Status
Stängd för vidare inlägg.
@flowequestrian 81% är inte illa pinkat för en fölunge i växtfas! Väldigt fin typ med bra linjer och vinklar. :)

Jag var på fölvisning i helgen och kunde konstatera att rätt få var i fin fas för att visas. Skovens Rafael hade över lag fin kvalitet på sina fölungar, även de med mer mediokra mödrar, och de hade aktiva bakben. När man ser stomaterialet över lag ute i Sverige anar man dock varför vi som nation ligger efter de främsta förbunden i Europa på gångartssidan. Vi ligger omkring 2-4 generationer efter dem helt enkelt.
 
Usel bild men jag besökte Calle idag för första gången på nästan 2 veckor. Han växer en aning, ehm. Reagerade på hur otroligt biffig han är, de bygger muskler på det där betet! Mamma häst ville väldigt väldigt gärna följa med hem, hon undrar nog varför matte skickat bort henne till världens ände men faktum är att hon också är riktigt fin i formen för en gångs skull, hon blir ju överviktig av att titta på mat annars.
21273013_2112959008729766_4796061997748600838_o.jpg

21199442_2113022862056714_7929956185040891245_o.jpg
(ignorera clownen i bakgrunden...)
21199766_2113044652054535_4155021932927435417_o.jpg
 
@flowequestrian hon ser superfin ut, verkligen! Hade ni en egen liten inofficell visning hemma? Hur gjorde ni då? Du får gärna skicka PM om du hellre vill.

Och jag har lyckats fixa så jag kan bädda in en av filmerna på F här. Så roligt för man kan ju verkligen se hur hans gamla mamma (19-år, tre föl..) ser ut. Pigg och glad är hon, men skulle ju behöva lite muskler.

Det var avelsföreningen som arrangerade & utlyste gårdsbedömningen, de åkte runt till flera gårdar i samma region och bedömde föl under en dag. Hos mig blev vi till sist tre stycken som deltog! :)

Jag hade inga förväntningar, men det var väldigt seriöst & bra uppstyrt. Det var en väldigt kompetent & rutinerad domare, så det var liksom precis samma koncept som att åka på visning förutom att man inte kan kvala till championat på poängen. Kommer definitivt att vara ett alternativ för min del även i framtiden!
 
Jag håller på att dö av nervositet inför visningen i morgon. Det är så himla mycket tankar som snurrar. Var anmäld till en dressyrtävling med min stora häst sen länge och har inte velat jinxa genom att avanmäla honom men nu är det gjort. Så nu är det mindre än ett dygn kvar innan han är visad. Tack och lov ställer @Jealle upp och hjälper till. Och den andra ägaren har fått tag i en barnvakt så det löser sig. Nu är det bara att vi hoppas att de inte ligger och gosar i något allt för bajsigt under natten, för de kommer gå ute i lösdriften så allt är så mkt som möjligt som vanligt.
 
Jag håller på att dö av nervositet inför visningen i morgon. Det är så himla mycket tankar som snurrar. Var anmäld till en dressyrtävling med min stora häst sen länge och har inte velat jinxa genom att avanmäla honom men nu är det gjort. Så nu är det mindre än ett dygn kvar innan han är visad. Tack och lov ställer @Jealle upp och hjälper till. Och den andra ägaren har fått tag i en barnvakt så det löser sig. Nu är det bara att vi hoppas att de inte ligger och gosar i något allt för bajsigt under natten, för de kommer gå ute i lösdriften så allt är så mkt som möjligt som vanligt.

Lycka till! :) Synd att ni inte visar där jag skall titta i morgon, men jag håller tummarna för er.
 
Det kommer bli roligt imorgon Amanda!
Själv har jag precis fått en köpare till mitt föl. Jag har varit i valet och kvalet men jag tror att det här kommer bli jättebra. Jag har ju inte haft stoet och fölet hos mig den här gången så jag har inte sådana band till fölet men visst är det sorgligt ändå. Jag tycker han är väldigt fin så kommer kanske ångra mig i framtiden när jag ser honom på tävlingsbanorna (förhoppningsvis). Avslutar med att länka till några filmklipp på honom. Vet att Fritidsryttare kan vara intresserad som har samma pappa till sin =)
www.youtube.com/watch?v=FJZP7HPI27M
www.youtube.com/watch?v=y_7TqT-OpDE
www.youtube.com/watch?v=Y9OAf-qHLXI
 
Det kommer bli roligt imorgon Amanda!
Själv har jag precis fått en köpare till mitt föl. Jag har varit i valet och kvalet men jag tror att det här kommer bli jättebra. Jag har ju inte haft stoet och fölet hos mig den här gången så jag har inte sådana band till fölet men visst är det sorgligt ändå. Jag tycker han är väldigt fin så kommer kanske ångra mig i framtiden när jag ser honom på tävlingsbanorna (förhoppningsvis). Avslutar med att länka till några filmklipp på honom. Vet att Fritidsryttare kan vara intresserad som har samma pappa till sin =)
www.youtube.com/watch?v=FJZP7HPI27M
www.youtube.com/watch?v=y_7TqT-OpDE
www.youtube.com/watch?v=Y9OAf-qHLXI
Har spanat in din annons och förstår att han är såld, så snygg unge! Hoppas du blev nöjd med bilderna från visningen, en kompis till mig fotade.:) Grattis till försäljningen men trist att inte kunna följa honom längre.
 
Även jag verkar ha sålt årets ena unge - den andra är en keeper - henne säljer jag aldrig!

Hade annons ute på min ponnyhingst född -15 och en (av flera) spekulanter hörde av sig och var väldigt intresserad - precis rätt sorts familj kändes det som. I snacket runt honom nämnde jag att jag har en blivande D-ponny helbror och då slog hon till på bägge två!
 
Jag håller på att dö av nervositet inför visningen i morgon. Det är så himla mycket tankar som snurrar. Var anmäld till en dressyrtävling med min stora häst sen länge och har inte velat jinxa genom att avanmäla honom men nu är det gjort. Så nu är det mindre än ett dygn kvar innan han är visad. Tack och lov ställer @Jealle upp och hjälper till. Och den andra ägaren har fått tag i en barnvakt så det löser sig. Nu är det bara att vi hoppas att de inte ligger och gosar i något allt för bajsigt under natten, för de kommer gå ute i lösdriften så allt är så mkt som möjligt som vanligt.
Lycka till! :)
 
Jag håller på att dö av nervositet inför visningen i morgon. Det är så himla mycket tankar som snurrar. Var anmäld till en dressyrtävling med min stora häst sen länge och har inte velat jinxa genom att avanmäla honom men nu är det gjort. Så nu är det mindre än ett dygn kvar innan han är visad. Tack och lov ställer @Jealle upp och hjälper till. Och den andra ägaren har fått tag i en barnvakt så det löser sig. Nu är det bara att vi hoppas att de inte ligger och gosar i något allt för bajsigt under natten, för de kommer gå ute i lösdriften så allt är så mkt som möjligt som vanligt.

Det kommer gå fint! Vi visade vår ena trots att vi visste att hon var i sämsta möjliga fas, trött och hon var i sitt allra fulaste (det är egentligen en supersnygg unge). Vi vet vad vi har och åkte mest för att det var en kul grej för oss som aldrig visat tidigare. Båda skötte sig alldeles strålande bortsett från att fölungen inte var noga med att följa mamma och gick runt i ringen som en sengångare. Poängen var kass men det oroar oss inte det minsta, det sägs ju att man inte ska titta på Johnson-ungar innan de är under ryttare och vi håller fast vid det. :D Nä men seriöst så utvecklades mamman väldigt sent och när ungen var 3v så var hon ljuvlig att titta på men därefter har hon växt så himla mkt i omgångar och generellt är hon väldigt sansad så att visa henne var inte riktigt rättvist egentligen. Men det var en toppenövning att åka iväg och hon fick en positiv upplevelse av dagen och det är huvudsaken. For Romance-ungen däremot hade garanterat glänst i ringen, hon är pigg och allert och showar mer än gärna men vi har brottats med hennes benställning så det har inte varit ett alternativ tyvärr.

Lycka till i morgon men det är först när de är under sadel det spelar någon roll. ;)
 
Liten uppdatering om min lille plutt :heart Han uppför sig numer helt exemplariskt, är världens gosigaste unge. Gör inte så mkt med han, men tar på honom överallt, lyfter alla ben och sätter på grimman med jämna mellanrum. De går ju ute, men allt går o göra med honom ute. Har varit inne några regnnätter bara. Lycka till alla som ska visa sina ungar, vi kanske, kanske åker iväg i oktober på en ponnyutställning som inte är så långt bort.
Några bilder på sötisen, han älskar småbarn också :heart
(De långa öronen har han ärvt från mamma o mormor)
21191971_1741787972528129_701459532978438539_n.jpg

21150294_1741788015861458_7458186063177867309_n.jpg

20525318_1710634975643429_4304906800360220305_n.jpg

20525832_1710635362310057_1971351698833024924_n.jpg

20597142_1710642865642640_4372219411345365623_n.jpg

21191890_1741788242528102_4716431029543283637_n.jpg
 
Så var vi hemma från visningen. Han har skött sig så fantastiskt bra att jag faktiskt blir lite rörd. Inget bekommer honom. Nästan lite för lite spänning. Han joggade runt och ville hellre gosa än visa upp sig.

Är extremt besviken på mig själv som inte sprang på mer men jag såg inte hur dassigt han travade då han befann sig i min döda vinkel hela tiden. Vi fick 70 %, vilket är det överlägset sämsta resultatet i hela mellansverige för gångartshästarna, och det tycker jag faktiskt är aningens snålare än vad jag skulle varit. Well well. Här är film från visningen. Kommentarerna kommer i slutet. För mig är han fortfarande finast.
 
Så var vi hemma från visningen. Han har skött sig så fantastiskt bra att jag faktiskt blir lite rörd. Inget bekommer honom. Nästan lite för lite spänning. Han joggade runt och ville hellre gosa än visa upp sig.

Är extremt besviken på mig själv som inte sprang på mer men jag såg inte hur dassigt han travade då han befann sig i min döda vinkel hela tiden. Vi fick 70 %, vilket är det överlägset sämsta resultatet i hela mellansverige för gångartshästarna, och det tycker jag faktiskt är aningens snålare än vad jag skulle varit. Well well. Här är film från visningen. Kommentarerna kommer i slutet. För mig är han fortfarande finast.

Äh strunt i poängen, tänk vilken fin erfarenhet han fick av att vara iväg iom. han var så lugn och sansad och tog det hela med ro. Det bådar gott för framtida tävlingskarriär, 10p i uppförande är värt hur mkt som helst och jag upprepar det jag skrev i mitt senaste inlägg.. det är först när de är under ryttare som det spelar någon roll. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
715
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: Ramona
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp