framdelsvändningar

B

Beauty_Boss

Håller ju på med min ungponny och här om dan kom jag att tänka på framdelsvändningar. Är det nödvändigt att lära dom det? Det är ju inte med i något dressyrprogram..
 
Sv: framdelsvändningar

En framdelsvändning är ju egentligen en extrem sluta. Och att kunna flytta hästens fram- och bakdel och kunna rida skolorna måste väl ses som tämligen viktigt.

Att lära in framdelsvändning som ett eget moment innan man lär in skolor är att börja i fel ände. Börja istället med svaga skolor och när hästen fattar galoppen så kommer du att kunna göra fram- och bakdelsvändningar utan att ha tränat specifikt på dom.
 
Sv: framdelsvändningar

Ignorera mitt inlägg, dum som jag är kan jag inte skilja på bak och framdels vändning....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: framdelsvändningar

Trani: Okejokej =)
Frajda: Haha, tänkte väl :p
 
Sv: framdelsvändningar

nja, jag tycker iofs inte att det är ngt man _lär_ hästen i den bemärkelsen - när hästen är mogen och stark nog att förstå sidförande och samlande hjälper och utföra det man ber om kan man rida både fram- och bakdelsvändningar utan problem.
vill man tävla finns det ju helt klart vettigare saker att finslipa på än just framdelsvändningar.
 
Sv: framdelsvändningar

Förr fick man rida massor av framdelsvändningar och det ingick i dressyrprogram. Då red man dem på ett ganska värdelöst sätt.:cool:

Men om man rider dem ur lösgörande och samlande arbete med sluta på en volt så blir det en annan sak:idea:
 
Sv: framdelsvändningar

Håller ju på med min ungponny och här om dan kom jag att tänka på framdelsvändningar. Är det nödvändigt att lära dom det? Det är ju inte med i något dressyrprogram..

Det du vill lära din ponny är hur den skall reagera för sidförande skänkel, dvs att flytta sig för skänkeln. Sedan om du vill göra framdelsvändningar eller inte är ju upp till dig. Nackdelen med framdelsvändning är ju att det lätt kan bli framtungt, dvs att vikten förläggs ännu mer till hästens framben under vändningen.
 
Sv: framdelsvändningar

Svarar till alla på en gång eftersom ni skrivit typ samma sak ;p : Ja, det var så jag också tänkte, att det är mer det att han ska lyssna på sidförande skänkel än att vi ska sitta och träna på själva vändningen. Tack för alla svar :D
 
Sv: framdelsvändningar

Med tanke på att det är en lösgörande övning som lär hästen sidförande skänkel, så är nog det en bra idé. :)
Du behöver ju inte göra helt om, något steg åt sidan räcker.
Prova lära in från marken först om det känns knepigt från ryggen.
 

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: skiesabove
·
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 592
Senast: Habina
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
2
· Visningar
263
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
29
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp