Bukefalos 28 år!

Folk tror att de ska få rida

P

ponnydamen

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jodå, det har hänt. :smirk: En arbetskamrat frågade om hon fick sitta upp på vår ponny för att testa om han kändes hög eller inte (helt nybörjare) och jag fick säga till henne att det inte fungerade eftersom ponnyn är så känslig och att hon är alldeles för stor för honom. Ponnyn är inte lämplig för nybörjare.

Andra arbetskamrater har varit med och ridit och vill sedan att deras barn skall kunna komma ut och rida för det är ju mycket billigare och bättre än ridskola.. Den senare förlorade intresset totalt efter vi hade borstat en genomlerig häst innan vi skulle rida, ja det ryker ju lite :devil:

Var bestämd, men är det någon du känner för att hjälpa, ta med dem till stallet och du kan hjälpa dem lite.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Ja man kan bli så himla trött på sånt... Har haft bekanta som har trott sig kuna rida mina unghästar, varav den ena visserligen är väldigt snäll men som precis blivit inriden!! Har tack och lov en mamma som har vett att säga ifrån...
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Ja det är just det där med... BILLIGARE och BÄTTRE
Billligare må hända men vår ponny är långt ifrån bättre än en nybörjarpålle på tex knatteridning. Borde inte föräldrarna åtminstonde vara liiite rädda om sina barn eller tror dom kanske att man överdriver (kan ju iofs vara möjligt). Eller är de så att de ser sparade pengar i hög och lyckliga små ansikten, för sin inte syn? Jag skulle som förälder dra öronen åt mig om hästägaren berättade att ponnyn ifråga slänger av ryttare ibland.

De där personerna jag berättade om tidigare... ja de menade att eftersom min egen sexåring rider pållen ibland så kan väl deras ungar. Att min sexåring ridit i flera år och sitter som en gud (still) med rumpan som fastklistrad tycker åtminstonde jag är en annan sak. Sexåringen fixar alla gångarter om det skulle behövas + lite studs och liknande. För säkerhets skull har vi alltid delta och grimskaft + matte bredvid (pust och flås).
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Oooh ja! Fy bubblan... Mina föräldrar har varit alldeles för snälla mot deras grannar och alla sommargäster som kommer dit då, för när de har frågat "får vi rida på er dotters hästar" så har de svarat ja och tyckt att "det vore väl jättetrevligt?" Och så får JAG hämta hästarna och så får JAG sadla, gå runt med ungar och vuxna och muttra över att mina hästar inte är några leksaker - men till vilken nytta när mina föräldrar redan gett okej? Det fungerar liksom inte att jag som dåvarande tonåring stod och sa emot med alla argument jag hade.

Jobbigast var nog när en förälder frågade om hennes två barn fick rida och när hästen var sadlad kom alla ungar i hela kvarteret, bortåt 10 stycken. Och givetvis var jag tvungen att lyfta upp alla 10, för de kunde inte komma upp själva. Och givetvis tyckte hälften att det var skitläskigt och började gråta, men var fanns deras föräldrar? Hemma och fikade! De tyckte ju att jag hade läget under kontroll och vad kan gå fel med en sååååå snäll häst?!

Nu har jag flyttat till egen gård och jag har ingen aning om det finns barn här på somrarna. Men gör det det, och de vill rida, så kommer jag hänvisa dem till någon av de andra häromkring som har häst. Men exakt vilken ursäkt jag ska ha vet jag inte, troligen någon utav de uppenbara; det ena är en hingst och honom klarar ni inte, det andra är ett (snart) dräktigt 3-årssto som inte är inriden, och den tredje är ett fullblod som kräver mångårig erfarenhet. Köper de inte det så smäller jag av...
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag har flera gånger varit med om att folk inbillar sig att vem som helst kan rida på vår häst eftersom "Nordsvenskar är ju så snälla och lugna"

När jag då förklarar att han inte är en "Nordsvensk" utan en Kallblodstravare och att han inte på något sätt är en nybörjarhäst så tittar de väldigt misstroget på mig. De kan ju se att han är guda-snäll och lugn i stallet och när min dotter rider. :smirk:

Visst är han snäll men har i grunden en stark egen vilja och massor med egna idèer och detta kommer genast fram med råge när någon ny sätter sig på honom.

Vi hade en jätteduktig tjej som skulle rida honom några dagar under en vecka när vi skulle resa bort men det funkade inte så bra. Han stannade ungefär var 10:e meter och frös fast när hon försökte rida ut med honom så det blev faktiskt inte så mycket ridning :D
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Ja! En gång så kom det fram en pappa med hans dotter när jag var ute och betade med fjordingen jag rider. Så ville de först klappa på henne lite försynt sådär; sen frågar pappan helt plötsligt: "- Kan hon få prova att rida lite på henne?" Jag blev helt paff och visste inte riktigt om jag skulle börja skratta eller gråta, vem frågar någonting sådant liksom!? Sa bestämt NEJ, eftersom hästen skulle blivit skitförbannad om det helt plötsligt slängdes upp en liten unge på hennes rygg.
Sen ett par dagar senare så kom det fram ett fritids när jag betade med fjordingen efter en ridtur. Då satt jag dessutom på hennes rygg. Så ska dom klappa, och så frågar en fröken om dom inte kan få prova att rida på henne? Asså!? Vad tror folk egentligen?! Att alla hästar är allmän egendom?! Usch, förbannad jag blir.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

jag har haft nått liknande men inte riktigt samma. Det var en som ville köra min ponny som inte ens är inkörd och som är nått otroligt bakskygg!
Jag försökte förklara det för personen men fick som svar "äh hon bryr sej inte, det är bara att spänna för".
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

*knapplån*

Mitt halvblod är en sådan dam som vackert får finna sig i "ponnyridning". Både från små barn och vuxna. Det är inget de dör utav att lunka några varv i paddocken. Vissa brukar vilja pröva på trav men de brukar komma ner på jorden (dock inte bokstavligt :D) illa kvikt och nöjer sig med att bara skritta runt.

Har också råkat ut för att främmande folk har frågat om barnen får lov att rida lite på den snälla hästen. Finns inget som är så roligt som när en liten sjuåring får sitta på en häst för första gången. Efter en liten ridtur så brukar hela ansiktet lysa som en sol.

Bara folk är trevliga så gör det absolut inget om de frågar om de får lov att rida lite. Det är alltid lika kul att kunna sprida lite hästglädje runt sig.

Mvh

Tora
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Vissa är inte riktigt kloka!

För länge sen var jag ute och gick med ett 1-årigt russ. På vägen möter vi en pappa och en liten flicka på kanske fem år. Flickan får klappa hästen och helt plötsligt lyfter pappan upp hennes och ska sätte henne på åringens rygg samtidigt som han frågar om hon kan få rida:eek: Jag säger förstås nej med motivationen att hästen är för ung och oinriden, men det förstod den korkade pappan inte alls utan tyckte att jag bara var dum!

Är man inte mer rädd om sitt barn? Förstår man inte att en häst är en levande varelse som kan reagera hur som helst när den får någon på ryggen för första gången så där?
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag ska berätta om en riktig dåre:

Det ringde en liten mamma, helt okänd för mig och berättade att hon hört av "Madde" att jag hade en snäll häst som gärna ställde upp på ponnyrundor. Tyvärr hade jag ingen aning om vem denna Madde var.
Lilla mamman undrade om jag inte kunde ta och komma hem till dem,10 mil enkel resa, så att deras och grannens barn kunde få rida lite...
Jag förklarade att jag varken hade tid eller lust att offra min enda lediga dag i veckan på en sådan resa.
Då undrade denna främmande människa om de inte kunde komma och hämta min häst själva över dan!!!! Hon kände en som kunde dra släpet!
-Inte ens chans på månen! utbrast jag och avslutade snabbt samtalet.
Vad säger ni om den dåren!?
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Har faktiskt aldrig varit med om det!
Det har aldrig kommit någon och frågat om att få rida på min pålle!

Kanske beror på vart man har den uppstallad och hur mycket folk som rör sig i området!
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Ibland blir jag irriterad. Igår tex. Det har hänt flera gånger att jag träffat på människor som tror att bara för att man har en häst/ponny så är det fritt fram att "mölja sig in" och ta del av den. Jag pratade med några ytterst lite bekanta som hastigast igår och nämnde väl att jag skulle iväg till stallet. Vips så tänkte den ena börja rida PÅ VÅR HÄST. Då jag förklarade att den var väldigt för liten fanns det omedelbart två ridsugna barn i familjen. När jag försökte förklara att ponnyn INTE är en nybörjarponny för ungar i femårsåldern kontrade de genast med att man ju kan gå bredvid och hålla i...
Jag blir bara sååå trött!:(
Liknande erfarenheter?

Jag har inget emot att någon skrittar runt lite på min foderponny. Det är nästan värt det med solskensansiktet man får emot sig efter ett tag. Men för den skull betyder det ju inte att jag har en öppen ridskola :crazy:. Jag hjälper en liten tjejj som red på sommarridskolan som var i vårat stall för mamma och hennes mamma är jobbarkompisar och då undrade hon om inte vi kunde hjälpa den här tjejjen nån gång ibland att rida. Jag tyckte det var jättekul och så. Men så har flickan sagt det till sina kompisar i skolan och då har deras mammor ring oss om inte vi kan hjälpa deras barn att få rida lite. Då har jag sagt det att de gärna får komma och rida men det blir inte gratis (som den andra flickan har det). Mammorna blev skitsura och sa att då kan de ju lika gärna gå till en ridskola haha. Det är ju inte så att man oftast börjar där;)

Men det värsta var nog när en pappa kom fram till mig på en dressyrtävling och frågade om hans dotter inte kunde få rida en klass för hon tyckte det såg så roligt ut. Va?! Jag har aldrig sätt människan innan och han bara kliver fram och frågar om hans dotter får tävla min häst... Jag svarade att jag behövde rida fram hästen och tävla mina klasser först och då skulle hästen vara trött. Plus att man kan inte tävla hästen första gången man rider den. Han känner ju inte´min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Folk tror att de ska få rida

Vissa är inte riktigt kloka!

För länge sen var jag ute och gick med ett 1-årigt russ. På vägen möter vi en pappa och en liten flicka på kanske fem år. Flickan får klappa hästen och helt plötsligt lyfter pappan upp hennes och ska sätte henne på åringens rygg samtidigt som han frågar om hon kan få rida:eek: Jag säger förstås nej med motivationen att hästen är för ung och oinriden, men det förstod den korkade pappan inte alls utan tyckte att jag bara var dum!

Är man inte mer rädd om sitt barn? Förstår man inte att en häst är en levande varelse som kan reagera hur som helst när den får någon på ryggen för första gången så där?


det där har vi "nästan" upplevt :crazy: eller rättare sagt när vi för några år sedan kom till sommarbetes hagen satt det ett litet barn i 4-års åldern på vårt då drygt 1 1/2 åriga halvblod, pappan stod jämte :eek: han utbrister när han ser oss och våran uppsyn - titta så fint hon sitter på ponnyn, så söta dom är...... tror nog aldrig han kommer på tanken att göra om det :devil: tack och lov så hände inget vare sig med barnet eller hästen. (tror insikten om ev. risktagande saknas helt hos vissa)

annars har ju barnen ofta haft kompisar med sig hos sina ponnys som fått rida, men då har barnen själva fått bestämma att det är ok. och jag har pratat med föräldrarna så det är ok.
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

:eek:

Folk är verkligen inte kloka! Dessutom är jag förundrad över föräldrar som tycker att det är OK att deras barn sitter till häst utan hjälm:smirk:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jo, den frågan har jag fått några gånger, där jag bor så finns det en hel del utflyttade storstadsbor som har köpt hus som sommarnöjen. Mitt svar brukar bara vara att mina hästar inte är några lattjo-lajban lådor och sen är det bra med det. Däremot så kan jag tycka att det är okej om sonen har med någon kompis hem ibland och de får skritta runt ett varv på gårdsplanen - men då är det en helt annan sak. Kom på en gång, jag och min stallkompis stod och gjorde hage, då kom en pappa med en liten tjej (utflyttade storstadsbor), han pratade lite och sedan frågar han hur man gör om man vill rida:confused: Jaa, sa jag, man vänder sig väl till en ridskola??? Nä, jag tänkte på era hästar svarar han då. Då kom mitt standardsvar "de är inga lattjo-lajban lådor... Har inte sett till honom sen dess:devil:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

Jag brukar säga att mitt halvblodssto är en livlig och känslig häst, och då slutar dom fråga:angel:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

BERÄTTA MER....:eek: :eek:

vilka suka typer det finns... vissa människor tror att hästar är som karuseller...
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

ja, visst är det. särskilt som dom inte har en aning om vad dom just lyft upp sitt barn på :eek:
 
Sv: Folk tror att de ska få rida

va glad för att dom frågade först :crazy: det va just en sådan pappa som redan hade satt upp sitt barn på vår unghäst, när vi kom dit (hade vi inte kommit just då så hade vi väl aldrig fått reda på det :mad: ) frågan är hur han skulle klarat att både hålla i grimman och barnet OM hästen börjat hoppa runt, men hästen blev antagligen så chockad att den bara stod.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 404
  • Låst
Övr. Barn Eftersom ingen här vet vem jag är eller vem min bekant är tänker jag skriva av mig.... Har en bekant vars barn jag har börjat avsky...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp