Från puré till mindre matbitar

Minta

Trådstartare
När man äntligen lyckats få någorlunda koll på det här puréer så vägrar dottern bli matad utan skall äta själv.
Och eftersom det här med att äta med sked är lite svårt ännu, så ska det ätas med fingrarna.
Och då blir det naturligtvis lättare att äta om det är små bitar att stoppa i munnen och inte puré.

Så hur gör man en bra övergång?

Hon har fått potatisbitar och kokta morötter och ärtor. Bananbitar har hon fått med.
Det har gått ner och hon verkar ha fattat det här med att tugga maten. Hon har ätit smörgås sen någon månad också.
Vissa saker puréas fortfarande och så försöker vi sticka till henne en sked med det då och då. Eller så får hon gegga runt med det bland potatisbitarna så brukar det också följa med.
Men magen verkar ha svårt att vänja sig och hon har troligen haft lite magknip de senaste kvällarna. Det kan ju vara tänder på väg som stör också, men det mesta tyder på magknip. Hon har varit lite hård i magen också.
Är det vanligt att magen reagerar när man börjar med mindre bitar? En del bitar kanske inte sväljs så vältuggade?

Vi började med att ge mindre bitar för 4-5 dagar sedan, förutom smörgås då.

Hon får ersättning under dagarna och välling morgon och kväll.
Och gröt på eftermiddagen. Vilken f ö är väldigt rolig att kladda med. :D
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

när hon ser hur ni äter kommer hon att vilja härma er och vilja äta med bestick, messmör är milt laxerande och bra mot hårda små magar. lycka till
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

När mina barn ville börja äta själva så fick de en egen sked att hålla i, medan jag matade dem. De slevade i sig en sked medan jag skyfflade in 10... :p
På så sätt fick de i sig tillräckligt med mat och fick samtldigt "äta själva" med sked.
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

Tänkte faktiskt idag att vi skall flytta gröten från eftermiddag till frukost. Så kan vi äta grötfrukost tillsammans. Hon tittar väldigt intresserat när vi äter. Hon äter med sked om man lägger mat på skeden och ger henne den. :)
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

Jag provade den metoden, men hon snörper bara ihop munnen och blir förbannad om man försöker mata henne. :crazy:
Hon är mer envis än en hungrig ponny som fått korn på havretunnan. Vilket i och för sig är en bra egenskap. Men av någon anledning ser jag inte fram emot när hon kommer i trotsålder. :D
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

Vi har ju skitit i purébiten helt och hållet och våra har ätit av vår mat från början. Saker som våra ätit utan problem, även helt tandlösa, är tex:

* Ärtor/majs/blomkål/paprika/broccoli
* Mjuka fruktbitar
* Kokt potatis
* Pasta
* Ris
* Korv
* Delade köttbullar
* Smörgås

För fyraåringen dröjde det tills han var närmare året innan han fick i sig mer än motsvarade ett par teskedar mat per dygn. Jag ammade resten och det räckte fint.

Att din dotter har magknip tror jag inte har med fast föda att göra, men det går ju inte att göra mer än en gissning såklart. Nu vet jag iofs inte hur gammal hon är, men är hon kring halvåret borde det inte vara någon fara om hon fått puréer förut.
 
Sv: Från puré till mindre matbitar

Tack för alla tips. :)

Hon vart lite hård i magen. Det är nog anledningen till att hon varit grinigare än vanligt och verkat haft magknip. Förhoppningsvis kommer plommonpuré råda bot på det. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 632
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett av råden jag fick med mig från hälsohemmet var att jag måste börja tugga maten ordentligt. Anledningen sades vara att om man tuggar...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp