Bukefalos 28 år!

Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Ja, jag kommer iaf att byta tillbaka till Agria när tiden gått ut. Den gör inte det förrens i maj nästa år. Så tills dess är det inga 10 % iaf. Tur det.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag har ytterligare ett litet tips.

Har du hem-, villa- och bil i if får man 20% rabatt på alla försäkringar.
Det gjorde mycket på min häst.

/Franz
Man får rabatt även hos Länsförsäkringar om man har bil och bostad försäkrat hos dem + djuren hos Agria. If är mig veterligen det enda försäkringsbolaget som står med på konsumentverkets svarta lista + att jag har haft ett rent h-vete med dem att göra när jag blev påkörd av en taxi och hade bilenförsäkrad hos dem. Säger bara det, aldrig mer IF! Maken till inkompetens har jag aldrig stött på. :mad:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Säger bara det, aldrig mer IF! Maken till inkompetens har jag aldrig stött på. :mad:

Det är nog tyvärr så med samtliga försäkringsbolag. Alltid är det någon som har haft problem. Jag har hört flera som har långdraga tvister med Agria och har svårt att tro att alla är överlyckliga över Folksam heller.

Jag är som sagt mycket nöjd med IF hittills. Har hemförsäkring och bilförsäkring där också. Bilförsäkringen blev 4000:- billigare om året jämfört med TryggHansa.

Men vem vet, lyckan kanske inte varar för evigt :rofl:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

På Folksams hemsida står det

"Folksams veterinärvårdsförsäkringar ersätter 100 procent och du betalar endast en självrisk på 2 500 kronor. Vi betalar resten av de ersättningsbara kostnaderna upp till ersättningstaket."

Där står alltså den höjda självrisken, men jag hittar inget om 10%?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har du hem-, villa- och bil i if får man 20% rabatt på alla försäkringar.
Det gjorde mycket på min häst.

Folksam har också rabatter om man samlar sina försäkringar där :smirk:
Jag är i alla fall väldigt nöjd med folksams försäkringar :cool:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Hej!

Jag vänder mig mot att man säger ett försäkringsbolag är si och ett annat är så....

Totalt jobbar runt 30 000 personer med försäkringar i Sverige.
Det finns både änglar och rötägg bland dessa.

Mest änglar;)
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

De kanske inte har skrivit ut det än?

Har hört talas om en ny lag från årskiftet som ska göra att man får byta bolag även under året, dvs inte bara vid årsförfallodagen.

Nån som hört om detta kommer gälla även djurförsäkringar?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

De kanske inte har skrivit ut det än?

Men verkar inte det skumt? Att de skulle skicka ut ett brev om ändringar och inte ha det på hemsidan? Jag har inte fått nåt brev om ändrade villkor...

/Mierna -mycket skeptisk och hoppas allt är feeel
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Hej!

Enligt försäkringsavtalslagen är ett försäkringsavtal ett år.

Har man skada och är missnöjd med regleringen av denna får man byta bolag.
PÅ samma sätt får bolaget säga upp en försäkring vid skada.

Bolagen använder endast denna paragraf vid försäkringsbedrägeri eller misstänkt försäkringsbedrägeri.

Tex om kunden inte lämnat riktiga uppgifter vid införsäkran eller skadereglering. Detta är tyvärr inte så ovanligt som man kunde hoppas.


/Frasse
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Det jag menade var att denna skulle ändras?
Att man får säga upp försäkringen mitt i ett försäkringsår oavsett anledning.
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

När har du årsförfallodag? Vissa hade kanske det 31/9, ändringen trädde i kraft den 1/10 så då får de inte det ändrat förräns nästa år.

Troligen därför de inte skrivit ut det än. Försämringar håller man tyst om ;)
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jo, men informationen är väl i första hand till för den som ska nyteckna? Då är det ju fel att inte ha de aktuella villkoren uppe, det blir ju falsk marknadsföring?

Eller?
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Nix!

Den gamöa försäkringsavtalslagen var från 1926.

Försäkringsavtalslagen ändrades den 1/1 2006.

Ändringen föregicks av en stor utredning, sannolikheten att den skall ändras återigen är minimal.

Har man inte ändrat på 80 år dröjer det nog till nästa ändring.;)


Frasse
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Hej!

Jag vänder mig mot att man säger ett försäkringsbolag är si och ett annat är så....

Totalt jobbar runt 30 000 personer med försäkringar i Sverige.
Det finns både änglar och rötägg bland dessa.

Mest änglar;)

Jag kan ju tillägga att jag alltid fått ett mycket trevligt bemötande från Agria. Jag bytte bara för att de blev för dyra;)

Sen vet man ju inte, i vissa fall skulle kanske de som haft problem med försäkringen haft lika mycket problem om de haft ett annat bolag?:crazy:
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Jag fick ett brev i och med att min försäkring förnyades (ett år sedan jag tecknade den). Det står så här:

"På grund av ökade skadekostnader måste vi göra vissa förändringar i försäkringen. Förändringarna gäller vid huvudförfallodag från coh med den 1:a november 2006. Självrisken i veterinärvårdsförsäkringen ändras så att den nu är 2500 kronor plus 10% av överskjutande kostnad. Dessutom justeras premien för veterinärvårdsförsäkringen något. Hur premien blir för just din försäkring framgår av försäkringsbrevet."
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

*KL*

Det som Folksam gör nu är egentligen väldigt lättgenomskådligt för vad gör man när man kommer in som ny på en marknad? det går inte att köra samma villkor som de andra man måste göra något nytt med MYCKET bättre villkor än de andra bolagen även om detta innebär förlust för det nya bolaget. Men vad som händer är att man "snor" kunder från de andra bolagen och på så sätt får en stor kundstock och som vi alla kan läsa här inne så är det inte många som vågar byta tillbaka när man väl bytt eller tecknat nytt avtal...

Själv var jag ju dum som gick på det men flyttade ju som tur var inte över någon häst...
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

jag är också nöjd med if. Har inte haft några problem att få ut några pengar från dom när olyckan varit framme. Däremot så har folksam bara krånglat och hittat på olika ursäkter varenda gång...
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Hejsan!

Här kommer texten i försäkringsavtalslagen (FAL)

Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
6 § Försäkringstagaren får säga upp försäkringen att upphöra före försäkringstidens
utgång, om
1. försäkringsbolaget väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt
denna lag eller enligt försäkringsavtalet,
2. försäkringsbehovet faller bort eller det inträffar någon annan liknande
omständighet,
3. försäkringsbolaget har ändrat försäkringsvillkoren med stöd av 8 §,
4. försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte
har betalat premie för den nya premieperioden, eller
5. det i annat fall föreligger en ny omständighet av väsentlig betydelse
för försäkringsförhållandet.
Om inte annat anges, får uppsägningen verkan dagen efter den dag då
den kom fram till försäkringsbolaget. Försäkringen kan också sägas upp
med verkan från och med en viss dag i framtiden.
Om försäkringstagaren efter förnyelse enligt 4 § tecknar en motsvarande
försäkring hos ett annat försäkringsbolag utan att betala premie för
den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan.

/Frasse
 
Sv: Folksam ändrar om sina försäkringsvillkor...

Har Agria så lång tid? Det visste jag inte. Fasiken Agria blir ju bara bättre och bättre igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 169
Senast: Thrillie
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 731
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 387
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 252
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp