Folkomröstning i Grekland.

Japp Grekland är bankrutt.
Härligt med Vänsterregeringar. Inte för dom stackars grekerna dock.

Dags att plocka fram plånboken och köpa hus, billigt :p
 
Senast ändrad:
Japp Grekland är bankrutt.
Härligt med Vänsterregeringar. Inte för dom stackars grekerna dock.
Ja och i Grekland sitter ju en vänster/högernationalistisk regering.
Det är ju som V och SD delade säng. Kan ju aldrig sluta väl.
Bläddrade igenom en del engelsktalande grekisk media.
Och vad som står klart är, enligt dem, att det imperialistiska Tyskland jävlas med dem igen.
Det ska jag komma ihåg nästa gång jag behöver låna av banken.
Först kalla kamreren för en ockrare och sedan kräva att han skänker mig pengar, Tror du det funkar?
 
Först kalla kamreren för en ockrare och sedan kräva att han skänker mig pengar, Tror du det funkar?

Det går säkert bra :D. Först kalla handläggaren en jävla horkarl, han och hans bank stora jädra svin,hans medarbetare
idioter som inte kan räkna och att han kan glömma att någonsin få en enda krona tillbaka och sedan diktera villkoren.
Som sagt, klart att du får vad du vill, såklart till minusränta dom är ju glada och lyckliga att få ynnesten att låna ut till dig. ;)
 
Japp Grekland är bankrutt.
Härligt med Vänsterregeringar. Inte för dom stackars grekerna dock.

Vet inte om du har levt under en sten eller något? Men Greklands problem startade ganska långt innan nuvarande regering kom till makten. Problemen har inte uppstått ur tomma intet sedan Tsipras kom till makten.
 
Vet inte om du har levt under en sten eller något? Men Greklands problem startade ganska långt innan nuvarande regering kom till makten. Problemen har inte uppstått ur tomma intet sedan Tsipras kom till makten.
Det är det väl ingen som förnekar. Landet myglade sig in i EURO-samarbetet, och har fortsatt att mygla alltsedan dess. Men vad jag kritiserade var den sittande regeringens brist på respekt för de demokratiska spelreglerna, samma regler man säger sig luta på då man vill låta folket stämma av i val. Det är i mina ögon hyckleri. Ett typiskt kommunistiskt/nationalistiskt beteende.

Vilka regler då?
Jo att länder har rätt att välja om de vill hjälpa eller inte.

I ett debattprogram i tysk tv blev den grekiske representanten lång som en häst i ansiktet då han gång på gång framförde det Grekiska folkets rätt att välja, till slut sa då en tysk politiker, -då har väl det tyska folket samma rätt att välja att avstå från att hjälpa eller hur?
 
Skulle Grekland lämna Euro;n så förbereds det redan i detta nu, enligt min källa. Att Grekland skulle få sedlar från Euroområdet
Man ska trycka nya Eurosedlar och förse dem med stämpel och eller "klippa" ett hål eller stjärna i dem för att på så vis markera att det är Grekisk valuta. (orsaken är att Grekland behöver flera månader för att ta fram sedlar som är säkra.)Omvandling sker för pengar på konto med 1 till 1. Men samtidigt räknar man med en marknadsanpassad värdeminskning på 1 till 10 de första dagarna och upp mot ett till 1000 det första året. Senast ngt liknande hände var då de allierade införde D-marken, då stämplade ryssarna den gamla Reichsmarken för att markera att Östtyskland hade en egen valuta. Med svindlande värdeförluster gentemot d-marken.

Samtidigt lär nog EURO:n fortsatt vara ett viktigt, mer värdebeständigt betalningsmedel, ungefär som D-marken var det i Jugoslavien då det landet upplöstes.
 
"Euron - ett misslyckat projekt." Avsnitt 478 i en pågående följetong.

EU kan se sig om i stjärnorna efter en återbetalning av de där skulderna, det de gör nu är rent principtjafs, de vet att Grekland i själva verket aldrig kommer kunna betala tillbaka det och Grekland vet också att de vet det.

Antingen kommer EU acceptera att det inte blir någon återbetalning eller så kommer Grekland ta sig en ny valuta, så ser de enda långsiktigt hållbara alternativen ut om man är realist.

Nej, det går att skapa en långsiktigt hållbar ekonomi som kan betala tillbaka delar av de skulder som samlats ihop. Men det behövs en massiv skuldavskrivning för att det ska kännas möjligt, tror jag.
 
Jag undrar hur återbetalningsförmågan skulle kunna bli bättre av att köra landets ekonomi ännu mer i bott än den redan är. Hur ska staten kunna förbättra sin ekonomi om man krymper på löner vilket minskar efterfrågan vilket minskar ekonomin så att man måste sänka lönerna ännu mer? Fler och fler blir arbetslösa och den totala beskattningsbara inkomsten sjunker. Samma sak sker om man höjer skatterna, efterfrågan minskar och så är cirkeln igång.
Jag hörde på Studio 1 idag där nobelpristagaren i ekonomi Joseph Stiglitz uttalade att man var tvungen att vara ekonomisk idiot för att skriva på det avtalet eller skrev på det utan någon intention att fullfölja det.
Finns det någon stat som har kunnat idiotspara sig ur en kris på det här sättet som det inte gått åt helvete i senare?

Fast i Grekland har företagare knappt betalat skatt alls på 50 år. Man behöver inte höja skatten. Man måste bara se till att den betalas i många fall.
 
Men självklart måste man det men det är ju inte det som kraven går ut på.

Nej, kraven är alldeles för "breda" i sin utformning och gör att det blir en onödig tvångströja. Det måste gå att hitta en kompromiss där
1. Skulden inte resettas helt men till stor del.
2. Grekerna får anpassa sina förmåner till mer rimliga i förhållande till betalningsförmåga (ffa pensioner)
3. Grekerna får en tro på framtiden.
4. EU får acceptera en stor förlust.

Alternativet till en riktig kompromiss är att sätta Grekland i statskonkurs. Jag tycker bara att det blir onödigt turbulent och utsätter grekerna för mycket elände.

Att fortsätta att bara låna ut och tvinga Grekland att minska sin BNP är bara nedförsbacke, rakt ned i Medelhavet.
 
Nej, kraven är alldeles för "breda" i sin utformning och gör att det blir en onödig tvångströja. Det måste gå att hitta en kompromiss där
1. Skulden inte resettas helt men till stor del.
2. Grekerna får anpassa sina förmåner till mer rimliga i förhållande till betalningsförmåga (ffa pensioner)
3. Grekerna får en tro på framtiden.
4. EU får acceptera en stor förlust.

Alternativet till en riktig kompromiss är att sätta Grekland i statskonkurs. Jag tycker bara att det blir onödigt turbulent och utsätter grekerna för mycket elände.

Att fortsätta att bara låna ut och tvinga Grekland att minska sin BNP är bara nedförsbacke, rakt ned i Medelhavet.
vad du beskriver är ju att Grekland lämnar valutaunionen.
Och i förlängningen även EU.

Vilket man i detta nu redan förbereder.
Euro kommer centralt att trycka eurosedlar som endast kommer att gälla i Grekland. Stämplade eller hålslagna.
Med hjälp av dessa kan löner och pensioner betalas ut. Detta för att det tar Grekland flera månader att ta fram egna sedlar

Vad jag hört kommer initialt förhållandet mellan "grekiska euro" och vanliga EURO vara 1 till 1. Men marknaden kommer rätt snabbt sätta eget värde på den grekiska. 1 till 10 inom en vecka och upp till 100 ja rent av 1 till 1000 inom ett år.
Så folket lär få ett helvete...
 
vad du beskriver är ju att Grekland lämnar valutaunionen.
Och i förlängningen även EU.

Vilket man i detta nu redan förbereder.
Euro kommer centralt att trycka eurosedlar som endast kommer att gälla i Grekland. Stämplade eller hålslagna.
Med hjälp av dessa kan löner och pensioner betalas ut. Detta för att det tar Grekland flera månader att ta fram egna sedlar

Vad jag hört kommer initialt förhållandet mellan "grekiska euro" och vanliga EURO vara 1 till 1. Men marknaden kommer rätt snabbt sätta eget värde på den grekiska. 1 till 10 inom en vecka och upp till 100 ja rent av 1 till 1000 inom ett år.
Så folket lär få ett helvete...

Nu var det ju inte det jag förespråkade. Jag föreslår en anpassning till dagens verkliga ekonomi, där Grekland och EU solidariskt delar bördan av 20 års underlåtenhet att sköta finanserna.
 
Nu var det ju inte det jag förespråkade. Jag föreslår en anpassning till dagens verkliga ekonomi, där Grekland och EU solidariskt delar bördan av 20 års underlåtenhet att sköta finanserna.
Med solidariskt betalningsansvar menas att den som kan betalar och den som inte kan slipper, är det det du menar;)
 
Vet inte om du har levt under en sten eller något? Men Greklands problem startade ganska långt innan nuvarande regering kom till makten. Problemen har inte uppstått ur tomma intet sedan Tsipras kom till makten.

Inte troligt faktiskt.
Sedan år 1800 har Grekland spenderat 50.6 år av 210 i konkurs, fördelat på fem gånger
 
Nu sade ju inte sjoberga 'solidariskt betalningsansvar' utan 'solidariskt delar', vilket inte riktigt är samma sak.
Inte ens fonetiskt.

Så du tillhör de som tycker att €250 miljarder och 2 tidigare utköp + ECTs ytterligare €86 miljarder inte tyder på någon form av solidaritet från EU?
Underligt.
Vad EU inte kan göra dock är att se till att Grekerna reformerar sitt skattesystem så att dom ser till att få in de skatter människor ska betala.
 
Det var en mycket kreativ tolkning av mitt svar.

Dock lite fel, då jag inte tyckt nånting alls om Greklands ekonomiska äventyr i den här tråden. Än.
 
Nu sade ju inte sjoberga 'solidariskt betalningsansvar' utan 'solidariskt delar', vilket inte riktigt är samma sak.
Inte ens fonetiskt.
Jo tack jag är medveten om skillnaden. Men om man tittar till fakta i målet så passar väl ett solidariskt betalningsansvar för de nordeuropeiska staterna rätt bra i sammanhanget ;) och det var därför jag uttryckte mig som jag gjorde...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp