Framkalla kräkning

Sv: Framkalla kräkning

De få gånger som jag pulat i min hundar snus (nyligast för ca 13 år sedan) så har de kaskadkräkts omedelbart, så risken för nikotinförgiftning bedömmer jag som minimal. Skulle uppskatta mängden till ca 1-1½ msk (Finsk Spets ca 15 kg)
 
Sv: Framkalla kräkning

Du behöver inte vara orolig för natriumförgiftning, de spyr inom en eller ett par minuter.
En enda hund har krånglat med det bara; vår ena schäferhane ville INTE spy efter 4 msk salt, han stod och dräglade segt slem och svalde och svalde när han ulkade. Fick då rådet av djursjukhuset att blanda en kaffekopp med lika delar salt och senap, vi fick i honom halva den koppen, sen spydde han.:smirk:
Han fick alltså i sig mkt salt och inga men.

Mina små russlar har fått 1-2 tsk salt när de svalt något olämpligt, har räckt så bra så. :)
 
Sv: Framkalla kräkning

Förgiftning vid misslyckade försök att kräka en hund med salt är en välkänd fara, ffa på valpar.
4 g per kilo kroppsvikt uppges kunna vara dödligt en källa jag hittade men det finns säkert lite olika uppgifter.
 
Senast ändrad:
Sv: Framkalla kräkning

Jag skulle åka till veterinär, jag.

Apropå att kräkas av snus så åt min retriever upp en full snusdosa för några år sedan, hon kräktes inte ett dugg av det. När vi ringde och frågade veterinär blev han först väldigt förvånad ;) , och bad att få återkomma. Han ringde sedan tillbaks och bad oss komma in direkt, han hade ringt giftupplysningen (eller vad de heter), och enligt dem var även små mängder farligt, åtminstone för barn.

Jag har provat salttricket vid ett tillfälle, också utan resultat.
 
Sv: Framkalla kräkning

loke åt upp 45 st nikotintuggumin vilket motsvarar ungefär 90 cigg. jag ringde också men de skrattade mest och sa att jag skulle komma in om han började må dåligt. helst skulle jag få honom att börja kräkas, och det var då jag hällde i honom någon dl salt. jag började nätt med ett par tsk men gick raskt över till msk. sedan insåg jag faran och lät honom vara. han mådde prima hela tiden. då önskade jag nästan att han i alla fall kunde få lite ont i magen eller nåt.
 
Sv: Framkalla kräkning

Jag döööööör! :rofl:

De är inte som andra. Vi får bara lov att acceptea det. Tur att de är så fina barnhundar i alla fall.
 
Sv: Framkalla kräkning

han har ätit mängder av såna saker som man hör att andra hundar har dött av. jag tror han har nåt specialorgan som pumpar ut aktivt kol i hans mage.
 
Sv: Framkalla kräkning

Jag tror att han bara är lyckligt ovetandes om det!!

Nu ska jag sova GÖNÄTT!
 
Sv: Framkalla kräkning

Såklart ringer man veterinären också. Men det kan vara bra att veta vad man ska ha hemma, och så ;)

Det var lite det jag tänkte, att snus inte är så nyttigt.
 
Sv: Framkalla kräkning

Skulle den då kräkas av oljan? Alltså samma effekt som saltet och snuset etc som nämnts? Det känner jag mig något skeptisk till...
 
Sv: Framkalla kräkning

Så med andra ord är det inget man själv pular med, utan det blir snarare aktuellt om man åker till veterinären?
 
Sv: Framkalla kräkning

Bra att faran med salt kom fram!
Vet att många fortfarande försöker med det.
Farligt.

Senap är väl det som rekommenderas av vad man kan ha hemma.
Stark senap, långt bak på tungan.

Utersluter inte att prata med veterinär eller giftinformationscentralen. Allt är inte lämpligt att kräka ut.
 
Sv: Framkalla kräkning

Jag fattar inte varför ni bara tänker kemikalier och gifter? Ni har ju händer och fingrar? Varför inte använda dom?
Snabbt, riskfritt och miljövänligt!

Blanda in veterinärer och giftinformationscentralen! Blotta tanken är för mig främmande. Berätta hur ni tänker!!
Vad har jag missat?

LIA
 
Sv: Framkalla kräkning

Jag har då många gånger stoppat fingrarna i halsen på hundar av olika anledningar men ingen av dom har kräkts.
Men då har jag inte direkt varit uta att få dem att kräkas.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Framkalla kräkning

Salt i rimliga doser behöver inte vara fel, viktigt är då att man inte försöker igen om det misslyckas utan istället stoppar i hunden en massa vatten.
PL
 
Sv: Framkalla kräkning

När min hund hade ätit råttgift så fick vi rådet att ge henne stark senap. När hon efter minst två flaskor inte kräktes så blev jag desperat, körde ner en träslev i halsen på henne, ingen kräkreaktion ändå. Då fick vi komma in till djursjukhuset....
 
Sv: Framkalla kräkning

mitt ex körde ner näven i halseen på vår dobermanvalp för att dra ut en smällare hunden satt i sig, hunden ulkade och smällaen kom upp... Så det kan fungera.
Mne jag skulel inte rekommendera att göra det på en stor/fullvuxen hund.. Exxekt fick båd eblåmärken och tandavtryck och då var hunden väligt "hanterbar" och protesterade inte emot bahndlingen - utan märken kom "ofrivilligt"
Mne vi hade långt till vetrinär och smållare kan varf asuper giftiga så han reagerade rent instinktivt.
 
Sv: Framkalla kräkning

Senapen bedövade bort kräkreflexerna? :idea:

Jag har privat "handmetoden" ett par gånger i historien, och det fungerade. Minns att man måste långt ner, utöva tryck och vara envis. Tar man bort handen när hunden ulkar händer inget mer.

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
Hundhälsa Vad ser ni för möjliga metoder vad gäller att förbättra den genetiska variationen i raserna på ett hållbart och bestående vis? Just i...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 251
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp