Bukefalos 28 år!

Fråga angående nyttjanderätt

Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Synd bara att mäklaren inte svarar på mail och jag inte har fast telefon, så jag kan inte ringa. Men på lördag kommer vi träffas "in person" på den öppna visningen. Jag är bara så rädd att jag ska få köpa gården, och samma dag som jag ska skriva under kontraktet så får jag reda på att grannen fått ett nytt avtal om arrende och att jag inte kommer få använda åkermarken på flera, flera år! (Okej, jag är NOJJIG nu!!! Bara tre dagar kvar...)
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Jag håller tummarna! :)

/Cecilia
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Du skall inte enbart lita på mäklarens ord. Mäklaren kanske inte försöker lura dig men många mäklare är alltför okunniga om arrendefrågor tex. De enda mäklare som brukar kunna sånt är mäklare som är specialicerade på lantbruk.

Fråga gärna tex LRF konsult och lita inte enbart på mäklaren.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Den här mäklaren säljer endast lantliga villor, gårdar och obebyggd mark, samt är verksam vid gårdsauktioner, så han borde veta en del om det. Men den jag framför allt vill tala med på lördag är grannen som arrenderar marken. Ska han och jag bo grannar måste vi komma överrens redan från början, och jag måste få honom att bli införstådd med att om jag flyttar dit så blir det hästhage av åkern, punkt slut. Det må så vara att jag inte får sätta min fot där förrän 1/1 nästa år om det står så i hans kontrakt, men något förnyat kontrakt på att bruka marken kommer han inte få av mig i alla fall. Ska jag bo där och ha hästverksamhet MÅSTE jag ha åkern. Tråkigt för honom, men så är det.
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Hur gick det på visningen??? :bump: :bump: :bump:

/Cecilia :)
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Nu är jag jättenyfiken! Hur gick det på visningen av gården.

Vi köpte gård innan gårdsstödet hade kommit igång, och det fanns ett flerårigt arrendeavtal på marken. Vi ställde dock som krav för att köpa att arrendeavtalet löstes, och att vi skrev ett nytt med arrendatorn. Vi tillträdde 1/7 och lät arrendatorn vara kvar till 31/12, allt detta fanns inskrivet i köpekontraktet. Det går att bryta arrendeavtal, som alla andra avtal, men det får ju göras mellan de parter som en gång gjorde upp avtalet.

För vår del är samma arrendator kvar, men våra hästar går också och betar på marken, tillsammans med hans får. Vi kommer alldeles utmärkt överens, och i det nya arrendeavtal vi har är det inskrivet att vi ska kunna ha både vinterhage och sommarbete till x antal hästar. Vi flyttar hästarna (och fåren) efter arrendatorns anvisningar, vilket främst är för att minska parasitbördan. (Han avmaskar inte sina får, och är noga med att de ska ha friska beten.)
 
Sv: Fråga angående nyttjanderätt

Visning i lördags, som sagt. Det var en hel del folk där, men några klagade på att det var för lantligt! (Jag höll på att garva läppen av mig, det är väl klart att det är lantligt - det är ju en spannmålsgård som ligger på landet!) Och några frågade om jakträtt, vilket inte finns på marken, så de åkte också därifrån.

Stödrätterna för åkermarken ingår i köpet, det var mäklaren noga med att tala om. Grannen åtog sig också att valla in åkern redan i år, så att den blir bra som betesmark till nästa år. Däremot var den övriga marken väldigt fuktig, men det visste jag ju sedan tidigare. Mig skrämmer det inte, för jag har fått ordning på sådan mark förut, men vet man inte hur man ska gå tillväga så kan det förstås vålla problem...

Vet inte hur många jag ska vara rädd för om det blir budgivning, jag ringde mäklaren idag och anmälde mitt intresse, men ingen annan hade ringt då. Hursomhaver vill mäklaren vänta till nästa måndag eller tisdag med att göra klart köpet/budgivningen. Jag kan inte vänta så länge!!! *hyperventilera*
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 810
Senast: shia
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
5 858
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon köpte ett hus i maj 2014, inflyttning september -14. Säljaren sålde för att hans son inte ville köpa huset som de kommit...
Svar
15
· Visningar
1 394
Senast: Ava22
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 846
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp