Bukefalos 28 år!

Fråga angående nyttjanderätt

Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Tack! Jag blir bara mer och mer stressad av denna väntan! *grrr* Jag kan avsluta affären redan idag om säljarna skulle vilja, men mäklaren vill såklart vänta tills visningen har varit. Och det kanske gynnar mig också, för om någon bjuder en bra bit under utgångspriset, så kanske jag inte behöver komma upp i utgångspriset för att vinna budgivningen. Därmed får jag mer pengar över för renovering och nybygge.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
Alltså borde väl stödet vara hans och inte gårdens?
Visst, men han kan ju inte få stödet om han inte brukar jorden, för då så kan han inte hålla sin del av avtalet.
Se till att kapa åt dig stödrätten, för den skall rimligtvis gå med gården.

Gisburne skrev:
Men det är väl oväsentligt, eftersom jag inte ämnar söka något tillstånd för åkermark, utan i så fall för hagmark i ett senare skede...?
Nej det är det verkligen inte.
Du kan ju få ännu mera för en omställning från spannmål till vall.
Det finns säkert något omställningsbidrag som du kan håva in där.
Det brukar det göra när man slutar med spannmål.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Det där om omställningsbidrag visste jag inte, tack! :) Jag trodde att man "får skylla sig själv" om man vill "förstöra" en åkermark och göra hästhagar där. Det finns mycket man inte vet, tur att ni finns! :D
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
Betala lån med stödpengar? Wow!!! Jag har räknat med att slanta ur egen ficka, och det skulle inte bli mer än någon 1000-lapp dyrare per månad än min nuvarande bostad, men menar du att man inte behöver det om man har stöd? Värsta ballt!
Om gården är på låt säga 10ha åker och kostar 700 000:- så betalar ju stöden räntan på hela lånet.

Nu kanske det inte blir riktigt så bra.
Men du kan kanske få bort den där extra 1000:- lappen i månaden i alla fall.
Det vore väl trevligt?
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Om du köper den här gården, så bör du investera i ett medlemskap i LRF och någon timme "Stödkonsultation" för någon tusenlapp.
Det kommer att vara en god investering för dig, jag lovar!
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Du är bra nära med markareal och pris... :D

Om den extra 1000-lappen går bort varje månad tack vare bidrag, så kanske jag inte behöver stressa så förbannat för att få en eller två inackorderingar i nya stallet, så att mina hästars omkostnader minskar en del. (Vilket skulle behövas för att få allt att gå runt första året.) Bara en sån sak som att en inackorderings kallhyra bidrar till att betala ex. elräkning för stallet m.m. gör att jag inriktat mig på att erbjuda boxar för uthyrning. Men det finns ju så många andra kostnader som också kommer till, så alla bidrag man kan få är ju toppen!

Medlemskap i LRF, yessir! :) Och finns det konsultationer om gårdsstöd dit jag flyttar så kan det säkert vara värt pengarna!
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Inte för att vara en "moodkiller" men uthyrning av boxplatser där är nog inget jättelätt företag. Ligger ju lite off.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Yes, men jag har redan några krokar ute. Känner några som har lite för många hästar och som behöver omfördela lite. (Mest unghästar.) Som nuläget ser ut så får jag rum med en stor box för uthyrning och en ponnybox första året, och därefter (om pengar finns) så kan jag bygga två stora boxar till, plus eventuellt en lite större ponnybox till. (Dessa boxar är alltså utöver de boxar som mina egna hästar ska ha.)

Hur många platser jag kommer hyra ut beror på hur mycket hästar/ponnyer jag själv skaffar. I dagsläget har jag två, ska eventuellt köpa/hyra ett sto att sällskapa med hingsten och sen får vi se. Mitt fulllod vill gärna ha en kompis också. Beror på, som sagt.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Precis. Tack vare att jag har bott och jobbat i Roslagen så känner jag flera där som har uppfödning och tävlingshästar m.m. och som eventuellt kan låna ut en häst till mitt stall. Då får jag lite extra bidrag till att hålla igång verksamheten och så får mitt fullblod en kompis i hagen. Men eftersom ingenting är spikat ännu så har jag legat lågt med såna förfrågningar. Helst har jag väl en inackrodering som kommer ut varje dag och som kan hjälpa till med fodringar, men det kan jag ju inte annonsera om förrän köpet är klart. Vi får se vad som händer. :)
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Inte_Ung skrev:
Men du kommer att få betala för bidragen i priset på gården.
Och sedan så gäller det att hålla i stödrätterna så att man kan sälja dem med gården, annars så sjunker gårdens värde.

När jag köpte min gård så hade förra ägarna missat att skaffa de gamla stödrätterna, så den blev svårsåld och priset därmed lågt.
Som det är i dag, så räcker mitt stöd till räntor för 360 000:-.
En summa som omedelbart skulle läggas på priset om jag sålde.
Du övervärderar värdet på stödrätterna. Du kan inte räkna fram värdet med hjälp av räntan på det sättet eftersom man kan köpa stödrätter till ett avsevärt lägre pris.

Priset på stödrätter har varit upp till ca 2 ggr årsutbetalningen. Så om du tex får 11 000 kr/år i stöd så är dina stödrätter värda ca 22 000 kr inte mer.

Läs tex på http://www.stodrattsborsen.se/

Anledningen till att priset inte är så högt som du räknar fram är flera. Den största anledningen är nog att det inte är troligt att det här systemet kommer att finnas så många år. En annan anledning är att det följer en del skötselkrav och tvärvillkor med på köpet.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Grejjen med små hästgårdar för folk att bo på, är att de måste gå att dra runt på en normal boendekostnad.
Där jag bor, så blir det alltid en totalt galen budgivning på allt som går att bo i.
Finns det mark och stall till så ballar det ur totalt.

Så för mig, så skulle den sänkningen av boéndekostnaden genast ge det utrymmet på priset.
40min till Stockholm C.
Bil 7 min, promenad 4 min, tåg 29min = 40min.
Och då så behöver man inte ens stressa.

En ordinär villa i samma område kostar mellan 1,75mille och 2,2mille.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Det är samma sak här, finns det någon form av skjul på tomten skriver mäklaren "hästgård" i rubriken, och vips steg priset med en halv miljon....
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Inte_Ung skrev:
Grejjen med små hästgårdar för folk att bo på, är att de måste gå att dra runt på en normal boendekostnad.
Där jag bor, så blir det alltid en totalt galen budgivning på allt som går att bo i.
Finns det mark och stall till så ballar det ur totalt.

Så för mig, så skulle den sänkningen av boéndekostnaden genast ge det utrymmet på priset.
40min till Stockholm C.
Bil 7 min, promenad 4 min, tåg 29min = 40min.
Och då så behöver man inte ens stressa.

En ordinär villa i samma område kostar mellan 1,75mille och 2,2mille.
Jag tror att vi pratar om olika saker. Visst är värdet för dig stort att du kan få EU-stöd för din mark. Du kan ju räkna fram ett värde med hjälp av räntan och se hur mycket du anser att stöden är värda. Det är dock mycket vanskligt att kalkylera fullt ut med EU-stöden vid köp av gård eftersom stödvillkoren kan förändras om några år.

Vad jag egentligen ville få fram är dock att det inte är motiverat med en kraftig sänkning av priset på en gård bara för att stödrätter saknas. Sänkningen av priset pga avsaknad av stödrätter bör ju inte vara högre än dagspriset på motsvarande stödrätter på stödrättsbörsen.

Anledningen till att värdet på stödrätter inte är så stort är att de flesta lantbrukare redan har stödrätter och behöver inte köpa nya. Jordbruksarealen minskar också I Sverige så det finns fler stödrätter till salu än vad det finns köpare.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Det stämmer ju.
Det är liksom olika värden.
Men köpare räknar ju boendekostnaden på den ränta som är i dag.
Och det är ju lika vanskligt som att räkna på stöden.

Tack för länken förresten.
Jag hade stor nytta av den i ett annat samanhang gällade en annan gård i familjen där åkern skall få en ny arrendator.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

En tanke som dök upp i mitt huvud:

Den här grannen som arrenderar åkern, kan han få för sig att skaffa ett 10-årskontrakt på åkermarken även om jag köper den? Så att jag alltså inte kan använda åkern på jättelänge...? Han verkar ju liksom inte vilja att någon tar den ifrån honom... Han kanske gör allt för att slippa ge den till mig om jag köper gården?
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
En tanke som dök upp i mitt huvud:

Den här grannen som arrenderar åkern, kan han få för sig att skaffa ett 10-årskontrakt på åkermarken även om jag köper den? Så att jag alltså inte kan använda åkern på jättelänge...? Han verkar ju liksom inte vilja att någon tar den ifrån honom... Han kanske gör allt för att slippa ge den till mig om jag köper gården?

Det beror på vad han har för arrende/avtal idag. Om du köper marken kan han ju inte skaffa nya avtal på egen hand utan de får ju gå genom dig eftersom du äger marken. Däremot så kan han ju ha ett 10 års arrende redan. Det bör säljaren ha koll på.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
En tanke som dök upp i mitt huvud:

Den här grannen som arrenderar åkern, kan han få för sig att skaffa ett 10-årskontrakt på åkermarken även om jag köper den? Så att jag alltså inte kan använda åkern på jättelänge...? Han verkar ju liksom inte vilja att någon tar den ifrån honom... Han kanske gör allt för att slippa ge den till mig om jag köper gården?

Mäklaren måste kunna ge dig alla svaren.

/Cecilia :)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 858
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 394
Senast: Ava22
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 846
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp