FreeMax - Bra eller dålig?

Domino_s

Trådstartare
Nu vill jag veta era erfarenheter av FreeMax sadlarna (westernmodellen naturligtvis).

Jag har tittat på både den för 6450,- som finns på börjes och den för 9750,- som finns på westernhorsemen.dk

För- och nackdelar!

Jag har ett sto som uppenbarligen valt att ändra ryggform ungefär var tredje månad och nu ger jag upp...:cool: Nu får hon en bomlös!

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har hört att den ska vara väldigt stabil, tänker själv prova den på mitt kallblod till våren. Finns en ÅF utanför Unnaryd/i Småland som även provar ut.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har hört att den ska vara väldigt stabil, tänker själv prova den på mitt kallblod till våren. Finns en ÅF utanför Unnaryd/i Småland som även provar ut.

Jag pratade med en ÅF från Skåne i förmiddags, han skulle förbi mej on ca 3 veckor (fördelen att bo utmed E4, alla åker förbi här förr eller senare...:D).

Men jag ska absolut kolla upp denna ÅF i Unnaryd, är inte alls långt ifrån mej. Har du nå koll på om den för 6450,- på Börjes är i sämre kvalitet än övriga för när jag hittar den på andra hemsidor ligger den på över 9000,-.

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har en freemax som jag använder för skogsturerna. Har ett rejält grandeurschabrak med bra ilägg i och tycker sadeln ligger mkt bra på hästen. Stabilare än soffkuddemodellerna. Gillar den faktiskt mer än sensationsadeln jag provade.

Enda nackdelen var att stigläderfästena gav vika under en galopptur, men efter att det blev åtgärdat är jag superöjd igen :)

Helt klart en bra sadel tycker jag :)

edit: NU först såg jag att jag är på westernforumet och surrar :D , ursäkta.
Min erfarenhet av freemax sträcker sig till "allround"modellen.
 
Senast ändrad:
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Jag har en freemax som jag använder för skogsturerna. Har ett rejält grandeurschabrak med bra ilägg i och tycker sadeln ligger mkt bra på hästen. Stabilare än soffkuddemodellerna. Gillar den faktiskt mer än sensationsadeln jag provade.

Enda nackdelen var att stigläderfästena gav vika under en galopptur, men efter att det blev åtgärdat är jag superöjd igen :)

Helt klart en bra sadel tycker jag :)

Är det en westernmodell du har? Låter läskigt att stigläderfästena släppte...:crazy: Vilken modell av westernvarianterna har du i så fall?

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

edit: NU först såg jag att jag är på westernforumet och surrar :D , ursäkta.
Min erfarenhet av freemax sträcker sig till "allround"modellen.

Ingen fara, bara bra att höra alla erfarenheter.

Jag blev också väldigt förvånad över prisskillnaderna, men det ska ju var samma sadel. Kanske Börjes köper in så stora kvantiteter att de får bättre inköpspris. I så fall kommer jag ju beställa min därifrån... Kan man spara nästan 3000,- så gör man...;)

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Tror det ska vara samma sadel, man kan väl prova hos någon och sedan köpa den hos Börjes om den passar :p

Det hör visst till Lidhult såg jag på adressen men det är ju i vilket fall nära Unnaryd :)
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Tror det ska vara samma sadel, man kan väl prova hos någon och sedan köpa den hos Börjes om den passar :p

Det hör visst till Lidhult såg jag på adressen men det är ju i vilket fall nära Unnaryd :)

Lite så jag tänkte...:angel:, såg att den på Börjes hette Short Back, och ska nu efter lite närmare efterforskning vara samma sadel dock precis som det låter, lite kortare i om round-skirten. Och det borde ju passa min häst ypperligt!

Inte jättenärma mej, men mycket närmare en den ÅF i Skåne. Får se vilken som har vägarna förbi mej först, tyvärr är inte pålla jätte lättlastad och är ingen jättebra långåkare heller...

Tack för länkarna förresten...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Dela gärna med dig av vad du tyckte om du provar en sådan sadel, är som sagt var också intresserad.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Dela gärna med dig av vad du tyckte om du provar en sådan sadel, är som sagt var också intresserad.

Det ska jag absolut göra... Nu blir det till att tömköra som en liten blå för att hålla igång fröken häst tills utprovaren kommer om ca 3 v...:D Inte lätt att prova sadel på en badtunna inte...:devil:

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Skulle du kunna PMa kontaktuppgifter till återförsäljaren utanför Unnaryd?
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Ett tag sen du skrev tråden så du borde ha testat sadeln nu, hur var den!? Funderar på en sån till min unghäst, har inte lust att byta sadel var och varannan månad :p
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Ett tag sen du skrev tråden så du borde ha testat sadeln nu, hur var den!? Funderar på en sån till min unghäst, har inte lust att byta sadel var och varannan månad :p

Det blev aldrig någon provridning av denna sadel. Jag åkte till Scandinavian Western istället... Så det blev något dyrare... :angel:

Mvh Domino_s
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Hvis du overvejer bomløs skal du være opmærksom på at ikke alle heste kan tåle dem. selvom man bruger deres dyr "trykfordelende" underlag, er der en risiko for trykninger.

Sadler er bygget normalvis med bom fordi bommen fordeler rytterens vægt og de ellers lokaliseret belastninger der kommer fra pres i stigbøjler, rytterens sædeben, osv. Bommen tillader også at rytteren kan afbalanceres på hestens ryg, så belastningen bliver lige fordelt. Uden bom er det umuligt at balancere sadlen og rytteren.

Når man snakker western sadler, skal du regne med at hornet på en bomløs ikke er til andet end pynt. Det kræver en ordentlig bygget bom at have en funktionsdygtig horn.

Så hvis du vælger at prøve en, skal du være ekstremt opmærksom på din hest og på de forskellige tegn på sadel problemer.

Ingen vil nogensinde få lov til at bruge en bomløs på vores heste, men du må selvom.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Sitter just och studerar Freemax westernsadlar i Börjes katalog. Jag får inte uppfattningen att det är bomlösa sadlar utan framvalvet är utbytbart i glasfiber och bakvalv i trä? Anledningen till att jag överhuvdtaget tittar är för att en av mina hästar måste ha en mycket kort sadel och ett av alternativen Freemax har är en som är 60 cm lång och har ett framvalv för Haflinger/draft...det är 5 års bomgaranti...så frågan är: Vågar man chansa:crazy: ??
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Sitter just och studerar Freemax westernsadlar i Börjes katalog. Jag får inte uppfattningen att det är bomlösa sadlar utan framvalvet är utbytbart i glasfiber och bakvalv i trä? Anledningen till att jag överhuvdtaget tittar är för att en av mina hästar måste ha en mycket kort sadel och ett av alternativen Freemax har är en som är 60 cm lång och har ett framvalv för Haflinger/draft...det är 5 års bomgaranti...så frågan är: Vågar man chansa:crazy: ??


Kig på alle afrundet sadler. Afrundet sadler er bedre egnet til kortrygget hest, da der er mindre risiko for gnubbninger ved hoftebenene. Husk at en western sadel er ikke for langt, med mindre den genere hoftebenene. Har tit set halflinger i "almindelig" western sadler med firkantet skørter. Så det burde være nemt at finde en afrundet der passer. Der er også nogle mærker som laver specialt "halflinger" sadler. Men ellers kan du også forsøg med arab modeller. De plejer også at være kortere.


5 års garanti på en bom er ingenting. Min nye sadel har en livstid garanti til original køber, som dækker alt almindelig ridebrug, også lassokast på kvæg. 5 år er godt nok en meget kort garanti for en western sadel. Den en her i huset er mere end 20 år gammel og er mindst lige så god som en nye. En anden er sandsynligvis ældre, men har haft noget vedlighold.
 
Sv: FreeMax - Bra eller dålig?

Bara att gratulera att du har fått tag på en sån bra sadel och att den funkar till din häst/ar, har själv ett par gammla dakotasadlar som aldrig kommer att säljas för de har funkat bra på normala kallblodstravare araber mm, Men jag förstår verkligen Pirajas delemma sitter själv med ett kallblod (blandat med belgienblue tror jag) sen i januari. Har letat sadel och har varit mycket frestad att pröva FreeMax men vill höra mer om andras erfarenheter först. har fått tag i en simco som passar hästen någorlunda så valet mellan pest och kolera så får man tag på en sadel som ligger bra på hästen och som funkar för ryttaren så kanske man får acceptera fem års bomgaranti(och det är ju inte bara garantin som avgör om det är en hållbar sadel eller inte) och till vilken sorts ridning man ska ha den till. Freemaxen är ju inte gjord för roping precis, Och av stor betydelse storleken på plånboken:grin: jag förmodar att alla som rider och har häst vill väl ha en bra sadel men alla kan inte lägga upp en 20 papp eller så eller ha flera sadlar för att hästen ändrar sig i kroppen ett par gånger om året.

mvh :)Råa
 

Liknande trådar

Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Monkie
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·
Western Ännu en sadeltråd från mej. Men jag får ingen rätsida på alla tankar och funderingar. Behöver som ni säkert redan räknat ut en ny sadel...
Svar
3
· Visningar
1 488
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp