Bukefalos 28 år!

Sv: Forl

Det som blir, och som jag beskrev jag reagerade på, är det du 'indirekt' säger som blir dömande. Nu höll du inte med på att det var så du menade, men det blir så för andra som läser. Just när du tycker t ex att 'jag tycker det är..'. Så om du skriver 'jag tycker det är djurplågeri att x'. Så indirekt - oavsett om du menade det eller ej - så säger du att person Y utsätter sitt djur för djurplågeri i dina ögon genom att göra x.

Sen skrev jag ang lättare att se det från kattens sida inte det i meningen att du inte sågd et ur kattens perspektiv. Utan bara att om man aldrig haft en tandlös katt t ex, är det väldigt svårt att veta hur det påverkar/kan påverka en katt, och ta med det perspektivet. Medans om man vet för man har sett det att en katt t ex kan må lika bra/bättre utan tänder, är det lättare att lägga till det i bedömningen. Mitt resonemang ang tandlös var lika negativt som ditt när jag stod inför det beslutet, men IDAG efter att ha levt med en tandlös så ser jag det betydligt mer positivt.

För att återgå till FORL så läste jag på annat håll att det har blivit en "modediagnos" som ställs av veterinärer utan att egentligen veta säkert. Precis som FIP. Skrämmande.
 
Sv: Forl

Inte läst det, däremot att det blir vanligare och vanligare att medelålders/äldre drabbas, och de inte vet varför.

Så kan ju vara vilket som, 'mode' eller helt enkelt vanligare?
 
Sv: Forl

Jag har också läst på SKS att där finns några som betraktar FORL som en modediagnos. Men det behöver inte innebära att det ÄR så.
 
Sv: Forl

Ja, hittar du något så får du gärna berätta. Det känns så tröstlöst att FORL blivit så vanlig utan att någon kommit på vad som kan orsaka den.

Jag ska in med min andra katt om ett par veckor för att ta tandsten och röntga munnen. Har vi enorm tur så är han frisk. De är bröder så de har samma gener - men alla syskon får ju inte samma sjukdomar.

Har gjort en snabbkoll och inte mycket har hänt. Det finns några nya hypoteser om etiologi. Någon har funnit ett samband mellan ORL och herpesvirus (hos katt och människa), någon annan mellan högt D-vitamin i blodet och FORL.

Inte något man vet så mycket mer om än att det kan finnas ett samband och jag hittade ingenting nytt om behandling.
 
Sv: Forl

Ok, tack för att du tog dig besväret! Det lät ju inte som nån revolution direkt. Det är märkligt att det ska vara så svårt att hitta nån riktigt trolig orsak. Det verkar ju drabba alla sorters katter från alla raser med alla sorters levnadsvillkor.
 
Sv: Forl

För att återgå till FORL så läste jag på annat håll att det har blivit en "modediagnos" som ställs av veterinärer utan att egentligen veta säkert. Precis som FIP. Skrämmande.

Det låter märkligt. FIP är ju en diagnos som är svår/omöjlig att ställa kliniskt, medan FORL är en enkel diagnos med mycket tydliga förändringar. En tandundersökning med sond och eventeullt en röntgenbild - voila, diagnosen som i en liten ask.

Att sjukdomen ökar skulle jag gissa beror på att såväl veterinärer som djurägare är mer medvetna om tandproblematik. För 10 år sedan talades det inte mycket om dentalröntgen för djur t ex, de diagnostiska metoderna förfinas och det är inte längre ok med onda tänder.
 
Senast ändrad:
Sv: Forl

Grunden till det där påståendet är vag. Det kommer från SKS där någon skriver i en forl-tråd:
Enligt en veterinär jag pratat med är det en modefluga bland veterinärer. Enligt henne var den en del veterinärer som diagnostiserade det mesta som forl och sen ville dra ut alla tänderna.

I vilket sammanhang den där veterinären sa det, och vilka motiv hon hade, kan man ju bara spekulera i.
 
Sv: Forl

Det stod bl.a att endel veterinärer sätter diagnosen utan att röntga först och därmed veta säkert. Synd att man inte vet vad det kommer ifrån, svårt att förebygga då.
 
Sv: Forl

Fast som jag förstått det kan FORL diagnosticeras utan röntgen iaf när det gått tillräckligt långt. Däremot är det INTE möjligt att veta precis hur många tänder som är angripna utan rtg, då tänder som utifrån ser fina ut kan visa sig vara angripna mha rtg.

Menatt diagnosen FORL går att ställa utan röntgen när det är såpass att det märks utifrån, men omfattningen behöver fastställas med röntgen.

Vissa av vår S tänder gick av bara vet rörde dem när hon undersöktes första gången, så var ingen raketforskning för vet att konstatera FORL. Röntgen bekräftade och visade hur många och vilka tänder som var angripna. Men diagnosen var 'klar' utan att hon ens varit i närheten av rtg.

Nu vet jag inte om det finns ett läge där allt ser prima ut vid en tandundersökning och rtg visar FORL ändå, men som sagt, det går iaf att se utan rtg om det är en viss omfattning.
 
Sv: Forl

eget KL

Dessvärre så visst hade även hanen fått FORL =/ En liten kindtand (sån där spetsig, långt fram, strax efter hörntanden) och en stor kindtand längre bak (sån där som ser ut som 2 tänder men är en).

Den lilla var angripen in till pulpan, roten dock ej påverkad och kronamputerades. Den stora var en ytterst liten emaljskada bara, och fick sitta kvar. Jag hade ju som sagt gärna dragit ut alla tänder :devil: men vet förklarade mycket pedagogiskt varför det inte var det man helst ville, och jag köper resonemanget. Men ändå pest att behöva vänta tills det (ev) blir sämre. Bara hålla tummarna att det är en sån där det 'står still' helt enkelt.
 
Sv: Forl

KL

Himla bra att denna tråden kom upp. Ska nämligen ringa och boka undersökning och röntgen för just denna sjukdom imorgon! Vill lära mig så mycket som möjligt innan dess.
 
Sv: Forl

Knappar mig själv..

När jag granskar bilder ser jag ofta blodigt tandkött. Är det vanligt på grund av FORL?
 
Sv: Forl

Ja, det blöder lättare om man (veterinären) är där och petar. Dock, även katter utan FORL men t ex med tandsten, blöder vid tandköttet när tandstenen tas bort och tänderna görs ren. De flesta bilderna du ser är antagligen tagna efter att tänderna sanerats, och det är därför det är så blodigt. Det är inget man brukar se 'hemma' så att säga, blod.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 649
Senast: enough
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 206
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Är det någon här som själv har, eller känner någon som har, Ehlers-Danlos syndrom? Jag har flera gånger skrivit inlägg här på Buke om...
Svar
12
· Visningar
2 096
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 441
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp