Från två till tre aktiva hundar

plutomahaemm

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte om jag är galen eller inte.
Jag är aktiv inom lydnad och rallylydnad främst, jobbar tre timmar i veckan som hundinstruktör, resterande sjukskriven.

Jag har just nu två hundar, en tollarhane på 1.5 snart 2 år som är en lättsam hund. Han är nöjd med livet oavsett - så vi tävlar främst rally för det tycker han är roligt!
jag har även en kelpietik på snart 6 månader som ska ha lydnad som främsta sport är det tänkt.

Jag skulle inte ha någon mer hund på länge var det tänkt, men drömkullen av border collie dök upp framför näsan på mig. Visst, jag kan vänta! Men pappan är 12 år så det är sista kullen, och det är pappan som jag är fruktansvärt frälst i. Mycket fina avkommor. tiken är parad i slutet av februari.
med bc:n kommer huvudsporten vara lydnad och även vallning isåfall. (Det kommer antagligen vara en hane)


Är jag knäpp?
känns som att egentligen är det för tidigt - men vill verkligen ha efter pappan och vill inte gå miste om chansen på ett sätt.
jag har höga ambitioner i lydnaden, kanske ska tilläggas.
 
Det beror på, jag vet inte varför du är sjukskriven och hur tre hundar kan tänkas påverka det. Sen om du ska återgå i arbete så vet jag inte heller vilka möjligheter du har att lösa hundpassningen, om det blir nån skillnad på två och tre hundar?
Jag har fyra hundar men delar med maken, två är inte så himla krävande (makens) så har jag en arbetsnarkoman och en på uppväxt som har stort intresse av träning men som antagligen blir lite mindre krävande. Jag hade inte orkat ha tre stycken som Nessie på egen hand, men så jobbar jag också och har lite annat att göra än bara hund även om det blir mycket hund iallafall 😋.

Hur påverkar tre hundar din sjukdom?
Hur orkar du med tre hundar om du återgår i arbete?
Kommer du orka med kvalitativ träning /tävling med två hundar som ligger nära i ålder? (tänker att risken kanske är att det blir att man satsar på en och den andra hamnar lite i skymundan).
Sen tänker jag framförallt att när det dax att pensionera hundarna så har du två som går i pension, då kanske det vore bättre att ha lite ålder emellan så man har en på uppväxt medans den andra fortfarande är tävlingsaktiv?

Själv valde jag bort en högintressant kombination till förmån för en som passade mig bättre rent praktiskt med jobb och tid. Har inte ångrat mig, tvärtom så är jag såå himla glad att jag har valptiden avklarad nu när det blivit lite rörigare och körigare på jobbet. Sen så har jag fantastiskt fint träningsintresse i valpen och hon är absolut den lättaste valp jag haft hittills. Å andra sidan skulle vi inte ha fler hundar än tre var tanken för ett år sen.
:angel:
 
Hej!
Jag vet inte om jag är galen eller inte.
Jag är aktiv inom lydnad och rallylydnad främst, jobbar tre timmar i veckan som hundinstruktör, resterande sjukskriven.

Jag har just nu två hundar, en tollarhane på 1.5 snart 2 år som är en lättsam hund. Han är nöjd med livet oavsett - så vi tävlar främst rally för det tycker han är roligt!
jag har även en kelpietik på snart 6 månader som ska ha lydnad som främsta sport är det tänkt.

Jag skulle inte ha någon mer hund på länge var det tänkt, men drömkullen av border collie dök upp framför näsan på mig. Visst, jag kan vänta! Men pappan är 12 år så det är sista kullen, och det är pappan som jag är fruktansvärt frälst i. Mycket fina avkommor. tiken är parad i slutet av februari.
med bc:n kommer huvudsporten vara lydnad och även vallning isåfall. (Det kommer antagligen vara en hane)


Är jag knäpp?
känns som att egentligen är det för tidigt - men vill verkligen ha efter pappan och vill inte gå miste om chansen på ett sätt.
jag har höga ambitioner i lydnaden, kanske ska tilläggas.
Har du haft BC förut? Spontant tänker jag att det är svårt att veta vad som är en "drömkull" innan man är ordentligt innördad i en ras, så man har en bild av skillnaderna mellan olika linjer osv. Många som träffar mina BCs reagerar på att de är såååååå lugna, sociala och enkla. Att träffa en vältränad hund som får rätt stimulans i vardagen säger inte nödvändigtvis så mycket om hur den skulle vara i händerna på någon med ett annat ledarskap tex.

Du har redan två hundar som inte ens är vuxna än, vad ska den tredje ge dig som de två tidigare inte kan? Och ännu viktigare, kan du ge en tredje unghund allt den behöver?

Har du etablerade kontakter inom vallning? Någonstans att träna regelbundet? Att "börja valla" är inget som man kan göra då och då mellan lydnadspassen, det kräver enormt med tid och engagemang, ofta flera timmar i veckan i flera år med första hunden.

Jag är verkligen inte den som brukar dra i bromsen när folk vill utöka sin hundflock, har själv just nu sju BCs varav fyra är kullsyskon från min egen uppfödning. Jag vet vilket jobb det är att ha många unghundar, hur bra det kan gå men också vilka områden man får sänka ambitionerna inom. Tycker faktiskt att det låter ganska orimligt att hålla hög nivå inom flera grenar med tre så jämngamla hundar som dessutom har så pass olika behov.

/Glädjedödare
 
Tänkte också lite på vallningen som @Migo skriver, har du erfarenhet av vall?
Jag har precis börjat valla med mina och det är sjukt svårt, enligt instruktören så krävs det dessutom mer av mig som har en "bra" hund som det är större risk att jag sabbar för jämfört med husses hund som är mer en lagom hund att börja med. Våra raser är ju inte alls avlade mot vall senaste decennierna så som BC, att skaffa en BC för vall om det nu nånsin känns aktuellt känns nog som nåt vi skulle göra om några år isåfall.
Du har inte planer på att börja valla med kelpien?
 
Har du haft BC förut? Spontant tänker jag att det är svårt att veta vad som är en "drömkull" innan man är ordentligt innördad i en ras, så man har en bild av skillnaderna mellan olika linjer osv. Många som träffar mina BCs reagerar på att de är såååååå lugna, sociala och enkla. Att träffa en vältränad hund som får rätt stimulans i vardagen säger inte nödvändigtvis så mycket om hur den skulle vara i händerna på någon med ett annat ledarskap tex.

Du har redan två hundar som inte ens är vuxna än, vad ska den tredje ge dig som de två tidigare inte kan? Och ännu viktigare, kan du ge en tredje unghund allt den behöver?

Har du etablerade kontakter inom vallning? Någonstans att träna regelbundet? Att "börja valla" är inget som man kan göra då och då mellan lydnadspassen, det kräver enormt med tid och engagemang, ofta flera timmar i veckan i flera år med första hunden.

Jag är verkligen inte den som brukar dra i bromsen när folk vill utöka sin hundflock, har själv just nu sju BCs varav fyra är kullsyskon från min egen uppfödning. Jag vet vilket jobb det är att ha många unghundar, hur bra det kan gå men också vilka områden man får sänka ambitionerna inom. Tycker faktiskt att det låter ganska orimligt att hålla hög nivå inom flera grenar med tre så jämngamla hundar som dessutom har så pass olika behov.

/Glädjedödare

Inte haft en egen, men har haft flera här hemma och tagit hand om. Jag har vänner som är otroligt insatta i bcvärlden och varit i många år, så dom vet vad det är för sorts hundar och det var genom en av mina vänner jag blev tipsad om den här kullen.
Tollaren jag har vill inte lika mycket som mig, så när han har tagit championat i rallylydnad lägger vi tävling lite på hyllan och han får fortsätta leva mer som aktiv sällskapshund mer än tävlingshund.

Jag har kontakter inom vallning och har möjlighet att valla, kommer gå kurs för bland annat heidi billkvam är det tänkt då jag bor väldigt nära. Tanken är väl att försöka få till GK vallhundsprov , men inte högre än så senare så mot det kommer jag och bcn träna. Jag har testat vallning och vet att det är enormt mycket träning.
 
Tänkte också lite på vallningen som @Migo skriver, har du erfarenhet av vall?
Jag har precis börjat valla med mina och det är sjukt svårt, enligt instruktören så krävs det dessutom mer av mig som har en "bra" hund som det är större risk att jag sabbar för jämfört med husses hund som är mer en lagom hund att börja med. Våra raser är ju inte alls avlade mot vall senaste decennierna så som BC, att skaffa en BC för vall om det nu nånsin känns aktuellt känns nog som nåt vi skulle göra om några år isåfall.
Du har inte planer på att börja valla med kelpien?

Ja,jag vet att det är enormt mycket arbete bakom. Jag skaffar inte bc för att valla, men skaffar jag bc kommer jag börja valla - det är skillnaden, jag tror ni fattat mig fel.
Jag ska testa med henne också, såklart :)
 
Hahah,ja det har jag redan tagit med i beräkningen :D
Ja jag tycker det är jobbigt bara med en hund av den typen så jag tänker att jag skulle slita mitt hår oavsett om det var en eller fem 🤣
Du får väl ta dig en funderare och jämföra med saker som är ännu jobbigare (om det finns) 🤣
 
Det beror på, jag vet inte varför du är sjukskriven och hur tre hundar kan tänkas påverka det. Sen om du ska återgå i arbete så vet jag inte heller vilka möjligheter du har att lösa hundpassningen, om det blir nån skillnad på två och tre hundar?
Jag har fyra hundar men delar med maken, två är inte så himla krävande (makens) så har jag en arbetsnarkoman och en på uppväxt som har stort intresse av träning men som antagligen blir lite mindre krävande. Jag hade inte orkat ha tre stycken som Nessie på egen hand, men så jobbar jag också och har lite annat att göra än bara hund även om det blir mycket hund iallafall 😋.

Hur påverkar tre hundar din sjukdom?
Hur orkar du med tre hundar om du återgår i arbete?
Kommer du orka med kvalitativ träning /tävling med två hundar som ligger nära i ålder? (tänker att risken kanske är att det blir att man satsar på en och den andra hamnar lite i skymundan).
Sen tänker jag framförallt att när det dax att pensionera hundarna så har du två som går i pension, då kanske det vore bättre att ha lite ålder emellan så man har en på uppväxt medans den andra fortfarande är tävlingsaktiv?

Själv valde jag bort en högintressant kombination till förmån för en som passade mig bättre rent praktiskt med jobb och tid. Har inte ångrat mig, tvärtom så är jag såå himla glad att jag har valptiden avklarad nu när det blivit lite rörigare och körigare på jobbet. Sen så har jag fantastiskt fint träningsintresse i valpen och hon är absolut den lättaste valp jag haft hittills. Å andra sidan skulle vi inte ha fler hundar än tre var tanken för ett år sen.
:angel:

Hundarna är det som håller mig igång, dom gör livet mer positivt. Jag har ansökt om aktivitetsersättning så kommer inte tillbaka till arbete nån gång snart, varit sjukskriven sedan 2018.
Jag kommer sluta tävla aktivt med min tollare när hans rallychampionat är klart, så det blir i princip ingen skillnad mot nu.

Ja, det är pensionsåldern som skrämmer mig lite från att ha dom i lika åldrar. Men förhoppningsvis är det långt dit.

Hade det inte varit för att det är pappans sista kull så skulle jag inte ens tänka valp nu med tanke på åldern på mina nuvarande - men som sagt 🤭
 
Jag hade inte köpt bara för att jag var tvungen att ha av just den hanen. BC finns det otroligt många bra av här i Sverige tex.
Låter lite som impulsköp då du redan har en unghund och kelpie kan ju vara rätt krävande dom med, även om bc är av helt annan kaliber.
Min senaste gav mig så gråa hår i valptiden och även efter det så jag knappt har hämtat mig :D
Världens mest underbara hundar med de har väldiga krav på sina ägare. I många år framåt.

Jag hade väntat och se vad det blev av kelpien först.
 
Om du redan jobbar som hundinstruktör men inte klarar av att arbeta mer än ett par timmar i veckan, vad är det som gör att du tänker dig att du kommer att orka med en tredje hund och dessutom en tredje gren?

Om det gått så långt att du i dagsläget är sjukskriven på så hög procent, finns det någon reservplan för om du blir sämre och inte klarar av hundarna? Kan en tredje hund påverka hälsan (både den mentala med stressen över att hinna med och den fysiska i och med den ökade teäningsmängden) negativt? Vad händer om du inte får aktivitetsersättningen godkänd? Finns det inte en risk att om du klarar av att träna och tävla tre hundar så bedöms din arbetsförmåga till lite mer än de få timmar du gör i dagsläget?

Jag hade personligen inte velat ha tre hundar så tätt i ålder. Det spelar ju mindre roll, men ovanstående kan ju vara värt att fundera över.
 
Du skriver att det var genom en vän du blev tipsad om kullen. Vad är det dom gör att just den här hanen är din drömhane? Vad är det för mamma och uppfödare till valparna?

Har du råd, tid och ork att tävla och träna på hög nivå med två unga hundar samtidigt (och ta hand om en förtidspensionär?)? Jag ser på mina klubbkamrater som tränar på lite nivå, att det är resor (ofta med övernattningar) runt om i Sverige.

Jag hade inte köpt ytterligare en hund om jag var i din sits. Åtminstone om det inte var en hane och en tik som jag följt och verkligen suktat efter i flera år.

Jag är kanske onödigt negativ, men jag reagerar faktiskt på att din tollare är två och du planerar att lägga ned en sport som ni utövar för att han tycker det är roligt.
 
Jag gick från 2 till 3 hovawart just pga att det va sista chansen att få de linjerna om jag inte ville chansa och hoppas barnbarn. Skillnaden här är att hanen som användes är min och tiklinjen har jag bra koll på. Jag har dessutom en bra åldersskillnad mellan mina. De är 1, 7 och 11 år gamla. Den äldsta är pensionär från tävlandet men vill och behöver träna en hel del fortfarande.

Det tar tid att ge alla det de behöver och ibland får nån stå tillbaka för jag inte hinner. Och då tränar/tävlar jag inte med målet att konkurrera i toppen.

Eftersom hanen i fråga i ditt fall, har fler kullar efter sig sen tidigare så hade jag troligtvis väntat och hoppats på att nån av avkommorna går i avel och köpt ett barnbarn för att få lite bättre åldersskillnad.
 
Jag hade avstått. Vi har två jakthundar nu, en på 6 år och en avkomma på 2 år. Tiken är nu dräktig igen och vi har höga förväntningar på kombinationen. Vi kommer inte behålla ngn valp, för det känns för tidigt. Våra jakthundar jagar fram till de är 12-13 år men det är under förutsättning att de tränas och hålls igång. Behåller vi en valp nu är risken stor att den äldsta hunden inte får den tiden den behöver, så nej, vi avstår.

Jag ser alldeles för många som samlar på hundar och inte hinner med dem. Mitt ansvar som hundägare är först och främst att se till att jag kan tillgodose behoven hos den hund/hundar jag redan har.
 
Kan säga att min valp också är sex månader och nu känns det som om man ska försöka träna mer på allvar för att lägga en framtida grund. Ska inte satsa på lydnad mer än första klasserna är tanken utan på rally, heelwork och kanske lite agility och förhoppningsvis vallning. Har inga jätte höga ambitioner heller mer än att få till bra grunder och träningsintresse.
Att jag inte satsar på lydnad fast jag tycker att det kul är för att jag inte orkar träna på den nivån som behövs för att ta sig upp i klasserna och att jag tycker att det ganska tråkigt att nöta på samma moment intill perfektion utan gillar att träna mer fritt.
Jag tänker själv iallafall som så att du är ju precis i startgroparna att få till bra träning med Kelpien och att ta en valp nu skulle jag iallafall inte orka med och då har jag världens lättaste sex månaders hund här hemma. Eller orka och orka, att ta en valp nu skulle innebära att jag antagligen inte skulle kunna ta tillvara på den fulla kapaciteten i antingen den ena eller den andra av hundarna eller att det skulle bli lite halvdant med bägge.
Det kommer troligen komma fler intressanta kullar framöver också och om jag vore du så skulle jag grotta ner mig i rasen så att man känner att man har koll själv. I min ras som inte är så numerärt stor och som mest avlas mot sällskap har jag upptäckt flera intressanta kombinationer framöver fast det är som att leta nål i höstack.
 
Har du haft BC förut? Spontant tänker jag att det är svårt att veta vad som är en "drömkull" innan man är ordentligt innördad i en ras, så man har en bild av skillnaderna mellan olika linjer osv. Många som träffar mina BCs reagerar på att de är såååååå lugna, sociala och enkla. Att träffa en vältränad hund som får rätt stimulans i vardagen säger inte nödvändigtvis så mycket om hur den skulle vara i händerna på någon med ett annat ledarskap tex.

Du har redan två hundar som inte ens är vuxna än, vad ska den tredje ge dig som de två tidigare inte kan? Och ännu viktigare, kan du ge en tredje unghund allt den behöver?

Har du etablerade kontakter inom vallning? Någonstans att träna regelbundet? Att "börja valla" är inget som man kan göra då och då mellan lydnadspassen, det kräver enormt med tid och engagemang, ofta flera timmar i veckan i flera år med första hunden.

Jag är verkligen inte den som brukar dra i bromsen när folk vill utöka sin hundflock, har själv just nu sju BCs varav fyra är kullsyskon från min egen uppfödning. Jag vet vilket jobb det är att ha många unghundar, hur bra det kan gå men också vilka områden man får sänka ambitionerna inom. Tycker faktiskt att det låter ganska orimligt att hålla hög nivå inom flera grenar med tre så jämngamla hundar som dessutom har så pass olika behov.

/Glädjedödare
What she said! 👆
 
Jag skulle inte skaffat en valp till i ditt läge. Om din kelpie är som min första kelpie var så kommer de komma jobbiga perioder framöver, när min första var 15 månader grät jag över henne för att hon var så jobbig på promenad. Är din mer som min nuvarande är det inga problem, hon har varit enkel hela tiden.
 
Jag tänker att det egentligen bara är du som kan svara på om du orkar. Jag tänker att det egentligen inte behöver ta så mycket mer tid och är hunderiet något som ger bränsle så kan det vara toppen om man är sjuk! :) Minst 15-30 min träningstid extra per dag samt vallning någon gång i veckan? Något sådant?

Jag tror att det ekonomiska läget i Sverige kommer ändras mot det sämre snart. Och då kommer sjuka drabbas mer än dom redan gör och det kommer bli ännu svårare att bli sjukskriven och få ersättning (det är ju redan klurigt att få hjälp). Bara en liten tanke sådär. Sen kanske du har god ekonomi ändå så att det löser sig på något vis.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp