Fransk vädur

Limelight

Trådstartare
Hur gamla blir kaniner?. Är det någon skillnad om det är små kaniner eller stora kaniner?.
Jag har 2st franska vädurar på 2år.
Vad ger ni era kaniner för mat?.
Mina får hästpellets, fri tillgång på hö och vatten. Och på vintrarna får de morötter och på somrarna får de gräs och maskrosor.
 
Sv: Fransk vädur

För kaniner gäller ungefär samma princip som för hundar.
Ju större, desto yngre.
Så frassarna blir i regel inte lika gamla som tex dvärgvädurarna.
Har själv en belgisk jätte på 2½ år, och jag såg tecken redan för ett ½-år sedan att hon började åldras.
Numer är hon ganska gråhårig på vissa ställen, som runt nosen, ögonen och under hakan.

Mina (både jätten och dvärgvädurarna) får Carrier pellets, vatten och hö.
Brukar blanda i havre och torkad persilja, men har slut på det just nu.
Sen får dem lite varierade grönsaker, där favoriterna är morötter, broccoli och palsternacka.
Ibland får dem även pasta, ris eller potatis (samtliga kokat).
Någon gång också havregrynsgröt eller havrevälling.
 
Sv: Fransk vädur

Jaså, det där med åldern hade jag inte en aning om. Tack! :). Ser att ena min frasse har ändrat färg under senaste halvåret också. Hon var kritvit första året men har sedan grånat. Är det ålderstecken?

Jaha kan man ge dem pasta, potatis som är kokt, hade jag inte heller någon aning om. Ska jag testa imorgon. Slipper man slänga det som blir över också. :)
Har hört att knäckebröd inte ska vara bra för kaniner, är det sant?
 
Sv: Fransk vädur

Grånaden kan mycket väl vara ålderstecken. :)

Japp, det går fint att ge dem det.
Däremot inte alltför mycket, då dem lätt ökar i vikt utav det.
Knäckebröd funkar nog mer som godis, brukar ge det någon gång ibland. :)
 
Sv: Fransk vädur

Det var som tusan, då börjar min lille kanin bli gamal ;).

Hmm kanske inte ska ge mina allt för mkt av det då eftersom de redan är feta, och håller på och bantar dem lätt ;).
 
Sv: Fransk vädur

Kaniner blir upp till 6-8 år enligt fakta...

Limelight - Hur gamla blir en fransk vädur ungefär då om de åldras snabbare än de andra?
5 år?
 
Sv: Fransk vädur

kaniner kan ju bli upp till typ 8 år som vanligast (?)

men jag har hört att medellivslängden på fransk vädur är 2 år!! :eek: min är 1 ½!! :cry: hoppas hon blir äldre än såå!!
 
Sv: Fransk vädur

Hehe, nja.
Hon är ju Järnblå. ;)
Men hon är ljusgrå där jag nämnde, nästan åt det vitare hållet. :p


muppia: skulle tippa på att medellivslängden för jätte-kaninerna (fransk vädur, belgisk jätte & tysk jättescheck) ligger på 3-5 år ungefär.
Även om det säkert finns vissa individer som blir äldre än så.
Så det är ju iaf 3-5 år lägre än medellivslängden för en mindre kanin.

Tinuri: att medellivslängden för en frasse skulle vara 2 år tvivlar jag starkt på...
Min belgiska jätte är 2½ och ännu pigg och fräsch, om man bortser från att hon börjar "gråna" lite.
Och dem uppfödare jag känner till har då både frassar och jättar som blivit över 2 år.
Bara någon enstaka som avlidit innan, men det händer ju även dvärgraserna.
 
Sv: Fransk vädur

Tror man kan räkna med att kaninerna lever allt mellan 2-8år låter det som. Bara och hoppas att de lever så länge de kan, man får göra det bästa åt situationen :). Mina 2 frassar fyller 2 år den 15mars :).
 
Sv: Fransk vädur

Tinuri: att medellivslängden för en frasse skulle vara 2 år tvivlar jag starkt på...
Min belgiska jätte är 2½ och ännu pigg och fräsch, om man bortser från att hon börjar "gråna" lite.
Och dem uppfödare jag känner till har då både frassar och jättar som blivit över 2 år.
Bara någon enstaka som avlidit innan, men det händer ju även dvärgraserna.


hoppas ju det! det är bara vad jag har fått höra av EN kaninuppfödare.. alla serr ju olika på saker och ting..

började bara fundera, att OM det stämmer så blir väl säkert flera upp till 4-5 år.. och några blir 0-1 år? om det är medellivslänggden av alla franskisar..

men som du sagt så lever de ju kortare ju större de är.. hoppas bara att jag har fel om medellivslängden! (min e ju somsagt 1 ½ och jättefräsh,hon slipper ju ut och röra på sig 2-6 timmar per dag/ 6 dagar per vecka
 
Sv: Fransk vädur

Jag är också intresserad av frassar. En sak som jag undrar över är om det finns skillnader på könen vad gällande temperament eller liknande. Vi vill ha en kanin till sällskap och inte avel i första hand. Är en kastrerad hane ett bra alternativ? Man kanske inte ens kastrerar kaniner...?
 
Sv: Fransk vädur

Tycker absolut att en kastrerad hane är dte bästa, därefter kommer okastrerad dito. Honor är ofta lite grinigare enl min upåpfattning, även om just frassar är väldigt snälla kaniner i regel.
 
Sv: Fransk vädur

Jag har 2st honor ihop och de är världens snällaste kaniner :). Hur goa som helst och sällskapliga. Har de i stallet och när jag mockar springer de lösa i hela stallet och de är runt benen på mig nästan hela tiden ;). älskar att bli klappade är min uppfattning. Jag har ingen som helst erfarenhet av hanar.
 
Sv: Fransk vädur

Så då kommer följdfrågor... Vill de ha sällskap av andra kaniner? De är kanske inte flockdjur å andra sidan. Vilda kaniner ser man mest en och en.
Om sådant är fallet vilka kön passar ihop, kastrerade då kanske?
 
Sv: Fransk vädur

Kaniner är inte flockdjur nej, utan kolonidjur.
Det kan gå bra att ha kaniner ihop på stor yta.
Men i en liten vanlig innebur skulle jag inte ha mer än en.
Ju mindre yta desto större risk för bråk pga att de inte har chans att komma undan varandra.

Huruvida kaninen faktiskt vill ha sällskap är mycket invididuellt.
Mina föredrar helt klart att bo själva.

Bästa kombinationen brukar vara kastrerad hane+hona.
Men även hona+hona kan gå.
Dock får man vara beredd att sära på de vid könsmognad, då de flesta bråk brukar börja.
Hane+hane är en kombo jag aldrig skulle testa och inte heller råda någon till.
Oavsett om hanarna är kastrerade eller ej.
 
Sv: Fransk vädur

Min upplevelse är att kaniner gärna har sällskap, fast inte i samma bur. Alltså, att de uppskattar att ha en lämplig granne där de har ordentligt galler emellan och inte kan skada varandra om de skulle vilja det, men kan se och lukta på varandra. Har de riktigt stora ytor (inte bur utan snarare hästbox) så kan det också fungera riktigt bra med två, allra helst kastrat+hona, ibland även 2 honor...
 
Sv: Fransk vädur

Jag har som sagt 2 honor ihop i en stor hästbox, vid könsmognaden slogs de ganska rejält, men ( elakt kanske ni tycker ) jag lät dem hållas, kollade givetvis till dem. De fick en hel del sår speciellt i öronen som jag fick rengöra. De slogs kanske i ca 1v sammanlagt ( givetvis inte hela tiden ) vissa gånger allvarligare än vissa.
I dagens läge är de bästa vänner, de gör ingenting utan varandra, de äter samtidigt, de dricker vatten samtidigt, de tvättar varandra och de är som sagt bästa vänner. Tror faktiskt att dör den ena av mina så dör den andra av sorg, så bra kompisar är mina :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: mily
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
7 990
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
704
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 231
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp