Bukefalos 28 år!

Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Semlan

Trådstartare
Har i början av året haft POU-samtal (motsvarande utvecklingssamtal) med min nya chef.
Det finns även en bedömningsgrupp bestående av sex personer som ska bedöma ens prestationer och rapportera dem till chefen som ett underlag till POU:t.
Har inte riktigt fått kläm om chefen, men det verkar vara en bestämd kvinna som ingen sätter sig på, det är my way or the highway och där är dörren.

Min kvardröjande känslan efter detta samtal var att jag blivit körd i en torktumlare med grovsalt och makadam. Jag känner mig ledsen, förvånad och riktigt, riktigt jävla dålig på mitt jobb.

Detta år har det framkommit att en stor del av personalgruppen fått väldigt märkliga omdömen som enligt chefen ska kommit från bedömningsgruppen men vid förfrågan direkt till dem ställer de sig frågande.

Jag fick bland annat omdömet tydligt kroppsspråk och humörmänniska. (samtliga andra gånger har jag fått omdömen som lugn, tyst, en person som inte tar plats, så detta känns så himla konstigt. Inget har hänt i mitt liv som skulle föranleda nåt sånt, jag tycker jag är samma som förra året.)

En annan fick omdömet falskt glättig (en 23-årig tjej som förlorat pappa, morbror och farfar inom ett år), en körde sitt race, en högg folk i ryggen, en skämtade elakt, en var överspänd, en ville gruppen se mer av den äkta personen osv.

Så... Vad gör man nu? Biter ihop och går vidare? Ber om en repris? En förklaring på vad en humörmänniska är? För mig är det nåt negativt, likaså tydligt kroppsspråk.
Hur hade ni gjort?

Och framförallt- VAD ÄR EN HUMÖRMÄNNISKA?? :D
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Och framförallt- VAD ÄR EN HUMÖRMÄNNISKA?? :D

Men jisses :eek: sa dom något trevligt om någon?

Betr humörmänniska - jag blir mer fundersam över "tydligt kroppspråk". Vad sjutton menar dom med det? Och menar dom att det är bra eller dåligt?
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Jaa, du... den som det visste. :) Men för mig är det i alla fall inte nåt positivt. Jag tänker mig tydligt kroppsspråk à la trumpen fjortis.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Så... Vad gör man nu? Biter ihop och går vidare? Ber om en repris? En förklaring på vad en humörmänniska är? För mig är det nåt negativt, likaså tydligt kroppsspråk.
Hur hade ni gjort?
Jaa... jag tror att det hade behövt vara ett väldigt givande arbete för att jag inte aktivt skulle söka mig bort från en arbetsplats med det upplägget på feedback och chefsskap. :meh: När omdömen om mina prestationer skall inhämtas och modelleras av en bedömningsgrupp och därefter meddelas mig utan vidare resonemang, njae - de omständigheterna hade jag inte känt gjort det möjligt för mig att leverera engagerat. Jag vill ha konstruktiv, saklig, tydlig och direkt återkoppling. Inget bedömningsgruppstrams.

I ditt fall tror jag att jag hade bett om ett uppföljningsmöte med chefen asap, för att få klarhet i vad omdömena faktiskt betyder, och hur du förväntas förhålla dig till dem.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

....
Min kvardröjande känslan efter detta samtal var att jag blivit körd i en torktumlare med grovsalt och makadam. Jag känner mig ledsen, förvånad och riktigt, riktigt jävla dålig på mitt jobb.
....


Jag fick bland annat omdömet tydligt kroppsspråk och humörmänniska. (samtliga andra gånger har jag fått omdömen som lugn, tyst, en person som inte tar plats, så detta känns så himla konstigt. Inget har hänt i mitt liv som skulle föranleda nåt sånt, jag tycker jag är samma som förra året.)
.....


Och framförallt- VAD ÄR EN HUMÖRMÄNNISKA?? :D


Känns som härskartekniker. Om du mår så dåligt så är det nog i alla fall varianter. Googla på häsrkartekniker och bekräftartekniker och här kommer en länk... http://www.jamstallt.se/docs/ENSU bekraftartekniker.pdf

Hoppas länken fungerar... Jag kan tänka mig osynliggörande och lite förlöjligande.

En humörmänniska måste ju traditionellt ses i Sverige som negativt. I Sverige har ju traditionellt att visa känslor har ju inte varit positivt. I en annan kultur kan humörmänniska vara positivt. Förminskande, nästan lite förlöjligande... "Du är bara en person med humör och ingen kompetens... "

Min rekommendation är börja genast att leta efter ett nytt jobb. Detta sätt att agera från en chef kommer inte att förändras. Lycka till..
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

För mig är en "humörmänniska" någon som inte är speciellt professionell i sitt arbete. Är hen på bra humör är allting möjligt att genomföra och en dålig dag blir ingenting gjort. "Humörmänniskan" agerar enligt mig också mycket på impuls och fattar beslut i stundens ingivelse, på gott och ont. Obs, detta är bara min tolkning.
Det låter ju inte som att din chef har sådär jättebra personkännedom om er grupp eller någon vidare förmåga att se positiva egenskaper hos folk. Rätt värdelösa egenskaper hos en chef, kan jag ju tycka. Förstår om det känns olustigt. Jag vet inte hur jag skulle ha agerat, men gissningsvis hade jag bara låtsats som att det regnade.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Jag ställer mig väldigt frågande till bedömningsgruppen. Vad är det för grupp? Vilken relation har du till dem? Rapporterar de till chefen eller vad? Är du med när de "fäller" sitt yttrande eller har chefen tolkat deras ord? Mycket märkligt måste jag säga.

Hurmörmänniska för mig är en person som inte har förmåga att kontrollera sin känslor utan lever ut dem direkt och tydligt. Kan också beskrivas som impulsiva.

Detta kan ju hänga ihopa med tydligt kroppsspråk.

Är det på samma arbetsplats och chef du fått så olika omdömen från ett år till ett annat?
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Jag stormtrivs på mitt jobb och har i min enfald trott att jag funkade bra i gruppen, jag har inget större behov av att synas eller höras, det finns tillräckligt med folk som gillar att höra sin egen röst.

Jag har heller inga problem med att folk säger åt mig vad som ska göras, och ber nästan aldrig om hjälp, att jobba ensam eller vara själv på sal är ingen big deal för mig.

Givetvis kan man inte vara älskad av alla på ett ställe med 70-talet kvinnor, och givetvis kommer det alltid tyckas och tisslas bakom ryggen, men så är det ju.

Detta POU har lagt sig som en liten men irriterande sten i skon, och jag har börjat leka med tanken på att se mig om efter annat.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Svarar alla
Ny chef från i höstas, den gamla hade vi i 25 år.

Bedömningsgruppen består av tre undersköterskor och tre sjuksköterskor som ska sitta och prata ihop sig om varje anställd och sen lämna omdömet skriftligt till chefen som läser upp det för den anställde vid POU-samtalet.
Gruppens medlemmar är inte permanenta, men gruppen blir aldrig helt ny, det är ett visst överlappningsmoment.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Bedömningsgruppen består av tre undersköterskor och tre sjuksköterskor som ska sitta och prata ihop sig om varje anställd och sen lämna omdömet skriftligt till chefen som läser upp det för den anställde vid POU-samtalet.
Det är ju ett fullkomligt klockrent upplägg. För chefen. H*n frikopplar sig helt från omdömena, och från möjligheten/risken att sakligt och initierat diskutera dem. Samtalet blir en enkel och kanske helt formell överlämning av omdömen, och chefen själv äger allt initiativ. Bedömningsgruppen å sin sida formulerar omdömena just som grupp varför de enskilda deltagarna slipper argumentera kring omdömena med någon enskild. Helt suveränt! :meh:
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Om chefen har använt sig av information från den här gruppen får ju också chefen ansvara för utvecklingen. Jag hade bett om tips för hur hon tänker sig att man ska bli mindre av en humörmänniska och vad hon menar med det. Ska man till exempel vara glad färre dagar? Jag hade också bett om mycket konkreta exempel på hur kroppsspråket är för tydligt så jag hade kunnat ändra på det. Jag hade också bett om exempel på exakt hur mitt kroppsspråk försämrar min prestation.

Det finns andra organisationer som använder sig av kollegers synpunkter i bedömningen. Men om det ska bli en användbar metod måste chefen själv ta ansvar för allt som hen vidarebefordrar till sin medarbetare.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Om chefen har använt sig av information från den här gruppen får ju också chefen ansvara för utvecklingen. Jag hade bett om tips för hur hon tänker sig att man ska bli mindre av en humörmänniska och vad hon menar med det. Ska man till exempel vara glad färre dagar? Jag hade också bett om mycket konkreta exempel på hur kroppsspråket är för tydligt så jag hade kunnat ändra på det. Jag hade också bett om exempel på exakt hur mitt kroppsspråk försämrar min prestation.

Det finns andra organisationer som använder sig av kollegers synpunkter i bedömningen. Men om det ska bli en användbar metod måste chefen själv ta ansvar för allt som hen vidarebefordrar till sin medarbetare.

Exact sa. Be om ett samtal och lamna tillbaka bollen till chefen.

Oh ... och sag precis vad du sa har, att efter samtalet kanner du dig riktigt dalig pa ditt job och fraga om det verkligen var meningen.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Svarar alla
Ny chef från i höstas, den gamla hade vi i 25 år.

Bedömningsgruppen består av tre undersköterskor och tre sjuksköterskor som ska sitta och prata ihop sig om varje anställd och sen lämna omdömet skriftligt till chefen som läser upp det för den anställde vid POU-samtalet.
Gruppens medlemmar är inte permanenta, men gruppen blir aldrig helt ny, det är ett visst överlappningsmoment.

Ohh hurra... Jiiiipppiieeehh.... En legitimerad skvallergrupp som utan kompetens om nuförtiden moderna ledarskapsmetoder ska sitta och uttala sig om andra arbetstagares arbetsmoral. Jag menar att härskartekniker är modernt ledarskap och jag har förstått att de som arbetar inom landstingen ofta är väldigt duktiga på härskartekniker.

Du arbetar inom vården, relativt ung, dags att flytta. Kommunerna har sjukvårdsutbildad personal och det finns konsultbolag. Ni är eftertraktade i Norge och får bra lön. Dags att byta jobb snarast annars blir du likadan. Inte ännu en ung människa som lär sig härskartekniker inom svensk sjukvård, förändra, förbättra...

Att de inte har kompetens inom ledarskap får jag information om via de åsikter som de så frikostigt delade ut till sina kollegor.

Lycka till, MVH
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Av ledningen regisserad strukturell kränkning, det är väl mobbing. Du blev mobbad. Det är därför du mår dåligt.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Tanken att jag är färdig med intensivvård har slagit mig.
Vi fick ju som tidigare nämnts en ny chef i höstas och jag tror det kommer bli mer smakprov på hennes ledarskapsstil. :(

Det är bara min känsla, men det känns som det blåser åt det lite tuffare hållet.
När vi på ett personalmöte uttryckte vår oro över att vi är inne i en tung period just nu (snittvikt på patienterna låg på 122 kilo, många sjukskrivna kollegor) blev svaret att undersköterskor gick att gödsla med, och att vi kanske haft det lite för bra. Nyckeln låg i att kommunicera, inte gnälla.
Vi skulle tänka team, ta hjälp av varandra och inte stirra oss blinda på att vi ibland gick under grundbemanning.

Teoretiskt är det en toppentanke, men vem ska stryka på foten när det krisar till sig? Undersköterskorna som inte får hjälp att vända, pre-optvätta, mobilisera, få in medicinerna på salen, fylla på på sal med handskar/ blöjor/ lakan/ förband, etc?
Sjuksköterskorna som inte kommer iväg på rond för att de deltar i omvårdnaden? Som inte hinner dokumentera?
Ledsna och oroliga anhöriga mitt i en livskris?
Patienter som inte får den omvårdnad de behöver? Hur länge är det ok att låta en patient ligga i en nedkräkt säng för att det inte finns ett enda par extra händer att uppbåda på avdelningen? Vad är viktigast? Hur ska man prioritera?
Om inte våra systrar hinner äta vare sig frukost eller lunch själva, hur ska de då kunna lösa undersköterskorna för mat?

Kände att jag svävade iväg lite från ursprungsämnet, men kontentan är att vår nya chef är en smula tuffare. :o
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

När du skrev tung period så menade du det bokstavligt :D (annars brukar ju tung period vara mycket att göra)

Seriöst:
De omdömen du har fått tycker jag låter väldigt amatörmässiga och totalt intet sägande.

Dessutom måste jag säga att chefen pratar en massa strunt.

Absolut läge att söka sig därifrån.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

För mig är ett tydligt kroppsspråk något positivt. (kroppsspråker stämmer överens med vad en person säger). Men humörmänniska kan nog tolkas på olika sätt. Det första jag tänker på är någon som låter sitt eget humör styra sitt beteende och då är det ju inte speciellt positivt, men å andra sidan kan det vara en person som vågar visa sig själv och hur denne faktiskt känner i olika sammanhang (inte gömmar sig bakom en mask) och då blir det genast mera positivt. Kan du inte fråga efter vad de faktiskt menar, de som sagt detta?
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Jag häpnar.

Vad är det för helt huvudlöst upplägg?! OM man ska ha en sådan grupp (vilket jag starkt ifrågasätter nyttan med) ska de självklart jobba med att ta fram de positiva sidorna hos varje medarbetare. Vad är just DU bra på? Vad finns det för tankar om vad DU kan utvecklas med/för? (Nina är jättebra på att möta de anhöriga, kanske borde vi göra henne till ansvarig för.....)(exempel taget ur luften).

Att sitta och diskutera negativa sidor fattar jag inte alls vitsen med, om det inte är ett uttalat problem (du kommer ständigt försent och detta påverkar hela arbetsplatsen negativt, detta måste bättras)(ytterligare exempel)

Byt arbetsplats, den chefen är ingen ledare.
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Jag tycker att det där konceptet är helt galet.
Chefen smiter ifrån all form av eget ansvar och när dessutom gruppen säger sig inte känna igen infon luktar det lång väg.

Byt jobb
 
Sv: Från mespropp till knäckehäxa på ett samtal

Svarar återigen alla.
Tack för pepp och axelklapp, :)

Nu gäller det bara att hugga tag i chefen när jag ser henne, magklump till trots.
Tror jag riskerar att förstora upp detta annars, trots att jag försöker tänka att det är en storm i ett vattenglas och vad gör det om hundra år och allt sånt, men det funkar inte riktigt.

Känns inte som det får gå för lång tid, bäst att agera medans man kan sätta ord på sina känslor på ett någorlunda konstruktivt sätt. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp