Bukefalos 28 år!

Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

*knapplån*

Det är inte lätt det här med försäkringsersättningar, men det kanske är lite lättare om man vänder lite på det.

Tänk det som att det i TS fall är djursjukhuset som har en fordran på 32.000:-, denna skall då delas upp på försäkringsbolaget (härefter FB) och försäkringstagaren (härefter ägaren). Först börjar man då med att dra bort självrisken, 2600, som ägaren ska betala. Nu är återstoden av fordran som djursjukhuset vill ha in 29.400:-. Den ska då delas mellan FB och ägaren. I detta fall tar FB 85%, men max 25.000:-. 0,85*29400=24990:- vilket är mindre än 25' så därför är det vad FB betalar. Skulden till sjukhuset minskar nu alltså till 4.410:- (29.400-24.990) vilket ägaren också får betala, så lägger man ihop det med vad ägaren tidigare fått betala för självrisken blir det 7.010:- (4.410+2.600).

Hade fakturan i TS fall däremot varit på 42.000 så hade ägaren först fått betala 2.600 i självrisk. Skulden till djursjukhuset hade då varit 39.400:-. 85% av det är 33490:-, dvs mer än taket på 25'. Så av den kvarstående skulden till djursjukhuset hade FB betalat 25' och djursjukhuset hade nu haft en fordran kvar på 14.400:- (39.400-25.000). Detta hade då ägaren hade fått betala utöver självrisken på 2.600:-, så med dessa siffror hade ägarens kostnader varit 17.000:- (14.400+2.600)
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Va?
Vad har du för konstig försäkring?
Jag har en gång nått taket i en försäkring hos ett av de större bolagen och då har de betalat ut hela maxbeloppet. Självrisken är ingen kostnad för att utnyttja försäkringen. Det är den del man betalar själv och belastar därmed inte försäkringens maxtak.

I mitt fall betalade försäkringsbolaget ut precis 20 000 vilket var maxtaket. Själv betalade jag 1500 i fast självrisk och 20% i rörlig ( tror jag det var) plus någon tusenlapp ur egen ficka. Vården av djuret uppgick till runt 26 000 och min kostnad blev just runt 6000.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Jag är inte säker på att jag förstår ändå.

Beloppet är på 32.000 kr.

Försäkringsbolaget betalar ut 25.000

Ts betalar 32.000-25.000 = 7000

Alltså har ingen självrisk betalats? Eller?
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Nej, det gör de inte. Självriskerna belastar inte försäkringens belopp. Du har nog missförstått vad en självrisk är.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Jag är inte säker på att jag förstår ändå.

Beloppet är på 32.000 kr.

Försäkringsbolaget betalar ut 25.000

Ts betalar 32.000-25.000 = 7000

Alltså har ingen självrisk betalats? Eller?

Jag betalar självrisken på 2600kr, vilket dras bort på totalsumman.

32000-2600=29400

Försäkringsbolaget betalar då 85% av 29400 och i ett fallet är 85% = 24990 = mindre än 25000 och försäkringsbolaget betalar då hela sin del på 85% v totalsumman - självrisk.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Jo, men självriskens belopp gör att det finns lika mycket kvar upp till maxtaket. Om det är 25 000 som ska betalas, maxtaket är 20 000 och min självrisk är 5000. Försäkringsbolaget betalar ut 20 000 minus min självrisk på 5000 kr. Det blir bara 15 000 och det innebär att det finns 5000 kronor kvar innan maxtaket är nått.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Nej, man börjar alltid med att dra bort självrisken innan resten av beloppet fördelas. Ponera att man i detta fall skulle ha en självrisk på 10.000:-.

32.000-10.000 ger 22.000:- kvar att fördela mellan försäkringsbolaget och ägaren. FB tar 85% av 22.000:- -> 18.700:- vilket ger ytterligare 3.300:- för ägaren att betala, totalt hade då ägaren fått betala 13.300:-
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Nej, det gör de inte. Självriskerna belastar inte försäkringens belopp. Du har nog missförstått vad en självrisk är.

Hörrödu, vi har redan konstaterat att jag fick en kortslutning. :D Vill du att jag ska lida ännu mer och ställa mig i spottstock också?
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Man behöver inte göra det så komplicerat för sig. Om du har tecknat en försäkring på säg 50000:- så är det 50000:- som du får ut i rena pengar om du maxar försäkringen.

Ex: Du åker till klinik med din häst, du har en vet vårdsförs på 50000:- Besöket går på 15000:-, din fasta självrisk är 2500:- med 15% rörlig på överskridande belopp, din självrisk blir då 5000:- och försäkringsbolaget ersätter 10000:-. Då har du utnyttjat 10000:- av din årspott på 50000:- och har då 40000:- kvar till nästa försäkringsår. Din häst blir sjuk igen och denna gång går besöket på 40000:-. Eftersom du redan betalt den fasta självrisken så är det 15% som dras på denna faktura, vilket blir 6000:- och försäkringsbolaget betalar 34000:-. Du har nu utnyttjat totalt 44000:- av din totala försäkring på ett år vilket innebär att du fortfarande har 6000:- kvar att använda trots att dom faktiska kostnaderna är högre än ditt försäkringsbelopp. Är du med nu?
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Som tillägg ska sägas att den fasta självrisken som är betald gäller för en självriskperiod som varierar mellan 90 och 125 dgr beroende av bolag så det är bra att hålla reda på när brytdatum är för självriskperioden när man planerar in återbesök tex.

Maxbeloppet sträcker sig dock över avtalsår.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Hur vet man när det blir nytt försäkringsår? Är det bara fråga fb som gäller för att få reda på det?
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Det beror ju på när du tecknade försäkringen. Jag tecknade min den andra maj i år, och mina 100.000 kr gäller till andra maj nästa år.
Ring och kolla. Jag vet inte om det ändrades när du höjde eller om det är från när man tecknade från start.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Det står på ditt försäkringspapper,
tex 1 oktober 2013 - 30 september 2014.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Aha, ja är det 1 år från då man tecknade försäkringen så har nog mitt år precis börjat om såklart :p för jag försäkrade prinsen förra sommaren..
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Jag säger: Hurraaaaay! :banana: (Och ska banka den som förklarat försäkringar och självrisk för mig i skallen.)
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Jaa det gör du rätt i! Hälsa från buke-maffian också :D :D
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Förutom att folk till slut fick rätt på hur man räknar på kostnaderna (röstar helt klart på ameo) så behöver man ibland batala en del själv, ett djursjukhus kan ta betalt för saker som försäkringen inte täcker såsom mediciner, bandagematerial icke godkända behandlingar/undersökningar. Finns det sådanan kostander får man betala dem helt själv, de undantas från beräkningen av självrisk.
 
Sv: Försäkringshjälp, innan hjärnblödning uppstår!

Slutsumman för hästen vart: 31634kr, försäkringsbolaget har ersatt 24275kr, vi får betala 4759+2600kr. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp