Från två till tre aktiva hundar

Har du funderat på att omplacera tollaren?
Tänker eftersom du redan nu har tankar om att ”pensionera” honom efter championatet och han inte lever upp till dina förväntningar. Han kommer ju fortfarande behöva aktiveras och få uppmärksamhet och risken blir att du inte kommer hinna med tollaren när du har två aktiva unghundar som du har höga tävlingsambitioner med. Är det verkligen rätt mot en 1,5 årig aktiv hund?
Det öppnar ju också upp för dig att ta den där valpen. Även om det blir nära i ålder mellan kelpien och BCn då så har du i alla fall bara två hundar.
Annars sikta på ett barnbarn eller fråga om det är aktuellt att frysa ned sperma från hanen du gillar (men det kräver att det sen också finns en uppfödare som vill använda den så du får en valp och det kostar väldigt mycket).
Det stora problemet tror jag kommer vara med FK. Om du ska vara öppen med alla träningar och tävlingar du ska åka på och tävla officiellt så det syns att du tävlat så kan även FK se det och tycka att du är arbetsför. Det spelar ingen roll att du tycker att du mår bättre av att tävla med dina hundar eller att det inte är ansträngande. Det är FK som avgör.

Omplacering är inte på sin plats, jag älskar honom och kommer fortfarande låta han ta plats även om vi inte kommer tävla lydnad med ambitioner av något.

Förstår dina tankar och reflektioner - tack för input!
 
Jag har absolut ingen aning om varför TS är sjukskriven (och eftersom hen valt att inte svara på mitt inlägg antar jag att hen vill hålla det privat) utan det är mer en allmän reflektion och något jag tycker är värt att fundera över.

Att skaffa brukshund bör innebära att lägga mer än några minuter extra på den varje dag, annars tycker jag inte att man bör skaffa en så aktiv hund. Några minuter extra är vad jag lägger på den gamla, mycket lätta sällskapshunden jag ibland har om dagarna och som dessutom har en egen familj som lägger tid på den. Och det är väl egentligen min enda åsikt i frågan, resten var bara saker jag tycker det är värt för TS att fundera över innan ett eventuellt hundköp.

Självklart kan djur ge energi och välmående, hade det handlat om en tredje sällskapshund tror jag inte lika många reagerat. Men nu handlar det om en tredje aktiv brukshund, där två unga hundar redan tränas och tävlas i andra grenar, att då inte fundera på om det kommer gå ut över TS mående, de befintliga två hundarna och TS möjlighet till aktivitetsersättning vore ju väldigt ansvarslöst.

Håller inte med om att en extra brukshund tar så mycket extra tid för att må bra. De behöver ju inte timmavis aktivering dagligen utöver promenader och fysträning. Som jag förstått det kommer de tränas främst i lydnad. Och sen vallning också för BCn. Och den ena hunden är för "lat" för TS.

Sen klart man ska fundera över sin ekonomiska situation. Men det är ju en annan sak.
 
Jag är lite ledsen att jag gav mig in i tråden.

Inläggen väcker så många frågor. Det verkar väldigt spretigt att ha tre unga hundar av olika raser - särskilt om man börjar skriva om en drömhane och en elitsatsning inom en gren. Om det nu finns flera fina avkommor efter honom, varför köpte du en kelpie och inte en av de valparna? För bara månader sedan var kelpien bättre - vad har ändrats? Varför inte satsa på kelpien? Jag känner inte dig men just spretigheten i dina planer är en varningsklocka. Därför ställde jag frågor som jag tycker att du behöver ha svaret på. Om det inte är några bekymmer så är det väl bara att köra.

Aktivitetsersättningen är låg - och ingen av mina vänner har lyckats få tydlig information om de har möjlighet att tjäna pengar på sina hobbies eller knäcka extra (tidigare regler tillät det). De är också konstant oroliga för att bli ifrågasatta och rykten går alltid om kompisars kompisar som blivit återbetalningsskyldiga. Så FK är en faktor. Jag skulle aldrig uppmuntra någon med så skör ekonomi som aktivitetsersättning att ha tre hundar.

Kelpien var planerad sen mycket längre tillbaka än när hon var leveransklar, hon var inget impulsköp och det är inte bc:n heller om det nu blir ett köp.

Jag förstår att frågor ställs och jag har inget emot frågor.
Tack för input!
 
Håller inte med om att en extra brukshund tar så mycket extra tid för att må bra. De behöver ju inte timmavis aktivering dagligen utöver promenader och fysträning. Som jag förstått det kommer de tränas främst i lydnad. Och sen vallning också för BCn. Och den ena hunden är för "lat" för TS.

Sen klart man ska fundera över sin ekonomiska situation. Men det är ju en annan sak.


Point on!
Tollaren har inte det träningsdrivet jag vill ha, men han betyder lika mycket för det och kommer få stanna i familjen tills tiden är inne. Han skulle vara nöjd med bara promenader och lite småträning då och då - och just därför saknas det här lilla extra som t.ex. kelpien har.
 
Point on!
Tollaren har inte det träningsdrivet jag vill ha, men han betyder lika mycket för det och kommer få stanna i familjen tills tiden är inne. Han skulle vara nöjd med bara promenader och lite småträning då och då - och just därför saknas det här lilla extra som t.ex. kelpien har.
Såklart, jag har själv en sån hund, hon har inget driv alls, nu har jag sällskapsraser jag kör agility med men det är enorm skillnad på henne jämfört med mina andra, hon kan jobba lite ibland när hon känner för det ibland kan vi köra en hel bana men ofta kör hon några hinder sen stannar hon och pysslar med annat. Vissa individer är bara så och jag känner inte att jag måste omplacera henne utan hon får haka på på det hon tycker är kul dvs långa promenader i skogen och att söka godis. En sån hund är ju inte ivägen på något vis och inte lider den typen av hund av att bara vara med och titta på heller. Min hund är med på alla träningar och sitter och chillar vid sidan av, särskilt sommartid då får hon lunka runt lite som hon vill om det är lugnt på klubben 😍
 
Går det inte o hitta en äldre hund efter den hanen? som kanske redan tävlat lite? Då kan du få mer spann på åldrarna och en hund som redan har rutin?

En tanke bara :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp