Bukefalos 28 år!

Frågor om ersättning vid olycka

Kastrullhaxan

Trådstartare
Hej! Här kommer lite frågor från en okunnig angående ersättning vid olyckor.

A) Jag är myndig. Jag rider en häst som är oförsäkrad, det vet jag om. Hästen är rider i 6 månader efter lång konvalecent. En olycka inträffar (som inte är mitt fel) och hästen blir skadad. Vad gäller då? Får jag stå för hästens skador?


B) Jag är omyndig, annars samma fall som A.

c) Jag är myndig, hästen är oförsäkrad vilket jag INTE vet om. Inget är bestämt mellan mig och hästägarna mer än vilka dagar jag ska rida. det jag vet om hästen är dens ålder (ingen unghäst) och att den är inriden. Något inträffar (som inte är mitt fel) och hästen blir skadad. Kan jag bli ersättningsskyldig?

D) Samma som C men jag blir skadad, hästen klarar sig utmärkt. Kan jag kräva ersättning av hästägarna?

E) Samma som c men jag är omyndig. Kan mina föräldrar kräva ersättning för mina skador?

Anledningen till att jag frågar är att jag rider olika hästar som inte är mina och nu har jag och en vännina börjat fundera på hur det ligger till. Jag har hört att man kan åka på att betala ev veterinärkostnader och så om jag rider någon annans häst och den är oförsäkrad... Det kan med andra ord bli VÄLDIGT dyrt!

Jag är MYCKET tacksam för svar!

//Lillan
 
Sv: Frågor om ersättning vid olycka

Är visserligen inte juridiskt kunnig men tycker att det borde ligga på hästägarnes ansvar att ha hästarna försäkrade och annars borde denne ta konsekvenserna.
Enda omständigheten som bör kunna vara annorlunda är völ om du ridit hästen utan att hästägaren gett sitt samtycke eller möjligen om du varit vårdslös.
Om du skadar dig vid en ridolycka så lär det ju knappast vara hästägarens fel, utan det är din försäkring som ska täcka dina skador.
Men som sagt det är bara antaganden....
 
Sv: Frågor om ersättning vid olycka

Hej!

Du kan inte kräva hästens ägare på någonting.
De kan inte heller kräva något av dig.

Jag rekomenderar alla (särskilt ryttare) att se till att de har en olycksfallsförsäkring.

Det finns ett hästförs.bolag som erbjuder en hästrelaterad olycksfallsförsäkring i sina hästförs. Jag har läst villkoret och vill absolut rekomendera dig och alla andra att teckna en separat olycksfalls försäkring. Den som är inkluderad har mycket låga belopp.

Arbetar du kan du ev. teckna en gruppförsäkring via facket annars bör du vända dig till ditt hemfösäkringsbolag för en tilläggsförsäkring alternativit vända dig till ett annat bolag.

Tänk om du blir skadad för livet. Att du blir förtidspensionerad.
Då kommer hela din ekonomiska framtid inkl. framtida pension bli spolierad. Detta eftersom du inte kommer kunna tjäna in någon pension i det allmänna pensionssystemet.
Du kommer få leva på förtidspension och därefter den lägsta allmänna pensionen.:eek:
Med en olycksfalls försäking får du hjälp om det värsta skulle hända.

//Försäkringsnörden Frasse
 
Sv: Frågor om ersättning vid olycka

Tack för era svar! Jag blev helt iskall när jag hörde att man kunde åka på att betala om det hände något med en oförsäkrad häst. Visst, jag förstår ju att man kan åka dit om man är vårdslös, tar ut rena unghästar på starkt trafikerad väg osv...

Ja, nu vet jag ju iaf att jag kan vara lugn på den fronten...

Kan för övrigt tillägga att jag har en personförsäkring där tillägget "kapplöpning med häst" finns, detta pga mitt hästintresse (o för att jag en gång i tiden tänkte börja tävla monté).
Det kostade inte många kronor extra och jag rekommenderar precis som Frasseoo att man lägger till det i sin personförsäkring...

Tack för alla svar återigen!

//Lillan
 
Sv: Frågor om ersättning vid olycka

Det där kan jag!!!!:crazy:
Gjorde en vurpa med hästen 17 år gammal. Möblerade om bäcken, rygg m.m och var långtidssjukskriven i 5 år. Tillbringade första året i rullstol. Mina föräldrar hade ingen försäkring på mig ..... Trodde väl att sverige är fantastiskt.
Hade tur som jobbat vid sidan av skolan fick därmed lite sjukpenning iallafall.

Numera är jag är försäkrad med både livrem och hängslor, tyvärr då med vissa reservationer pga tidigare skada.

Mina barn har förutom kommunens olycksfallsförsäkring (för barn inom kommunal verksamhet dvs barnomsorg/skola -vår kommun är snäll och den gäller dygnet runt ,vilket en del kommuner inte har.) även varsin sjuk och olycksfallsförsäkring på 75 basbelopp samt ytterliggare olycksfallsförsäkring som gäller just olyckor relaterade till häst.

Utöver det så har vi ju hästarna försäkrade, där ingår även en olycksfallsförsäkring för människa.


Om du är ute och rider och tex. blir påkörd så åker bilisten på det. Sålänge du inte handlat vårdslöst.

/Jennie
 
Sv: Frågor om ersättning vid olycka

Girasol skrev:
Om du är ute och rider och tex. blir påkörd så åker bilisten på det. Sålänge du inte handlat vårdslöst.

/Jennie

DET var det enda jag visste då en bekant till mig ganska nyligen blivit påkörd när hon var ute och red...

Tacksam för alla svar!!!

//Lillan
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ibland ser jag annonser på FB framförallt som verkar vara privatpersoner som har turridning eller lektioner mot betalning på egna hästar...
Svar
5
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: Sesca
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 299
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp