För lite vita blodkroppar.

sannaaah

Trådstartare
Vad innebär det?
Vad kan det bero på?
Vad göra åt?

Fick en del svar från vet, såklart men vill gärna höra fler erfarenheter.

Fick svar på ett blodprov på unghästen idag och skelett samt muskler var okej, dock va det lite för lågt värde på vita blodkroppar. Vet, trodde ev han haft ett virus i kroppen.
 
Sv: För lite vita blodkroppar.

Du (eller din vet) har eg redan svarat. Om häster får virus/infektion så försvarar sig kroppen med vita blodkroppar. I början (om du har tagit ett blodprov) skulle du ha sett ett föhöjt värde på vita. Men ju längre tiden går utan att hästen blir frisk, desto fler vita går det åt och så småningom sjunker antalet. Åtgärden är förstås att ta reda på en sjukdomsbild och försöka få hästen frisk :). Är det ett virus som din vet är inne på är det bara att ta det lugnt med pållen.
 
Sv: För lite vita blodkroppar.

Tillägg: det är därför som det är bra att ta två blodprover med några veckors mellanrum.- Då ser man åt vilket håll värdena är på väg.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 406
Senast: emma-vsm
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 411
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp