FreeMax - Bra eller dålig?

Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Lilly är ju ett helvete att hitta sadel till.
(Alla welsh cob är knepiga i mitt tycke då de har så kort och bred rygg)

Men Börjes är bra på ett sätt. Du kan skicka efter den korta FreeMax och testa den på hästen och funkar den inte så kan du skicka tillbaka den. Det enda du förlorar är portot.
Du vet väl redan på förhand ifall hon grinar illa om du rider mkt barbacka. Det är väl den enda skillnaden eg på en bomlös, att trycket inte fördelas ut på samma sätt som med en bomsadel.

Är du riktigt superfräck så lägger du ett urtvättat badlakan under och ovanpå sadeln och lindar vettex runt stigbyglarna så kan du tom prova den hemma på åkern.

mvh Eva
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Min förra sadel jag köpte på Börjes fick jag provrida, men den fick inte se använd ut så att säga.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Bara att gratulera att du har fått tag på en sån bra sadel och att den funkar till din häst/ar, har själv ett par gammla dakotasadlar som aldrig kommer att säljas för de har funkat bra på normala kallblodstravare araber mm, Men jag förstår verkligen Pirajas delemma sitter själv med ett kallblod (blandat med belgienblue tror jag) sen i januari. Har letat sadel och har varit mycket frestad att pröva FreeMax men vill höra mer om andras erfarenheter först. har fått tag i en simco som passar hästen någorlunda så valet mellan pest och kolera så får man tag på en sadel som ligger bra på hästen och som funkar för ryttaren så kanske man får acceptera fem års bomgaranti(och det är ju inte bara garantin som avgör om det är en hållbar sadel eller inte) och till vilken sorts ridning man ska ha den till. Freemaxen är ju inte gjord för roping precis, Och av stor betydelse storleken på plånboken:grin: jag förmodar att alla som rider och har häst vill väl ha en bra sadel men alla kan inte lägga upp en 20 papp eller så eller ha flera sadlar för att hästen ändrar sig i kroppen ett par gånger om året.

mvh :)Råa

Vi vælger udelukkende sadler efter rytteren. CorrecTORen sørger for hesten. Men det er din hest, din penge, og din problem.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Så om jag har fattat det rätt så ska en pad göra hela skillnaden om sadeln inte passar, bara den passar ryttaren..har varit inne och läst om paden du säljer,nu är jag dålig både på danska och engelska:o kan vi inte starta en ny tråd om CorrecTORen så vi inte kapar den här,:)

häls;)Råa
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har ju en sadel till henne som är 65 cm lång, syntetbom. Den såldes under en period av TG...samt ett annat företag som nu lagt ner. Enda benämningen jag känner till på sadeln är CH XXL-Trail. En skön sadel men som är något för lång i mitt tycke samt något för svängd bom...skulle troligen passa en grov ardenner eller nordis bättre som har lite längre ryggar än min Welsh Cob. Lilly är kort och väldigt bred, bredare än de haflinger jag träffat så här långt...så Eva har rätt...hon är ett h*lvete att hitta perfekt sadel åt.:cool:
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Är också nyfiken på freemaxen till min omusklade kille. Ingen med erfarenheter?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har :-P Fick dock skicka tillbaka min till Börjes då jag fick fel storlek samt att de inte hade någon mer. Beställde en från Corners som borde komma i början på nästa vecka :-) de känns som en vanlig sadel att sitta i, samt är den stabil, jag kunde hoppa upp från marken utan att den gled runt. (o jag är inte smidig ur form som jag är).
Dock hade jag för smal fork och för litet säte så det blev punkttryck av den. Men förhoppningsvis ska nästa ligga bättre :-)
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har hittat den här infon på nätet ... Kan man verkligen lita på att den "stannar" efter att den anpassat sig efter hästens rygg? Vad skulle hindra den att bli för stor efter dagligt arbete efter en tid? I övrigt hittar jag mest goda erfarenheter av sadeln. Hästarna har uppskattat den...frågan är väl om den får samma vitsord efter ett par års användande...vettetusan om jag vågar beställa en till fröken :crazy: ... ska göra ett nytt försök att hitta en kort bomsadel, annars får jag väl krypa till korset och prova den här...:cool:
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

...undersökningen fortsätter ;) . Jag har kontakt med Freemax och förklarat vad jag är ute efter och enligt dom är det modellen "Cow" som är den som är mest slitstark och som används av ranchfolk. Den tar längre tid att forma sig och håller tydligt formen sen. Den som rider dagligen bör ha en "cow" enligt Freemax. Dom återkommer med besked om "short back" modellen finns med "cow-bom" typ...fast för att jag ska våga köpa måste jag ha någon referens som använder den först...:crazy: ... men det är intressant att vidga vyerna lite ;)
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Intressant! Vad innebär "cow"modellen? Hittar inte den modellen på webbsidan du länkade till. Används den av ranchfolk? Betyder det att den håller för roping? Har svårt att tänka mej det. Fortsätt gärna uppdatera!
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

...om jag fattat saken rätt så är det den s.k. "arbetsmodellen" som bl.a. Börjes har. Det var "short back" som inte var lika rejäl. Jag har skannat nätet efter åsikter, erfarenheter o.s.v. men har inte fått några reaktioner från de s.k. "ranchfolket". Blev även tipsad om ranchfolk på FB så jag har sökt kontakt men inte fått svar då de enligt utsago skulle använda just den här "cow-modellen" ... ja, får jag höra nåt mer delar jag med mig det ;)

...MEN...syrran var förbi på Börjes och kände på de två modellerna och hon var inte imponerad...
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Vad var det som gjorde att hon inte blev så imponerad? Var det dålig kvalité på materialet eller hela konstruktionen?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Det undrar jag med?
Det märks ju att det är en billigare sadel men för de priserna kan man ju inte förvänta sig några underverk. Hoppas på att min sadel dyker upp nu på måndag, så får vi se om den får stanna eller åka tillbaka.
Det jag tycker är lustigt är att jag har en nätt Paint som jag inte alls tycker är bred. Ändå så var storlek 4 på forken för liten så ska prova den allra bredaste nu.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Vad var det som gjorde att hon inte blev så imponerad? Var det dålig kvalité på materialet eller hela konstruktionen?

Syrran la handen på sätet och drog lite lätt i hornet och sadeln vek sig...alltså, hon la ingen kraft bakom och upplevde att sadeln var väldigt mjuk. Om man då är en fullvuxen ryttare och sätter sig i sadeln måste det bli ett rejält punkttryck...tänker vi, alltså. En pad, hur anpassad den än må vara för sadeltypen kan inte bära upp och fördela trycket...iallafall inte för daglig användning i lite tuffare terräng...men vi kanske tänker fel ;)
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag provade och böja shortback'en jag hade och det gjordes inte bara sådär.
Det låter ju verkligen inte alls bra!
Jag har en grandeur pad till.
Vad det gäller punkttryck var det precis det jag fick med den jag hade.
Men då sade hon jag beställt sadeln av idag att det berodde på att forken var för smal och sätet för litet.
Jag har lite svårt att tro på att det enbart beror på det men då jag tyckte sadeln var fruktansvärt skön och fin att titta på så chansar jag jag och provar igen.
Ska lägga ett vitt litet skynke vid första provridningen och blir det punkt igen åker den tillbaka illa kvickt.
Då blir det nog att leta begagnat bomalternativ istället.

Suck. Bor ju bara 20 min resa från M*lsta men tyvärr har ju inte de några begagnade sadlar :-(
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Måste bara få förundra mig över alla ni som vill ha en bomlös sadel och sedan får ett jäkla sjå med att hitta en pad som är så stabil så den påminner om en bom?? Jag har ett tips, köp en bomlös sadel med en bom i! Problem solved!
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Nu är det väl inte det som är problemet. Jag som har en extremt kort och bred häst (Welsh cob brukar vara det) har svårt att hitta en bomsadel som faktiskt ligger bra. Är då öppen för andra alternativ men ifrågasätter och undersöker in i det längsta innan jag slår till och köper. Lite för att kanske få höra andras erfarenheter och hur man löst det.

Nu har jag fått svar från "Ranchfolk" som använder arbetssadeln från Freemax...där har man använt den i 3 år dagligen...och dom är nöjda. Har fått erbjudande att åka ner och prova själv och jag tror jag ska göra det längre fram...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·
Western Ännu en sadeltråd från mej. Men jag får ingen rätsida på alla tankar och funderingar. Behöver som ni säkert redan räknat ut en ny sadel...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp