Forsbecks lusern?

Qodrofenia

Trådstartare
Skickade gubben till den lokala foderbutiken för att köpa lusern och hem kommer han med en säck från Forsebeck ab på 25 kg.På förpackningen finns inga som helst innehållsförtäckning :confused: Och jag har sökt på nätet utan att hitta några som helst värden.
Någon som har erfarenhet av detta märke?Vad innehåller det?Är det melass i?Och är det verkligen lusern?Eller är det gräs som i Teknosan och salsa?

Blev rätt sur då det verkar som om min butik slutat sälja Teknosan gräspellets som jag normalt sätt kör med som passade kanon med mitt grovfoder med sina 160 smbrp per kg.

Nu har jag kvar en del sen tidigare av gräspelletsen men jag vill inte öppna denna nya säck förens jag vet vad den innehåller.Något med melass och lägre värden vill jag INTE ha .Då åker säcken tillbaka till butiken igen.
 
Sv: Forsbecks lusern?

Tror Forsbäcks Luzern innehåller 110 SMP och även melass . Ring och fråga .

Mia
 
Sv: Forsbecks lusern?

Okej!Jag hade ju frågat direkt i butiken om jag varit med.Inte så lätt för gubben att veta.Lusern som lusern typ, tänkte nog han.Och jag har aldrig hört talas om det här märket förut.

Tänkte om någon här hade analysgaranti tillgänglig för jag lär ju inte vara ensam om att ha råkat på en säck därifrån.Otålig som man är vill man ju veta ..helst i går :p
Får ringa i morgon.Nu har de stängt.

Innehåller den Melass och bara 110 smp får den åka tillbaka till butiken..Då letar jag hellre efter annat märke utan melass och högre kvot.
 
Sv: Forsbecks lusern?

Med reservation för att jag kan ha blandat ihop dig med någon annan!
Bor du i dalarna?
Jag hoppas det inte är Dalviks kvarn i Borlänge som slutat sälja tekosan lusernpellets??
 
Sv: Forsbecks lusern?

Dalvikskvarn falun :(

Nu är jag ju inte säker på om de slutat sälja den helt .Gubben betalade och gick ut för att hämta sin säck i lagret men hittade inte på den och då sa de att de bytt, och att säckarna såg annorlunda ut .Så jag vet egentligen inte om det slutat och bytt fabrikat eller om det beror på något annat.Jag hoppas verkligen att det bara är tillfälligt slut.Ska ringa och höra med dem i morgon när de öppnat.
Innehåller nu denna Forsbecks lusern både melass och bara 110 smp vill jag inte ha den .

Jag tänkte ju som så att var det samma värden och ingen melass så var det strunt samma.Men så verkar det ju inte vara..
 
Senast ändrad:
Sv: Forsbecks lusern?

Hej!

Jag vill gärna också veta, för jag fick hem 2 såna påsar när jag bad om melassfri spannex-lucern (smp 160!). Är det bara 110 behöver jag naturligtvis veta det! Han sa till mig att det var samma i mindre förpackning.. hmm..

Jag vill ju inte ha med melass heller så..

/Lavinia
 
Senast ändrad:
Sv: Forsbecks lusern?

kl
Dalvikskvarn hade beställt lusernpellets och fick denna.När de gör detta normalt sätt kommer spannex/tekonosan/complett i vanliga fall.Men som sagt inte nu då..
Det är de enda dom vet i stort sätt.De har försökt få fram värden på den genom att maila forsbeck men inte fått något svar ännu.

Det är alltså högre upp i kedjan någonting ändrats eftersom dalvik är underleverantörer och åf av flera märken.
 
Sv: Forsbecks lusern?

smbrp 105
Mj 8,5
Ca 13
P 2,8
Mg 1,6
Melass som bindemedel.
Uppgifterna kommer direkt från Forsbecks AB.
De köper upp från samma ställe som krafft.
 
Senast ändrad:
Sv: Forsbecks lusern?

Tänk vad roliga dom är..:mad: Ringer man Spannex så bedyrar dom att det är samma produkt.Vilket är helt omöjligt eftersom produkterna görs på olika torkar.Jag utgår ifrån att Forsbecks ger rätt uppgifter eftersom de bör veta vart deras produkt kommer ifrån.Complett görs på Genevads grönfodertork och är alltså grönmassa av klöver och gräsvall utan melass.

Medan Forsbeckspelletsen kommer från Bobergs valltork och innehåller lusern och Mellass.På denna tork görs även Kraffts lusernpellets.Kraffts lusern och Forsbecks lusern har samma värden.
 
Sv: Forsbecks lusern?

Trådkap!

Vill man ha melassfri lucern som dessutom är lucern så finns Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder), som är en tidigt skördad lucern från Danmark! (150 gr smb rp)
 
Sv: Forsbecks lusern?

Dalvikskvarn falun :(

..

Jag köpte från Borlänge för någon vecka sedan, då hade de fortfarande spannex/teknosan.

Hrm.. kanske dags att köpa på sig ett par säckar till resten för att säkra resten av vinterns lusern, ifall det börjar tryta i lagren hos försäljarna...
De hade ju höjt priserna också..
 
Sv: Forsbecks lusern?

Jag vet helt ärligt inte hur det blir.Det lät på dem som om det blivit något "fel" någonstans och därför har de inte fått in den vanliga hos Spannex.Problemet ligger inte hos Dalvikskvarn alltså utan högre upp.Så troligen är det inte bara hos Dalvikskvarn som den vanliga pelletsen de kör med uteblivit utan till alla som köper från Spannex.
Och det skulle kanske...möjligen.. troligen.. ordna sig om en månad eller så något direkt svar fick jag inte.
Och antagligen är det därför de vill hävda att Forsbecks är samma sak.

Jag känner lite som så då Forsbecks pelletsen faktiskt är nästan 10 kr dyrare per säck än vad kraffts lusern är i allafall här. Så kan man ju hellre gå till granngården och tjäna nån krona och få samma vara.

Nu vill ju inte jag ha denna produkt över huvud taget för visso för den funkar inte alls lika bra som den andra med mitt grovfoder då jag får skotta på med mera potatisprotein än jag redan ger och det vill jag helst inte.
 
Sv: Forsbecks lusern?

jag köpte kvarnbyfoder på börjes i bro där kostade en säck på 25 kg 159 kr
6,36kr /kg
 
Sv: Forsbecks lusern?

smbrp 105
Mj 8,5
Ca 13
P 2,8
Mg 1,6
Melass som bindemedel.
Uppgifterna kommer direkt från Forsbecks AB.
De köper upp från samma ställe som krafft.

Trist!

Det var exakt samma sak hos Täby stall och foder, så det är uppenbart någonstans högre upp i distributionskedjan något har ändrats. Det skulle enligt uppgift från leverantören bara vara en annan storlek på säckarna, men det är helt uppenbart även ett annat innehåll, då utseende och färg på pelletsen skiljer sig markant. Har beräknat foderstaten baserat på de gamla värdena från Spannex, men det verkar ju dessvärre skilja rätt mycket.
 
Sv: Forsbecks lusern?

Efter mycket om och men under dagen fick jag till slut detta svar från Spannex.

"Hej
Använd dig av den info du har fått från Forsbecks för vi har inte fått ngn info alls på förfrågan.
Vi har köpt en vara som håller samma värden som Complett, dvs 180-220 g protein/kg. Se vidare www.spannex.se
Vi har inte längre Bobergs pellets utan det var bara ett mellanstick under mkt kort tid för att ha ngt att erbjuda.
Vi har nu Complett i lager igen."

Värderna som gäller för produkten från Forsbecks är alltså ..

smbrp 105
Mj 8,5
Ca 13
P 2,8
Mg 1,6
G per kg foder.
Melass som bindemedel och lusern som råvara.
 
Sv: Forsbecks lusern?

Men va f-n!

Pratade precis med Täby stall och Foder (där jag köpte min Forsbecks) och enligt dom har Spannex sagt att det är samma!

Och jag som behöver MYCKET protein är ju inte överlycklig över minskningen, speciellt som jag INTE vill ge min pålla melass i onödan. *suck*

Det där borde man ju faktiskt kunna få någon typ av ersättning för, när man ju köper en vara (jag köpte ju SPECIFIKT melassfri!) och får något annat.

/Lavina, *skitsur* och utan enkel möjlighet att byta säckarna jag har hemma.
 
Sv: Forsbecks lusern?

På något sätt är man ju sugen att åka och lämna tillbaka iaf den oöppnade säcken men svårt när man inte har en bil (lånade bil för annat och passada på att köpa lusern för att ha över vintern- tack för den liksom!).

/Lavinia, som genast börjar oroa sig för vad foderbytet gör med känsliga prinsessan..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp