Bukefalos 28 år!

Framgångsrika travare/korsningar

Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Förstås inser jag nu att jag skrivit fel... Det jag antagit varit förstaplaceringar är i själva verket antal starter.:grin: Tur att jag skrev ner allt i ett word-dokument, så jag får ändra i det och kopiera och klistra in det på nytt här i tråden när jag fixat till det.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

1980 års årsbok hade inte samma system med siffror så den behöver jag som tur är inte gå igenom igen.;)

1984

Renrasiga

Barsac, f 1971 e Valid Hanover u Elegi Sund e Nouvel Amour. 1 start 0 plac. LA dressyr, 1 start 0 plac. LB.

Bill Protector (Bill i årsboken), f 1971 e Leif Protector u Gagarina e Potok. 4 starter 1 seger. LB hoppning.

Black Scott, f 1977 e Speed u Bojan Scott e Bobby Boy. 11 starter 2 plac. LB hoppning.

Cattleya, f 1971 e Golden Shadow u Canari e Enac Hanover. 2 starter 1 plac. LB hoppning.

Colorado, f 1979 e U'man S. u Ile de Noir e Cahoot. 1 start 0 plac. LB hoppning.

Deal Wood, f 1974 e Torg u Jamette e Faune, 1 start 0 plac. hoppning MsvB, 7 starter 0 plac. LA, 9 starter 3 plac. LB.

Deanjana (Dean Jana i årsboken), f 1976 e Dean Rodney u Dujana e Dumas O., 1 start 0 plac. LB-hoppning det året

Enzo (Benzon i årsboken), f 1975 e Speedy Spin u Betsey e Mars II. 2 starter. LA hoppning, 6 starter och 2 plac. LB.

Expert Wood (omdöpt till Cognac i boken), f 1975 e Gransäter u Lene Ment e Memento. 3 starter i hoppning LA resp. LB men inga plac.

Green River, f 1977 e Utah IX u Sunni e Senator Smith. 1 start. LA hoppning, 2 starter 1 plac. LB.

Harlans Joy, f 1971 e Harlans Jimmy u Joy Fibber e Fibber. 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Ken Fire (Kenfire i årsboken), f 1978 e Lornjett u Papita Hörda e Invit. 1 start. LB hoppning.

Nero Ceder (renrasig, stod dock som övrigt halvblod i årsboken), brun valack, f 1978 e Kapten Ceder u Kristina Ceder e Bill Hickey. 1 start 0 plac. LB dressyr.

Nicolina (kan inte hitta henne på travsport.se, eftersom varken mor eller far finns där), brunt sto, f 1974 e Depeche u Mary Nibs e Scotch Nibs. 6 starter 2 plac. LB hoppning, 1 start 0 plac. LA dressyr samt en start 0 plac. LB dressyr.

Seven Scott (Seven i årsboken), f 1972 e Seven Hills u Lady Scott e Löjtnant Scott. 1 start. LA hoppning, 1 start. LB hoppning.

Tralla (Tiralla i årsboken), f 1974 e Uhlan II u Blondie Smith e Senator Smith. 2 starter 2 plac. LB hoppning, 1 start 0 plac. LA dressyr.

Transfer, f 1975 e Pluvier III u Navy Shot e Moon Shot. 7 starter 1 plac. LA hoppning, 14 starter 1 seger 1 plac. LB hoppning.

Vajlegårdens Dino (står som Dino i boken), f 1973 e Accept u Delicie e Leif Protector. 2 starter 0 plac. LB-hoppning det året.


Korsningar

Armagnac, fuxvalack f 1975 e Gulliver 494 (SWB) u Appia e Valid Hanover. 1 start 0 plac. LA dressyr.

Arrac, skimmel (född brun) f 1972 e Grojor ox u Loranga e Senator Smith. 1 start 0 plac. LB dressyr.

Candida, brunt sto f 1975 e Blekkie u Caleana e Carlsberg. 4 starter 0 plac. LB hoppning.

Caraff, mörkbrun valack f 1975 e Raff 452 (SWB) u Carette e Ode. 2 starter 0 plac. MsvB hoppning, 4 starter 2 plac. LA hoppning, 2 starter 0 plac. LA dressyr samt 1 start 1 plac. i LB.

Casanova, mörkbrun valack f 1977 e Catrillo u Blackit e Black Lite. 4 starter 0 plac. LB hoppning.

Caslina Whitesun, fuxsto f 1975 e Gulliver 494 (SWB) u Tunas Baronesse e Dean Rodney. 1 start 0 plac. LA hoppning, 5 starter 2 plac. LB hoppning.

Ceylon, skimmelvalack f 1976 e Mustang ox 839 u Eva des Houlles e Issu des Houlles. 1 start 0 plac. LA hoppning, 4 starter 1 plac. LB hoppning.

Danilo, skimmelvalack, f 1977 e Elim ox u Susanne Lloyd e Potok. 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Deborah, brunt sto, f 1976 e Gaspadin 499 (SWB) u Delicie e Leif Protector (samma mor som Vajlegårdens Dino). 4 starter 0 plac. LA hoppning, 8 starter 3 plac. LB hoppning.

Falzette, brunt sto, f 1975 e Falstaff 474 (SWB) u Kate Safari e Safari the Great. 5 starter 1 plac. MsvB hoppning, 4 starter 2 segrar. LA hoppning samt 4 starter 1 plac. i LB.

Fingal, brun valack, f 1972 e Don Camillo u Grand Senata e Senator Smith (hittar ej modern på travsport.se). 4 starter 0 plac. LA dressyr, 3 starter 1 plac. LB dressyr.

Fiorella, brunt sto, f 1974 e Raff 452 (SWB) u Quenta e Macao. 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Fullträff, brunt sto, f 1971 e Amore xx u Tomiss e Torg. 1 start 0 plac. LA hoppning, 4 starter 0 plac. LB hoppning.

Galax, mörkbrun valack, f 1974 e Galant 486 (SWB) u Princess Lux e Seppo Scott. 5 starter 1 seger 2 plac. LA hoppning, 7 starter 1 seger 2 plac. LB hoppning.

Garcon, mörkbrun valack, f 1974 e Raff 452 (SWB) u Isa Rutherford e Peter Rutherford. 1 start 0 plac. LB hoppning.

Grey King, skimmelvalack, f 1974 e Callaghan 460 (SWB) u Betina Sweep e Clean Sweep. 5 starter 2 plac. LA hoppning, 2 starter 1 plac. LB hoppning.

Hubertus, mörkbrun valack, f 1973 e Orkan 444 (SWB) u Solöga e Seppo Scott. 7 starter 0 plac. LB hoppning.

Irmi, skimmelsto, f 1974 e Pontus 497 (SWB) u Irja e Potok. 1 start 0 plac. LA hoppning, 1 start 0 plac. LB hoppning.

Jack, fuxvalack, f 1976 e Jocer 467 (SWB) u Sybele e Darn Pleasing. 7 starter 0 plac. LB hoppning.

Jackie, brunt sto, f 1973 e Opium 396 (SWB) u Cerry e Excellens Bulwark. 3 starter 0 plac. LB hoppning.

Janos, mörkbrun valack, f 1974 e Opium 396 (SWB) u Flickan e Leif Protector (hittar ej modern på travsport.se). 14 starter 3 plac. MsvB hoppning, 27 starter 3 segrar 2 plac. LA hoppning, 12 starter 2 segrar 2 plac. LB hoppning.

Jocke, mörkbrun valack, f 1978 e Torboldt 514 (SWB) u Appo Lux e Seppo Scott. 3 starter 0 plac. LB hoppning.

King Fast, brun valack, f 1976 e Stand Fast u Cattie Protector e Leif Protector. 1 start 0 plac. MsvB hoppning, 7 starter 0 plac. LA hoppning, 6 starter 0 plac. LB.

Lord, brun valack, f 1975 e Crown Point xx u Lady Twining e Rollo. 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Lord Rembrandt, fuxvalack, f 1976 e Parnass 468 (SWB) u Rolli Jose e Seppo Scott. 3 starter 0 plac. LA hoppning, 4 starter 1 plac. LB hoppning.

Marina, brunt sto, f 1976 e Callaghan 460 (SWB) u Rosita e Ideal de Riez (hittar ej modern på travsport.se). 1 start 0 plac. LA hoppning, 3 starter 0 plac. LB hoppning.

Miss Fleur, mörkbrunt sto, f 1974 e Gibraltar 491 (SWB) u Rieza e Ideal de Riez. 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Monty, fuxvalack, f 1975 e Dragon 465 u Ingrid de Riez e Ideal de Riez. 1 start 0 plac. MsvB hoppning, 2 starter 0 plac. LA hoppning och 4 starter 1 plac. LB hoppning.

Ramona, brunt sto, f 1974 e Red Label u Morgona e Morgan Calhoun. 1 start 0 plac. MsvB hoppning.

Regenlein, fuxsto, f 1975 e Callaghan 460 (SWB) u Paula Dean e Mondean. 3 starter 1 plac. MsvA hoppning, 7 starter 0 plac. MsvB hoppning och 1 start 1 plac. LB.

Reisan, mörkbrunt sto, f 1975 e Gibraltar 491 (SWB) u Reiza e Ideal de Riez. 15 starter 4 plac. LA hoppning, 16 starter 7 plac. LB hoppning.

Rödluvan, fuxsto, f 1975 e Raff 452 (SWB) u okänd e Macao. 1 start 0 plac. LA hoppning, 1 start 0 plac. LB hoppning.

Sirocco, fuxvalack, f 1977 e Dragon 465 (SWB) u Harlans Nellie e Harlan Jimmy. 3 starter 1 plac. LA hoppning, 3 starter 0 plac. LB hoppning.

Sotella, musblack (måste varit gulbrun el. mörk isabell, då ingen av föräldrarna är blacka) sto, f 1977 e Dragon 465 (SWB) u Gitsa e Prick Scott. 9 starter 1 plac. MsvB hoppning, 8 starter 3 plac. LA hoppning, 5 starter 1 plac. i LB.

Tösen, brunt sto, f 1973 e Unesco 428 (SWB) u Miss Florens e Golden Bulwark. 6 starter 3 plac. LB hoppning.

Wickler, fuxvalack, f 1974 e Utrillo 430 u Lill Bonita e Gibs Bulwark. 7 starter 2 plac. MsvB hoppning, 14 starter 8 plac. LA hoppning, 2 starter 0 plac. LB.

Zango, mörkbrun valack, f 1974 e Moderne xx u Zambria e Scotch Victor. 5 starter 0 plac. LB hoppning.

Zezano, brun valack, f 1974 e Chagall 455 (SWB) u Zazie e Rangoon. 10 starter 2 plac. MsvB hoppning, 26 starter 3 plac. LA hoppning, 7 starter 1 plac. LB.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

1993

Renrasiga

Black Bulwark, svart valack f 1986 e Fox Bulwark u Frenz Marie e Frenzy. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Bon Perim, brun valack, f 1985, e Bonson u Pericole e Scotch Nibs. 1 start 1 plac. LA hoppning, 3 starter 2 plac. LB hoppning.

Cap Roll (Caproll i årsboken), skimmelvalack, f 1983 e Deroll u Caprifole Linde e Torg. 1 start 0 plac. LA hoppning, 2 starter 0 plac. LB hoppning.

Chabraten, svartbrun valack, f 1980 e Utah IX u Cita Högland e Huntley Hanover. 12 starter 1 plac. MsvB, 14 starter 1 seger 6 plac. LA hoppning och 3 starter 2 plac. LB.

Colby Wilson, svartbrun valack, f 1979 e Mr Wilson u Fröken Londo e Colby's Child. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Darwin Adel, mörkbrun valack, f 1985 e Active Bowler u Shaiena Safari e King Frances. 4 starter 1 plac. MSV Distansritt

Hell Guvijo, brun valack f 1983 e A.C.'s Orion u Golden Lou e Spike Hanover. 1 start 0 plac. MSV Distansritt.

Herkules Star, svartbrun valack f 1985 e Liberty Hanover u Stil e Step Right. 1 start 1 plac . LB hoppning, 1 start 0 plac. Fälttävlan Msv endags.

Ideal Z. (Zorro i årsboken), svart valack f 1982 e Pay Dirt u Nickie Lönbo e Kordial D. 3 starter 0 plac. MSV distansritt.

Leo Fairland, brun valack, f 1981 e Fairland u Beatrice Song e Flight Song. 1 start 1 plac. Lätt distansritt.

Maybe Right, brunt sto f 1982 e Right Speed u Louise Ri e Charm Rodney. 2 starter 1 plac . Svår körning, enbet, 2 starter 0 plac. MSV körning, enbet.

Micki Ting, mörkbrun valack f 1982 e Garcia u Henny Bulwark e Gunder Bulwark. 1 start 1 plac. LA hoppning, 2 starter 2 plac. LB hoppning.

Million, mörkbrun valack f 1981 e Mill H. u Thula Nibs e Peter Nibs. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Miss Ellie, fuxsto, f 1981 e Nerv u Ladynette e Arctic Edition. 2 starter 2 plac. LB hoppning.

Moutarde, brun valack f 1984 e Mustard u Batiki e Royal Scott. 1 start 0 plac. Lätt fälttävlan, endagars.

Mr Bartender, brun valack f 1985 e Snack Bar u Lady Brock e J.M.Brock. 1 start 0 plac. MSV Distansritt.

Mustina, fuxsto, f 1985 e Mustard u Teeny e Peridot Pride. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Netta Girl, brunt sto f 1984 e Net Profi u Memett e Chateaubriand. 2 starter 0 plac. MSV distansritt.

Plumose, brunt sto f 1983 e Captain Rodney u Pluwianki e Pluvier III. 2 starter 2 plac. LB hoppning.

Reddy Gill, brun valack f 1984 e Buckeye count u Klara V. e Train Bloc. 2 starter 1 seger. LB hoppning.

Riwill, mörkbrun (stickelhårig) valack f 1986 e Iran Will u Rivadavia e Near Me. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Royal Hunter, svartbrun valack f 1986 e Oktan Sund u Porla Bunter e King Bunter. 3 starter 2 seger. MSV distansritt.

Shirly Lou, brunt sto, f 1984 e U.S.Speedy Son u La Petite e Ideal Kairos. 4 starter 1 seger 3 plac. LB hoppning.

Sloopy Joe, brun valack f 1988 e Calpam u Pretty Frost e Blaze Frost. 3 starter 1 seger 2 plac. LB hoppning.

Solid Brown, mörkbrunt sto f 1986 e Speedy Gent u Gosi e Toreador II. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Speedy Killer, brun valack f 1985 e Speedy Herman u Dirani e The Prophet. 3 starter 0 plac. MSV distansritt.

Speedy Toddy, brun hingst f 1987 e Speedy Magnus u Bris e Lyon. 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Sperry Nibs, brun valack f 1983 e Ideal Rodney u Nibs Janeiro e Janeiro. 8 starter 1 seger 7 plac. LB hoppning.

Super Hönez (Super Trouper i årsboken), mörkbrun valack f 1987 e Super Moon u Sofie Brodda e Pluvier III. 1 start 1 plac. LB dressyr, 1 start 1 plac. LB hoppning.

Texana du Moulin, brunt sto f 1980 e Atout du Moulin u Tuttan Ex e Excellens Bulwark. 2 starter 2 plac. LB hoppning.

Tiron, brun valack f 1985 e Gay Ronnie u Miss Nixon e Nixon. 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Tribunal, ljusbrun valack f 1982 e Tibur u Willa Rodney e Captain Rodney. 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Trinquette, brunt sto f 1986 e Tibur u Ninova Nibs e Scotch Nibs. 1 start 1 plac. LB hoppning.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

halvt kl.
Chabraten - eller Petter, har jag varit medryttare på under 2 år (detta är nu över 10 år sedan)...
Den gamle gosiga farbrorn levde och mådde bra förra året då jag träffade hans ägare (samma som ägt och tävlat honom hela tiden), 29 år gammal pensionär, och jag misstänker att han gör så än i dag.

Blir lite glad när jag tänker på det:) Fint liv för en travare.

(har lite bilder, men de är tyvärr papperskopior så jag kan inte visa dem)
Anekdot: När han var liten fölunge hoppade han över boxdörren, då sa ett litet barn i stallet att han var en liten Chabrat (Krabat), därav namnet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

*KL*

Tack alla! Att det finns så många travare/korsningar som har varit upp i klasserna trots allt! :bow:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Upp i klasserna och upp i klasserna, allt är relativt !

Men det man kan se är att inom ridgrenarna så tycks travarna generellt ha gjort bäst resultat i distans !

Väldigt kul tråd och vilket jobb du lägger ned Pazuzu !
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jag bara älskar sådana här projekt; att systematiskt gå igenom böcker och sammanställa fakta.:laugh: Det andra pågående projektet jag har är att sammanställa information om alla de hästar jag fotat genom åren och jag är för närvarande uppe i 1000-talet hästar... Dock är det lite vilande p.g.a ett antal oidentifierade hästar.

Det är bara så retligt att det finns så mycket hinder i vägen som att jobba heltid, handla, tvätta, städa m.m.:angel:

Ska försöka hinna med lite till idag. Imorgon jobbar jag tyvärr, men om jag känner mig själv rätt klämmer jag nog in lite informationssökande när jag kommer hem.;)
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Lyfter på hatten .... är djupt imponerad över arbetet...

Mycket intressant tråd.....
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Forts. årsbok 1993

Först ett gäng renrasiga som jag missade vid första genomgången eftersom de antingen angivits som övrigt halvblod eller svenskt halvblod:

Be My Friend, brunt sto f 1984 e Able Mission u Modena Hanover e Hickory Smoke. 5 starter 0 plac. MSV distansritt.

Chavin, mörkbrun valack f 1980 e Keystone Sycamore u Titicaca e Go. 1 start 1 plac. LB hoppning.

High Pressure, svart valack f 1984 e Tibur u Carina Guvijo e Glasgow. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Junibackens Attack (Attack i årsboken), ljusbrun hingst f 1982 e Dan Bloc u Rika B. e Bill Hickey. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Kalle Bula, svartbrun hingst f 1976 e Caleb u Ulabula e King Bunter. 2 starter 0 plac. MSV körning enbet.

Little Jana, brunt sto f 1985 e Vibrante u Ascona Heart e Frances Nibs. 3 starter 3 plac. LB hoppning.

Rose Emir (RosE Mire i årsboken, reg. som varmblodstravare trots fullblodsfader), mörkbrunt sto f 1978 e Son of a Gun xx u Rose Rodney e Mr Rodney. 2 starter 2 plac. LB hoppning.

Spik, brun valack f 1978 e Hero Almahurst u Angustura e Anatole Scott. 4 starter 1 seger 2 plac. MSV distansritt.

Stonedar (Stene i årsboken), brun valack f 1987 e Crysta's Star u Soque e Shatter Way. 2 starter 1 plac. MSV distansritt.

Sweet Gaby, brunt sto f 1985 e Carl Eden u Gaby Argyle e Argyle Hanover. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Tibbe Nibs, brun valack f 1981 e Tibur u Pearl Nibs e Scotch Nibs. 4 starter 1 seger 3 plac. LB hoppning. 2 starter 0 plac. Lätt fälttävlan, endags.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

1993

Korsningar


Alisia Flash, brunt sto f 1979 e Count Christo ox u Alice Flash e A.C.'s Warrior. 2 starter 1 plac. MSV distansritt.

Bernie, brun valack f 1986 e Bordeaux 502 (SWB) u Little Loly e Hansa. 1 start 1 plac. LA hoppning, 7 starter 7 plac. LB hoppning.

Camiro, mörkbrun valack f 1977 e Indus 530 (SWB) u Kitty Iran e Lill Iran. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Czardas, mörkbrun valack f 1984 e Patrique u Wingkulla e Merowinger. 1 start 1 plac. LA hoppning, 1 start 1 plac. LB hoppning.

Dark Jasmine, svart sto f 1981 e Elfenspuk 613 u Rodmani e Doctor Rodney. 2 starter 1 seger 1 plac. LB hoppning.

Fallon, mörkbrunt sto f 1976 e Cyrano 457 u Miss Gallon e Mr Pat. 1 start 1 plac. LB hoppning.

Lilla My, brunt sto f 1982 e Jaquarde u Maid e Ego Hanover. 1 start 0 plac. MsvB hoppning, 3 starter 1 seger 1 plac. LA hoppning, 4 starter 4 plac. LB hoppning.

Never Mind, brunt sto f 1982 e Adept 540 (SWB) u Clavia e Prick Scott. 1 start 1 plac. LB dressyr.

Pascal, mörkbrun valack f 1982 e Parant 510 (SWB) u Miss Kenita e Frenzy. 2 starter 2 plac. LA hoppning, 3 starter 2 plac. LB hoppning.


Årsboken för 1996 är den som nu står på tur.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Upp i klasserna och upp i klasserna, allt är relativt !

Men det man kan se är att inom ridgrenarna så tycks travarna generellt ha gjort bäst resultat i distans !

Väldigt kul tråd och vilket jobb du lägger ned Pazuzu !

Ja såklart ska man inte prata om svårklass-hästar men för mig är det väldigt imponerade med en ras som är avlad för något helt annat att ta sig upp i LA hoppning/dressyr :bow: distans gör den sig väldigt bra såklart då den är avlad för uthållighet :D
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Intressant tråd!

Eftersom jag anser att Kallblodstravare, med "rätt" härstamning, kan vara väldigt bra ridhästar, så gjorde jag en snabbkoll på STC avseende härstamningen på de i tråden nämnda framgångsrika kallblodstravarna.

Denna ovetenskapliga genomgång ger följande "resultat" runt blodet på hästarna:

Ingen har Jahn Sjuhr. Lapp Nils finns med. Ganska annorlunda än Järvsöfaks. Få eller inga vävningar med Steggbest, någon är helt utan Steggbest. Relativt mycket "svenskt", i synnerhet på stosidan.

Dom verkar helt enkelt vara lite "gammaldags" härstamningsmässigt, jämfört med moderna framgångsrika (travbanan alltså) kallblodstravare.

Jag ska försöka få fram lite ur stamböckerna före 1965 på några förfäder till ett par stycken, och se på mått och omdömmen. Kräver dock en del detektivarbete att få fram nummer både på hingstar och ston.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Kallblodstravarna har utvecklats något otroligt och ska bli kul i framtiden hur dagens moderna kallblodstravare tar sig ridmässigt hur de har det med bärigheten och ridbarhet med deras mer varmblodslika modeller som vissa har idag. Har suttit på en hela sommaren, visserligen bara ridtränas i galopprepor men hugaligen den skulle vara läcker att ha till ridning! Hingst av högställd lätt modell med mycket tagel, suck :love:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

1996

Renrasiga

Acson Yap, ljusbrun valack f 1982 e Satopay u Nosca e Oscar R.L. 1 start 1 plac. Lätt distansritt.

Big Masquerade, svartbrun valack f 1984 e Masquerade u Rica Noon e Gay Boy. 1 start 0 plac. 1.20 hoppning, 1 plac. 0 plac. 1.10 hoppning.

Brilex, brun valack f 1988 e Rodney Express u Castilla Brilliant e Castillo. 1 start 0 plac. 1.10 hoppning.

Cassie Way, brunt sto f 1987 e Shatter Way u Cassie Caleb e Caleb. 1 start 0 plac. 1.10. hoppning.

Chicago Master, svartbrun valack f 1979 e Scout Master u Honey Hörda e Mr Saunders. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Dandy Bunter (Danndy Bunter i årsboken), svart valack f 1984 e Dun Bunter u Sonette Star e Star Nibs. 3 starter 2 plac. 1.10 hoppning.

Danne P., brun valack f 1986 e Dan Holmbo u Famita Benares e Lullwater Song. 2 starter 1 seger MSV distansritt.

Dody Shot, brunt sto f 1990 e Crack Shot u Dody Spin e Speedy Spin. 1 start 1 seger 1.10 hoppning.

Franceska Will, fuxsto f 1989 e Florican Will u Fenny e Fehmi. 2 starter 2 plac. 1.10 hoppning.

Gloria E., mörkbrunt sto f 1985 e Super Mon u Engelen e Ego Hanover. 3 starter 0 plac. MSV distansritt.

Hell Guvijo (se 1993) 1 start 1 plac. MSV distansritt.

Jasniec, brun valack f 1984 e Tibur u Frances Pigalle e Frances Nibs. 3 starter 3 plac. 1.10 hoppning.

Katir, brun valack f 1984 e A.C.'s Orion u Kathleen V. e Train Bloc. 1 start 1 plac. MSV distansritt.

Kiks Ego, brun valack f 1984 e Mr Ego u Miss Ideal e Iran Will. 5 starter 1 seger 1 plac. MSV distansritt.

Lista Way, brunt sto f 1984 e Oki Way u Lista e Flight Song. 1 start 1 plac. MSV distansritt, 1 start 1 plac. Lätt distansritt.

Menita Debibo, mörkbrunt sto f 1989 e Meadow Debibo u Zenita Frost e Frosted Yankee. 3 starter 1 plac. MSV distansritt, 1 start 1 seger Lätt distansritt.

Mikro Gay, mörkbrun valack f 1987 e Delvin Kosmos u Marja Gay e Darn Gay. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Milk Truck
(Milktruck i årsboken), mörkbrun valack f 1988 e My Nevele u Triola e Colonel Hanover. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Moutarde (se 1993), 2 starter 1 seger 1 plac. 1.20 hoppning, 3 starter 3 plac. 1.10 hoppning.

Mr Countach, brun valack f 1983 e Indianiste u Sabina Rodney e Uncle Rodney. 1 start 1 plac. 1.10 hoppning.

Nature Trail (Pontiac i årsboken), brun valack f 1984 e Tibur u Pocahontas e Ego Hanover. 1 start 1 plac. 1.20 hoppning, 6 starter 1 seger 5 plac. 1.10 hoppning.

Ore Key, mörkbrun valack f 1985 e Keystone Sycamore u Colona Frost e Blaze Frost. 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Sherry Ick, brunt sto f 1989 e Brandy Hanover u Julie Ick e Hasse Bunter. 1 start 0 plac i ”DII” (står ej förklarat i boken, men måste vara över Msv distansritt, Svår är dock förkortat som ”DIS”), 7 starter 1 plac. MSV distansritt.

Shining Beauty, brunt sto f 1988 e Shiny Scot u Mona Sonic e Moonshiner. 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Sir Teemer, ljusbrun valack f 1985 e Sirloin u Beautiful Liz e Tom Teemer. 3 starter 3 plac. 1.10 hoppning.

Sivuca, brun valack f 1987 e Mustard u Sorina Frost e Lullwater Frost. 5 starter 1 seger 4 plac. 1.10 hoppning.

Smokey Mick, ljusbrun valack f 1983 e Smoke Dust u Colibri Mick e Bill Hickey. 1 start 1 plac. 1.10 hoppning.

Speedy Pearl, mörkbrun valack f 1982 e Perfect Freight u Peachy e Uhlan II. 1 start 0 plac. MSV distansritt, 1 start 0 plac. Lätt distansritt.

Super Bear, brun valack f 1987 e Ideal du Gazeau u Lucky Day e Caleb. 1 start 1 plac. 1.30 hoppning, 4 starter 4 plac. 1.20 hoppning, 1 start 1 plac. 1.10 hoppning, 1 start 0 plac. MSV fälttävlan (endagars), 1 start 1 plac. Lätt fälttävlan (tredagars), 4 starter 1 plac. Lätt fälttävlan (endagars).

The Nugget, mörkbrun valack f 1988 e Mr Ego u Lill Fancy e Snapphanen. 2 starter 1 plac. 1.20 hoppning, 3 starter 3 segrar 1.10 hoppning.

Willow Countdown, mörkbrun valack f 1989 e Count's Pride u Thornybush e Tibur. 1 start 1 plac. 1.10 hoppning.

Viroita Prophet, brunt sto f 1988 e Viroid u Propita Högland e The Prophet. 1 start 1 seger 1.10 hoppning.

Yankee Doodel Boy, ljusbrun valack f 1985 e Yankee Slugger u Sofi Rodney e Captain Rodney. 1 start 0 plac. MSV distansritt.

Yuppie, ljusbrun valack f 1987 e U.S.Torway u Rona Ping e Blazing Love. 2 starter 0 plac. MSV distansritt.


Färdigbläddrat för idag så korsningarna och de renrasiga under "falsk flagg" börjar jag leta efter imorgon.;)
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Tibbe Nibs, brun valack f 1981 e Tibur u Pearl Nibs e Scotch Nibs. 4 starter 1 seger 3 plac. LB hoppning. 2 starter 0 plac. Lätt fälttävlan, endags.

Han var med på samma träningar som vi i fälttävlan. Både hästen och ägaren var trevliga :)
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Intressant tråd!


Denna ovetenskapliga genomgång ger följande "resultat" runt blodet på hästarna:

Ingen har Jahn Sjuhr. Lapp Nils finns med. Ganska annorlunda än Järvsöfaks. Få eller inga vävningar med Steggbest, någon är helt utan Steggbest. Relativt mycket "svenskt", i synnerhet på stosidan.

Lite OT från tråden men... :p

Nu tävlade visserligen aldrig min kallblodstravare särskilt mycket, p.g.a. mig, banhoppning upp till 90 cm startade vi i alla fall, vet inte vad hon har gått med nuvarande ägare, men hon var en häst som verkligen fick tränarna på fall! Fick många kommentaren om vilken jättebra galopp och kapacitet inom främst hoppningen hon hade... Och hon går stammässigt helt emot din teori ovan, hon hade både Jahn Sjur och Steggbest flera gånger i stamtavlan.
Denna häst hade aldrig någon travkarriär så vitt jag vet, men var verkligen en utmärkt ridhäst, om än något skarp. :laugh:
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Jaa, Exo des Keches, eller Kexet som han kallades var en fantastisk hopphäst, och inte bara det, han var en helt fantastisk individ också. Han stod som privatägd på ridskolan en tid innan han bröt benet och gick bort för ca 4 år sedan kanske. Jag har för mig att det pratades om att han hade gått upp till 1.30 hoppning i stallet :)

länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Ja, jag hade också en kallblodstravare, med många vävningar med Steggbest, men utan Jahn Sjuhr. Hon var utbildad L:A dressyr av tidigare ägare, men jag var inte intresserd av att tävla, så vi tränade vidare, hon lärde mig mycket... Det var min första egna häst. Om hon någonsin startades i L:A dressyr vet jag inte. Jag vet att hon startades på låg nivå i distansritt dock, men jag saknar dokumentation.

Hon var en härlig häst, men med tävlingsinstinkt, hon försökte gärna gallopera fortare än snabba fullblod.

Men jag skulle vilja ha mer namn på Kallblodstravare som fungerar bra som ridhästar. Det dom kan ha emot sig är inte så mycket kroppsbyggnaden, som den "hetsighet" eller vinnarinstinkt eller vad man ska kalla det som många har.

Det vore intressant om man kan se någon tendens runt blodet om man har tillräckligt många att titta på.
 
Sv: Framgångsrika travare/korsningar

Nicolina (kan inte hitta henne på travsport.se, eftersom varken mor eller far finns där), brunt sto, f 1974 e Depeche u Mary Nibs e Scotch Nibs. 6 förstaplac. LB hoppning, 1 förstaplac. LA dressyr samt en förstaplac. LB dressyr.

Här tror jag att jag kan vara behjälplig, för jag var faktiskt medryttare på den hästen några år senare:

Moderns namn bör vara Merry Nibs. En sådan e. Schotch Nibs finns på travsport.se. Där ser jag också att Merry har en son f 1973 e. en hingst som heter Depesch. Tydligen har båda föräldrarnas namn stavats fel när "Nickans" licens skickades in. Hon var själv tydligen inte registrerad (hon var inte frysmärkt, men det kanske man började med senare?), men var renrasig travare.
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 431
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 111
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 757
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp