Bukefalos 28 år!

fortfarande förbryllad

C

claraswe

Hej
Skrev för ett litet tag sedan om min häst som hade problem med sadeln. Lite uppdatering.

Pratade med min tränare som rekommenderade mig att testa butta och rida just för att se så det inte bara var hennes humör som ställde till det så. sagt och gjort.

jag har låtit hästen få lite över en veckas vila med inget jobb alls.
Longerat henne 2 gånger utan inspänningstyglar eller någonting bara för att hon skulle få röra på sig lite. (hagarna är inget roliga just nu)

Pratade med min veterinär som skrev ut butta åt mig en kur på 5 dagar.
Longerade henne igår med kompisens sadel. Hästen såg jättefin och positiv ut. Inga problem med att jobba eller ta i där inte.
Idag så satt jag upp och hon var spänd i början men slappnade snart av. Böjade med några bakutsparkar i traven men kom snart på att det inte gjorde ont och blev positiv till vad jag bad om.

Sedan skulle jag gå över till galoppen...

Bocksprång och bakutsparkar som hette duga. De andra stackarna i ridhuste vågade inte rida pga av mig och min dam.
drev på henne rejält men insåg snart att detta är inte något som bara satt sig i huvudet utan att det fortfarande är något som gör ont. Men vad??

Butta gör ju att hon slappnar av och inte känner den evuntuella smärta som skulle orsakas av sadeln. Vilan gjorde ju att trycket lätta.
Satt av och longerade när hon sparkat bakut som värst och då var det 9nga problenm. Satt upp igen och det var då vi märkte att hon började slå med svansen igen så imorgon ska jag ringa en kotknackare och hittar han inget ska jag in och röntga henne.

För något allavrligt fel är det ju. Vi misstänker att sadeln aldrig suttit riktigt bra från början och det kanske har framkallat något utav detta betende. Hon gick omkull för några månader sedan i hagen när det var halt och isigt ute men hon verkade inte ha några som helst sviter efter det men det kan ju komma så långt senare. kompisen i stallet fick ju en halt häst efter att han gått omkull i hagen men det kom månader efter. Tog ut en kotknackare som kunde hjälpa till och nu är han helt återställd.

har ju insett att detta kommer att ta tid att åtgärda iallafall...
Känner mig så elak att jag pushat på min häst när hon har haft ont.
Det är en jäkla tuff dam jag har så hon återhämtar sig snabbt om det är något som hon tycker är obehagligt och det är ju bra.
Förlåt att detta blev så långt behövde skriva av lite utav mina funderingar. Tack
 
Hej du olycklige..
Det lät inget vidare det där. Jag har lyckligtvis aldrig varit med om nåt liknande, men det måste verkligen kännas hemskt att se sin älskade häst bli helt som förbytt p.g.a smärta och inte veta VAR det gör ont nånstans...

Hoppas att det är nåt som löser sig snart och att kotkanckaren hittar nåt som är lätt att åtgärda. kanske det räcker med ett par gångers knackande för att hästen ska bli piggelin igen..

Håller alla mina 2 tummar och önskar er all lycka!!
Hör gårna av dig om hur det har gått eller om du vill ventilera lite mer bara. Jag agerar gärna bollplank" om det behövs..
// Monica o pållarna
 
Jag tror jag skrev det i din förra tråd, men jag skulle nog åka till klinik och gå igenom hästen ordentligt (röntgen kan ju behövas). Hittar dom ingenting så skulle jag ta ut en kotknackare....
 
Skrev:

imorgon ska jag ringa en kotknackare och hittar han inget ska jag in och röntga henne.



Redan inne på den linjen. Kotknackaren kommer ut på måndagen den 22.
Men tack ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 613
Senast: Bee
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 710
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 435
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp