Bukefalos 28 år!

Forskningsprojekt: Vass kan bli foder för lättfödda hästar

Som tillägg på smältbarhet så är inte halm särskilt smältbart för häst heller, men anses ändå som ok foder för häst.
Men de äter halm. Halmen är bra nuförtiden men räcker inte utan hästar behöver hö.

Det här våtmarksgräset vilket innehöll bla rörflen hade perfekta värden från analysföretaget. Väsentligt bättre med magnesium än vad som är vanligt idag. Det gav en mycket smala hästar och till sist vägrade de äta. Jag fyllde väl på med diverse färdigfoder men det dög inte ens som bukfylla på vårkanten. Då fick jag tag på några ensilagebollar.

Däremot kan det kanske vara variant till halm i lösdriften och i boxar.

Nu ska man ju ta hänsyn till att det är väldigt dyrt att skörda eftersom fordonen är väldigt oeffektiva eftersom de måst gå på sankmark. När de tar ut balarna från sankmarken är det stort problem med bärkraften. Är man inte försiktig så skapar det spår i marken som läcker metan och koldioxid och skyndar på uppvärmningen. Att välja våtare gräs till ensilage istället för torrt gräs faller på sin egen orimlighet med att från sankmark köra ut vatten. Känns att för samma vikt som underlaget håller för får man ju väsentligt mindre massa i ensilage än i torrhö eller hösilage.

Länsstyrelserna har kunskap om att ta våtmarksgräs så viss kunskap finns i statliga länsstyrelse-systemet. ?

Om man skippar hästen i den här ekvationen med våtmarksgräs så kan det finnas möjligheter med att röta till biogas etc vilket kommer starkt nu. Det kan vara lättare att forsla gräset ut från våtmarken då om man inte behöver lagra över vinter på ett rimligt sätt. Det kommer ju på nyheterna igår om preems satsning på biogas. De kommer sakna biomassa misstänks det, sa radiorösten. Exportera vass och våtmarksgräs till Stenungsund.

Jag tror framförallt det är en miljöhänsynsåtgärd. Inte försöka dyvla på våra hästar dyrt, dåligt foder. Inte ens de sk lättfödda hästarna.

Men det ska bli intressant om forskningen slår mig på fingrarna. Jag köper överbevisning för de omständigheterna .
För dig och eventuellt din omgivning var kanske vanligt ensilage otänkbart för hästar men inte för övriga. Vi fodrade med sådant för över 20 år sedan. Att endel tror att torrt ensilage, då kallat hösilage, och ju torrare desto bättre, skulle vara bättre är ju just bara okunskap.

Ja våtmarker ska vara kvar. Just därför behöver de rensas för att inte växa igen. Om man då kan göra det lönsamt är det ju jättebra.
Visst. Bra. Japp, så sant, jag har klagat tidigare på min kunskap om det mesta med hö.

Om hästarna faktiskt inte äter så visst kan man väl slänga ut en bal som underhållning att gå och gräva i men som enda vinterfoder till hästar är just Våtmarksgräs inte bra. Våtmatksgräs är som jag upplevde det ett ganska vanligt begrepp, innehållande bla rörflen.

Bland gemene man i våra trakter kallas våtmarksgräs och vass för något slags samlingsnamn, vilket är vass.
 
Men de äter halm. Halmen är bra nuförtiden men räcker inte utan hästar behöver hö.

Det här våtmarksgräset vilket innehöll bla rörflen hade perfekta värden från analysföretaget. Väsentligt bättre med magnesium än vad som är vanligt idag. Det gav en mycket smala hästar och till sist vägrade de äta. Jag fyllde väl på med diverse färdigfoder men det dög inte ens som bukfylla på vårkanten. Då fick jag tag på några ensilagebollar.

Däremot kan det kanske vara variant till halm i lösdriften och i boxar.

Nu ska man ju ta hänsyn till att det är väldigt dyrt att skörda eftersom fordonen är väldigt oeffektiva eftersom de måst gå på sankmark. När de tar ut balarna från sankmarken är det stort problem med bärkraften. Är man inte försiktig så skapar det spår i marken som läcker metan och koldioxid och skyndar på uppvärmningen. Att välja våtare gräs till ensilage istället för torrt gräs faller på sin egen orimlighet med att från sankmark köra ut vatten. Känns att för samma vikt som underlaget håller för får man ju väsentligt mindre massa i ensilage än i torrhö eller hösilage.

Länsstyrelserna har kunskap om att ta våtmarksgräs så viss kunskap finns i statliga länsstyrelse-systemet. ?

Om man skippar hästen i den här ekvationen med våtmarksgräs så kan det finnas möjligheter med att röta till biogas etc vilket kommer starkt nu. Det kan vara lättare att forsla gräset ut från våtmarken då om man inte behöver lagra över vinter på ett rimligt sätt. Det kommer ju på nyheterna igår om preems satsning på biogas. De kommer sakna biomassa misstänks det, sa radiorösten. Exportera vass och våtmarksgräs till Stenungsund.

Jag tror framförallt det är en miljöhänsynsåtgärd. Inte försöka dyvla på våra hästar dyrt, dåligt foder. Inte ens de sk lättfödda hästarna.

Men det ska bli intressant om forskningen slår mig på fingrarna. Jag köper överbevisning för de omständigheterna .

Visst. Bra. Japp, så sant, jag har klagat tidigare på min kunskap om det mesta med hö.

Om hästarna faktiskt inte äter så visst kan man väl slänga ut en bal som underhållning att gå och gräva i men som enda vinterfoder till hästar är just Våtmarksgräs inte bra. Våtmatksgräs är som jag upplevde det ett ganska vanligt begrepp, innehållande bla rörflen.

Bland gemene man i våra trakter kallas våtmarksgräs och vass för något slags samlingsnamn, vilket är vass.
Du verkar ha väldigt begränsad erfarenhet och ändå dömer du ut det.

Jag ser det som ett lovvärt initiativ just för att man behöver avsättning för vass skördad i naturvårdssyfte. Det är perfekt om man får fram ett foder som passar lättfödda hästar och som kan ta en del av kostnaderna för att inte våtmarkerna ska växa igen. Man får kan Förhoppningsvis innehåller forskningen även att se om hästarna äter fodret, och vlika faktorer som är avgörande, gör de inte det så är det mest meningslöst. Det känns lite tveksamt ur smaklighetssynpunkt att sockerhalten efter ensilering är mycket låg, å andra sidan är det det som gör den intressant för exempelvis fånghästar.


Och pådyvla? Det lär inte bli något vanligt foder eller foder för alla, så mycket våtmarker lämpliga att skörda på finns inte. Och kostanden? Det är en biprodukt vid miljövård, det kan vara att kostnadstäckningen delvis behöver komma från annat håll.
 
Men de äter halm. Halmen är bra nuförtiden men räcker inte utan hästar behöver hö.

Det här våtmarksgräset vilket innehöll bla rörflen hade perfekta värden från analysföretaget. Väsentligt bättre med magnesium än vad som är vanligt idag. Det gav en mycket smala hästar och till sist vägrade de äta. Jag fyllde väl på med diverse färdigfoder men det dög inte ens som bukfylla på vårkanten. Då fick jag tag på några ensilagebollar.

Däremot kan det kanske vara variant till halm i lösdriften och i boxar.

Nu ska man ju ta hänsyn till att det är väldigt dyrt att skörda eftersom fordonen är väldigt oeffektiva eftersom de måst gå på sankmark. När de tar ut balarna från sankmarken är det stort problem med bärkraften. Är man inte försiktig så skapar det spår i marken som läcker metan och koldioxid och skyndar på uppvärmningen. Att välja våtare gräs till ensilage istället för torrt gräs faller på sin egen orimlighet med att från sankmark köra ut vatten. Känns att för samma vikt som underlaget håller för får man ju väsentligt mindre massa i ensilage än i torrhö eller hösilage.

Länsstyrelserna har kunskap om att ta våtmarksgräs så viss kunskap finns i statliga länsstyrelse-systemet. ?

Om man skippar hästen i den här ekvationen med våtmarksgräs så kan det finnas möjligheter med att röta till biogas etc vilket kommer starkt nu. Det kan vara lättare att forsla gräset ut från våtmarken då om man inte behöver lagra över vinter på ett rimligt sätt. Det kommer ju på nyheterna igår om preems satsning på biogas. De kommer sakna biomassa misstänks det, sa radiorösten. Exportera vass och våtmarksgräs till Stenungsund.

Jag tror framförallt det är en miljöhänsynsåtgärd. Inte försöka dyvla på våra hästar dyrt, dåligt foder. Inte ens de sk lättfödda hästarna.

Men det ska bli intressant om forskningen slår mig på fingrarna. Jag köper överbevisning för de omständigheterna .

Visst. Bra. Japp, så sant, jag har klagat tidigare på min kunskap om det mesta med hö.

Om hästarna faktiskt inte äter så visst kan man väl slänga ut en bal som underhållning att gå och gräva i men som enda vinterfoder till hästar är just Våtmarksgräs inte bra. Våtmatksgräs är som jag upplevde det ett ganska vanligt begrepp, innehållande bla rörflen.

Bland gemene man i våra trakter kallas våtmarksgräs och vass för något slags samlingsnamn, vilket är vass.
Fast vad har ditt dåliga foder tillverkat av Rörflen att göra med foder tillverkat av vass? Det blir ungefär som att säga att hästar äter inte lupiner så då kan vi inte göra foder av timotej
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 010
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 511
Senast: mackan
·
  • Artikel
Hästnyheter På SLU i Uppsala pågår två stora forskningsprojekt kring hästars rörelsemönster, där forskarna hoppas finna mätmetoder som mer exakt...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp