Bukefalos 28 år!

Träckprov välja lab

orientalkatten

Trådstartare
Nu drar det ihop sig till Träckprov.
Det finns många Lab att välja på.
Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac.
Hittat ett än så länge.
Priserna verkar likvärdiga.
Samt det snabbare provet på stora blodmasken PCR.

Blev lite förvånad när jag läste på ett mindre labs hemsida att de slutat ta odling på stora blodmasken för dom tyckte inte det var nödvändigt.
Känns väldigt konstigt då det är den masken som är en hälsofara för hästen.
Hur resonerar ni kring lab och stora blodmasken
 
Jag vill också använd ett ackrediterat lab och har så lite mask så vill absolut kolla både stor blodmask och bandmask de gånger jag faktiskt gör träckprov. Dessutom vill jag ha en helt påläst veterinärkontakt att diskutera parasitfrågor med. Använder alltid KollaMasken och pratar med Kristina Odensvik.
 
Jag tycker det är att välja mellan pest och kolera. för ett par år sedan skickade jag till fyra olika labb för att testa, samma häst, samma träck ur samma hög. Fick allt från 0 till till väldigt högt, samma med kompisen (det var till en tidningsartikel som tidningen ändå inte vågade ta in sedan). Vi tar test nu bara för att vi behöver i stallet, men som sagt, litar på dem gör jag inte.
 
Jag beställde grundanalys inkl odling stor blodmask på m*skkontroll.se , tyckte det var billigt jämfört med de andra jag hittade
 
Jag vill också använd ett ackrediterat lab och har så lite mask så vill absolut kolla både stor blodmask och bandmask de gånger jag faktiskt gör träckprov. Dessutom vill jag ha en helt påläst veterinärkontakt att diskutera parasitfrågor med. Använder alltid KollaMasken och pratar med Kristina Odensvik.
Samma här, hon är jättebra att diskutera med och är så nöjd med hjälpen man får där. Sen jättesmidigt att ha alla sina resultat över åren samlade i appen prevet.
 
Nej det räcker med att du reggar dig i appen med de uppgifter du angett varje gång du använt kollamasken/vidilab, o lägger in de hästar du har skickat träckprov på. Sen uppdaterar appen automatiskt med alla prov :D kanonbra!

Har du Pro? Och vad kostar det? Det kommer ingen info till min och jag har haft samma häst och mailadress i 20 år 😁
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 850
Senast: Disen
·
A
Hästvård Efter att ha läst en massa inlägg här om hur bra det är med träckprov så har jag i år kostat på mig ett sådant - enskilt på varje häst...
Svar
1
· Visningar
650
Senast: Magdalena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp