För tung för att rida - såhär gick det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får man fråga hur lång din gubbe är och vad han väger? Min gubbe är 1.82 och väger 107 kg, väldigt mkt, mkt stark, med god kroppskontroll och välbalanserad men nybörjare och tung.. Han vill rida och jag vet inte alls vad jag ska sätta honom på för häst..

Har hört att när det gäller förekomsten av spatt hos islandshästar så tror man bla att de tunga ryttarna är en faktor..
 
Får man fråga hur lång din gubbe är och vad han väger? Min gubbe är 1.82 och väger 107 kg, väldigt mkt, mkt stark, med god kroppskontroll och välbalanserad men nybörjare och tung.. Han vill rida och jag vet inte alls vad jag ska sätta honom på för häst..

Har hört att när det gäller förekomsten av spatt hos islandshästar så tror man bla att de tunga ryttarna är en faktor..

Det ryktet är falskt, spatt förekommer även hos oridna hästar och är ärftlig, eller snarare så är exteriören ärftlig och viss exteriör är överrepresenterad (krokhas). 107 kg är mycket för nybörjare men kortare pass och en viktbärande modell (kraftigt byggd, kort rygg) oavsett ras och välmusklad. Det finns säkert islandshästar som klarar det. Det räcker för övrigt inte att en person har bra balans, man måste träna upp "ridbalansen" också men givetvis hjälper det med bra balans.
 
Får man fråga hur lång din gubbe är och vad han väger? Min gubbe är 1.82 och väger 107 kg, väldigt mkt, mkt stark, med god kroppskontroll och välbalanserad men nybörjare och tung.. Han vill rida och jag vet inte alls vad jag ska sätta honom på för häst..

Har hört att när det gäller förekomsten av spatt hos islandshästar så tror man bla att de tunga ryttarna är en faktor..
Det ryktet är falskt, spatt förekommer även hos oridna hästar och är ärftlig, eller snarare så är exteriören ärftlig och viss exteriör är överrepresenterad (krokhas). 107 kg är mycket för nybörjare men kortare pass och en viktbärande modell (kraftigt byggd, kort rygg) oavsett ras och välmusklad. Det finns säkert islandshästar som klarar det. Det räcker för övrigt inte att en person har bra balans, man måste träna upp "ridbalansen" också men givetvis hjälper det med bra balans.

Visst är det så, han är dock gammal mångkampare och har hoppat mkt stav = enorm bålstyrka. Nu stenarbetare. Så han är ju inte som en sladdrig 107 kg soffpotatis :) Men visst är det mkt vikt, hade önskat att han kunde gå ner till under 100 kg om han ska rida. Islandshäst tror jag inte han kan rida..
 
Får man fråga hur lång din gubbe är och vad han väger? Min gubbe är 1.82 och väger 107 kg, väldigt mkt, mkt stark, med god kroppskontroll och välbalanserad men nybörjare och tung.. Han vill rida och jag vet inte alls vad jag ska sätta honom på för häst..

Har hört att när det gäller förekomsten av spatt hos islandshästar så tror man bla att de tunga ryttarna är en faktor..

Min gubbe är 186 cm och väger 103 kg. Så dem är rätt lika! Vår ena Islandshäst verkar knappt märka av när han sätter sig på ryggen medans den andre blir lite fundersam men protesterar inte direkt och så länge dem inte visar på smärta eller ovilja så tycker jag att det är lugnt att han rider under kontrollerade former! ☺ Karln som äger ridskolan jag red på i yngre år köpte sig nyligen en större Islandshäst, och han är nog närmare 200 cm och 120 kg men har ridit i alla år och är musklad som en björn och hästen verkar inte ens flaxa med öronen, så det beror nog mycket på individer och muskulatur. Sen har isisarna en mindre yta att sitta på som i sin tur blir mer kompakt och faktiskt j*vligt stark och tålig, men eftersom gubben min är kär i Nordisar och det kanske passar bättre blir det nog en Nordis sen när hästköp blir aktuellt! ☺

Hoppas du fick lite svar! Lycka till med din gubbe och hoppas du drar med honom i häst träsket
 
Ja då är de ju väldigt lika! Har du ngn bild på när din kille rider? Hur stor är den islänningen som han rider mest på?
 
Får man fråga hur lång din gubbe är och vad han väger? Min gubbe är 1.82 och väger 107 kg, väldigt mkt, mkt stark, med god kroppskontroll och välbalanserad men nybörjare och tung.. Han vill rida och jag vet inte alls vad jag ska sätta honom på för häst..
Ta med honom hit så får han låna min kamel. Han har inga problem med den vikten...
 
Hehe Helt ot såklart men jag kan inte låta bli. Den här diskussionen från ett annat forum relaterar till inlägget ovan (men inte till ngt annat i tråden för jag tror inte man kan jämföra människor och hästar riktigt. Vi bär nog kanske mer i förhållande till kroppsvikt, man kan ju välja själv lite mer, ofta, utom i militären.)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44941
"Man brukar säga:
25 % för kvinnor, dvs en fjärdedel
33 % för män, dvs en tredjedel
Normalvikt för en person runt 70 kg blir alltså:
17,5 kg för kvinnor
23,1 kg för män"

"På min första långa vandring bar jag 27 kg och kom hem till civilisationen med några helt oanvända plagg. Galet! Nu försöker jag hålla mig kring 20 kg på veckolånga tältturer, och jag försöker banta vikten ytterligare. Det jag och tjejen har kommit fram till är att vi båda fixar max 1/3 av vår vikt. Jag väger 68 kg och hon 47 kg, så vi bär max 23 respektive 16 kg. Hon bär ibland lite mer än så. (Och är därmed starkare än jag relaterat till kroppsvikten... Eller möjligtvis envisare.)"
Ja både jag och sambon (jag mycket kort och han lång) brukar bära cirka 30% av vår vikt. Vi (mest jag) är otränade och dör verkligen inte av det. Trots att vi går många timmarom dagen.
Den stora skillnaden mot hästar är att dock att vi bär död vikt tajt mot ryggen. Att balansera upp en lång vikt är en helt annan sak!
 
Förjävligt är vad det är när människor på över 100 kg sitter på en så pass liten häst. Många islänningar tar sig inte inte ens över 145 cm. Många är c-ponnyer. Vad väger dom då? 350 kg? Ska ett stackars djur av den storleken behöva bära runt på någon som väger en tredjedel av hästens egna vikt för dennes någons nöje? Fy tusan säger jag bara.


Håller med till 100%!
För flera år sedan ägde jag en stor, grov islandshäst (över 145) och när jag sökte medryttare gjorde jag misstaget att i annonsen beskriva hästen som "stor och ganska viktbärande". Det resulterade i massor av svar från folk som vägde runt 100 pannor. Att sätta upp en så tung ryttare på en förhållandevis liten häst finns inte i min värld. 70-80 kilo hade varit okej men över 100?! Aldrig i livet.
 
Vad är det som säger att just isisen av alla är mer viktbärande?
Inget mer än att stora män red den på Island. Det finns inget annat o rida på!
En jäkla skröna att just den o bara den är extremt "viktbärande"
Inte or det meningen att de ska se ut som de går av på mitten innan man säger stopp.

Den har en rumpa o smala ben som ett Russ o kraftigare framtill. Dessutom sadlas det på eller nära den lilla rumpan. Bara den sadlas så. För stor sadel på liten häst- för att passa för stora rumpor.
Skenbenets omfång spelar oxå in.
Jag skulle aldrig sätta mig på en sådan utan rullskridskor, även om jag troligen skulle få den att bäöra upp mig bättre än snittet

En Cob, kraftigare typ av andra raser funkar bättre.
Varför jämföra ryggsäcksvikt o då på en upprättgående....
Skull män krypa på alla fyra med samma vikt blev det problem.
Heja de ridskolor som infört maxvikter.
 
Min gubbe är 186 cm och väger 103 kg. Så dem är rätt lika! Vår ena Islandshäst verkar knappt märka av när han sätter sig på ryggen medans den andre blir lite fundersam men protesterar inte direkt och så länge dem inte visar på smärta eller ovilja så tycker jag att det är lugnt att han rider under kontrollerade former! ☺ Karln som äger ridskolan jag red på i yngre år köpte sig nyligen en större Islandshäst, och han är nog närmare 200 cm och 120 kg men har ridit i alla år och är musklad som en björn och hästen verkar inte ens flaxa med öronen, så det beror nog mycket på individer och muskulatur. Sen har isisarna en mindre yta att sitta på som i sin tur blir mer kompakt och faktiskt j*vligt stark och tålig, men eftersom gubben min är kär i Nordisar och det kanske passar bättre blir det nog en Nordis sen när hästköp blir aktuellt! ☺

Hoppas du fick lite svar! Lycka till med din gubbe och hoppas du drar med honom i häst träsket

Jag tror det kan vara lite farligt att säga att så länge hästen inte protesterar så är det safe.
Och farligt att påstå att Islänningar generellt är viktbärande bara för att de är islänningar.

Hästar döljer smärta och tuffar på länge. Utöver det så behöver de inte direkt(alltså just här och nu) bli påverkade av för tufft jobb. Det kan komma smygande.

Jag vet en Islänning jag utan tvekan skulle kunna låta en fullvuxen man rida på trots att den är c-ponny. Men den är också grövre än de flesta hästar jag möter på 165, har kort, stadig rygg och ivrigt bra vinklar.
Jag vet också Islänningar runt 145 som jag aldrig satt mer än jag satt på motsvarande annan ponny iom att de har kass exteriör, är tunna oskolade etc..

Islänningar är ju inte helt sällan väldigt smärttåliga och dessutom också bra på att inte visa sånt. Det är ju välkänt bland veterinärer(och också skälet till att flertalet av dem avskyr att behöva åka ut till dem på utredningar).

Jag tycker absolut det kan gå att hitta hästar även till större personer.
Men det är ingen rättighet att rida. Finns inte hästmaterial som pallar ens vikt får man antingen inte rida eller gå ner tills det är lämpligt.
Och innan någon skriker att jag är hemsk och inte förstår så kan jag säga att jag själv varit överviktig och då också avstått rida en period.
Det får aldrig bli på hästarnas bekostnad. Och där får man nog tänka till mer än bara mankhöjd eller ras.
 
Ja både jag och sambon (jag mycket kort och han lång) brukar bära cirka 30% av vår vikt. Vi (mest jag) är otränade och dör verkligen inte av det. Trots att vi går många timmarom dagen.
Den stora skillnaden mot hästar är att dock att vi bär död vikt tajt mot ryggen. Att balansera upp en lång vikt är en helt annan sak!

Jo och en stor skillnad till är ju att vem som helst av er egentligen kan sätta er ned och tjuta, jag vill inte bära längre och sedan få hjälp resten av vägen och så bär ni lättare nästa gång. Det kan ju inte en häst.

Det var mer en kommentar till att beräkna lite i allmänhet vad människor kunde bära och jämföra med andra varelser, inte till vad hästar kunde bära.

Jag är definitivt inte den som tycker att vilken häst som helst kan bära vad som helst och jag tänker nog att om man är mycket lång och mycket tung så finns ju andra fyrbeningar än Xsmå att rida. Förstår inte varför man nödvändigt skulle fokusera på en viss ras som är tex ganska liten. Och om man vill ha specifika gångarter så finns ju många gångartshästar. Men det gör ju tex inte ts i tråden å andra sidan, de letade ju upp ngt lagom.

(Jag har nog trott att man med att islandshästar är viktbärande menar att de kan bära 70-80kg trots att de är ganska små.)

(Det är bara det att jag inte tror att en extra stor häst -hög och bred alltid kan bära extra tungt, eftersom den kan ha så mycket häst att kånka runt på. Att ev är en häst som tex en quarter horse eller ngt slags bastant -läs inte tjock utan rejäl, engelsk jakthäst tyngdbärande snarare (inbillar mig iom att de historiskt sett verkar kånkat runt på män+ tung utrustning). Det är väl först på senare år som halvblod i 180 cm dykt upp, klarar de verkligen mer vikt hos ryttaren än ett halvblod på 165? eller är det kanske snarare mindre? Men jag vet faktiskt inte, babblar bara.)
 
Senast ändrad:
Ett exempel är ju att enligt "undersökningen" så skulle min pålle med sina 163cm/800kg grovis kunna bära 160kg utan att det är för mycket.

Men det är nog alldelens för mycket, han har ju redan sina egna kilon att dras med. Och jag har svårt att se hur en människa på 160kg skulle kunna göra något annat än åka häst, barbacka (finns ju inga sadlar som är nog stora).
 
Jag tror att många gick på myten om isisar.
Jag vet inte hur många ggr jag fick till svar att de var så UNIKA!!
De behövde inget stall, knappt någon mat o framför allt var de mindre än stora hästar.
Flera av mina bekanta köpte en isis efter några turridningar o ställde ensam ute i bushen

De kunde avfärda mig för att jag inget visste om rasen. Skitkaxiga.
Jo tjena. Det är fortfarande en HÄST!!!
Sen efter ngt år inköptes en unghäst.
Jag sa åt dem- rid "in" den på nytt. Alla far inte med sanning o ni har inte kunskapen. Avfärdad igen förstås o sen fick kvinnan sig en Resa bara hon satt upp o får nu leva med bestående men. Hur det gick för häststackarn vete tusan
Därav min åsikt om många isismänniskor. Det finns givetvis de som är kompetenta.
En av dessa var mkt lång o tung.
Det kändes säkrare än halvbloden på Ridskolan o en stark arbets/körhäst kan nog kännas övermäktig.

Jag är HELT övertygad om att storleken är det största plusset till varför man väljer den. Fallhöjden.
Tölten är förstås Unik, men även de har de tre vanliga gångarterna. Jag skulle inte vilja sitta på en trippig häst-ponny som nog skulle göra att ihåg fick njurarna i stövlarna efter ett antal år.

Jag har sett en mkt svankryggig arab där folk satte sig upp fast hästen då knäade. Så vart gränsen går handlar nog om sunt förnuft finns eller inte.
Jag har tänkt på vikten för min ena häst o den var inte ryggöm en dag i sitt långa liv.

När det blir dags att rida in nästa ska vikten vara rätt!
 
När det gäller 120-150 kg på en häst så är det nog krig, kavallerihäst, varmblod från 20 talet, man på 80 kg och utrustning + sadel (undrans om utrustning kan vara lättare att bära iom den lägre tyngdpunkten vad tror ni?) för resten. Och en del döda hästar, vilket iofs kan bero på svält och värme och hm krig.
 
Senast ändrad:
Tölten är förstås Unik,

Inte jätteunik väl, men kanske vanligare i andra länder? Iofs har jag för mig att de andra inte är precis exakt som just tölt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambling#T.C3.B6lt
rack eller ambling? var väl populärt under medeltiden i Europa också
http://en.wikipedia.org/wiki/Palfrey
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambling

Ambling horses are now uncommon in Europe. They were effectively replaced by trotting horses for several reasons. The first was that travel by carriage became more common, and trotting horse breeds were generally larger and stronger, more suited to the job at hand. Another reason was the rise of the Thoroughbred and other breeds developed for horse racing and for light cavalry, both of which required horses able to gallop for substantial periods of time. Breeds swift at the gallop also tend to trot rather than pace or amble.

The smooth ambling gaits today have many names, including the single-foot, the stepping pace, the tolt, the rack, the paso corto, and the fox trot (see ambling). Though ambling horses are less common today than in the Middle Ages, there are still many ambling breeds, particularly in North America where today they are referred to as gaited horses. Some of these breeds include the Missouri Fox Trotter, Tennessee Walking Horse, Icelandic horse and a sub-group within the American Saddlebred. The Paso Fino and the Peruvian Paso, breeds developed in Latin America, perform two or three different ambling gaits of varying speed, and are probably the closest modern descendants of the medieval palfrey.

Ok helt ot såklart. Sorry.
 
Min gubbe är 186 cm och väger 103 kg. Så dem är rätt lika! Vår ena Islandshäst verkar knappt märka av när han sätter sig på ryggen medans den andre blir lite fundersam men protesterar inte direkt och så länge dem inte visar på smärta eller ovilja så tycker jag att det är lugnt att han rider under kontrollerade former! ☺ Karln som äger ridskolan jag red på i yngre år köpte sig nyligen en större Islandshäst, och han är nog närmare 200 cm och 120 kg men har ridit i alla år och är musklad som en björn och hästen verkar inte ens flaxa med öronen, så det beror nog mycket på individer och muskulatur. Sen har isisarna en mindre yta att sitta på som i sin tur blir mer kompakt och faktiskt j*vligt stark och tålig, men eftersom gubben min är kär i Nordisar och det kanske passar bättre blir det nog en Nordis sen när hästköp blir aktuellt! ☺

Hoppas du fick lite svar! Lycka till med din gubbe och hoppas du drar med honom i häst träsket

Alltså, ursäkta men ni är inte kloka på en fläck. Tycker du att det är lugnt att en person på 186 cm som väger 103 kg rider på en liten islandshäst..? Blir så upprörd så jag nästan börjar gråta när jag läser det.
 
Gillar att det direkt spårar ur!

Visst ska man se till individen, och enligt mina individer jag har och har mött utav diverse raser är det fjordingar och isisar som aldrig ens knycker med örat när det kommer upp en tyngre ryttare. Förutsatt då att hästen är musklad på ett bra sätt. Jag skulle aldrig sätta upp en tyngre kvinna eller man på ett spretigt halvblod. I mina ögon känns det sådär. Men att sätta upp någon på en av mina hästar hade jag inte haft ont utav, för trots allt är isisarna hästar, inga ponnies, som är starka som satan och som säger ifrån om dem har ont utav sin ryttare.

Att börja babbla om BMI visar bara på okunskap, då det bara är siffror som inte är helt korrekta enligt verkligheten. Enligt en BMI uträkning skulle ex Magnus Samuelsson vara överviktig, men jag ser inte direkt mycket fett på den gubben.

I övrigt så vill jag bara be dem människor som vill söka konflikt och försöka visa sig duktiga, att hoppa över till andra trådar och utöva sin "expertis" där. För jag vill inte ha den.

MVH Emelie

Det handlar INTE om att söka konflikt eller visa sig duktig! Det handlar om att man ser rött när man läser om djurmisshandel. Punkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp