Bukefalos 28 år!

fråga om pelham bett

B

blondie1989

Hej!

Jag har blivit tipsad om att använda pelham bett på min fjording, som är stark och rusar iväg med min ibland (vi jobbar på lydnaden och målet är att alltid kunna rida på vanligt tre-delat bett). Jag har ingen erfarenhet av detta bett och har några funderingar om det.

Man kan ju antingen rida med delta eller två tyglar, vad blir skillnaden, för mig som ryttare samt för hästen? Har man två "vanliga" tyglar isåfall?

Själv tycker jag det verkar krångligt med två tyglar att hålla ordning på. Vad rekommenderar ni?
 
Det beror juh på i vilken situation du skall använda bettet. Är det i dressyren skulle jag inte rekommendera att byta till ett skarpare bett. Är det när du rider ut finns många bättre alternativ än ett pelham
 
Jag rider bara "ut", i skogen, på diverse vägar och ibland på en travbana. Jag rider aldrig dressyr, jobbar just nu på att få honom grundläggande lydig, dvs stanna när jag ber om det, sakta av.. Men han kan som sagt bli väldigt snabb och stark..

Vad rekommenderar du att jag ska använda för ett bett?
 
Nja, på pelham spelar det faktiskt inte så stor roll om man spänner för löst för de har ingen tungfrihet. Jag har iaf aldrig sett någon pelhamstång med tungfrihet.
 
Men kombinationsbett då? Vore inte det värt att pröva på en stark häst som inte lyssnar? Då blir det ju inget bett som drar i munnen, men både hackamore och gag så att huvudet sänks. Någon som har provat det?
 
Du vänjer dig vid två tyglar. Jag rider min häst på pelham ute, i början använde jag delta, men insåg att det inte fungerade så bra (för oss), utan övergick till två tyglar istället.

Med två tyglar är det lätt att välja var man vill ha effekten 'tränsbett'/stång. Kinnkedjan ska spännas som på andra stänger, så den tillåter 30-45 graders vinkel men inte mer (får man inte hävstångseffekt om man inte spänner kinnkedjan korrekt?).
 
Men spänner man för löst så förlorar man väl poängen med att använda en stång (jmf med pessoa)?!

Nedanstående är taget ifrån: Sveas Bettbibliotek

pass2.jpg

1. För hårt
2. För löst, stången faller igenom
3. Lagom spänd kinnkedja

Kinnkedjan skall vara spänd så att bettets skänklar bildar en vinkel på 30 - 45 grader mot munnen. Är vinkeln mindre blir stången för skarp, är den större så faller stången igenom och gör ingen nytta. Man använder aldrig stångbett utan kinnkedja - då upphör det att vara ett stångbett. Dessutom kan man skada hästen genom att inget hindrar att tungfriheten slår upp i gommen.
 
Ja, om man spänner den väldigt löst gör den ju ingen nytta. Vad jag menar är att det är inte lika kritiskt hur löst man kan spänna kedjan på en pelhamstång som tex på en kandarstång eftersom pelhamstången inte har någon tungfrihet. Med en stång med tungfrihet kan du ju råka utför det som du citerar:" Dessutom kan man skada hästen genom att inget hindrar att tungfriheten slår upp i gommen."
 
Det finns ju kandarstänger utan tungfrihet också...
Men om man bortser från tungfriheten(där vi ju är överens) så förlorar man ju den effekt som man var ute efter med ett stångbett om man spänner kedjan för löst.

Då jag är dålig på att förklara med ord så citerar jag ett stycke från Dressage for the third millennium:

"If the chin chain is too loosely fitted, the curb will be allowed to turn around the axis of the mouth bar until the lower shank points backwards, when reins are taut. If it is really loose, the shanks will point straight in the direction of the reins to the hand. In that case the curb has no lever action on the mouth at all. The bit just works as any unjoined snaffle (a straight bar) and like the shanks were a mere continuation of the reins."
 
Finns gott om pelhamstänger som har tungfrihet, i synnerhet de som är odelade. De delade pelhambetten är ett rent otyg, enligt min personliga åsikt. Då kan man lika gärna använda ett pessoa och sätta på en curbstrap så man riktigt knäcker munnen på hästen.
 
Kimblewick/Jaktkandar. Inga skänklar utan "stora D-ringar" ger en mildare hävstångseffekt. Ger precis lagomt vad man behöver för att rida ute i synnerhet.

Sidepull är ett väldigt bra bettlöst alternativ, till skillnad från hackamore så kan man svänga med det.

Bettringsrem som förhindrar att bettet viker sig i munnen på hästen är ett annat alternativ som hjälper på många hästar då de "starka" gärna går emot ännu mer då det blir obehagligt.

Enklast av allt: Ett helt vanligt rakt tränsbett.
 
kombinationsbett? Förklara mer, vad menar du med det? Hur funkar det?
 
Tack för dina förslag. Har bara den invändningen v g Kimblewick att det är svårare att "koppla bort" hävstångsverkan jämfört med pelham - i a f om du har dubbla tyglar. Sedan beror ju skärpan på ett pelhambett på hur långa skänklar det har - det kan ju skilja endel. Hur menar du att bettringsrem förhindrar att bettet viker sig? Och är inte bettet för långt om det kan vika sig?
 
Inte alls svårt att koppla bort hävstången =) sätter du tygeln runt hela bettringen får du precis samma verkan som i "tränsringen" på ett pelham!

Alla tvådelade viker sig, även om dom är anpassade för hästens mun, det är juh som det som är vitsen med det.
En bettringsrem håller bettet rakt på det sättet att den "motverkar" vikningen till en viss del, givetvis SKALL det kunna vika sig annars försvinner meningen med ett delat bett och man kan lika gärna ha ett rakt. Men remmen gör att det är snällare mot tunga och laner, trycket KAN inte bli lika hårt.
 
Har du provat gramantyglar?

Gramanen tvingar ju ned huvudet på hästen och då blir den inte lika stark när den drar. Jag kan tänka mig att en fjording blir väldigt stark när den drar :crazy: emot bettet.

Gramantyglen är ju en väldigt omtvistad sak och fel använd, i dressyrsyfte tycker jag att den är förkastlig, men för att få konstroll över en häst vid uteridning är den bra.
Säkerheten måste gå i första hand. Och det är inte säkerhet att inte ha kontroll på sin häst.
 
Om man har två tyglar, hur håller man dem då? För att ha bra koll på vikla man använder och snabbt kunna "byta", ex om han rusar iväg.. Du råkar inte ha nån bild eller nåt? Så min tröga hjärna förstår..
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 293
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 075
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
818
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 684
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp