Bukefalos 28 år!

Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Men då kan ju DU berätta för mig hur jag ska rida min häst då?
Berätta för mig VAD jag gör FEL i min ridning.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

En promenad där vi springer lite, han får beta ibland, tränar lite nh, det är psykisk stimulans. Dock är det inte så mkt som ett vanligt ridpass ger.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Det var ju konstigt att varenda ryttare jag känner håller med mig: vila och begränsat utrymme är påfrestande för hästar.
Sorry, men jag tror faktiskt inte att om du låser in din häst i en konvalescenthage i en månad att den är glad och normal.
Visst, inte är de vare sig glada eller normala.
Men de är då inte galna eller reagerar som din " Sista dagen slog det slint i skallen på han och han var mer i luften än på marken) att vila."
De är liksom fortfarande fullt hanterbara.
Och mest så är de litet deppiga och dämpade.

Jag har varit tvungen att "låsa in" några av dem p.g.a. hovbölder, så jag vet hur de reagerar.
Ev av dem är en hingst och inte f*n levde han rövare för det.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Prova med "Seven Games" det är lättfattligt och finns beskrivet på många ställen på nätet.
Och det går att stimulera hästen betydligt mycket mera psykiskt än vad ett ridpass ger.
Titta på tjejjen med shettisen som svarar i telefon!
Den hästen har fått tänka den.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Så du menar på fullaste allvar och du är helt ärlig när du påstår att dina hästar aldrig gör något som tyder på ett frustrerat och aggressivt beteende? Dina hästar stegrar sig aldrig, skenar aldrig, bockar aldrig, sparkar med frambenen osv osv?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Du har sagt att jag rider min häst för mkt, fiaskurken skrev att jag rider min häst fel. Det är viss skillnad.

Jag tror jag ahr en länk till en sida om Seven Games som var uppe på Buke...
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Har du arbetat han mkt nu? Om jag inte minns fel så har han stått nu 3 veckor pga att du inte haft sadel? Har du rastat honom på annat sätt?
Kan ju mycket väl vara så som många ovan säger att han överbelastat ett annat ben nu...men det kan ju lika väl vara stelhelt eller att han är lite 'urform' nu när han inte är riden och kanske inte riktigt orkar gå inspänd? *liten tanke bara*
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Fröken_Skåne skrev:
Har du arbetat han mkt nu? Om jag inte minns fel så har han stått nu 3 veckor pga att du inte haft sadel? Har du rastat honom på annat sätt?
Kan ju mycket väl vara så som många ovan säger att han överbelastat ett annat ben nu...men det kan ju lika väl vara stelhelt eller att han är lite 'urform' nu när han inte är riden och kanske inte riktigt orkar gå inspänd? *liten tanke bara*
Han har inte stått, han har bara inte ridits.
Han har blivit arbetad mkt i tömkörning och med longerning, och därför tror vi att han kan ha överbelastat sig, jsut med tanke på att han haltar såpass lite och bara i ena varvet.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Men då kan ju DU berätta för mig hur jag ska rida min häst då?
Berätta för mig VAD jag gör FEL i min ridning.

Ibland undrar jag om du bara vill provocera. Inte f*n vet jag hur du vänder och vrider på allt, men det verkar som om du har en hel massa problem JÄMT, och det verkar definitivt inte som om du vill ha råd eller hjälp från nån här på forumet med tanke på de svar du ger. Och som du berättade själv "
Diabolical_Kitten skrev:
Så säg inte att jag rider sönder min häst för att jag rider hopnom såpass att han blir av med energi.


Du rider sönder din häst om du inte rider den i form. Det gäller alla. Han kan naturligtvis göra av med energi på olika sätt, men jag tror ärligt talat inte att DU gör det på rätt sätt, därav hälta bla.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag tar ¨åt mig av råd, men jag tar inte åt mig av ogenomtänkta kommentarer som det inte finns nån tankegång bakom.

Jag rider min häst i form. Vad är det du inte förstår?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Så du menar på fullaste allvar och du är helt ärlig när du påstår att dina hästar aldrig gör något som tyder på ett frustrerat och aggressivt beteende? Dina hästar stegrar sig aldrig, skenar aldrig, bockar aldrig, sparkar med frambenen osv osv?
Nej det gör de inte.
På fullaste allvar då alltså.
Inte ens hingsten.

Det har ju naturligtvis hänt.
Men då så har jag löst problemet.
Så nu när problemet är löst på alla hästar som jag har nu, så kan jag på fullaste allvar påstå det.

Jag har misslyckats med en häst.
Han är död nu.
Utdömd p.g.a. upprepade och hopplösa kotledsinflammationer.

En annan häst lyckades jag med, men då var skadorna redan för stora.
Han blev utdömd för kronisk artrit.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

:rofl: Tycker ärligt talat att du är skrattretande. Jag lägger nu ner denna diskussion och struntar fullkomligt i dina trådar i fortsättningen så blir du nöjd. Lycka till med din halta häst. tror tyvärr inte att det kommer gå någe vidare för er :smirk:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag skulle föreslå att du lärde honom att uppföra sig från marken, förstå att det är du som är ledaren. För iom att han blir så galen tror jag inte att han ser någon direkt ledare i dig eller i medryttaren...

Om du vill stimmuler honom i huvudet finns det ju massor att göra så att han får tänka.. :idea:
Bygg en trail-bana, lär honom buga, ta med honom ut i skogen och plocka kantareller ( :D ) Det fins massor!!
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Jag säger detsamma.

Nämen oj vad ledsen jag blir, fiaskurken kommer inte läsa mina trådar och komma med sina meningsfulla kommentarer. :cry: Jag går ju under alltså...
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Och hur löste du det då? (ingen bitsk kommentar, jag vill bara veta vad du gjorde annorlunda än mig)

Är det den hästen du pratar om när du skriver att du inte orkar med folk som inte förstår?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Medryttaren respekterade han inte, och hon slutade (egen foderhäst)
Jag ahr däremot gått igenom detta med honom många gånger, och i somras när han fick ett utbrott igen efter 1 månad i konvalescenthagen räckte det med att jag gjorde som jag hade gjort i vintras (när han stegrar och skenar runt ska han backa så långt det finns plats, stegrar han sig ska jag gå mot honom (självklart har jag skydd på mig) och inte backa själv, han ska inte tro att han skrämmer mig, jag låter grymt arg när jag korrigerar honom, för då förstår han. ´Såhär lärde en westerntränare mig att göra och det har inte blivit annat än bra. Dessutom longerar jag honom med westerngrimma och när jag säger halt ska det vara halt, och inte ett steg till,. Tar han ett steg till drar jag hårt i repet tills han stannar.)

Hm... Hur ser en trailbana ut? Är inte det när man ska rida mellan koner och öppna grindar och grejor?
Hur lär man en häst buga?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

till Inte_Ung

lite out of topic men...

Är det verkligen skadligt att bara skritta ut med hästen i en halvtimma eller så? Ok, jag fattar ju att hästen inte bygger muskler precis, men jag har alltid hört att det är bra efter att man har jobbat hårt ett oar dar, hästen lixom får gå igenom kroppen. Och att det är bra för senor och leder att vara ute o skritta på hårt underlag.

Är det helt fel?

Till Diabolical_Kitten

Våra hästar blir inte heller galna av att stå. Har en häst nu som har stått jättelänge pga hälta, hon får visserligen gå i en stor hage, men ensam och hon får inte ridas, hon är endå inte galen... :smirk:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

En häst i arbete avlastar diagonalt och en häst i vila avlastar paralellt.
En yngre häst som haltar till o från och bara i ena varvet kan ha någon form av inflammation/överansträngning. Inte helt ovanligt om de arbetas för mkt, på böjda spår el är i en tillväxtfas....

Alla dina trådar följer samma linje oavsett vad som diskuteras. Det du tycker och anser, är rätt. Ingen annan åsikter har någon betydelse, så varför be om dem :confused:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Jag blir galen... Hästen har ju fått tillbaka sina muskler och nu är han skadad igen. GAAH! Ny sadel fick jag med men jag vetifan hur det blir med den nu....


Kom ihåg att muskler svarar mkt snabbare på träning än leder/ben/ligament etc... Lätt att överbelasta med andra ord för att de inte hänger med i musklernas takt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 394
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp