Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Jag ger ju min syn på olika frågor när det gäller hoven hela tiden:confused:
PL

Jasså! Varför svarar du då inte på de frågor jag ställer som är mycket relevanta i sammanhanget och handlar om er syn på olika problem och dess behandlingar?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Ordet smärta = att det gör ont.
Ordet kontraktion = sammandragning.

Vet naturligtvis inte vad ni syftar på, har aldrig fått någon förklaring.
Man skulle ju kunna tänka sig, med anledning av det PL skriver, att det här skulle betyda att musklerna reagerar på smärta genom att dra ihop sig.

Britt-Marie
SHP

:) Nu börjar vi komma nån stans.

kan det ha ett samband med ett ballerinaproblem eller en bockhov tror du? :confused:

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Som jag skrev imorse så har jag inte alltid tid el möjlighet att skaffa fram information om alla behandligar som tillämpas inom veterinärmedicinen.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Suck, du skriver att den här förlorade känseln är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna sko en häst. Dvs det är inte fråga om höga trakter el ej, jag har då aldrig förespråkat höga trakter. Vidare så var hästen på videon såvitt jag vet inte skodd med en vanlig sko utan med en mer låsande.
Men ok om det finns bra studier som visar att en normalskodd hov har så dålig cirkulation att nerverna ej fungerar så är jag beredd att tänka om.
PL

Höga trakter är det alltid fråga om, har ännu ej sett någon traditionellt verkad eller skodd häst med fysiologisk korrekt höjd på trakterna. Vill med detta inte hamna i en ny diskussion om trakthöjden, den har vi redan diskuterat.

Det jag reagerade emot var att du skrev basala kunskaper och satte det i samband med nervfunktionen och blodförsörjningen. Får lätt den uppfattningen att du menar att en minskad blodförsörjning inte påverkar nervfunktionen.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Nej jag skrev inte basala grundkunskaper utan basala sammanhang vilket är ngt helt annat!
Sen såg jag att du försöker göra det hela till en genusfråga, så för att strasser är kvinna skall hon få komma med vilka obevisade påståenden som helst utan att jag som man skall få invända:confused: :confused:
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Tänkte bara komma med lite förstärkning;)

Ja, detta med att dom inom den tradionella vården tycks krångla till allt har jag känt länge. Det verkar helt klart vara så att när man stöter på ett problem så vill man vara så avancerad man kan. Det som jag först reagerade på med Strassermetoden var just detta att det var så enkelt att lösa problem.

Det kanske inte går så snabbt alla gånger (dom problemen som oftast finns är oftast allvarliga med år bakom sej för att ha uppkommit, hur ska man då kunna ta bort dessa på några dagar)? Men sedan finns det problem som ex med fölet här ovan som man ser en bild från sidan av benet, där tror jag helt fullt på det Afrodite säger om att ta bort orsaken till att det blev så från början och sedan rörelse coh åter rörelse. Naturligtvis går inte fölet normalt eller bekvämt den första tiden, men då människan är orsaken till att det stackars fölet fått dessa problem så får allt människan stå sitt kast. Det tar ju mkt längre tid att läka ett föl med ett sådant problem inom det tradionella och som sagt, bara för att fölet drogas behöver det inte betyda icke lidande.

Det ska tydligen bara vara så att man till stor del vägrar se att hovarna är grundorsaken till många problem, man tycks VILJA krångla till allt och detta är egentligen fruktansvärt med alla hästar som mer eller mindre blir försöksdjur när vet och hovslagare utför sina metoder. När det istället kan vara så enkelt att både se var problemet sitter och att åtgärda det. Hade Strasser pumpat hästarna fulla med smärtstillande så hade nog saken sett helt annorlunda ut.

Och jag har aldrig fått känslan i hennes böcker att allt handlar om hovarna och det ovan saknar betydelse. TVÄRTOM, hon pratar en hel del om i sina böcker hur hästens kropp påverkas och vad som behöver göras för kroppen i övrigt OCH även att inte allt kommer från hovarna men tyvärr väldigt mkt, för mkt..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Den trakthöjden som ni förespråkar med en ofta bakåt bruten tåaxel(under lika belastning på alla 4) anses av större delen av veterinärvärlden som direkt skadlig, strasser får nog komma med väldigt bra bevis för att ändra på detta. att bara påstå att man sen väldigt länge vet att en framhov skall ha 45 grader för att hästen skall vara frisk håller inte.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
:) Nu börjar vi komma nån stans.

kan det ha ett samband med ett ballerinaproblem eller en bockhov tror du? :confused:

Mvh Stuv

Det nyfödda fölet har denna ställning på grund av felläge i livmodern.

Vad gäller hästar med höga hälar som sedan kan leda till bockhov så är det de höga hälarna som tvingar hästen att använda muskelkraft istället för den av naturen utvecklade ståapparaten. Ett system av ligament och senor som gör att hästen kan stå utan att använda muskler. Detta system måste vara i balans annars uppstår ett "slack" i en sena och tillhörande ligament. I fallet med höga hälar är det alltså flexorsenan som slackar. Eftersom denna situation är omöjlig för hästen, senorna kan inte tillåtas slacka, drar hästen upp senan med hjälp av muskelkraft. Att stå med spända muskler är naturligtvis smärtsamt för hästen och leder på sikt till krampade muskler. Alltså problemet börjar med höga hälar, som i sin tur leder till smärtsamma muskelsammandragningar.

Är det inte på tiden att du ger din syn på problemen nu?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har 3 Strassertrimmade hästar och jag kan försäkra dej om att ingen av dessa har en bakåtbruten tåaxel, tvärtom har de fått en mer harmonisk och avslappnad ställning ända från bog till hov..

Och igen (om jag får lägga mej i lite) Strasser har aldrig sagt att hovarna ska ha exakt 45 grader fram utan ca: 45-50 grader. Detta finns att läsa om i hennes böcker så varför fortsätter du envisas?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Därför att hon tydligt skrivit så o det låg fortvarade ute på nätet så sist jag tittade, om hon håller på att ändra sig så ser jag det som positivt.
Har du förresten kollat med röntgen att hovbenet är exakt markparallellt?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Dom andra Strassertrimmade hästar jag sett har inte heller haft en bakåtbruten tåaxel..
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Den trakthöjden som ni förespråkar med en ofta bakåt bruten tåaxel(under lika belastning på alla 4) anses av större delen av veterinärvärlden som direkt skadlig, strasser får nog komma med väldigt bra bevis för att ändra på detta. att bara påstå att man sen väldigt länge vet att en framhov skall ha 45 grader för att hästen skall vara frisk håller inte.
PL

Så om större delen av veterinärvärlden, med en utbildning i hovens anatomi som omfattar några dagar (här skiljer det sig inte mycket åt från land till land) anser att detta är skadligt, så är det alltså en sanning. Finns det bevis för detta på något sätt. Eller är det så att det är här liksom inom många områden inom traditionell hovvård endast empirisk erfarenhet. En erfarenhet som vi många gånger sett exempel på vad den kan orsaka.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Det kan inte vara så då att ni, för att bortförklara varför skor och s k korrigerande skoning inte alltid hjälper eller inte gör hästen fullt frisk, alltid försöker hitta någon annan orsak än just i hoven. Något måste man ju ha att säga när hästen trots en massa pengar och diverse olika påfrestande behandlingar inte blir frisk.

Kan det inte vara så enkelt att många problem faktiskt härstammar från hoven istället för tvärtom. Att ni inom det traditionella stirrar er blinda på kroppen och tror att det orsakar problem i hoven, vilket ju egentligen inte är fullt så logiskt. Om en kroppsdel som ständigt belastas inte är i sin fysiologiska form så är det väl ganska naturligt att det ger återverkningar i resten av kroppen.



Men det finns inom de flesta områden en tendens att "krångla" till saker och ting och hitta på en massa konstiga förklaringar och en massa tillkrånglade och ofta rent tekniska lösningar. Allt för att ge sken av att man håller på med något mycket "avancerat" och märkligt som inte gemen man kan och bör förstå sig på. Ett manligt drag kanske. Har stött på samma fenomen inom universitetsvärlden och av någon märklig anledning så är det alltid män som står för detta "tillkrånglande". Hovslageriet och vet kunskapen är ju en kunskap utvecklad av män för män från början. In i denna värld kommer då Strasser, hon råkar då vara kvinna och ifrågasätter en mansdominerad traditionell uppfattning om något som det inte finns mycket egentlig kunskap om, nämligen hoven. Än idag ägnar sig ju inte veterinärerna åt denna del av kroppen mer än på sin höjd två dagar i sin utbildning.

Och jag vet att det idag finns både kvinnor och män inom dessa områden. Vad jag talar om är kunskapsutvecklingen inom hovområdet och upphovet till dagens traditionella syn på hoven. Den ligger så många år tillbaka att det då nästan bara fanns män inom dessa områden.

Britt-Marie
SHP
Innan jag delger MIN personliga åsikt vill jag ge dig några fakta först:
1.Jag är kvinnlig hovis
2 Vågar ha EGNA åsikter.
3.Positiv till alternativa beh.metoder .
4.Kunskap är INTE
kopplat till vilket kön du har ,vad spelar det för roll att Strasser är kvinna?:eek: ska hon kvoteras in för att hon saknar ballar?Löjligt!:rofl:




Nu har väl knappast alla hovisar,veterinärer,barfotaverkare nån helhetssyn på hästen,men de skickligaste har det..och det är ingen slump.
Jag mfl har sagt att hovarna kan vara grundproblemet ..MEN:
Du kan hålla på och kladda med hovarna bäst du vill i tid och evighet,men om hästen tex har kissing spines,tandproblem,fel sadel,snett bäcken,sned ryttare, osv kan du hålla tills hästen dör utan att få en fullt frisk fungerande häst iallafall.
Hoven kan ju vara ett sekundärt problem och hur kan DU veta att det INTE är det..skall hästen vara ditt FÖRSÖKSDJUR i typ 1-2 år först?:eek:


De flesta hästar du trimmar är väl kanske i "omställningsperiod" forfarande och jag förstår att det är svårt att se hur de i framtiden kommer fungera i ridning osv,alla ryttare märker ju inte heller om deras hästar går orent eller snett.. dina kunskaper är ju fortfarande mest i teorin.:confused:

De som utmärker de bästa hovslagarna och veterinärena mfl är att de är ödmjuka och söker samarbete med andra yrkesgrupper,söker hela tiden ny kunskap ,gör du det?
Enligt den hemsida från det företag där du själv är utbildad rekommenderas samarbete med veterinär vid fångbeh,efter dina inlägg förstår jag att det var enbart är ett spel för galleriet..ett panikinlägg då det blev känt att metoden skulle kollas upp,det är TYDLIGT att du aldrig någonsin kommer samarbeta med nån annan veterinär än just Strasser själv,eller hur?
Det förakt du visar för veterinärer här på nätet talar sitt tydliga språk,och det är SKRÄMMANDE då det kommer göra att flera av dina kunders hästar kommer lida i onödan pga felaktiga diagnoser.Eftersom du hela tiden tror DU vet bäst..

Du säger själv att du inga diagnoser ställer ,men att ange orsak och behandling,(alltid samma dessutom !)är väl samma sak..du visar hela tiden att dina sk diagnoser enbart fokuserar på hoven..du kan på din höjd anlita en massör..mamma mia:crazy:
Hur fixar en massör tandproblem och lösa benbitar tex..



Det är väl ingen slump att du själv har vissa krav på dina hästägare eller hur?eftersom din verkning inte är det viktigaste utan en del i en större ändring av hästens gamla liv oftast.(Inget ont om mer rörelse,grovfoder osv..)
Man kan ju som du vrida på saker och ting:angel: och då säga att om dina hästägare INTE följde Strassers alla lagar skulle din verkning av hästarna bli katastrof ,eller hur..:angel:
Om hästarna har en omställningsperiod på 1-2 år kommer dessutom många problem självläka och kanske inte synas fullt ut förrän hästen tränas igen,om den nu gör det.:angel:

Enligt min mening så lurar du in dina hästägare in i en falsk trygghet,hästen ev problem och skador kommer återkomma om de inte åtgärdas på rätt sätt,slipper en häst ryttare på ryggen nåt år försvinner många symtom ,men det var inte din förtjänst utan att hästen slipper ridas med tex ,fel sadel,snett bäcken eller sned ryttare.
Vilan är väl bra för hästen men grundproblemet är ju kanske inte löst för det eller hur!:devil:
I längden gör du hästen en björntjänst genom att lova att DU fixar allt..

Tyvärr har jag hittills inte stött på en enda ödmjuk Strasseranhängare..däremot andra barfotaförespråkare på detta forum får jag mer och mer respekt för,de tänker själva..:bow: de kluttar inte sönder tråden med sitt stora ego heller..

Till skillnad från dig försöker jag se varje häst som en individ,man kan inte alltid direkt säga att hoven är grundproblemet,det kan lika gärna vara ett sekundärt problem,det viktiga är att inte stirra sig blind på ett alternativ.
Man måste om man är osäker slussa hästen och hästägaren vidare till veterinär eller kiropraktor osv.

Man skall inte krångla till saker helt klart,men heller inte blunda för verkligheten heller.Och hästarna lär en nya saker hela tiden,om man tror man är fullärd är man illa ute..men mest hästkraken..:cry:

Pinsamt är det om man nu tillhör en viss metod enbart pga av att man är manshatare..man kan ju nästan tro det när man läst ditt inlägg.
Visst finns det idioter bland män,men lika många bland kvinnor skulle jag tro,och om du själv haft problem i dina yrkesroller som kvinna så kanske det snarare har med din egen personlighet att göra..?:angel:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

*lånar knapp*

boj!

kan du inte nålla upp nya trådar, en strasser tråd, en AANHCP tråd, hovproblemtråd, fång tråd osv..

en så här lång tråd är ju lite jobbig...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Har strasser ngt mer än empiririsk erfarenhet att hänvisa till.
På rak arm kan jag påminna mig om en studie som visar att väldigt låga trakter ökar risken för strålbenshälta men det var då i kombination med långa tår.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Något jag frågat efter länge.
Jag vill ha ett särskillt forum för hovfrågor.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har läst alla hennes "små" böcker och i dessa står det just ca; 45-50 grader fram och 50-60 grader bak.

Vet inte varför det står ett exakt mått i den text du läst på nätet, men borde inte det som står i hennes böcker gälla? Jag har iaf aldrig fått uppfattnignen att det minsann alltid ska vara si eller så. Min SHP har varierat hovvinklar efter situation och efter individen, vart i omställningen hästen varit och efter hur den för dagen ser ut. Och jag har inte fått känslan av att den SHP jag har är unik utan att detta stämmer väl med hur alla SHP:are arbetar.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Med tanke på hur många som läser en text på nätet i jämförelse med hur många som har böckerna kan man inte säga så, det står att strasser står bakom texten så om det är en förfalskning är det bäst hon tar tag i problemet.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

På tal om samma svar och enformigt, du kör samma stil i vartenda inlägg och jag tror nog dom flesta fattat vart du står nu Lilla Skutt, du upprepar dej på precis samma vis som du anklagar Strasserfolket för och det är inte mindre tjatigt för att du är hovslagare:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 245
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 535
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp