Bukefalos 28 år!

fråga om pelham bett

Nej, det har jag inte provat. Jag har aldrig använt någon form av hjälptyglat förut, men det kanske kan vara något. Det typiska när han rusar iväg okontrollerbar (eller svår att stanna) är att huvudet åker upp lite, jag drar för att få stopp på honom (så mycket jag orkar) och han "grinar illa" (öppnar munnen, tungan kommer ut).. ingen roligt situation, varken för mig eller honom..
 
Det är en kombination av hackamore, gag, och kindkedja. Det ger dig hävstång, och hästen sänker huvudet. det är egentligen inte bra att dra i ett bett, man skadar tänder, jag tror att vargtänder kan uppstå som ett svar på det. Jag såg ett sådant i en katalog, ska kolla om jag hittar den och se efter lite noggrannare hur det fungerade.
 
ojojoj... Graman är INTE att rekommendera när du rider ut. Du blir alldeles för stark och kan skada hästen istället, och dig själv också för den delen! Prova en vanlig enkel martingal istället, eller en thiedemantygel.
 
jag har noll koll på hjälptyglar...vad är effekten/verkan av vanlig enkel martingal och thiedemantygel? Hur ska jag hantera dem och hur påverkas hästen?

Jag vill veta säkert vad det är jag utsätter hästen för innan jag gör något..jag vill ju absolut inte skada honom eller göra det hela värre.
 
En martingal fäster från sadelgjorden, mellan frambenen och löper "löst" runt tyglarna och förhindrar att hästen kastar upp huvudet, när den gör det "tar det emot". Tror det är bästa alternativet för dig.

En Gramantygel löper från sadelgjorden mellan frambenen genom bettringarna och tillbaka till din hand och fungerar som "block och talja" för att dra ner hästens huvud mot bringan. "grovt förenklat"

En Thiedeman är ett mellanting mellan graman och martingal, den löper från sadelgjord mellan frambenen och genom bettringarna men fästs i den den vanliga tygeln någon dec bakom bettringen. Du kan alltså inte dra individuellt i den som i gramanen.

Det man bör prova först och främst är en vanlig martingal, det är oftast alldeles tillräckligt.

Thiedeman är skarpare men ändå att föredra framför gramanen eftersom du inte kan vålda med thiedeman på samma sätt som gramanen.

DESSUTOM med gramanen får du två tyglar, och tappar du gramantygeln är skaderisken ENORM om hästen fastnar i den.
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 252
Senast: Oknytt
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 073
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
818
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 682
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp