FreeMax - Bra eller dålig?

Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Fick hem sadel nr 2 igår. Direkt från Italien.
INTE imponerad tyvärr.
Sadeln har typ 5 olika färger. "fårskinnet" var smutsigt och det var inte alls samma färg som den jag köpte från Börjes. Den färgen gillade jag verkligen!
Blev samma sak där som med förra, den låg förvisso bättre framtill än den förra med det var nog det enda positiva. Kommer prova den ikväll igen för att se om trycket går att känna ut med olika paddningar som många påstår men den kommer att åka med posten imorgon igen :-(

Jag satsar nu istället på att hitta en bomsadel.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag kan tillägga att jag inte tycker min häst är extrembred. Men ändå kräver han den allra bredaste forken.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har sen några månader tillbaka en Freemax (osäker på om det är en Butterfly el roundskirt) till mitt welsh cob sto. Hon har aldrig varit svår att hitta sadlar till iof. Använder den dagligen till både henne o vår stora KWPN valack. Använder en vanlig tjock westernpad under den. Både jag o medryttaren med större rumpa använder den o den känns stabil o hästarna gillar den.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Vilken sitsstorlek har ni? Undrar om jag behöver 15 eller 16, är de normala westernstorlekar i sitsen?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Hej, jag undrar också om freemax westernsadel är godkänd att tävla i? Är lite sugen att ställa upp i en e-klass, är utrustningen valfri då? Hur blir det i d-klass? Har inget tr men någon här kanske vet?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Hej, jag undrar också om freemax westernsadel är godkänd att tävla i? Är lite sugen att ställa upp i en e-klass, är utrustningen valfri då? Hur blir det i d-klass? Har inget tr men någon här kanske vet?

E-klass är väl öppen för alla typer av utrustning. Men tänk om det visar sig att du tycker detta med tävling är roligt och du ska ta något steg uppåt i klasserna ( trillar man inte av hela tiden, gör man det snabbt) är det lite andra krav på utrustning.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Menar du att man trillar av i freemax?:)
Jag har ridit med den ett tag och inte trillat av fast hästen busar i bland. Har aldrig ridit en riktig westernsadel, är det stor skillnad?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Menar du att man trillar av i freemax?:)
Jag har ridit med den ett tag och inte trillat av fast hästen busar i bland. Har aldrig ridit en riktig westernsadel, är det stor skillnad?

Nej, inte trillar man av i en Freemax mer än i en annan sadel. Om du har en Freemax Westernsadel får du tävla i den. Inga problem där.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Nä jag förstod bara inte riktigt vad Lucky Rider menade med att man trillar av hela tiden. Ja det är en freemax short western modell, men gäller det både E och D klasser? Tack för svar.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Tror att det var en bättre investering att åka till Tommy ist! Fortfarande nöjd med din sadel?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Tror att det var en bättre investering att åka till Tommy ist! Fortfarande nöjd med din sadel?

Jadå, jag trivs jättebra i den, ryggen hurrar! Dock har vi haft otur med skador/sjukdomar på både mej och hästen. Så det har inte blivit så extremt mycket ridet. Ingen hårdare träning i alla fall. Och nu är häststackaren halt..:(

Men jag rekommenderar Tommy starkt, han är supertrevlig. Lätt att ha att göra med, har alltid bra lösningar och lyssnade mycket till mej som kund. :)

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·
Western Ännu en sadeltråd från mej. Men jag får ingen rätsida på alla tankar och funderingar. Behöver som ni säkert redan räknat ut en ny sadel...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp