Bukefalos 28 år!

Formbar sand

jennyjenny

Trådstartare
Hej

Jag skall lägga ridbana. Jag har en ridbana sen tidigare som är helt misslyckad. Där lade vi 0-8 sand, men kornen är runda, som på en strand ungefär, vilket gör att det inte sätter sig utan det bara rullar dessutom ser alla kornen ut att vara ungefär samma storlek :crazy: . Det bästa är nu att ta bort det och lägga nytt. Då är jag rekommenderad att lägga 0-18 grus direkt på jorden. När det har satt sig och ca 1 år har gått lägger jag på 0-8 grus. Marken är naturligt dränerad och banan kommer inte att belastas med så många ekipage. Banan får inte bli djup och lös igen.
Nu var vi hos några som byggt ridhus i helgen och de hade formbar sand på toppen. Vad är då formbar sand? Är det "formbar" 0-18 som jag skall ha? Men jag uppfattar formbar sand som sand som inte sätter sig?? :confused: Jag antar att det är för ridhus man skall ha formbar sand eller gäller det topplagret på utebanan också?
 
Sv: Formbar sand

Jag hade ungefär samma problem som du med min ridbana. Den ville inte "sätta" sig riktigt då sanden var, i mitt tycke, för mjuk... Jag beställde hem ett lass stenmjöl så att det räckte till ca 3 cm över hela banan. Det har gjort susen, nu är underlaget fast men fjädrande. Kan bli lite dammig om det är långvarig torka men som tur är kan man ju leka Vår Herre och vattna själv.
//marti
 
Sv: Formbar sand

Hmm, skall man våga sig på det? Jag tycker att jag har lite för mycket material också, men sätter det sig bara blir det ju perfekt. Måste tänka över det, tack för tipset... Det känns definitivt billigare.
Dammet gör inte så mycket. Jag leker gärna gud och vattnar själv eller saltar.
 
Sv: Formbar sand

Har du haft ridbanan länge med stenmjölet på? Vi gjorde vår ridbana i somras och den blev för mjuk. Nu har den stått hela vintern för att sätta sig, men om den inte gör det har jag tänkt att lägga på stenmjöl. Jag är bara lite rädd att det kan bli för hårt då.
 
Sv: Formbar sand

Jag valde "väggrus" istället för sand, som ytmaterial, över singelbädden. Det är lite halvkantiga ministenar, men inte vassa. Används ofta till körbanor och lite fastare dressyrbanor. Är jättenöjd.
 
Sv: Formbar sand

Jag har bara stenmjöl...
 
Sv: Formbar sand

Vad får ni ge för ett lass stenmjöl?? eller grus?
jag tänkte grusa en del av hagen där de har hö(lösdrift)
 
Sv: Formbar sand

Köp Paddex och lägg på när du har tagit bort sanden, kan läggas direkt på matjord. Min bana är helt suverän, perfekt att rida på direkt från början, varken för mjuk eller hård. Perfekt!!!!

Jag funderade på olika sandsorter från början men efter att jag såg så många ridbanor som liknade lösa sandstränder bestämde jag mig för Paddex och det har jag inte ångrat.
 
Sv: Formbar sand

Hade gärna tagit paddex, men kostnaderna för transporten blir så dyra så att det inte alls lönar sig tyvärr.
Väggrus som Nicke skrev om är kanske ett alternativ.
Jag ahr bestämt mig för att ta dit företaget som skall hjälpa mig med det och så får de råda mig om jag förklarar hur jag vill ha det.
 
Sv: Formbar sand

Gazzan skrev:
någon som vet vad ett lass sand kostar??:confused:
Ring till närmsta grustag och fråga. Beror helt och hållet på vad för grus eller sand och hur lång transportsträcka.
 
Sv: Formbar sand

Hej
Tänkte ge er en uppdatering på vad som har hänt med min ridbana. Jag fick hit en åkare som har lagt ridbanor förut och han konstaterade att jag har fått natursand dvs det är inte grus krossat. I och med att kornen är runda så sätter det sig aldrig. Jag har blivit mer eller mindre lurad helt enkelt av den förra åkaren som sa att han kört på sådant tidigare på ridbana. Så ni som skall lägga ny bana, se till så att ni får rätt sorts material.Det räcker inte att säga 0-8 utan man skall nog säga 0-8 gruskross som sätter sig.

Nu rekommenderas jag att ta bort största delen av materialet och så lägger han dit 0-18grus. Jag hoppas på att detta skall funka för jag är trött på att bränna pengar, tid och energi på att inte ha min ridbana i ridbart skick.

/Jenny
 
Sv: Formbar sand

Läste på en hemsida som säljer sten och grus (och hästgödsel!) och för betonggrus/sättsand 0-8 tar de cirka 1250:- för en kubikmeter, vilket är ungefär 1500 kilo. Och om man lämnar tillbaka pallen den kommer levererad på så får man tillbaka 400:-! Men jag vet ju inte hur långt man kommer på en kubikmeter, och det finns säkert billigare firmor som säljer sand.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Övr. Hund Vad föredrar ni för underlag UTOMHUS om gräs INTE är ett alternativ? Förutsättningarna för klubbens agilityplan är någon slags naturlig...
2
Svar
20
· Visningar
3 128
Senast: dpmatte
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 338
Senast: Targa
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 494
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp