Bukefalos 28 år!

Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Idag när jag longerade min häst nickade han till när han satte ner höger fram. MEN han gjorde det bara när han travade lugnt/normal takt och när han var inspänd. Desto snabbare han travade desto mindre syntes hältan (syntes enligt mig ganska lite från början med) och när jag lät honom gå fri och lät hon trava snabbt syntes ingenting.

I maj/juni hade jag hoppträning och då tyckte hopptränaren att han också haltade i början av lektionen, men endat när han travade lugnt. När han travade på visade han ingenting.

Låter det som hälta eller låter det som om hästen är stel? (hästen visar absolut ingenting i höger varv, endast i vänster varv)

Alla som ahr något att säga, snälla säg det. Jag blir så orolig över sånt här och nu kommer min nya sadel vilken dag som helst, och är han halt kan jag inte ta emot den. Och låter det som hälta vill jag till vet imorgon.
Han blev halt på hö bak den 22:e juni (var vi hosvet) och var konvalescent i 7 veckor innan jag fick börja galoppera lite lätt osv.
Nu har han fått tillbaka nästan alla muskler igen, och det känns riktigt jävligt att det kanske börjar om igen......
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Visst låter det som om hästen har ett problem. Man ska aldrig nonchalera en störning i rörelsemönstret. Ta in hästen till veterinär igen. Kanske den har avlastat sig i samband med förra hältan så att den är överansträngd.

Lycka till... ;)
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Överbelastar dom verkligen frambenen om de har ont i bakbenen då?
För hältan i bakbenet fick han plötsligt,m och åkte till vet dagen efter jag såg det (han hade haft det i max 1½ dygn) och sen stod han still i konvalescent hage i 4 veckor..... Han fick ledas litegrann bara... Och efter 3 veckor sen förstabesökt friskförklarades han, så jag kan inte tänka mig att han har felbelastat....
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

jodå, det kan bero på felbelastning. Hästen kan mycket väl felbelasta för att skydda den gamla skadan. och har den ont bak är det inte ovanligt att en överbelastar fram, precis som vi människor överbelastar höger för att skydda vänster. Men jag tycker i alla fall att du ska kontakta vet, det kan ju även vara en ny skada.

Nutro
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Vilket bakben hade han ont i tidigare? Om en häst har ont i ett bakben är det inte ovanligt att den överbelastar det diagonala frambenet för att spara sitt onda bakben. Vilket alltså leder till att hästen får ont i det diagonala frambenet också. :crazy:
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

skulle bara säga att jag håller med, hästen kompenserar ofta för att skydda ett annat ställe..

Kolla med vet. igen är mitt tips..
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Han var halt på hö bak och är nu halt på hö fram.

Men det försvann några dagar (efter avrådan från annat stallfolk som tyckte att han bara haltade liiiite och de såg de knappt, jag vet ju dock precis hur hästen ska gå, så jag ser det lättare.) men kom tillbaka idag. Så måndag blir det vet....
Jag blir galen... Hästen har ju fått tillbaka sina muskler och nu är han skadad igen. GAAH! Ny sadel fick jag med men jag vetifan hur det blir med den nu....
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
. Hästen har ju fått tillbaka sina muskler och nu är han skadad igen. GAAH! Ny sadel fick jag med men jag vetifan hur det blir med den nu....
Nej, hästen är INTE skadad IGEN.
Den har något problem som du ännu inte har löst.
Hältor som vandrar runt bland de olika benen brukar bero på något grundproblem som hästen har.

Här är några exempel:
För tung ryttare.
För obalanserad ryttare.
Abete i fel form.
För mycket arbete för styrkan.
Svaga leder.
Ryggproblem.

Du gör något med hästen som inte blir bra för den.

Skadad, det är hästen när den har gjort sig illa.
Inte när den har en diffus hälta här och där som kommer och går.
Då är det något annat fel än just skada.

Kontakta Djurjouren.
Hon kan hjälpa dig, om hon vill.
Men frågan är väl just om hon vill........
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Första hältan var en skada. Det berodde på en vrickning i hovleden.

Som jag skrev i min nya sadel-tråd (har inte varit så aktiv i den här tråden) : I onsdags var det 4 st som kollade på honom i ridhuset, och då han bara haltade i vänster varv trodde de att det berodde på överbelastning, att han kan ha gått för mkt på böjt spår pga att jag inte har ridit på en månad pga att jag inte har haft en sadel. Även om jag ahr sprungit med mkt och när jag ahr longerat har jag låtit honom gå på halva ridbanan (30x26) istället för en volt, men det är klart att det blir mkt mer voltarbete när jag tömkör (då kommer jag åt honom bättre, ag är inte så van vid tömkörning att jag kan springa med och fortfarande koncetrera mig på vad jag gör. De ggr jag har testat har det mest blivit att jag har dragit honom i munnen) och han arbetar mkt bättre vid tömkörning än vid longering.

Jag trror knappast det beror på min vikt då jag inte har ridit honom på en månad, inte heller kan jag tänka mig att han har svårt att bära mig med tanke på hans styrka (har sen 2½ månad efter köpet haft ET som kollat honom regebundet och som har sagt när jag kanpåbörja vissa övningar osv. Och hon tyckte att han efter 2½ månad var så stark att jag kunde börja sitta ner i trav. Hästen var inte riden sen innan)

Jag tyckte inte jag är obalanserad, jag har en bra sits och jag är jämn i kroppen och sitter mitt över hästen.

Han har inte heller arbetat i fel form, sist jag såg honom arbeta i fel form var när min förra medryttare red honom, hon ställde inga krav på honom. Men när jag rider eller tömkör arbetar han rätt, ibland i låg form, ibland i en högre form, beroende på avd vi gör.

Svaga leder tror jag inte han har, när jag var på ÅB efter första hältan och han var helt frisk blöev vet imponerad, då de faktiskt inte trodde att det skulle läka ut på 3 veckor med tanke på hur allvarligt det var. De sa även att det är väldigt vanligt att en hovledsvrickning tar flera månader att ens bli bra. Båda vet (hade olika vid första besöket och ÅB) som kollade honom då tyckte han var väldigt fin i kroppen, och alla massörer och ET jag har haft ute har sagt samma sak.

Ryggproblem tror jag inte heller att han har, då jag som sagt har haft ET som har kollat honom regelbundet och hon tycker han är jämn och fin i musklerna, inga spänningar, han är stark och musklar sig väldigt bra.

Djurjouren? Är hon en bukeanvändare?
Varför skulle hon inte vilja hjälpa mig?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Är hästen sent inriden? (fattade det som det i tråden). Vad har han då gjort INNAN i sitt liv?
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Såhär är det:
Uppfödd i Tyskland på ett haflingerstuteri, blev inriden när han var drygt 2½ år. Blev riden i 4-6 veckor tror jag, sen blev han kastrerad och skickad till Sverige. Ägaren tyckte han var så omogen (red honom 1 gång) så hon lät han stå. Hon gjorde INGENTING med honom. (och hon var även en s k westernmänniska som ska förstå hästar sådär bra du vet... :angel: ) Hon tänkte inte på att han inte utvecklas om han inte har nån som hjälper honom. (och pga det tror han fortfarande att han är hingst....) Så jag köpte honom när han hade fyllt 4 (aug 2003) och då var han precis som en oinriden häst. Han var helt vild och ohanterad... När jag provred innan köp var han aggressiv mot sadeln, de sa att det hade varit en tjej som hade ridit honom i 2 veckor nån kvart om dagen innan jag kom, men förmodligen hade hon väl bara ridit nån gång.... Han bockade när man hoppade upp, han förstod inga hjälper alls (fast de sa det). Ändå blv jag kär och köpte honom. (ps. jag provred 3 ggr och han var likadan varje gång, förmodligen reds han inte emellan)

När jag fick hem honom fick jag börja om från början, och han kunde ingenting, hade inga muskler. Han var helt ohanterad med, så han hade inte ens blivit longerad regelbundet eller nåt alls. Bara gått på bete.

Så jag räknar det som att jag red in honom, för han hade glömt bort allt..... Nu är han 6 år i år.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Okej, det jag 'for' och lite far efter är det där med om/att de inte 'gjort något' som unga. Jag höll på att ge en mycket välkänd och respekterad veterinär en hjärnblödning när jag förklarade att V var inriden 'ordentligt' på hösten som femåring. Ha höll på att få en hjärnblödning som sagt och såg hur hästen aldrig skulle hålla och tyckte 'jag hoppas du BARA ridit rakt fram på honom hitills??' (hästen var vid det tillfället 6 år). Men han blev BETYDLIGT lugnare när jag förklarade att hästen är uppväxt på lösdrift, och sedan han var ett halvår aktiverats (promenader, tömkörning, offroad i skogen, longering etc) samt att han även var riden en kort period som fyraåring. När vet hörde det tyckte han 'phu, men DÅ är det ingen fara'. Och sen diskuterade vi det som han benämnde 'oskicket' att låta hästar gå i hage tills de är fyra fem och sen rida in. Och att de MÅSTE stärkas medan de är UNGA (och inte färdigväxta) för att bli hållbara.

Så om han är riden förhållandevis kort tid, och kanske lite 'fort' så kan du tyvärr ha svaret på hältorna där. Nu vet jag ju inte hur han ridits in etc, men han har på 1½ år gått från ohanterad (i princip) till att hoppa banor etc. Nu behöver inte det vara för fort, det beror helt på krav etc, men har det varit mycket böjda spår etc då så..

Sen, JAG personligen tror på det som någon annan redan varit inne på, ni hittade inte roten till det onda förra gången, eller som du själv varit inne på - du har överansträngt honom med för mycket böjda spår.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Han visar som sagt inget tecken på hälta på hö bak. Så jag tror mer på att han är överansträngd (aldrig i livet att jag är utan sadel mer säger jag abra... Har iaf fixat en sadel nu som ligger hyfsat, bara den kanar som fan, men det duger alldeles utmärkt att rida vanligt i så kan jag hålla igång honom tills jag har en bra sadel iaf.)

Tyvärr vet inte jag heller hur han har ridits in, men i hans pass står det att han är grundriden, och det brukar betyda att han har blivit riden 4-6 veckor. Men ingen vet liksom..... Det är inga uppgifter jag kan få fram tyvärr.
Dock vet jag att det är ett haflingerstuteri med bra rykte (bra hästar med bra stam som håller och får bra tävlingsresultat), så jag skulle väl tro att de tömkör och sånt innan de slänger upp en stor karl som ska rida liksom...

Finns det något som kan ses på röntgen som kan avra förklaringen? Ser benen annorlunda ut om de har blivit inridna sent?

Såhär red jag honom: Red 4 dagar i veckan först, skritt i 15 min, sen efter 1-1½ vecka la jag in korta travpass på en minut-skritt 2 min-trav 1 min osv. 6 dagar i veckan gjorde jag nåt med honom, promenerade, ledde i ridhuset så att han skulle vänja sig vid alla hästar, lite NH träning (och nästan varje ridpass blev det lite nh träning före el efter) Sen efter typ 1 vecka började jag öka med 1 min trav för varje omgång, alltså 2 min trav-2min skritt osv. Och sen började jag lära honom galopp, typ en halv långsida i varje varv, dock inte varje pass, kanske var 3:e-4:e, sen började jag rida 5 dagar i veckan, red ca en halv timme varav kanske 5 mni var trav, resten skritt. Sen började jag öka det successivt och höll det ganska lugnt, men jag ville ändå anstränga honom så att han faktiskt fick muskler, vilket han fick snabbt. Jag tror det var efter 7-8 veckor som jag började träna en halv timme varannan vecka, hann med 3 lektioner tror jag, sen flyttade jag till ett annat stall (nov). Därimellan red jag också ut på "långturer" där vi skrittade i 30-40 min och nån kort trav.
Efter 3 månader efter köp hade han fortfarande svårt för galoppen (detta märktes ett halvår senare bero på sadeln) men började bli mer samarbetsvillig. Det var också när vi flyttade som jag började rida 5 dagar i veckan.

I feb började jag träna för dressyrtränare, ett vanligt ridpass låg på 40 min, varav 15-20 min trav och ett varv galopp i varje varv vid ett normalt pass, vid hård träning blev det 25 min trav + galopp.

I nov fick jag klartecken från ET att jag kunde börja sitta ner i trav och galopp, i feb började jag göra det mer efter att min tränare tyckte det, det gick bra, även om jag ju självklart inte alltid satt ner, red nästan alltid lätt.

I april tyckte hon att han hade blivit jättefin, och då provade vi ut Globussadeln, fick den 3 maj, och helt plötsligt gick allt mkt bättre. Hästen jobbade mer avslappnat och vi kunde jobba mer på galoppen. I mars började vi också vara med på hoppträningar 1 gång i veckan, vi var med 5 hopplektioner, slutade i juni då det avr sommaruppehåll. Innan dess hade jag hoppat honom kanske 8 ggr (enskilda hinder, aldrig bana)

Sen var det massa krångel i ett halvår (jag skadade ryggen, hästen blev knäpp osv osv) men i feb eller nåt blev allt bra igen och vi treänade hårt, 1 timmes pass varav 40 min trav/galopp. Dressyrträning 2-3 ggr i veckan, ingen hoppträning pga att jag inte hade en hoppsadel.

Sen i april fick han bronkit, och efter det har jag inte tränat för nån tränare. Bara nån hoppträning med lånad sadel. Men vi kom igång snabbt efter det och tränade för dressyrläger i 3-4 veckor i juli/augusti. Men samma dag som jag skulle börja med specifika övningar för att bygga upp vissa muskler som jag inte hade jobbat med innan var han halt.....

Men kort sagt (för de som inte orkar läsa allt) vi satte igång lugnt men när vi väl kom igång har vi tränat hårt. Men min häst trivs med det, för han måste bli av med energi. Han tycker det är kul att vara igenomjobbad, han är mer harmonisk då. Hans psyke klarar inte av att stå.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Ett tillägg:
Jag tycker inte jag har ridit mer på böjda spår än någon annan vanlig ryttare, men den senaste månaden med tömkörningen har det varit mer.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Varför kan du inte rida utan sadel? Barbacka fungerar alldels utmärkt, bra för balansen också! ;)
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Nej då, inte alls.
Hon är Djurjouren helt enkelt.
Och hon är en fena på hästens rörelsemekanik.
Jag har lärt mig mycket från henne som mina hästar tackar henne för.
 
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

No! Han är alldeles för vaggig för att sitta på. Tar han fram ena benet kanar man helt åt ena sidan, tar han fram andra benet kanar man över på andra sidan, hade han haft en antiglidpad fastsydd på ryggen hade det väl gått ;)

Men nu ahr jag ju en sadel att använda ifall jag blir utan sadel igen. Vilket jag nog blir på måndag...... Och det kan ju dröja nån månad innan jag får den igen.
(iofs spelar inte det någon roll, hästen är ju halt...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 347
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp