Bukefalos 28 år!

Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

amalia

Trådstartare
Jaha då damp det ner ett brev från folksam! De meddelar att de ska ändra sina försäkringsvillkor. Självrisken ligger kvar på 2500kr (som det höjde för något år sedan från 2000kr) men nu ska de dessutom ha 10% av överskjutande kostnad!!

Jag har alltid haft folksam till mina djur, då förra hästen skulle försäkras så var folksam ensamma med att ha 100% ersättning, vilket de allra flesta bolag nu efterföljt.

Men nu är jag besviken! Då min fyraåring som jag snart haft i ett år har varit försäkrad i folksam sedan födseln så är jag inte pigg på att byta försäkringsbolag efter att ha hört skräckhistorier om skador som ej blivit ersatta av det nya bolaget då de hävdar att skadan funnits innan hästen försäkrades hos dom!

Finns det fler än jag som har folksam och som reagerat på detta???
 
Senast ändrad:
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

har folksam, dock ej fått nått brev , men det låter ju oroväckande...
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag har haft Folksam och varit jättenöjd med dem, speciellt när min häst dömdes ut, aldrig något krångel, hela tiden raka besked. Men nya hästen är försäkrad i A*ria, och det tycker jag är bra. Kommer inte att ha Folksam om de inte ändrar tillbaka till en fast självrisk!
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Låter ju inte så kul.. Har ju både hästen o hunden försäkrade där, men jag tror inte jag byter, min har oxå vart försäkrad där hela livet så hon får vara kvar där känner jag. I vilket fall så är ju försäkringen bra att ha, o hur som är det ju billigare om det händer nåt, man får väl lov att hoppas att det inte inträffar några större grejer helt enkelt!
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har du enkel eller dubbel veterinärvårdsförsäkring?

En del bolag har ju så att den dubbla har en fast självrisk och den enkla har en rörlig...
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

De upptäckte att det blev för dyrt..

Däremot har bolagen (de flesta iaf) nått en överenskommelse så att det ska vara riskfritt att byta bolag. Dvs du ska inte kunna hamna emellan så länge hästen alltid varit försäkrad.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Konkurrerande Agria har ändrat sina försäkringar (till det bättre) så man kan välja olika nivåer. Betydligt fler produkter nuförtiden, allt från fast självrisk från 1500:- eller om man vill ha lägre premie kombinera med 20% rörlig självrisk.

Jag är inte säljare på Agria! Tycker dock om att jag kan anpassa efter mina egna behov. För egen del innebär det högt skydd/låg självrisk på veterinärsidan samt inget Livskydd alls. Har Plusförsäkring så jag betalar bara 1500:- fast självrisk, reskostnader och en del mediciner ingår i Pluset.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*lånar*

Det tråkiga är ju om Agria följer Folksam och också går tillbaka till en viss % av beloppet. Anledningen att jag bytte från Agria till Folksam var just den fasta självrisken. Tänk om jag byter tillbaka till Agria och de också går tillbaka till rörlig. Då har jag förlorat min dolda felförsäkring hos Folksam i onödan (mitt föl är försäkrat där sedan hon var 1 vecka gamal). Suuuuuck aldrig kan något vara enkelt.

Mvh

Tora
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja nu helt plötsligt har man det sämsta bolaget vad gäller priser iaf... Tur jag inte flyttade över mitt gamla sto till dem för då hade jag missat min rabatt som man får från sveland efter skadefria år. Unghästarna har jag dock i folksam men jag har bara stofölet med dolda fel försäkringen (eftersom säljaren inte upplyste mig om den när jag skulle försäkra hingstfölet)...

Nej jag ska nog skippa försäkringarna om något år jag tror faktiskt att jag sparar mer pengar på det och dessutom får jag själv bestämma vad som är bäst för mina hästar.

Som konsument gäller det att visa bolagen vad man tycker om deras ändringar av vilkor hela tiden... så bye bye Folksam :cool:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja nu helt plötsligt har man det sämsta bolaget vad gäller priser iaf... Tur jag inte flyttade över mitt gamla sto till dem för då hade jag missat min rabatt som man får från sveland efter skadefria år. Unghästarna har jag dock i folksam men jag har bara stofölet med dolda fel försäkringen (eftersom säljaren inte upplyste mig om den när jag skulle försäkra hingstfölet)...

Låter som du har flera stycken, kolla hur mycket mängdrabatt du får på olika bolag! Vi har alla hästar på agria och får rabatt.
• Tre – fem hästar 5 % rabatt
• Sex – elva hästar 10 % rabatt
• Tolv hästar eller fler 15 % rabatt
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag tror inte Agria ändrar tillbaka. De har fortfarande alternativet med rörlig och vill man ha det fasta alternativet får man betala en högre premie.

Hur IF gör är däremot en annan fråga, de är ju än så länge rätt billiga. Blir det en chockhöjning där med?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Tyvärr går försäkringspremierna upp eftersom veterinärkostnaderna fullständigt "skenar"..:eek: .. Det gäller alla bolag.

Veterinärerna tyck fått frispel när den rörliga delen togs bort på vissa bolag.

Hur som helst antingen måste bolagen höja priset eller höja självrisken. Skadorna plus omkostnader måste gå jämt ut med inbetalda premier. Inga företag kan gå back år efter år.


Frågan att ställa sig själv som konsument är hur man vill ha det.
lågt pris = dyr självrisk
högt pris = låg självrisk.

Jag har valt hög fast självrisk (4000) då vet man vad det kostar samtidigt som priset blir rimligt. Nu är jag kanske lyckligt lottad som kan hala upp 4000 om något händer.

Jag har ytterligare ett litet tips.

Har du hem-, villa- och bil i if får man 20% rabatt på alla försäkringar.
Det gjorde mycket på min häst.

Dessutom får man bonus på vetvårdspremien om man är skadefri samt pengar till självrisk insatta på ett konto om bilen och hemmet är skadefritt.

Jag är ju lite partisk;) , men jag tycker att det passar mig bra.

/Franz
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag tror Agria ändrar tillbaka eller möjligtvis kommer höja premien/självrisken rejält på det fasta aleternativet.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja, jag bytte till Folksam från att ha haft Agria jämt med både hundar, katter och hästar. Jag bytte för att slippa procenten. Och bara få ha en självrisk som då var 1900 kr tror jag det var.
Efter att ha läst här så ringde jag Folksam givetvis. Dom sa att det var för dyrt att ha så. Jag sa är du medveten om att många kommer att byta tillbaka till Agria nu eftersom dom har tagit bort det där med procenten? Jo då, sa hon men det är nog inte så länge Agria har råd att ha så där så dom tar nog bort det snart, sa hon stöddigt.
Fy, vad tråkigt att dom kan göra så här.:(
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag tror nog att Agria kan hålla det. Det tog ett tag för de att gå efter, just för att de ville räkna efter förre.

Att folksams variant inte skulle hålla kom inte som nån överraskning för oss som är insatta.


Frasseo, I know that. Tycker dock att vi rör oss i reklamens otillåtna gränsland nu.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag har IF och är jättenöjd hittills. När jag bytte från Agria fick jag lägre självrisk, maximal veterinärvård (100 000 kr i st f 50 000) och slapp de där extra 10%, för lägre månadskostnad än tidigare. Det enda som är sämre är karenstiden (100 dagar i st f 150). :D
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Det tråkiga med folksam är ju att de har dels höjt självrisken och nu då lagt på de där extra procenten så denna variant blir ju dyr i båda ändarna s.a.s.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Fast så säger de på Folksam vad man än ifrågasätter tyvärr. Jag ifrågasatte deras premier när de höjde förra gången och då sa de att alla bolag skulle vara tvungna att följa efter, och visst höjde de andra bolagen, men inte i närheten av vad Folksam gjorde.

Jag är också jättebesviken på Folksam, jag bytte dit från Sveland på min häst för just den fasta självrisken. Nu kan jag inte byta tillbaka eftesom min häst har en skada som jag kommer få reservationer på om jag byter bolag. Hade jag haft Sveland kvar hade jag haft bonus på premien och mycket billigare. Känns skittråkigt tycker jag. För mig lutar det just nu mest åt att säga upp försäkringen helt och hållet.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja jag är också riktigt besviken. Ponera att man åker in med hästen och man maxar försäkringen (50' på min vetvård), självrisk 2500 plus 5000 kronor... *suck* finns ju roligare saker att lägga de pengarna på... Tycker nog att de kunde sänka självrisken om de ska ha 10% alt. göra som agria högre självrisk för 100% ersättning eller lägre självrisk för 90 eller 80% ersättning. Det värsta är ju att de vet att många hästägare inte vill riskera att byta försäkring pga skräckscenariot att inte få ut på försäkringen på en skada som skulle vara sedan tidigare...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 169
Senast: Thrillie
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 252
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp