelse i bakkärran särskilt hö. bakben. Syns bäst i skritt.
 
Sv: Förvirrad!

Jag tycker att du fått bra råd. Kontakta vetrinär, låta honom vila en period för att se om det blir några förändringar. Jag skulle nog också passa på att låta en equiterapeut känna igenom honom.
Ang. sadeln så bör du se över att den verkligen passar. Sedan är jag tveksam till att det är en sadel som främjar den. Du får inget stöd av den vilket gör att du tappar din balans både i trav (hamnar "bakom") och i galoppen. Sätt ett stigläder över hästens hals till att börja med så att du har något att ta tag i om du tappar balansen så att du inte drar i tygeln.
Jag upplever inte att han har sadeltvång utan att han får ta i för att orka galoppera på volt och när du tappar balansen så blir det en ond cirkel.
Ang. hö bak kan jag hålla med om att han verkar ta ett ngt kortare steg där spec i skritten (undvik att skritta ngn längre strecka på kort tygel så här i början) som tidigare inlägg påpekade.
Trevlig häst annars!
 
Sv: Förvirrad!

Som sagt så har jag köpt en padd så sadeln ligger bättre nu. Den trycker ingenstans och den ligger still. Dock ska en ny sadel köpas in.

Inga kommentaren ang ryttaren tack då det inte är jag. Dock dunsar hon inte honom i ryggen utan hon rör bara vid sadeln när han studsar. Hon sitter lite i "säkerthetssits" då han kan bocka rejält och skicka av en.

Han HAR sadeltvång. Du skulle bara veta hur jag kämpat med att få honom så bra som han är på filmen. Sen tycker han ju det är jobbigt också såklart.
 
Sv: Förvirrad!

Inte för att vara elak men då skulle jag byta ryttare! Som jag ser det främjar hon inte hästen för ögonblicket och hans reaktion skulle jag härröra till vilken häst som helst i den ridsituationen (alltså att det inte har något med sadeltvånget att göra). För att förtydliga, jag betvivlar inte ditt ord på att han har sadeltvång men jag tycker inte att det är det som påverkar situationen jag ser på bilden.
Jag tycker att du skulle försöka få tag på någon med grundmurad balans och mjuk hand som tillåter honom att röra sina stora kropp utan att själv hamna ur balans.
För övrigt tycker jag att han verkar ha ett väldigt gott psyke och att han är snäll!
 
Sv: Förvirrad!

Just den filmen är filmad första gången han galopperade med ryttare på 5 månader så det är sadeltvånget som gör att han skuttar så. Gången efter gör han ingenting. Bara rullar på som en klocka.
Tänker inte kommentera ryttaren mer, men visst pröva andra kan man väl alltid göra.

Hur som helst. Dessa rullningar har pågått redan innan han blev riden med den sadeln överhuvudtaget och när han gick på bete så det har ingenting med att han inte är redo, ridningen, överansträngd osv att göra.

Han blev skodd idag och hovis kom fram till att det inte är fång/hovbensrotation iaf. Dock skakade han lite när han lyfte upp benet med det upphörde efter ca 10 sek. Fast han gillade inte att ha benet uppe för länge. Kotan kanske?

Ringde vet igår men han är borta tills nästa vecka så jag får avvakta.
Kiropraktorn svarade inte så jag får göra ett nytt försök. Vill dock att veterinären kollar honom först.
 
Sv: Förvirrad!

Just den filmen är filmad första gången han galopperade med ryttare på 5 månader så det är sadeltvånget som gör att han skuttar så. Gången efter gör han ingenting. Bara rullar på som en klocka.
Tänker inte kommentera ryttaren mer, men visst pröva andra kan man väl alltid göra.


Varför la du inte in den filmen då istället??? Själv tycker jag ryttaren skumpar ännu mer i traven än i galoppen så själva galoppen kan vi bortse ifrån. Man ska faktiskt inte i lättridning i trav göra en "dubbel skump" i sadeln utan upp,ner,upp,ner Typ så här,:bump::bump::bump:.

Sadeltvång??? :rofl::rofl: Då har du inte sett hur en häst med sadeltvång beter sig för då hade ryttaren inte skumpat i sadeln utan legat raklång i spånet, ännu mindre lärt dig hur man löser det problemet.

Det är väl solklart att man utifrån ditt inlägg måste kunna diskutera ryttarens inverkan på hästen, där har vi ju det störande momentet.

Jag brukar säga, skos en häst i balans men inte rids i balans så blir det obalans och här har vi beviset på att det är så.

Jätte snäll häst och ett otroligt tålmodigt psyke verkar den ha tycker jag med.

Mitt råd är fortfarande att sätta häftstift i sadeln så ryttaren lär sig att lyfta på rumpen och hålla takten.
 
Sv: Förvirrad!

Sadeltvång??? :rofl::rofl: Då har du inte sett hur en häst med sadeltvång beter sig för då hade ryttaren inte skumpat i sadeln utan legat raklång i spånet, ännu mindre lärt dig hur man löser det problemet.

Eeeh?? Han har sadeltvång säger jag. Det är dock inte det tråden handlar om. Det är snarare du som verkar ha problem :confused:
Du skulle bara veta hur han har varit. Jag har själv åkt i backen så det bara sjöng om det för bara någon månad sen, pga av SADELTVÅNG.
Herregud jag känner väl min häst bättre än dig. :smirk:

Säger dessa bilder dig nånting? Han har sadeltvång, tro mig jag vet vad jag pratar om och det är nog många här på buke som förstått att min häst har haft svår sadeltvång. Det här var i augusti när jag longerade med en gjord. Som sagt har han gjort väldiga framsteg men det sitter fortfarande kvar lite i galoppen.
Du kan även fråga förra ägaren om sadeltvånget.

helgelongeras.ngenbockar2.jpg


helgelongerasngeniluften.jpg


helgelongerasngenbockar.jpg


Finns ingen film från andra gången hon galopperad honom tyvärr, har ingen egen videokamera.

Antar att du inte såg att vidare kommentarer av ryttaren inte är okej?!

Ryttaren eller ridning har ingenting med hästens problem att göra. Varför har jag redan skrivit i ett inlägg ovan! Han betedde sig lika efter 1,5 månad på bete. Han fick bete direkt efter att jag köpt honom.

Håll dig till ämnet och skriv inte en massa saker utan att ha tagit reda på fakta.
Har du inget vettigt att skriva ang hans problem så skriv inte alls, du har fått fram din åsikt. Tack tack men nej tack. Har lärt mig av tiden här på Buke vilkas åsikter man kan ta till sig och vilkas inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad!

Utan att kommentera om sadeltvång, konstig bakkärra, släpande hö. bak, stum i löshoppning´, skakningar mm. Tror att allt hänger ihop. Problemet knappast är nånstans under knänivå utan sitter säkerligen i ryggen/korset. Sen undrar jag igen , varför rida in en stor, överbygd och gänglig 3-åring, ist. att vänta ett år till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 457
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 275
Senast: Stergo
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 563
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp