Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @DressageNerd :heart Han är så rolig, man kan övertala honom till typ allt om man kliar på honom. Hoppas han alltid kommer vara så här.

I morgon ska vi titta runt på olika lösdrifter. Det är alltid bra att ha koll på bra ställen där han kanske skulle kunna växa upp till en stor och stark grabb.
 
Hovslagarbesök idag och vaccination. Tänkte ju att Calle skulle behöva ett genrep i hanteringen innan avvänjningen. Tji fick jag. Ungen skötte sig helt fantastiskt.
Var bara att plocka hem dem, sätta på en grimma och han stod som ett ljus medan han verkades, därefter fick han stå själv en stund i en box medan mamma verkades. Vaccinationen var väl inte jättekul men sen kunde jag utan problem ta honom i grimma o grimskaft och leda honom efter mamma in i transporten. En liten knuff i rumpan bara för att få in honom den sista biten.

Tre hingstungar har jag fått och nu ligger de fruktansvärt jämnt i ligan om vilken som är snällast av dem, Calle knappar in på de andras försprång rätt fort.
 
@Fritidsryttare Jag tror mycket kommer från stona. Våra R-ston's avkommor har varit väldigt lätta att tas med och mycket följsamma. Stoet ur den gamla "svenska" stammen ger tuffare ungar som testar gränserna mer, även om det också har olika nivåer på hur katiga de är :laugh:
 
Alltså, nu är det fasen kämpigt. Vår ena hingst opererades då han hade slem i luftsäckarna de inte lyckades spola ur genom endoskopi. De satte in kateter. Det första de säger när de ringer upp efteråt är att det finns en risk för nervskada under operationen. Sedan ber de oss hämta honom ett par dagar senare för återbesök om tre veckor. Då vi begär ut journalerna står det där att han får ut foder genom näsan (stor infektionsrisk) och att de misstänker DDSP. Inte ett ljud om det i skötselråden eller muntligt. När vi frågar om det informerar "medecinaren" om att har han det tar vi bort honom. Står handfallna, fölet har nu temp, ingen har tid att prata.
 
Alltså, nu är det fasen kämpigt. Vår ena hingst opererades då han hade slem i luftsäckarna de inte lyckades spola ur genom endoskopi. De satte in kateter. Det första de säger när de ringer upp efteråt är att det finns en risk för nervskada under operationen. Sedan ber de oss hämta honom ett par dagar senare för återbesök om tre veckor. Då vi begär ut journalerna står det där att han får ut foder genom näsan (stor infektionsrisk) och att de misstänker DDSP. Inte ett ljud om det i skötselråden eller muntligt. När vi frågar om det informerar "medecinaren" om att har han det tar vi bort honom. Står handfallna, fölet har nu temp, ingen har tid att prata.

Stackars er, fy så hemskt alltihop! Hoppas ni får tag i någon att bolla med och att allt löser sig till det bästa!
 
@Fritidsryttare Jag tror mycket kommer från stona. Våra R-ston's avkommor har varit väldigt lätta att tas med och mycket följsamma. Stoet ur den gamla "svenska" stammen ger tuffare ungar som testar gränserna mer, även om det också har olika nivåer på hur katiga de är :laugh:
Ja, stoet är ju nåt i särklass då hon litar på mig helt och fullt samtidigt som hon är så mjuk i huvudet, vilket så klart smittar av sig på ungarna, det är oerhört tacksamt att arbeta med sånt material för det är lätt att göra rätt.:)

Angående de svenska stammarna kan det nog ligga nåt i det, de "gamla" halvbloden jag har träffat är ofta rätt coola men med en annan tuffhet, de viker inte ner sig i första taget. Min F.2:a är ju rätt speciell, men har trots det lämnat världens goaste och mjukaste unge.
 
Alltså, nu är det fasen kämpigt. Vår ena hingst opererades då han hade slem i luftsäckarna de inte lyckades spola ur genom endoskopi. De satte in kateter. Det första de säger när de ringer upp efteråt är att det finns en risk för nervskada under operationen. Sedan ber de oss hämta honom ett par dagar senare för återbesök om tre veckor. Då vi begär ut journalerna står det där att han får ut foder genom näsan (stor infektionsrisk) och att de misstänker DDSP. Inte ett ljud om det i skötselråden eller muntligt. När vi frågar om det informerar "medecinaren" om att har han det tar vi bort honom. Står handfallna, fölet har nu temp, ingen har tid att prata.
Vad fasen... Har ingen aning om vilka som har behandlat men jag hade gått i taket fullständigt. Har ni konsulterat nån annan i ärendet? Vete fasen om jag inte bytt behandlande klinik direkt i ren ilska om den möjligheten fanns, men vet inte vilka praktiska möjligheter ni har. Hoppas det löser sig för er!
 
Alltså, nu är det fasen kämpigt. Vår ena hingst opererades då han hade slem i luftsäckarna de inte lyckades spola ur genom endoskopi. De satte in kateter. Det första de säger när de ringer upp efteråt är att det finns en risk för nervskada under operationen. Sedan ber de oss hämta honom ett par dagar senare för återbesök om tre veckor. Då vi begär ut journalerna står det där att han får ut foder genom näsan (stor infektionsrisk) och att de misstänker DDSP. Inte ett ljud om det i skötselråden eller muntligt. När vi frågar om det informerar "medecinaren" om att har han det tar vi bort honom. Står handfallna, fölet har nu temp, ingen har tid att prata.
Men fy vad jobbigt.:( Håller tummarna för att det ordnar sig.:heart
 
Alltså, nu är det fasen kämpigt. Vår ena hingst opererades då han hade slem i luftsäckarna de inte lyckades spola ur genom endoskopi. De satte in kateter. Det första de säger när de ringer upp efteråt är att det finns en risk för nervskada under operationen. Sedan ber de oss hämta honom ett par dagar senare för återbesök om tre veckor. Då vi begär ut journalerna står det där att han får ut foder genom näsan (stor infektionsrisk) och att de misstänker DDSP. Inte ett ljud om det i skötselråden eller muntligt. När vi frågar om det informerar "medecinaren" om att har han det tar vi bort honom. Står handfallna, fölet har nu temp, ingen har tid att prata.

Jag känner verkligen med er och hoppas innerligt att det vänder nu. Man förväntar ju sig att behandlade veterinärer är intresserade av nöjda kunder likväl som tillfrisknande patienter så att de inte tar sig tid för uppföljande rådgivning låter ju skrämmande. :(
 
Vi har kämpat mkt med vår andra fölunge som varit krokig i sina ben sedan födseln. Trots att hon kom ut senare än beräknat var leder och ben inte redo för livet utanför magen så därav krokigheten som inte gick att operera pga att det inte var 'klart' för belastning så att säga. Skenor, specialskor och bandagebyten för trycksår har varit vår verklighet i flera veckor efter 7v på klinik. Hon har hela tiden varit pigg och stark så det har 'bara' varit utveckligen i carpus och kotor fram som legat efter men ack så jobbigt. Prognosen har hela tiden varit god och är fortfarande men det är ledsamt att inte hon har kunnat vara ute som en vanlig fölunge och inte heller kunnat gå ihop med vår andra unge. Nu är hon snart 3 månader och vi börjar se ljuset i tunneln, vi ska på återbesök om lite drygt 1v och då beslutas om hon behöver operation eller om fortsatt noggrann hovvård kommer vara tillräcklig. Det blir minsann aldrig riktigt som man tänkt sig men det är en stark tjej så trots sin tuffa start så tror vi att hon snart kommer ikapp de jämnåriga.

Den stora är snart 5 månader och världens coolaste tjej! Jag har börjat rida mammahäst lite smått och liten bryr sig inte det minsta om att bli ensam kvar i boxen -hon kan ju äta upp mammas hö då! De båda verkar njuta av sin ensamtid och avvänjningen känns som om den kommer bli helt okomplicerad. Vår tanke är att småttingarna ska dela box när det väl är dags men först måste de förstås få gå ut i hage ihop, hoppas innerligt att den lilla snart kan hanteras som en 'vanlig' fölunge och inte bara gå i sjukhage ett par timmar åt gången.
 
... Vi ska efter lite om och men till hästsjukhuset i morgon igen och då skall de fastställa om det är lunginflammation och göra en plan. De har kompetens att utföra DDSP-op på föl, men kanske är det så illa att det inte går att häva infektionen helt då han troligtvis får in foder i fel strupe, och utan att häva infektionen går det inte att operera. :cry: Så himla jobbigt med oron och det känns orättvist. Han är precis så bra man kan förvänta sig ur denna moder, helt korrekt och både ädlare, rör sig mer och är mjukare i humöret än systern - som ändå blev rätt så bra.

Desto mer positivt är att vår andra uppfödning i år bara blir bättre och bättre. Han kan nog vara den bästa i syskonskaran hittils. :)
 
@DressageNerd Håller tummarna för er! Vad jättefin Santorini är :love:


.......
Flawless är fortsatt enkel med allt! Lite nerv/sensibilitet har hon absolut, men är så social & tillitsfull att inget någonsin blir något problem. Jag leder henne själv en lång bit genom/från hagen med mammahäst i andra handen, de lyssnar lika bra på ptro & smackningar båda två. :)

Idag stod hon för första gången själv på gången & det var inga konstigheter. Passade på att mäta henne, hon stod inte helt rakt men är ungefär 137 cm (snart 5 månader, högre i bak).
21616144_991531070987314_3468433307237019120_n.jpg
 
Hur har det gått idag @DressageNerd? Har haft er i tankarna..

Vi har äntligen fått vårt pass. De har skrivit lite annorlunda om hans strumpor än vad ID-kvinnan skrev. Får de ändra så? Och när brukar fölen dyka upp på Blup?
 
*kl*
Vi har varit iväg på Riksutställning i helgen,mamman Cajsa fick bla. 9 p.på sin skritt och fick silver-plakett, samma poäng som klassvinnaren, så var nära att gå till BIS.hon med.
Doris fick 8-8-7-8-8-7 = 46 p.och silver-plakett, 1 p.ifrån att gå vidare till både Fölchampionatet o BIS. Blev 2:a i Stoföl-klassen. :) :love:

Mamman:
oswzg2.jpg


Doris:
2hwjkpf.jpg


24lndjq.jpg
 
Senast ändrad:
Grattis @Nougat vad kul!

Själv har jag helt tappat gnistan när det gäller avel och uppfödning i efterspelet till visningen. Det är så tråkigt att det kan få vara så olika förutsättningar. Samma domare har fö dömt en bekants häst med lika konstiga kommentarer om henne.

Fölis är duktig och växer och får små blessyrer på vägen. Jag tycker inte alls om att han får små sår men jag antar att det är en del i att växa upp. Om 1,5 månad ska han flytta till nästa ställe. Det blir en bit bort så jag kommer nog inte kunna hälsa på så ofta men vi har valt det för att vi ska känna att vi inte MÅSTE hälsa på och kontrollera hela tiden.
 
Tack ni som tänkt på oss. Läget är här osäkert. Vår fine hingstunge hade en lätt lunginflammation orsakad av att han får ned foder och mjölk i fel strupe då den mjuka gommen inte reglerar som den ska. DDSP är konstaterat. Kliniken hävdar att tillståndet inte är orsakat av deras operation då man inte noterat felplacering av gommen förrän två dygn efter operationen. Stämmer detta finns det en chans att det är orsakat av de svåra infektioner han haft, och då -kan- det läka om vi lyckas häva lunginflammationen.

Därmed har vi skiljt honom och modern åt då han endast får äta från marken/dricka på så låg höjd som möjligt. Vi gav penicillin och efter kuren är han i dagsläget (peppar peppar) feberfri. Så nu börjar en lång väntan, de ville ge honom tre månader som infektionsfri tills man kan ge upp hoppet, men börjar han må dåligt skriver de under på att han måste tas bort så vi får ut på försäkringen.

Med andra ord ser det mycket tveksamt ut. Jag bereder mig på att vi får ta bort honom. Tråkigt på en fin hingstunge med ett humör av guld, och hade de nämnt risken för nervskada innan OP hade vi nog avvaktat längre innan. ännu tråkigare är veterinärräkningen på 75000 för en misslyckad behandling/operation. Men gjort är gjort.

... Får väl betäcka om med samma hingst om ett par år igen *suck*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp