Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Cecely skrev:
*lånar knapp*

Måste få skriva av mig lite.

Idag kom min verkare ut för att tixa min hästs hovar, samtidigt var en annan "vanlig" hovslagare och skodde en annan häst.
Än så länge lugnt...
Men när min verkare åkt säger hovslagren till mig "rider du på den hästen?", nej inte nu, det är nått fel på henne svarar jag. "men det går itne rida den utan skor va?" säger han, jo säger jag, man kan rida flera mil på henne utan problem, hon har faktiskt funkat väldigt bra barfota. Då ställer han sig framför mig, lägger handen på min axel och säger "du, kom hem till mig så ska jag visa vad riktig ridning är".
Jag tror inte mina öron, jag säger bara att jag har ingen lust att bevisa nått med min häst och går därifrån...

MEN VAFAN SKA DET VARA SÅHÄR FÖR ATT MAN VÄLJER ATT INTE HA SKOR??????

Jag är så jävla less på att få hör all skit hela tiden, folk som pratar bakom ryggen etc...

Kan inte bara folk växa upp och låta en ha sin egna värderingar och tankar!

FAN JAG BLIR SÅ ARG!!

(jag var verkligen bara tvungen att få skriva av mig för jag börjar bli så trött på skiten, det står mig upp över öronen!)

Jag tycker egentligen inte alls att det är konstigt när det finns mycket starka krafter som driver en häxjakt mot hela barfotarörelsen. Därför att den hotar det rådande etablisemanget. Om det som barfotarörelsen står för, d.v.s de grundläggande principerna som är samma för alla metoder (med små variationer), skulle skapa sig en större marknad så skulle en mängd saker behöva förändras. Exempelvis inom utbildning och forskningsanslag.

Det man nu väljer att göra är att gå ut och delvis med osanningar fördöma barfotametoderna. Man går ut i en tid när många hästar är i en omställningsperiod, alltså finns det ett flertal hästar som inte är fungerande barfotahästar ännu. De menar då att detta är ett statiskt tillstånd hos hästarna, vilket innebär att de inte ser/vill se att perioden är övergående. Det finns naturligtvis en tanke bakom detta. Hotet från barfotarörelsen är för stort. När dessa starka krafter går ut och propagerar emot barfotarörelsen så rättar den lilla människan in sig i ledet och gör som storebror säger, oftast utan att ifrågasätta bakomliggande orsaker. Detta får effekter långt ut i leden och det är just det som vi hästägare får ont av.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ideaal skrev:
. Hotet från barfotarörelsen är för stort. .


Den hovslagaren kan inte vara särskilt utbildad! Nu har jag varken sett häst eller underlag eller något annat. Men det är ganska ofta jag själv föreslåt barfotaperiod åt hästägarna. Kan inte tänka mig en enda hovslagare som (utbildad och duktig) på allvar menar att det per automatik inte skulle gå att rida en häst utan skor!
Detär däremot inte alla gånger som det är praktiskt möjligt att ARBETA med en häst utan skor, ofta men inte alltid!
Det finns mig veterligen ingen hovslagare som bedriver häxjakt på barfotaförespråkare, däremot andra aspekter som jag vet att många vänder sig emot!
Så har jag sagt det ytterligare en gång.....
Mvh vdb - utbildadhovslagaresomåterigendåochdåföreslårbarfotagångfan....
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

QUOTE=stuv]Hej.

Har du tänkt nåt mer på varför en bockhov uppkommer?
Är det fortfarande fel verkning som är orsaken?
Kan du se nåt samband med vår diskusion angående ballerinasyndromet?


PICT1048.jpg


Mvh Stuv.

(stavfel rättat igen)[/QUOTE]

Hoven på bilden anser jag inte har någon utvecklad bockhov, felet med den hoven är för höga trakter, kronranden är ju närmast horisontell. En utvecklad bockhov har en mer S-formad ställning. Vad jag förstår så har ägaren heller inte fått diagnosen bockhov. Det är ju också ett föl vi pratar om och att utveckla bockhov tar ju ett tag. Benen har då anpassat sig till den felaktiga ställningen.

Vad gäller orsak och hur man åtgärdar en hov som den på bilden, har jag skrivit om det tidigare. Sänk trakterna, låt fölet röra sig mycket, ingen installning. Om fölet på bilden får korrekt höjd på sina trakter och för övrigt en korrekt verkning så kommer problemen snabbt att lösa sig. Gäller det en äldre häst utan utvecklad bockhov så gäller samma sak, förutom att man här kan förvänta sig att hästen utvecklat mer skador inuti hoven. Detta har jag diskuterat tidigare i flera inlägg.

När det gäller en utvecklad bockhov är även här grunden att återställa ett markparallellt hovben med hjälp av korrekt trimning. Eftersom foten anpassat sig till den felaktiga ställningen tar det naturligtvis längre tid att få hoven korrekt. Viktigt är täta trimningar, så ofta som 3 - 4 gånger i veckan är många gånger nödvändigt. Hoven har hela tiden en tendens att vilja återgå till den felaktiga ställningen. Som med alla problem i hoven är rörelse viktigt.

Grundorsaken till problemen med upprätt ställning i foten eller utvecklad bockhov är således den samma, för höga trakter och ett icke markparallellt hovben. Men med korrekt trimning går detta att rätta till.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Håller ned om att detta inte är ngn fullt utvecklad bockhov.
Jag anser inte att jag från denna bilden kan avgöra om det är läge att sänka trakterna eller ej, jag är ju ingen SHP så jag är inte så duktig på att säga saker utående från en bild utan vill helst se hästen IRL först.
Angående grundorsaken så skall ni andra veta att detta är strassers mening o inget hon har stöd för ngn annan stans. Strasser har egentligen samma grundorsak till det mesta!
Här gör strasserfolket samma fel som många hovslagare, lyfter inte blicken ovanför hoven. Medans övrigt barfotafolk samt veterinärer inser att felet nästan alltid ligger högre upp.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
Hej, man kan ju tro att vi är gifta. (skämt, kanke ett dåligt?)

Vadå påhittat fall, tror du bilden ljuger eller, ser du inte att tåsträckarsenan fortfarande är hel, men "ganska" spänd.

Kolla ovanstående inlägg av mig, fundera gärna lite ordentligt innan du svarar.

Mvh Stuv, som vet varför, och hur man behandlar, bara det att Afrodite vill ha det serverat på silverbricka eftersom det inte ingick i hennes strasserutbildning.


ballerina%20f.JPG


Tog med bilden igen, så att det är lätare att hänga med.

(Ber om ursäkt till alla modemanvändare):crazy:

Här har vi då ett föl som är fött med felaktig benställning. Fölet står inte på "framsidan av hoven" som du skriver, det är en omöjlighet att gå och stå på det viset utan allvarlig missbildning. På sidan där du hämtar denna bild finns också ytterligare en bild på samma fot, där ser man tydligt att fölet står på tån, alltså kan hästen belasta hoven. Men du får gärna utveckla ditt resonemang lite om när en häst "står på framsidan av hoven". Du visste ju precis vad man då skulle göra och skulle göra det direkt skrev du, ser fram emot ditt svar.

Alltså jag utgår ifrån att detta endast är en av de många vanliga felställningar som föl kan födas med. Det är mycket vanligt att fölets fot inte är korrekt vid födseln och beror på att fölet legat med foten klämd i ett felaktigt läge i mammans mage. Det vanligaste kanske är att kotan är så sänkt att den nästan nuddar marken när hästen går. Och Stuv jag menar att kotan är sänkt bakåt inte framåt som du påstår är möjligt.

Med alla dessa sneda ställningar, förutom då direkta missbildningar, är det samma åtgärd som gäller och som jag också skrivit om tidigare. Ut och gå med fölet långa promenader. Rörelse är avgörande för resultatet. Ingen installning. Med dessa åtgärder kommer fölet ha en korrekt ställning inom 14 dagar till tre veckor.

Och Stuv jag har aldrig hört talas om att extensorsenan brustit på något av dessa föl med de vanliga felställningarna jag beskrivit ovan. Det måste i så fall ha varit något mer som komplicerat bilden. Eller också har man inte gjort som jag beskrivit ovan. Skulle vara trevligt om du kunde lite närmare beskriva det fall där du skriver att extensorsenan brustit.

Och ovanstående är prövat på många föl världen över och har visat sig fungera. Fölet slipper installning under långa perioder med de påföljande fysiska och psykiska ansträngningar det innebär. Jag tror heller inte att det är så speciellt nytt, utan har praktiserats av många kloka hästmänniskor sedan lång tid tillbaka. Men på detta forum har man en tendens att förneka och förlöjliga allt som har med Strasser att göra, även med sådant som är känt långt före Strassers tid.

Ser nu även här fram emot din behandling av fölet som står på tå och speciellt då ditt påhittade fall där hästen "står på framsidan av hoven". Samt även det fall med lite äldre föl med höga trakter och hovväggarna innanför vertikelen, den första bilden.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Håller ned om att detta inte är ngn fullt utvecklad bockhov.
Jag anser inte att jag från denna bilden kan avgöra om det är läge att sänka trakterna eller ej, jag är ju ingen SHP så jag är inte så duktig på att säga saker utående från en bild utan vill helst se hästen IRL först.
Angående grundorsaken så skall ni andra veta att detta är strassers mening o inget hon har stöd för ngn annan stans. Strasser har egentligen samma grundorsak till det mesta!
Här gör strasserfolket samma fel som många hovslagare, lyfter inte blicken ovanför hoven. Medans övrigt barfotafolk samt veterinärer inser att felet nästan alltid ligger högre upp.
PL

Det kan inte vara så då att ni, för att bortförklara varför skor och s k korrigerande skoning inte alltid hjälper eller inte gör hästen fullt frisk, alltid försöker hitta någon annan orsak än just i hoven. Något måste man ju ha att säga när hästen trots en massa pengar och diverse olika påfrestande behandlingar inte blir frisk.

Kan det inte vara så enkelt att många problem faktiskt härstammar från hoven istället för tvärtom. Att ni inom det traditionella stirrar er blinda på kroppen och tror att det orsakar problem i hoven, vilket ju egentligen inte är fullt så logiskt. Om en kroppsdel som ständigt belastas inte är i sin fysiologiska form så är det väl ganska naturligt att det ger återverkningar i resten av kroppen.

Ja grundorsaken är för det mesta den samma eftersom de flesta hästar inte går med ett markparallellt hovben, så är det för det mesta det som ställer till problemen. Och åtgärden blir då också naturligtvis den samma, återställ ett markparallellt hovben! Kan det inte vara så att det faktiskt är en sådan "enkel" lösning till många av våra problem med dagens hästar. Om hoven inte är korrekt får det naturligtvis återverkningar på övriga hästkroppen. Detta tycker jag är så självklart och logiskt så jag har svårt att förstå hur någon egentligen kan tala emot detta. Resultaten av vårt sätt att se på hoven talar ju också sitt tydliga språk!

Men det finns inom de flesta områden en tendens att "krångla" till saker och ting och hitta på en massa konstiga förklaringar och en massa tillkrånglade och ofta rent tekniska lösningar. Allt för att ge sken av att man håller på med något mycket "avancerat" och märkligt som inte gemen man kan och bör förstå sig på. Ett manligt drag kanske. Har stött på samma fenomen inom universitetsvärlden och av någon märklig anledning så är det alltid män som står för detta "tillkrånglande". Hovslageriet och vet kunskapen är ju en kunskap utvecklad av män för män från början. In i denna värld kommer då Strasser, hon råkar då vara kvinna och ifrågasätter en mansdominerad traditionell uppfattning om något som det inte finns mycket egentlig kunskap om, nämligen hoven. Än idag ägnar sig ju inte veterinärerna åt denna del av kroppen mer än på sin höjd två dagar i sin utbildning.

Och jag vet att det idag finns både kvinnor och män inom dessa områden. Vad jag talar om är kunskapsutvecklingen inom hovområdet och upphovet till dagens traditionella syn på hoven. Den ligger så många år tillbaka att det då nästan bara fanns män inom dessa områden.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Håller ned om att detta inte är ngn fullt utvecklad bockhov.
Jag anser inte att jag från denna bilden kan avgöra om det är läge att sänka trakterna eller ej, jag är ju ingen SHP så jag är inte så duktig på att säga saker utående från en bild utan vill helst se hästen IRL först.
PL

Om nu en sänkning av trakten till funktionell höjd gjorts många gånger och det visat sig inte ge några som helst negativa effekter utan enbart ha en positiv effekt på hästen, varför skulle jag då inte enbart från en bild kunna uttala mig om detta?
Vad skulle då kunna hända om du sänker trakten? Vad skulle du göra i detta fall? Spekulera kan du väl ändå göra?

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
......... framförs det hela tiden konstiga åsikter i basala samanhang, det här med för dålig blodcirkultion för att nerverna skall fungera .......
PL

???????????????????????????? Förklara!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Grundorsaken till problemen med upprätt ställning i foten eller utvecklad bockhov är således den samma, för höga trakter och ett icke markparallellt hovben. Men med korrekt trimning går detta att rätta till.

Britt-Marie
SHP

ballerina.JPG


Vad vinner du på att verka trakten när den inte når ner till marken ens? :confused:

Är det dom "höga trakterna som gör att fölet på bilden inte kan stå på hela hoven?

Mvh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
......den typen av diskussion går inte att föra med ngn som anser att strasser el vem det nu må vara har alla svar.
PL

Nej, hur ska man kunna för en diskussion med en person som aldrig ger någon förklaring till sin egen syn på det vi diskuterar. Jag har ingående förklarat hur jag ser på olika frågeställningar vad gäller hoven. Jag har oändligt många gånger frågat dig om din syn, men möts i 99% av fallen av kompakt tystnad. Hur ska det då kunna bli någon diskussion. Jag har ju inga svar från din sida att bemöta. Svaren "pseudovetenskap", "hokuspokus", "barfotatalibaner", "hjärntvätt", "rapa upp kunskap", "mantra", "papegojor", "ovetenskapligt", "lärljungar", "ej puplicerat" m m är väl lite svårt att få igång en diskussion kring. Det jag ger min syn på rör sig ju heller inte om några ovanliga problem i hoven, där borde du ju ha någon form av allmän kunskap utan att behöva gå till något bibliotek för att inhämta denna. Om man ger sig in i en diskussion, och framför allt som du gör utser dig till någon form av domare över en metod för hovvård som du egentligen inte vet något om, bör man kanske ha lite mer på fötterna än det du hittills visat.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Vad vinner du på att verka trakten när den inte når ner till marken ens? :confused:

Är det dom "höga trakterna som gör att fölet på bilden inte kan stå på hela hoven?

Mvh Stuv[/QUOTE]

Var har jag skrivit att ett nyfött föl har höga trakter???? Läs mitt inlägg lite nogrannare innan du svarar! Om du sedan inte själv kan räkna ut att ett nyfött föl inte kan ha utvecklat höga trakter så är det ju bara att beklaga.

Ser nu fortfarande fram emot dina svar, jag har avgivit mina.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

[/QUOTE]

Var har jag skrivit att ett nyfött föl har höga trakter????


Britt-Marie
SHP[/QUOTE]



Citat:Afrodite

Grundorsaken till problemen med upprätt ställning i foten eller utvecklad bockhov är således den samma, för höga trakter och ett icke markparallellt hovben. Men med korrekt trimning går detta att rätta till.


Du skrev det ju aldeles nyss här ovan. :smirk:

För övrigt så är det jättejobbigt att läsa dina inlägg noga, då de ofta är väldigt långa.

MVh Stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag har ju redan förklarat att en för tidig eller för snabb sänkning ökar belastningen på den ömma muskulaturen o därmed riskerar att öka smärtkontraktionen. Men på sikt anser jag o alla som jag känner till att trakterna skall sänkas.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Hej.

Undra om A vet vad en smärtkontraktion är för nåt, jag är tveksamm till det.

Mvh stuv
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Ja, till viss del har de det. Skon hindrar nämligen hovmekanismen så kraftigt att blodförsörjningen inte fungerar normalt. Nerver fungerar så att en jonpotential färdas längs utsidan på ett axon (en "utstickare" från ett neuron). Överföringen av denna impuls är en elektrokemisk process som är beroende av att denna jonpotential kan "laddas om" och skicka en ny nervsignal till exempelvis hjärnan om t ex temperaturförändring, skada osv i hoven. För att "laddas om" krävs energi och användandet av ATP (adenosintrifosfat, en molekyl som är energikälla för de flesta energikrävande processerna i cellerna).

När så hovmekanismen är nedsatt, är också blodförsörjningen nedsatt (hovväggens rörelse är hovens "pumpmekanism" och fyller respektive tömmer läderhuden på blod). Med en sko på hoven kan inte hovväggarna röra sig normalt. Energi i olika former transporteras med blodet. Med otillräcklig tillgång till energi kan inte jonpotentialen "laddas om" och följden blir att nerverna i hoven inte fungerar. Alltså hoven är känslolös, "död" som en del uttrycker det.

Detta är anledningen till att hästen överhuvudtaget kan ha en sko på sig. Om känseln inte föll bort skulle detta vara så smärtsamt för hästen att den inte skulle kunna gå alls. Detta på grund av att läderhuden kläms mellan hovväggen och hovbenet.

"Död" har alltså inget med hornet i hoven att göra.

Britt-Marie
SHP

Här står det att skodda hovar har för dålig blodcirkulation för att nerverna skall fungera. Som vanligt känns du inte ens vid vad du själv skriver.
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Jag ger ju min syn på olika frågor när det gäller hoven hela tiden:confused:
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.


Var har jag skrivit att ett nyfött föl har höga trakter????


Britt-Marie
SHP[/QUOTE]



Citat:Afrodite

Grundorsaken till problemen med upprätt ställning i foten eller utvecklad bockhov är således den samma, för höga trakter och ett icke markparallellt hovben. Men med korrekt trimning går detta att rätta till.


Du skrev det ju aldeles nyss här ovan. :smirk:

För övrigt så är det jättejobbigt att läsa dina inlägg noga, då de ofta är väldigt långa.

MVh Stuv[/QUOTE]

I inlägg 803 skrev jag detta, ja! Men då hade vi ju en annan problemställning, eller hur? Det är du själv som gjort denna uppdelning genom att skicka in två olika bilder och två olika frågeställningar. Här handlar det inte om något nyfött föl. Du skrev ju själv bockhov ovanför bilden. På bilden har du en häst med höga trakter, och det kan jag garantera dig att så var den hästen inte född.

Tycker du det är besvärligt att läsa mina inlägg, som är en noggrann förklaring till det vi diskuterar, ska du nog inte ge dig in i någon diskussion överhuvudtaget.

Väntar fortfarande på din förklaring!

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
Hej.

Undra om A vet vad en smärtkontraktion är för nåt, jag är tveksamm till det.

Mvh stuv

Ordet smärta = att det gör ont.
Ordet kontraktion = sammandragning.

Vet naturligtvis inte vad ni syftar på, har aldrig fått någon förklaring.
Man skulle ju kunna tänka sig, med anledning av det PL skriver, att det här skulle betyda att musklerna reagerar på smärta genom att dra ihop sig.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

peter_lundin skrev:
Här står det att skodda hovar har för dålig blodcirkulation för att nerverna skall fungera. Som vanligt känns du inte ens vid vad du själv skriver.
PL

Och som vanligt anklagar du mig för något när du inte riktigt vet vad du ska skriva!

Så du menar alltså att dålig blodcirkulation inte påverkar nervfunktionen? Du skrev basala grundkunskaper i ditt inlägg!

Eller är det så att du inte anser att blodförsörjningen till hoven är påverkad av en sko och höga trakter. Då tycker jag att du ska se på Pollitts video där han visar hur blodet transporteras i hoven. Lägg märke till avsnittet där man ser att inget blod når främre delen av hovbenet.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Suck, du skriver att den här förlorade känseln är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna sko en häst. Dvs det är inte fråga om höga trakter el ej, jag har då aldrig förespråkat höga trakter. Vidare så var hästen på videon såvitt jag vet inte skodd med en vanlig sko utan med en mer låsande.
Men ok om det finns bra studier som visar att en normalskodd hov har så dålig cirkulation att nerverna ej fungerar så är jag beredd att tänka om.
PL
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 098
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 245
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 532
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 974
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp