fransyska-ben..

M

mallan

..tror jag det heter när hundens framben är utåtvinklade längst ner?
Iallafall,finns det någonting man kan göra för att stärka såna ben eller på något sett få bort benställningsfelet?
tackam för svar..
 
Sv: fransyska-ben..

Tror det är svårt att ändra benställning på hund... På unga föl kan man ju till viss del korrigera en inkorrekt benställning med rätt verkning, men vovvarna har ju inga hovar att verka...

Hade själv tänkt lägga in en benställningstråd, men Mallan hann före. Min fråga är om Engelska Springer Spaniels brukar vara intåade eller om den är min raring som är "defekt" ? Rejält intåad är han iallafall: Någon som vet hur det påverkar hållbarheten (4 år i år, friks, pigg, glad).
 
Sv: fransyska-ben..

Jag tycker mig ha sett det en del på ESS. Men främst på WSS. Så jag tror inte att det är nått otroligt ovanligt fel faktiskt. Sen kan det ju vara mer eller mindre så klart.

Självklart så påverkar felaktiga benställningar hundarna. Men det beror ju på hur hårt de jobbar. En vanlig hund som man tränar och motionerar (eller för den delen tävlar) med för "husbehov" påverkas nog inte alls. Beror iofs hur kraftig avvikelsen är... De hundar som jag sett påverkast av bla sina raka fronter är ju hundar som jobbat på gods och apporterat änder en hel dag.

Om han har hållit för det ni gör tills nu så är det nog ingen fara :p
 
Sv: fransyska-ben..

Tack, tack! Då finns det fler iaf. Och som sagt, han är ju inte högpresterande utan mer normalaktiv och inte ska han får bli pappa heller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 311
Senast: Bulldoozer
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 841
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 461
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp