Bukefalos 28 år!

Förvirrad

Sv: Förvirrad

badar/duschar 1-2 ggr/ veckan tror jag.

Nattning: Nova-li 20 månader får kvällsmellis vid 18.30-19, sen borsta tänderna/byta till pyjamas och ren blöja, sen går min man ut och går en promenad med henne i vagnen så hon somnar.
Sen får hon sova typ en halvtimme i vagnen innan hon bärs upp till sängen (spjälsäng kant i kant med våran säng, utan långsida på spjälsängen). Sen vaknar hon några ggr på natten, blir oftast välling då.
Ibland får hon välling innan hon ska sova (eller rättare sagt ibland KRÄVER hon välling, men oftast klarar hon sig utan välling innan hon ska sova).

Tills för 2 veckor sen så ammades hon en del, tex på natten (och 1-2 flaskor välling iaf)
 
Sv: Förvirrad

barnen får väl inte börja dagis om de är under året? så är det här iaf! min son är 7 mån och får välling kl 8 o somnar sen typ 15-30 min senare. Han går ju så inte på dagis.
Jag menar efter att de fyller ett år och börjar på dagis.
Att jag tog upp det var just för att jag och en till då började diskutera olika förskolor i området. Hon är förskolelärare. Men lägga sig sex tycker jag är oerhört tidigt.
 
Sv: Förvirrad

Men lägga sig sex tycker jag är oerhört tidigt.

Försök att hålla en 1 åring som går på dagis vaken längre än till kl 18 ;)

När Rasmus gick sina längsta dagar när jag oxå jobbade så gick han 10 timmar (7-17) och när hans pappa hämtade honom var det bara hem och på med blöja och pyamas och i med en flaska välling, ibland somnade han redan i bilen!


Nu går han 15 timmar, och då brukar jag göra honom klar för natten i första reklamen under unga mödrar (18:30 börjar de) sen äter han välling under programet och går sen och lägger sig.


Igår var han vaken till 20:30, så idag väckte jag honom kl 10 och tyckte han behövde komma upp för att inte vända helt på dygnet!
 
Sv: Förvirrad

Här badas det två gånger i veckan och sonen är 3 månader. Har gjort så ungefär 1 månad nu. Han samlar luddar i vecken och kräks ganska så jag upplever att han faktiskt behöver badas två gånger i veckan. Badar honom alltid i vatten med snäll olja och än så länge har han jättefin hud.

Kvällsrutinerna här är ny blöja och pyjamas på vid 21-22 och sedan lägger vi honom när han är trött vilket brukar bli vid 22.30-23. Då slocknar han och sover i regel hela natten.
 
Sv: Förvirrad

Vi har en pojke som är 15 månader, och en som är snart tre år. Vi badar dem bara när det behövs, t ex om de fått mat i håret, eller när de själva vill leka med vatten. Nu på vintern blir det mer sällan än en gång i veckan. På sommaren kan det ibland bli nästan varje dag, då de gärna vill leka i sin lilla pol.

Kvällsrutinen för den minsta är välling och borsta tänderna. För den stora är det klä på sig pyjamas och ta på blöja (han är blöjfri dagtid) och sedan borsta tänderna och läsa saga i sängen.

Vi ligger hos båda tills de har somnat. Stora pojken kan dock somna själv, om vi inte har tid att ligga hos honom.
 
Sv: Förvirrad

Min son var nog rätt oskitig av sig helt enkelt, och det som satt löst gick ju lätt att blaska av.
Det var alltid med olja i vattnet, men hans skinn var otroligt torrt ändå. vi fick tom åka till sjukhuset och bada i nått specialbad..
 
Sv: Förvirrad

Jag verkar vara den enda som har en skitgris! :D Visst svettas han inte men att "öva på att äta" utan att ha gröt i håret, yoghurt i örat, ris i blöjan! finns inte i detta hus. Nu när favoriten är att vara ute har vi dessutom lera långt in under naglarna, grus runt munnen och gud vet vad. En sån bebis har jag ingen lust att dela säng med! :D Dessutom älskar han att bada!

Jag använder inte tvål varje gång. Har han bajsat duschar jag av det med tvål först, och kanske tvättar håret om det behövs. Sen droppar jag i ett par droppar mandelolja i badet. Men ibland gör vi skumbad för det är så kul, då kan man sätta skummet på väggen och kolla när det åker ner :bump:

Hehe nejdå du är inte den enda.
Isak är suverän på att få mat precis överallt:D
Försöker bada i stort sett varje kväll men som idag blir det inget då han badade nyss när jag duschade. På så sätt kan jag duscha på dagtid och han har roligt i poolen (bebispool i badrummet)
 
Sv: Förvirrad

Kvällsrutiner är ev bad, byte av blöja, på med pyjamas och borsta tänderna.
Sedan leker/gosar han en stund och får sedan välling och sedan äta den i sängen medan vi sjunger/pratar. Somnar oftast ganska snabbt.
 
Sv: Förvirrad

Viking är 5 månader.

Vi har badat 2 ggr/vecka sen han föddes, han kräks rätt mycket och det blir äckligt i hudvecken annars. :crazy:Brukar torka av med en blöt tvättlapp vid behov också, de dagar han inte badar.

Kvällsrutinen ser ut så här:
Nattblöja och pyjamas på vid 20.30-21 ca. Efter det får han 100 ml ersättning + lite amning på det. Sitter i soffan och ammar. Ofta somnar han vid bröstet, då är det bara att bära i säng. Om inte så lägger vi ner honom i soffan där vi har inrett en liten bädd åt honom. (Han sover ofta där dagtid också). Då brukar han ligga där och prata och suga på fingrarna en stund, och sen somna, oftast inom en halvtimme. Sen bärs han i säng vid nästa reklampaus typ.
Vaknar sen 0-2 ggr under natten för att amma, i något skede hamnar han i vår säng, eftersom jag aldrig orkar hålla mig vaken tills han ammat klart och lyfta över honom i hans egen säng...:angel: Men vaknar han inte för att amma sover han hela natten, till 5.30 ca, i egen säng.
 
Sv: Förvirrad

Försök att hålla en 1 åring som går på dagis vaken längre än till kl 18 ;)

Sover inte Rasmus på dagis då? Eftersom han är så trött på kvällen. I annat fall är det väl bara att gratulera till ett barn med stort sömnbehov. Vaknar de inte okristligt tidigt morgonen därpå så spelar ju inte läggningstiden så stor roll.

Alvin går för det mesta halvdagar, men han är ändå uppe långt längre än till 18. Mellan 20-20.30 är han vaken, och har då sovit en knapp timme på förmiddagen. Det värsta är att den ungen är både morgonpigg, och kvällspigg. Fick han skulle han gå upp strax innan fem varje dag, och styrde man inte upp läggningen skulle han säkert kunna vara uppe till tio-tiden och härja :crazy:

Han har en sovperiod vid tio-elva på förmiddagen, får han inte sova innan lunch då försvinner tröttheten igen. Vilket ställer till det vid middagstid för då somnar han vad vi än gör, vid fem. Och sedan är det kört att lägga honom på kvällen.
 
Sv: Förvirrad

Sover inte Rasmus på dagis då? Eftersom han är så trött på kvällen. I annat fall är det väl bara att gratulera till ett barn med stort sömnbehov.

Säger detsamma. 18 äter vi ju middag och efter det kan min skrutt lätt vara vaken till 22 om hen fick det. Hen har nog aldrig somnat så tidigt som 18 överhuvudtaget i sitt liv, jo två kvällar när hen var sjuk.
 

Liknande trådar

Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 561
Senast: Vallmo
·
Tjatter Som en liten spinoff på tråden på Senior med att säga/höra/läsa fel så tänkte jag vi kunde dela med oss av våra egna eller andras...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
19 148
Senast: Mirre
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 702
Senast: Estivuz
·
Fritid Vad säger ni som kan? Jag vill ha en kamera för "hobbybruk", tex ta kort på hästar i rörelse och på fester med kanske lite sämre...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp