Bukefalos 28 år!

Fråga angående nyttjanderätt

Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
Men jag ska ju inte odla marken, det ska bli betsemark, så jag behöver väl ingen stödrätt för det om jag äger marken själv? Jag är inte ute efter EU-bidrag eller annat, förutom i så fall de bidrag som finns för hagmark. (Men det är en senare fråga!)
Nej man behöver ingen stödrätt för att bruka marken. Är det en liten areal så är ändå byråkratin med att söka stöden stor i förhållande till vad man får så då kan man strunta i det.

Gisburne skrev:
Som jag förstår det så är arrendatorn införstådd med att marken kommer tillfalla den nya ägaren av gården och han har då ingen rätt att fortsätta bruka marken efter 061231.
Oavsett vad arrendatorn säger så skall du se till att säga upp arrendet skriftligt.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

jag skulle faktiskt prata med länsstyrelsen, de kan råda dig vad som gäller ang. stödrätterna och arrende, jag förmodar att du skall söka gårdsstöd som markägare? Man kan söka för bete men tvärvillkoren är rätt stränga, men även det kan du få info om av länsstyrelsen.

Kolla om de har info-träffa om gårdsstöd, var på ett sådant i veckan för att få mer kännedom om skyldigheterna av gårdsstöd och framförallt tvärvillkoren, det var nyttigt och givande. Vi var 3 "hästbönder", någon enstaka med enbart mark och en bunt med mjölkbönder, reglerna är detsamma men blandningen av jordägare gav många bra diskussioner.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Vi hade ut vår gödsel på de åkrarna som hästarna gick på (torvgödsel) aldrig några problem !
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

TomasN skrev:
Är det en liten areal så är ändå byråkratin med att söka stöden stor i förhållande till vad man får så då kan man strunta i det.
Nja, det skulle jag inte vilja påstå.
Jag får 11 000:-/år för mina fjuttiga 5,3ha.
Och det största jobbet gör man ju bara vart 5te år, de övriga åren så fyller man ju bara i SAM-blanketten.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

instämmer till fullo, gör man det dessutom via Internet så lagras uppgifterna från tidigare år och lättare att ylla i, såvida inga ändringar skett förstås.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Ja se man lär sig något nytt i byråkratins Sverige och EU varje dag...
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Jag känner mig lite dum i huvudet, men vad är gårdsstöd för något? Vad är det för villkor och var ansöker man om det?

Som jag sa, jag vill ha en gård att ha hästarna på i första hand, inte en massa bidrag, även om det säkert skulle vara behjälpligt. Jag skaffar gården för att kunna ha min hästverksamhet där, inget annat. Ska inte bruka någon åkermark, det är hästhagar i mina ögon, alltihop.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Läs om gårdsstöd på SJV:s hemsida, eller kontakta din länsstyrelse.

För dem som har gårdsstöd utgår det med < 2000 kr/ha, beroende på var du bor. Även om det bara används som hästbete.

Det är enkelt att göra ansökan. Första året tog vi ändå hjälp av LRF konsult, vilket kostade en tusenlapp.

/Cecilia
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gårdstöd söker du genom Länsstyrelsen. Man kan då få stödrätter för den areal man brukar och man kan få det både för åker och betesmark. Man måste sköta marken (röja bort sly mm.) enligt vissa regler. Om man har vall (t ex hö) så kan man räkna det som åker. Varje stödrätt är värd ett visst antal euro och åkermark är mer värt än betesmark. Ju mer mark man har desto mer stöd. Förra året sökte man stödrätter första året så troligtvis måste du i år söka från nationella reserven. Ring din länsstyrelse och fråga de vet allt om det här.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Aha. Tack!

Jag har läst om ett stöd för betesmark, men det var 1100:- per hektar och år. Där jag hade hästarna förut hade bonden (jag arrenderade mark) stöd för marken och var tvungen att röja en massa sly och buskar varje år för att inte marken skulle se mindre ut än den egentligen är, när de tar flygfoton m.m. Trodde det var ett stöd som bara jordbrukare eller mjölkbönder (som han var) kunde få, inte hästfolk. Men nu vet jag bättre! :D
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

som markägare och "brukare" av marken (även bete) så räknas du som jordbrukare, om du köper en jordbruksfastighet
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
Som jag sa, jag vill ha en gård att ha hästarna på i första hand, inte en massa bidrag, även om det säkert skulle vara behjälpligt.
Men du kommer att få betala för bidragen i priset på gården.
Och sedan så gäller det att hålla i stödrätterna så att man kan sälja dem med gården, annars så sjunker gårdens värde.

När jag köpte min gård så hade förra ägarna missat att skaffa de gamla stödrätterna, så den blev svårsåld och priset därmed lågt.
Som det är i dag, så räcker mitt stöd till räntor för 360 000:-.
En summa som omedelbart skulle läggas på priset om jag sålde.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gårdens pris ligger redan långt under taxeringsvärdet (det har sålts en massa fastigheter i området för höga priser, därav har taxeringsvärdena stigit i hela kommunen) och ingen har brukat marken på många, många år, innan grannen tvärs över (som också är en av delägarna) började med det för ett par år sedan. Som jag förstod det så är det över 15 år sedan gården användes till spannmålsproduktion och sedan dess har ingen använt den till annat än bostad. Så huruvida grannen har stödrätter eller ej på dem hektaren han brukar nu vet inte jag. I vilket fall som helst borde det inte finnas några stödrätter på de övriga hektaren mark, som ligger 2,5 km därifrån, för de markerna anser ägarna vara undermåliga som betesmark för nötkreatur, och därför har de inte använts sedan förra decenniet. Jag har dock varit och tittat på marken och med vissa justeringar (stängsla in en stor å, te.x.) så duger den alldeles utmärkt som betesmark åt häst. Första året lär det säkert vara magert, men så såg marken jag arrenderade förut ut också när jag fick den, och andra säsongen blev det kanonbete där och sedan likadant varje år efter det. Men till ponnyer behöver det liksom inte vara gräs upp till höfterna hela sommaren lång... Nästan bättre om det inte är det.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Aha! :) Men det är ju förvirrande när det står på gårdsbeteckningen att det kan vara "hästgård" el. "fritidsgård" el. "jordbruk" el. "spannmål" m.m. Har inte sett att det stått "hästgård OCH jordbruk" så jag trodde man gjorde skillnad på det?
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

nejdå, är det en jordbruksfastighet, vilket märks vid köp, så är du jordbrukare i skattemässig mening, du kan alltså göra momsavdrag för det som hör gården till (ej boningshus) såsom renovering av ekonomibyggnader osv. Spara alltså kvittona, för det är till din fördel vi deklarationen.
Du kan alltså titulera dig som hästbonde, välkommen in i gänget!

Cattis- f.d mjölkbonde
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Oh, my G! Vad coolt! :) Nu är det en vecka och två dagar kvar till den öppna visningen av gården och dagen efter lär ju vara den största (eller tråkigaste) dagen i mitt liv. Då får jag veta om någon har bjudit! Jag hoppas verkligen att det är avskräckande med att mycket mark ligger långt bort och är lite fuktig, och att den ena ladan är ett rivningsobjekt mer eller mindre, och att taket på huset behöver ses över... Inget som skrämmer MIG, men man vet ju inte hur andra tänker.

Men... tänk om jag får gården, men inte får min lägenhet såld? Eller om jag inte får jobb i nya kommunen? Allt måste liksom ske exakt samtidigt för att det ska fungera... *får magsår snart*
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Ja, beroende på priset och storleken då, så kanske att du kan betala lånen med jordbruksstöden och ha gården gratis.
Och då även vänta ut arrendatorn i godan ro.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Om ödet vill så sker det, jag tror att allt har en mening, så är det meningen att det är dags NU, så är det :)

Lycka till och jag håller tummarna... på riktigt :)
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Gisburne skrev:
Så huruvida grannen har stödrätter eller ej på dem hektaren han brukar nu vet inte jag.
Jag vet ingen som brukar mark utan att få stöd för den.
Det lönar sig nämligen inte.
Så jag kan i princip garantera dig att arrendatorn har stödrätter på den marken.

F.ö. så har jag all min åker i vallbete.
Jag får ett stöd som heter "Miljöstöd betesmarker och slåtterängar".
Där mitt åtagande är att hålla marken öppen och inte gödsla eller plöja upp och så om.
Gräset skall betas eller slås av och forslas bort.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Betala lån med stödpengar? Wow!!! Jag har räknat med att slanta ur egen ficka, och det skulle inte bli mer än någon 1000-lapp dyrare per månad än min nuvarande bostad, men menar du att man inte behöver det om man har stöd? Värsta ballt! :D

Jag kan tänka mig att arrendatorn/grannen har någon form av stöd för de hektar han brukar på gårdens areal, men det stödet kan väl inte höra till gården då? Utan till hans egen gård? Jag är inte så insatt, men om han arrenderar mark utöver sin egen mark, så är det väl HAN och inte ägaren av marken han arrenderar som har ansökt om stöd? Alltså borde väl stödet vara hans och inte gårdens?

Men det är väl oväsentligt, eftersom jag inte ämnar söka något tillstånd för åkermark, utan i så fall för hagmark i ett senare skede...?
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 873
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 401
Senast: Ava22
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 948
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp