Bukefalos 28 år!

Freiberger och...?

hannahkarlsson

Trådstartare
Min kompis har ett freibergersto (en lätt kallblodsras som bl.a. används iden schweizika armen, ridhäst, som körhäst och lättare jordbruksarbete). Hon lämpar sej inte till freibergeraveln då hon är för lätt i typen, men hon fick en 8:a på gångarter vilket är väldigt bra. Min kompis har ridit sin häst både klassiskt och western, samt kört.
Eftersom hela hennes familj håller på med avel (av freibergerhästar till bl.a. schweiziska armen) så vill även hon testa med sitt sto.
Antingen hade hon tänkt ta en fullblod eller halvblodshingst för att få fram en häst som lämpar sej för dressyr/hoppning/körning, eller en appaloosa elle paint för att få en häst som lämpar sej till western.
Vilken korsning har störst chans att bli bra? Då menar ja inte bra som i Elitklass eller så, utan bra som i bättre än ett lätt kallblod?
Har ingen bild på hästen i fråga, men har en bild på hennes pappa, hon är något lättare i typen, 158cm i manken.
Hallali2.jpg
 
Sv: Freiberger och...?

Jag skulle inte ta paint eller quarter, de ser såpass annorlunda ut exteriört att det skulle kännas som lite väl mycket chansning, det skulle kunna bli en mycket märklig häst exteriört. Jag skulle satsa på ett halvblod, en hingst som är hyfsat lik stoet i typ, och har samma fina resning men kanske lite starkare överlinje (ffa ryggen).
 
Sv: Freiberger och...?

Det är lite det jag sagt också.. Fullblod eller halvblod lämpar sej nog bäst. gör det något att ta en lite större modell på hingsten? Vad bestämmer mest storleken på fölet, blir det nånstans mittemellan stoet o hingstens höjd, eller bestäms det mest av stoet eller hingsten? Freibergern ska ju ligga på runt 155, och stoet i fråga är 158, så hade nog velat få en liten högre avkomma..
 
Sv: Freiberger och...?

Om man vill ha en lite kraftigare häst till ridning och tävling i dressyr på lite lägre nivå, men vill behålla typen och få en säkert häftig korsning hade jag lätt lagt på en PRE av lite sportigare typ som kan röra på sig och har lite storlek.

Om jag hade velat ha en sporthäst för evt högre klasser hade jag ha lagt på ett smäckert långbent rörligt halvblod, gärna med mkt fullblod i. Pappan ser jättefin ut! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 597
Senast: WBanna
·
Western Jag börjar bli sugen på att försöka mej på min första tävling inom western till sensommaren/hösten.. Har tidigare tävlat dressyr och har...
Svar
3
· Visningar
1 453
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 768
Senast: Korven
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp