Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ja, det är synd att det står så i den texten då... För så är det inte.

På tal om röntgen så är det ju precis det Strasser gjort för att fastställa ATT hovbenet är markparallellt med en 30 graders vinkel. Genom att röntga en hov med en bit stål längs framsidan av hovväggen samt marken för att veta exakta positioner har hon gång på gång fått fram hur hoven ska "vinklas" för att få ett hovben som är markparallellt.

Tror du hon bara har chansat och sedan bestämt en vinkel utan att gång på gång fått bevis på att det stämmer?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Frågan var om du kollat dina hästar!
Ang vinklar så finns det andra som kommit fram till andra resultat men det iofs ingen annan som fixerat sig vid kronrandens vinkel vilket jag antar att du menade när du skrev 30 grader.
Har strasser ngn typ av bevis för att just detta skulle vara bäst?
Ang texten så leder detta lätt till att folk som försöker följa hennes principer ger hovbenet en negativ lutning vilket jag inte tror någon anser vara bra.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

På tal om krångla till, om man anser att det är att krångla till att begära att man skall presentera vettig dokumentation när man kommer med helt ny syn på saker så tycker jag att vi skall fortsätta att krångla till.
Visst kan gamla "sanningar" behöva ifrågasättas men de skall inte ersättas med nya på lika el ännu lösare grund utan med bra o väldokumenterad forskning.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ang empirisk erfarenhet så kan man ju hoppas att om många hästpraktiker världen runt gjort ungefär samma erfarenhet så kanske det ligger ngt i det.
Strasser bygger upp en hel lära på sin, odokumenterade, erfarenhet o skickar ut folk över världen för att praktisera den i tron att de har lösningen på allt. En del kan säker tillämpa det med sunt förnuft men det finns många rapporter världen runt på att alla inte kan det.
Men som affärside är det säkert bra.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Det nyfödda fölet har denna ställning på grund av felläge i livmodern.

Vad gäller hästar med höga hälar som sedan kan leda till bockhov så är det de höga hälarna som tvingar hästen att använda muskelkraft istället för den av naturen utvecklade ståapparaten. Ett system av ligament och senor som gör att hästen kan stå utan att använda muskler. Detta system måste vara i balans annars uppstår ett "slack" i en sena och tillhörande ligament. I fallet med höga hälar är det alltså flexorsenan som slackar. Eftersom denna situation är omöjlig för hästen, senorna kan inte tillåtas slacka, drar hästen upp senan med hjälp av muskelkraft. Att stå med spända muskler är naturligtvis smärtsamt för hästen och leder på sikt till krampade muskler. Alltså problemet börjar med höga hälar, som i sin tur leder till smärtsamma muskelsammandragningar.

Är det inte på tiden att du ger din syn på problemen nu?

Britt-Marie
SHP

Kan det nog vara ;)

De flesta av vårt klots veterinärer och hovslagare är överens om följande:

Bockhov kommer av en förvärvad böjsenekontraktur eller kontraktion av muskeln till djupa böjsenan. Anledningen till detta är vanligtvis smärta från nåt av följande: hovböld, mjukdelsskador, osteochondros, infalammation i tillväxtzoner, ledinfektion, även en dålig foderstat kan ge problemen.

Att bara hugga bort trakten på dessa föl tycker jag allstå är ganska dumt gjort, om man först inte försöker komma på vad som orsakar kontraktionen.

En kontraktion kan komma snabbt, inom 3 dagar så kan fölet gå på tådelen av hoven, oavsett om den är Strasserverkad eller ej.

I vetenskapens värld så är alltså en bockhov ett sekundärt problem.
I Strassers värld ett primärt.

Det är väl upp till forumets läsare att tro vad de vill om de olika teorierna, "mina" teorier har jag fått från 2 st VMD som forskat på hästar.
Strassers VMD examen är ju lite tveksam då den enligt uppgift är gjord på forskning av hur en plattfisk bor. "Anatomin på flundrans boplats" (fritt översatt från tyskan)

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
I fallet med höga hälar är det alltså flexorsenan som slackar. Eftersom denna situation är omöjlig för hästen, senorna kan inte tillåtas slacka,
Britt-Marie
SHP


Jag vill minnas att du för ett antal sidor sen skrev att senorna INTE kunde slacka? Dessutom hävdar jag fortfarade att det heter trakter och inte hälar...
Höga hälar/höga haser...!?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Lilla Skutt skrev:
De som utmärker de bästa hovslagarna och veterinärena mfl är att de är ödmjuka och söker samarbete med andra yrkesgrupper,söker hela tiden ny kunskap ,gör du det?
Enligt den hemsida från det företag där du själv är utbildad rekommenderas samarbete med veterinär vid fångbeh,efter dina inlägg förstår jag att det var enbart är ett spel för galleriet..ett panikinlägg då det blev känt att metoden skulle kollas upp,det är TYDLIGT att du aldrig någonsin kommer samarbeta med nån annan veterinär än just Strasser själv,eller hur?
Det förakt du visar för veterinärer här på nätet talar sitt tydliga språk,och det är SKRÄMMANDE då det kommer göra att flera av dina kunders hästar kommer lida i onödan pga felaktiga diagnoser.Eftersom du hela tiden tror DU vet bäst..

Du säger själv att du inga diagnoser ställer ,men att ange orsak och behandling,(alltid samma dessutom !)är väl samma sak..du visar hela tiden att dina sk diagnoser enbart fokuserar på hoven..du kan på din höjd anlita en massör..mamma mia:crazy:
Hur fixar en massör tandproblem och lösa benbitar tex..

Nu vet jag att inte alla veterinärer visar samma förakt för Strasser och hennes metoder som framgått på dessa sidor. Det finns veterinärer runt om som ser hennes bidrag till hovvården som positiv. När jag berättade för "min" egen veterinär sedan 30 år tillbaka vad jag sysslar med var hans omedelbara svar "Då kan vi ju remittera till dig". Så visst samarbetar vi med veterinärer, men en veterinär med PL:s inställning går ju inte att ha ett samarbete med, det tror jag nog till och med du förstår.

Ödmjukhet ja, tycker du verkligen att många av er har visat någon som helst ödmjukhet på detta forum. Oftast har ni varit minst tre fyra stycken som har angripit mig med ert Strasserhat. Jag har inte märkt att det bland er skulle finnas något som helst intresse att försöka se vad hennes metod innebär. För inte kan väl hela hennes metod vara förkastlig! Något bra med den måste det väl finnas? Jag har dock aldrig hört från någon av er något positivt överhuvudtaget om denna metod, förutom då hästhållningen, men det är ju några år sedan nu som den formen att hålla häst började bli accepterad.

Söker du ny kunskap frågar du mig. Ja det är väl det jag gjort när jag sökt mig till Strasser och hennes teorier. Du däremot sitter ju "fast" i det traditionella och hävdar fortfarande bestämt att det är det bästa. Trots att det inte hänt så mycket inom detta område på 100 år eller kanske till och med mer. Trots att många hästar har det mycket dåligt idag och många har betydande problem ifrån sina hovar och att man många gånger misslyckas inom det traditionella att hjälpa dessa hästar och dess hästägare. Varför tror du att alternativa metoder för hovvård uppkommer? Varför anser man på SLU att behovet av forsknig inom hovvårdsområdet är stort? Varför ska man där se på verkning och skoning och dess effekter på övriga hästen?

Förakt för veterinärer skriver du. Jag har största respekt för en veterinär och dess kunnande. Men tyvärr är det sant det jag skriver att utbildningen inom hovvård är mycket kort och summarisk. Detta är ju naturligtvis inte veterinärernas eget fel, det är ju själva utbildningen det är fel på. Jag tvekar inte en sekund att själv anlita veterinär eller om en häst har problem med något annat än det jag är utbildad på, rekommendera hästägaren att ringa vet. Jag anser att det är min skyldighet.

Och visst vet jag att det finns andra problem än hovproblem. På detta forumet är det hovproblem vi diskuterar eller hur, så det är kanske inte så märkligt att diskussionen kommit att röra sig kring detta. På andra trådar i detta forum diskuteras andra problem och så bör det väl också vara.

Är det slutligen inte lite långsökt, för att inte säga mycket långsökt att kalla mig manshatare efter mitt tidigare inlägg. Inte kan väl debatten om det mansdominerade samhället ha gått dig helt förbi? Och det var inte någon genusdebatt jag ville starta med det inlägget enbart belysa en del av de svårigheter dr Strasser kan ha mött under de över 20 år som hon forskat om något som helt bryter med traditionen världen över.

Du tror du vet bäst skriver du. Javisst, jag vore väl dum om jag har gått en utbildning och sedan inte trodde på den och säger till mina kunder; "jag tror nog att detta kommer att hjälpa", "kanske din häst blir bra någon gång" osv. Det klart jag tror på vad jag håller på med och är fullständigt övertygad om logiken och förnuftet bakom. Och jag VET att jag kan hjälpa många, många hästar med problem.

Angående att ställa diagnoser, för det första ställer vi aldrig diagnoser, för det andra måste du väl ha något att ställa diagnos på. Här diskuterar jag enbart generellt utifrån olika problemställningar.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Några intressanta artiklar från "Journal of Equine Veterinary Science". Oktober 2006, volym 25.

Den ena är en vetenskaplig artikel och handlar om proteinöverskott hos hästar. I slutsatserna skriver man att man ska se till kvaliteten på proteinet och aminosyrorna hellre än kvantitet, speciellt i skenet av överskottsproteinets effekt på metabolismen, i detta fall syra-bas balansen.

Artikel: Dietary protein influences acid-bas balance in sedentary horses. Patricia m: Graham-Thiers, PhD, and David S. Kronfeld, DVM, PhD.
----------------
Den andra artikeln handlar om sår i mag-tarmkanalen och beskriver nyligen utförd forskning. 63% av prestationshästarna har sår i tjocktarmen och 54% har både sår i tjocktarm och mage. Man råder där hästägare och veterinärer att undvika användandet av NSAID och att se till att hästen blir mindre stressad samt se över näringstillförseln, alltså mathållningen.

Artikel: Importance of Ulcer Research.

Britt-Marie
SHP
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 098
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 244
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 532
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp