Folkomröstning i Grekland.

Rent cyniskt sett så passar min gamla ekonomilärares utryck bra: -ge fan i att kasta bra pengar efter dåliga. Ta förlusten istället och lämna skiten!
 
Tsipras och Co måste väl anses spela högt (allt enligt spelteorin som Varoufakis omfamnar) men att döma av börsens reaktioner
så har hans "gamble" misslyckats kapitalt. Grexit är redan inprisat.
 
Tsipras och Co måste väl anses spela högt (allt enligt spelteorin som Varoufakis omfamnar) men att döma av börsens reaktioner
så har hans "gamble" misslyckats kapitalt. Grexit är redan inprisat.
På sikt är nog det den enda lösningen.
En vanlig lärare tjänar idag i Grekland 800 euro/månaden. En normal lägenhet går väl lös på 400 euro i hyra per månad
Det vore bättre att man gick ut med en egen valuta som marknaden satte priset på. Då skulle Grekland kunna öka sina inkomster pga betydligt bättre konkurrenskraft.
Ett typiskt exempel på hur man lastar över problem på grannarna. Sverige var ju rätt duktiga på det under förra seklet.
 
Som tur är handlar inte livet om bara ekonomi.
Men i Greklands fall handlar det ju om ekonomi. basic sådan.
Landet är inte kababelt att hantera en så stark valuta som EUOR:n man måste ha en egen som flyter.
Det finns ju inga andra möjligheter för landet.
Ställ in betalningarna
En egen fluktuerande valuta
och lev på vad man kan tjäna ihop inom landet.

Självklart måste man samtidigt revidera statsapparaten och skattesystemet.

Men återigen basic ekonomi.

Eller har du ett vettigare förslag ? ;)
 
Som tur är handlar inte livet om bara ekonomi.

Såklart handlar det om ekonomi. Kunde man bara sitta på café, röka och dricka ouzo hela dagarna från 55 års ålder och ändå ha ett bra liv,
vem skulle då jobba? Inte jag i alla fall.
"Euroländerna kommer behöva hosta upp ytterligare minst 36 miljarder euro eller 355 miljarder svenska kronor i stödlån till Grekland under de närmaste tre åren, enligt en rapport från IMF." Jotack det redan på toppen på allt annat de redan fått. Det kostar att ligga på topp.
 
Men i Greklands fall handlar det ju om ekonomi. basic sådan.
Landet är inte kababelt att hantera en så stark valuta som EUOR:n man måste ha en egen som flyter.
Det finns ju inga andra möjligheter för landet.
Ställ in betalningarna
En egen fluktuerande valuta
och lev på vad man kan tjäna ihop inom landet.

Självklart måste man samtidigt revidera statsapparaten och skattesystemet.

Men återigen basic ekonomi.

Eller har du ett vettigare förslag ? ;)

Nej, det bor medmänniskor i Grekland. Det handlar inte alls om enbart ekonomi.
 
Nej, det bor medmänniskor i Grekland. Det handlar inte alls om enbart ekonomi.
Det bor människor överallt på jorden och alla lever de under ekonomins lagar. Så jag är ledsen att krossa din dröm, Grekerna lever även de under ekonomins lagar.

Att de valt politiker som kört landet i botten är ingen ursäkt.

Men jag frågar väl för andra gången:
Har DU ngt förslag hur det hela ska lösas?
 
Det bor människor överallt på jorden och alla lever de under ekonomins lagar. Så jag är ledsen att krossa din dröm, Grekerna lever även de under ekonomins lagar.

Att de valt politiker som kört landet i botten är ingen ursäkt.

Men jag frågar väl för andra gången:
Har DU ngt förslag hur det hela ska lösas?


Ja.

Stora skuldavskrivningar.
Anpassning till nuvarande BNP.
 
Ja.

Stora skuldavskrivningar.
Anpassning till nuvarande BNP.
Jaha och nästa steg då?
Antingen sänker man de interna kostnaderna med 60, 70 % eller så skaffar man en valuta man kan devalvera.

För vem lånar dem pengar till nästa runda efter det här?

För efter allt snack om demokratins födelseland och det Grekiska folkets demokratiska rätt att själva bestämma, hur tror du de andra Europeiska staternas regeringar får igenom beslut om ytterliga pengar, i respektive parlament?
 
För vem lånar dem pengar till nästa runda efter det här?

För efter allt snack om demokratins födelseland och det Grekiska folkets demokratiska rätt att själva bestämma, hur tror du de andra Europeiska staternas regeringar får igenom beslut om ytterliga pengar, i respektive parlament?

Om jag lånar ut pengar så vill jag såklart ha tillbaka dom. Skänker jag bort pengarna så spelar det ju ingen roll. Nu har ju Grekland lånat till
konsumtion och det är ju inte EUs fel.
Dijiselbloom, EUs ordförande sa just det. Såklart grekerna får bestämma men det gäller ju även resterande 18 länder inom Eurozonen.
Dom har full rätt att säga nej också :up:
 
Är inte alls kul det här.....Även om grekland satt sig i situationen själva..
Mina klasskamrater (som är för unga för att ha något med framröstandet av någon regering att göra) kommer mest troligt inte kunna komma tillbaka till universitet nästa år (sista året av 6 långa hårda år) och att klara av att få mat tills de åker hem (de som har lyckats få flyg hem, går inte att boka flight när bankerna är stängda)
Och då är det inte dom som har det värst.
 
Om jag lånar ut pengar så vill jag såklart ha tillbaka dom. Skänker jag bort pengarna så spelar det ju ingen roll. Nu har ju Grekland lånat till
konsumtion och det är ju inte EUs fel.
Dijiselbloom, EUs ordförande sa just det. Såklart grekerna får bestämma men det gäller ju även resterande 18 länder inom Eurozonen.
Dom har full rätt att säga nej också :up:
De stora bankerna har ju tjänat bra med pengar på Grekland. Och eftersom staterna nu har övertagit merparten av skulderna så klarar de sig helskinnade ur en ev. bankrutt
Samtidigt har Tyskland tjänat miljarder på att "grisstaterna" dragit ner EURON;s värde
Det har gjort att Tyskland fått konkurrensfördelar utanför EU och samtidigt dominerat handeln inom EU.
Grisstaterna däremot har haft en situation där EURO:n varit för högt värderad. Det och de högre räntorna har gjort att dessa stater blött ekonomiskt i många år.
 
Jaha och nästa steg då?
Antingen sänker man de interna kostnaderna med 60, 70 % eller så skaffar man en valuta man kan devalvera.

För vem lånar dem pengar till nästa runda efter det här?

För efter allt snack om demokratins födelseland och det Grekiska folkets demokratiska rätt att själva bestämma, hur tror du de andra Europeiska staternas regeringar får igenom beslut om ytterliga pengar, i respektive parlament?

Sänka de interna kostnaderna och anpassa ekonomin måste man göra. Men jag väljer att vilja se framåt och ta tillvara på den enorma kraft människorna i Grekland har. Därför krävs stora skuldavskrivningar. Stora räntebetalningar ska inte behöva döda en ny grekisk balanserad ekonomi.
 
Sänka de interna kostnaderna och anpassa ekonomin måste man göra. Men jag väljer att vilja se framåt och ta tillvara på den enorma kraft människorna i Grekland har. Därför krävs stora skuldavskrivningar. Stora räntebetalningar ska inte behöva döda en ny grekisk balanserad ekonomi.
Med andra ord en bankrutt. Det har ju redan börjat. Man har ställt in statens betalningar till sina fodringsägare, man har starkt begränsat folkets tillgång till sina pengar.
Löser sedan Frankfurt sedelproblemet temporärt med "grekisk euro" så är ju saken klar.

Vill sedan Grekland lämna EU så varsågod.

I samma veva så öppnas burken med surdeg som jäst sedan inbördeskriget.
Då jeflar......
 
Med andra ord en bankrutt. Det har ju redan börjat. Man har ställt in statens betalningar till sina fodringsägare, man har starkt begränsat folkets tillgång till sina pengar.
Löser sedan Frankfurt sedelproblemet temporärt med "grekisk euro" så är ju saken klar.

Vill sedan Grekland lämna EU så varsågod.

I samma veva så öppnas burken med surdeg som jäst sedan inbördeskriget.
Då jeflar......

Nej, skuldavskrivningar och en anpassningsperiod innebär just att bankrutt undviks.
 
Nej, skuldavskrivningar och en anpassningsperiod innebär just att bankrutt undviks.
En ren skuldavskrivning räcker knappast. För vem vill låna landet de pengar de behöver de kommande åren om de så flagrant misskött sin åligganden.

Och

I vilka nationella parlament tror du förslagen går igenom, ni måste hosta upp fler miljarder. I Baltikum, Rumänien eller Bulgarien eller varför inte parlamentet i Berlin?
Det är försent att förhindra en bankrutt, Grekland är bankrutt idag.
Bankrutt är väl en adekvat beskrivning av Grekland idag. Man klarar inte av sina ekonomiska åtagande. Ett land kan ju som bekant inte gå i konkurs....
 
En ren skuldavskrivning räcker knappast. För vem vill låna landet de pengar de behöver de kommande åren om de så flagrant misskött sin åligganden.

Och

I vilka nationella parlament tror du förslagen går igenom, ni måste hosta upp fler miljarder. I Baltikum, Rumänien eller Bulgarien eller varför inte parlamentet i Berlin?
Det är försent att förhindra en bankrutt, Grekland är bankrutt idag.
Bankrutt är väl en adekvat beskrivning av Grekland idag. Man klarar inte av sina ekonomiska åtagande. Ett land kan ju som bekant inte gå i konkurs....

Då sätter vi t=0. Och låter grekerna formulera en plan för sin ekonomi som är i balans om låt säga 5 år, en anpassningsperiod. Sedan skriver vi av skulderna och hjälper grekerna att nå sina mål på 5 år. Voila! En lösning som inte innebär samma turbulens som alternativen.

Det viktiga är att vi solidariskt, aktivt och proaktivt, ser till att historiska skuldberg högre än Olympos inte sätter enorma käppar i hjulet för en sådan utveckling. Gör vi det inte kommer vi ändå att få stå för fiolerna, fast reaktivt och passivt. Och med ett grekiskt folk som känner sig överkörda av Europa.
 
Då sätter vi t=0. Och låter grekerna formulera en plan för sin ekonomi som är i balans om låt säga 5 år, en anpassningsperiod. Sedan skriver vi av skulderna och hjälper grekerna att nå sina mål på 5 år. Voila! En lösning som inte innebär samma turbulens som alternativen.

Det viktiga är att vi solidariskt, aktivt och proaktivt, ser till att historiska skuldberg högre än Olympos inte sätter enorma käppar i hjulet för en sådan utveckling. Gör vi det inte kommer vi ändå att få stå för fiolerna, fast reaktivt och passivt. Och med ett grekiskt folk som känner sig överkörda av Europa.
Du glömmer det lilla demokratiska problemet, att flera av parlamenten i EU inte kommer att acceptera ytterligare miljarder till Grekland.
Alltså förblir den realistiska lösningen att Grekland stannar kvar i sitt bankruttläge, för det är ju i ett sådant man befinner sig just nu.
Skiftar över till egen valuta.
Själva avskriver internationella skulder.
Och börjar om från noll.

Inga svåra beslut om bidrag behöver tas i de olika parlamenten
Inga EU bidrag behöver betalas ut.
Grekland hamnar visserligen på nära nog U-landsnivå vad det gäller standard o inkomster under ngr år.
Men man har utbildat folk. Man har företagsamhet så inom 10 år lär man vara tillbaka på samma standard som för ett par år sedan.

Jag ser naturligtvis hellre att Grekland är kvar, men jag ser även att den lösningen är bränd.

Pratar man med Balter så rycker dessa på axlarna och säger, låt dem gå igenom samma eklut som den vi gått igenom, varför ska de ha det bättre.
Är böjd att hålla med.
 
Då sätter vi t=0. Och låter grekerna formulera en plan för sin ekonomi som är i balans om låt säga 5 år, en anpassningsperiod. Sedan skriver vi av skulderna och hjälper grekerna att nå sina mål på 5 år. Voila! En lösning som inte innebär samma turbulens som alternativen.

Det viktiga är att vi solidariskt, aktivt och proaktivt, ser till att historiska skuldberg högre än Olympos inte sätter enorma käppar i hjulet för en sådan utveckling. Gör vi det inte kommer vi ändå att få stå för fiolerna, fast reaktivt och passivt. Och med ett grekiskt folk som känner sig överkörda av Europa.
Hur ger man andra stater som lever på eurons knivsegg incitament med denna metod till att också fortsättningsvis sköta sin ekonomi, om vi nu sätter en praxis att om det skiter sig deluxe, då tar en skuldavskrivning hand om det man lånat upp - plus att man själva får formulera en plan för att få ekonomin i balans på fem år?

Kan tänka mig politiker i t.ex Spanien och Italien göra sig populära genom att gå den plötsligt så enkla Grekiska vägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp